Porsche Macna blev originalt introduceret i 2014, og har siden da været ganske populær. Her får man sportslighed kombineret med SUV-stilen. Nu er fire år gået, og det er tid til at give Macan en grundig opgradering. Den forfriskede variant kommer blandt andet med opdateret design, komfort, opkoblingsmuligheder og køredynamik. Lad os se lidt nærmere på det, nedenfor.
På designfronten tæller opdateringerne blandt andet LED-forlygter som standard og et lygtebånd, der går på tværs af bagenden, i stil med Porsche 911 og 918. Udover det praktiske aspekt i at have LED-forlygter, så hjælper de to også til at give Macan et mere sportsligt og mere ikonisk Porsche design.
Udover ovenstående, så er der fremadrettet også mulighed for et GT-sportsrat, også inspireret af Porsche 911’eren. Og hvis man betaler ekstra for det, som det jo ofte er nødvendigt når det kommer til POrsche, så kan man få integreret drive-mode-knappen i rattet. Dermed kan man justere på bilens diverse køretilstande mens man har to hænder på rattet.
Nyheden fortsætter under billedet.
Når det kommer til komfort, tæller den nye Porsche Macan blandt andet en elopvarmet forrude og en ionisator, der forbedrer luftkvaliteten i kabinen – altså på ekstraudstyrslisten. Også diverse assistentsystemer som køassistent, adaptiv fartpilot og noget halvautomatisk autopilot vil blive tilgængelig når den nye Macan kommer til Danmark.
Connectivity, eller opkoblingsmuligheder, er et af de hotte ord i bilbranchen lige nu. Bilerne skal have USB-porte en masse, der skal være mulighed for opkobling til internettet, navigationen skal tilpasses trafikken og meget mere. Derfor får den nye Porsche Macan også en 11-tommer touch-skærm i full HD og er som standard udstyret med Connect Plus. Dermed kan man i Macan fremadrettet benytte stemmestyring, få trafikinformationer live, og vælge om navigationssystemet skal tage højde for dette, m.m.
Nyheden fortsætter under billedet.
Også undervognen er blevet opdateret, så den nu er blevet mere præcist afstemt, for at undgå udsving i kørselsstabiliteten og dermed forbedre komforten. Som i Porsches sportsvogne, kommer Macan med dæk af forskellig bredde for- og bag. Det er ikke just konventionelt inden for SUV’er, men giver bilen bedre mulighed for at udnytte firehjulstrækket (Porsche Traction Management). Angiveligt skulle det forbedre køreglæden en pæn del. Er man villig til at ofre lidt på komforten, kan man også få Macan med 21-tommers fælge.
Men hvornår kommer den så til Danmark? Ja, det er jo så lige det. I og med at kineserne hungrer efter luksuriøse SUV’er, så er Macan naturligt nok et oplagt valg for østens velhavende. Det ses da også på salgstallene, da Kina står for 100.000 solgte eksemplarer ud af et samlet antal solgte Macan’er på 350.000 styk. Derfor bliver den nye Porsche Macan lanceret i Kina til en start. På kryptisk vis, lover Porsche at flere markeder følger i løbet af året (og sandsynligvis også ind i 2019).
Kilde: Porsche Danmark