Nyhed: Rolls-Royce Cullinan – Se luksus-SUV’en her!



Alle køber SUV’er lige nu. Om bilbudgettet lyder på 200.000 kroner eller på et par millioner, så er det SUV’erne der sælger. Derfor introducerer flere og flere bilfabrikanter SUV-modeller, så de kan få en bid af kagen. Bentley har sin Bentayga, Lamborghini introducerede tidligere på året deres Urus, Jaguar har F-Pace, BMW kommer snart med deres X7 og Audi har den store Q7. Naturligvis er det blevet tid til, at Rolls-Royce introducerer en bil til dem, der ikke finder tilfredsstillelse ved at køre i en pøbelbil som Bentley Bentayga. Den hedder Rolls-Royce Cullinan, og er, i klassisk Rolls-Royce-stil, opkaldt efter verdens største diamant.

Mens man kan diskutere hvorvidt Cullinan er en pæn bil, er der ingen diskussion om, at det ligner en Rolls-Royce. Den falder også ind i segmentet SUV, og den britiske fabrikant af luksuriøse biler lover at man roligt kan begive sig ud på alverdens terræn, om det er en ørken, en tundra eller en mudret skov. Faktisk mener de, at dens off-road-egenskaber er så veludviklede, at man er lige komfortabel uden fra vejen, som på vejen.

Bilen er drevet af en 6,75-liters twin-turbo V12 motor, med en ydelse på 563 hestekræfter (420 kW) og et moment på 850 Nm. Den, mildest talt, gigantiske motor, sender kraften ned i et all-wheel drive-system, som angiveligt kan klare en hvilken som helst udfordring.

Læs mere om Cullinan under billederne.

Bagagerummet rummer 560 liter, og kan tilgås via den todelte bagagerumsklap. Derudover kan bagsæderne lægges ned, hvis man, som Rolls-Royce forestiller sig i sin pressemeddelelse, får behov for at transportere et Mark Rothko-maleri hjem fra det lokale galleri eller et nyt arkæologisk fund, som man fandt på sin seneste arkæologiske udgravning. Som udgangspunkt er der en kant mellem de nedlagte bagsæder og bagagerumsgulvet, men hvis ens maleri er 2 meter langt, kan man elektronisk hæve bagagerumsgulvet, så det flugter med ryggen af de nedlagte bagsæder.

Skal din nye Cullinan bruges til at køre ungerne til fodbold i, kan den fås i Lounge-sæde-varianten, som har tre bagsæder. Skal du i stedet køres rundt, mens du nyder et glas Veuve Clicquot champagne, kan du købe din nye Cullinan i Individual-sæde-varianten, som består af to bagsæder, separeret af en midterkonsol med en vinkøler, whisky- og champagneglas, samt en karaffel. Hvad ellers?

Tilbage til klassisk Rolls-Royce stil, er der et en glasvæg, der isolerer bagagerummet fra resten af kabinen. Det bunder i den gamle tradition, om at kun fattigfolk rejste med deres bagage, i samme rum, som dem selv. Samtidig kan passagererne holde sig varme, mens Butler James pakker bagagerummet.

Bilen sænker sig selv, når den bliver låst op, så indstigningen bliver nemmere. Der er touchskærme med infotainemntsystem for og bag. Når dørene åbnes dækkes siderne af bilen til, så passagererne ikke får beskidte bukser. Bagsæderne er placeret højere end forsæderne, så de har bedre udsyn ud af bilen.

Der er et hav af diverse små detaljer, som man nok ikke finder i nogen anden SUV. Og det er da også det Rolls-Royce-kunderne leder efter. En bil, der har det de andre ikke har. Med Cullinan har de skabt en SUV, der angiveligt kan køre lige så let, elegant og komfortabelt off-road, som on-road. Det er uden tvivl den mest praktiske Rolls-Royce nogensinde, og den er angiveligt noget mere gennemført og komfortabel end flere af de billigere konkurrenter.

Men det kommer man så også til at betale for. Med startpriser fra 2.000.000 uden afgift, er det ikke utænkeligt med en dansk pris på cirka 5.000.000 kroner. Så det er bare med at få sparet op.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler