Test: Hyundai i30 N Performance 2018



Hyundai er ikke just kendt for at lave sjove biler. Til gengæld, er de fornuftige med deres 5 års garanti og billige priser, præcis ligesom søstermærket KIA. Men siden de hentede tidligere chef for BMWs M-afdeling ind i firmaet, er der sket overraskende meget på den front. Først så vi KIA Stinger med V6 og 370 hestekræfter, og nu ser vi så Hyundai i30 N med 275 hestekræfter, særdeles underholdende køreegenskaber og et udstødningssystem, der er absolut fantastisk.

Men inden vi går i gang med anmeldelsen, så lad os lige se på, hvad denne sag koster. Hyundai i30 N fås i to varianter, i30 N og i30 N Performance, begge er udstyret med en 2,0-liters T-GDI benzinmotor med henholdsvis 250 hestekræfter og 275 hestekræfter. For den lille variant må du slippe 419.995 kroner, og skal du have 25 hestekræfter mere, må du hive ekstra 70.000 kroner op ad lommen. For det, får du en fuldt udstyret bil, hvor det eneste ekstraudstyr du kan købe er soltag, navigation og måtter med N-logo.

Af standardudstyr kan blandt andet nævnes 18-tommers alufælge, 8 tommers touchskærm med infotainmentsystem, Bluetooth, bakkamera, automatisk nødbremse, 2-zonet klimaanlæg, LED for- og baglygter, regnsensor, rev. matching, røde bremsekalibre, vognebaneassistent, varme i rat og forsæder, og meget mere. Køber man Performance udgaven, får man 19-tommers alufælge, elektronisk slip differentiale, ekstra afstivning i bagagerummet, ekstra lårstøtte i forsæderne, Pirelli-dæk, el-justérbare forsæder, variabelt udstødningssystem, m.m.

Bilen som vi har testet er en Hyundai i30 N Performance med 275 hestekræfter i Performance Blue speciallak til 12.995 kroner, med soltag til 19.995 kroner, navigation til 4.995 kroner og måtter med N-logo til 995 kroner.

Vil du nørde lidt med prislisterne for Hyundai i30 N kan du gøre det lige her.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billedet.

Hyundai_i30N_Performance (2)

Hvordan kører Hyundai i30 N Performance?

Ydeevne (8/10)
Kombinationen af lav vægt og mange kræfter gør, at du på intet tidspunkt mangler ydeevne i i30 N. De 275 hestekræfter bliver plantet i asfalten gennem forhjulene, og man kan potentielt set nå et moment på 353 Nm ved 6.000 omdrejninger i minuttet. Meget pæne tal, for en lille bil som i30’eren her.

Den officielle 0-100 km/t tid er 6,1 sekunder, hvilket er relativt kvikt. Ikke Porsche 718 Boxster GTS kvikt, men hurtigt nok til at give et sug i maven og smil på læben. Jeg opnåede ikke at gøre det på 6,1 sekunder, men nåede da, at få den ned på 6,8 sekunder, hvilket er pænt. Bilen kommer kun med manuel gearkasse, indtil videre, hvorfor det naturligvis også kommer meget an på ens gearskift. Under alle omstændigheder har du alle forudsætningerne for at komme hurtigt frem i alle situationer med Hyundai i30 N Performance.

Man kan launche bilen via dens Launch Control, hvis altså man kan finde ud af det. Efter adskillige forsøg lykkedes det os ikke, men det er måske blot os, der ikke er helt skarpe nok. Bilen er rigelig sjov på trods.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billedet.

Hyundai_i30N_Performance (13)

Kørsel (8/10) og komfort (7/10)
Er du på udkig efter en “hot hatch”, så er det nok ikke Hyundai du retter blikket mod først. Det er Volkswagen med deres Golf GTI, Ford med deres Focus ST eller måske Renault Megane RS. Men inden du hovedkuls kaster dig ud i at købe en af disse biler, så tag et prøvetur i en Hyundai i30 N Performance, for dens køreegenskaber er overraskende gode. Her får man den perfekte kombination af sportslig affjedring, responsiv gaspedal, stivere chassis, når man ønsker det, og en ualmindelig komfortabel, for en sportslig bil, køreoplevelse, når man ønsker det.

Det er nemlig muligt, at justere næsten alle aspekter af bilens opsætning via infotainmentsystemet. Her kan man indstille alt fra udstødningslyd til affjedring, speederrespons, og meget mere. Og det er bare møghamrende vigtigt, fordi man ikke længere køber en bil, der enten er sportslig eller komfortabel, men som kan leve op til alle behov. Du kan race afsted på vej til børnehaven, og køre lige så stille, roligt og komfortabelt på vej hjem, alt sammen ved et par tryk på en knap.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billederne.

I N-mode, som vælges ved at trykke på en stor blå knap på rattet, i samme farve som bilens eksteriør, skrues der fuldt op for alle parametre, så udstødningen lyder ondere end de fleste sportsvogne, styringen bliver nøjagtig og knivskarp, affjedringen bliver hård, osv. Dermed, forvandles den, tilsyneladende fredelige bil, til et ondt brølende monster, der får alle til at vende sig om, når man passerer dem. Og så trykker man på knappen igen, hvorefter den igen bliver en mere afdæmpet og komfortabel bil, der næsten falder ind i mængden af kedelige biler på de danske veje.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billedet.

Hyundai_i30N_Performance (19)

Og i modsætning til den Porsche vi testede for nyligt, som jeg kritiserede for at være for ekstrem til, at den for alvor kan nydes ved lovlige hastigheder, så giver Hyundai i30 N Performance netop den mulighed. På trods af, at den er forhjulstrukken er den så letelskeligt livlig, når man drejer ud fra et T-kryds, og den er engagerende at køre på snoede landeveje, alt i mens, den lyder bedre end nogen anden bil, jeg længe har prøvet. Måske med undtagelse af MINI Cooper S med John Cooper Works udstødning.

Nu skal jeg nok begrænse, hvor mange forskellige måder jeg kan sige det på, men muligheden for at justere på de forskellige aspekter af bilens opsætning, gør, at den både kan tage hårde brostensbump næsten lige så behageligt, som en almindelig i30, men også være ulidelig og give dig godt og grundigt ondt i ryggen hvis man har indstillet den til at være hård som sten. Og så er der mellemtingene. Det samme gælder køreoplevelsen, den kan, alt efter hvordan man vælger at indstille den, være sjov og engagerende, men også være tenderende til kedelig og ligegyldig. Hvis ikke man orker, at selv at rode rundt i bilens opsætning, er der nogle fine drive modes, som man har mulighed for at tage i brug.

Brændstofforbrug (7/10)
Bilen er opgivet til at kunne køre 14,1 km/l ved blandet kørsel. I løbet af testperioden opnåede vi et gennemsnitligt brændstofforbrug på 11,52 km/l. Ved almindelig landevejskørsel er det gennemsnitlige brændstofforbrug højere end det opgivne, men i by og landevej, samt ved “sjov” kørsel, må man se det gennemsnitlige brændstofforbrug falde. Kører man altid pænt, er det ikke utænkeligt at man kan komme rigtig tæt på de 14,1 km/l, som er lovet ved blandt kørsel. Men drager man nytte af, at man har købt en hot hatch, og presser den i ny og næ, så må man ofre lidt på brændstoføkonomien.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billedet.

Hyundai_i30N_Performance (23)

Kabinen i Hyundai i30 N Performance

Kabinen (7/10)
Et plus ved Hyundai i30 N er, at al udstyr, med tre undtagelser (se starten af anmeldelsen), kommer som standard. Derfor tester jeg også en kabine magen til den du ville sætte dig ind i, hvis du købte en Hyundai i30 N. Og jeg kan roligt sige, at den er rigtig fin. Nej, den er ikke proppet med luksuriøst læder og rippet for billig plastik, men generelt er det nogle bløde og behagelige materialer, og den virker velbygget.

Funktioner som varme i rattet og i forsæderne, elektronisk indstilbare sæder, 2-zonet klimaanlæg og et udmærket anlæg er alle nemme at bruge, og gør kabinen til et behageligt sted at befinde sig. Sportssæderne med ekstra støtte i siderne og ved lårene, gør helt klart underværker, når man udnytter bilens fulde potentiale, uden at de skriger “fart glad track-day billist på vej”.

Pladsforholdene er udmærket, både for for- og bagsædepassagerer. Det er ikke en stor bil, og man skal ikke være højere end små 1,90 meter, hvis man vil sidde behageligt på bagsædet. Til gengæld, er sæderne behagelige, og man har opbevaringsplads i ryggen af forsæderne i form at et net.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billederne.

Bagagerum (6/10)
Bagagerummet er i Performance-udgaven af Hyundai i30 N en smule påvirket af den afstivningsbøjle, der går på tværs bag bagsæderne. Den kan afmonteres, om end det er en længere proces, som man ikke lige gør hvis man har købt for meget i supermarkedet. Der er dog muligheden, og det er relativ lige til, så hvis man skal transportere store ting, er der mulighed for at få et, udvidet bagagerum ved at lægge bagsæderne ned, uden at være hindret af en tværgående metalbøjle.

Med sin bagagerumskapacitet på 395 liter, befinder i30 N sig lidt i den lave ende af skalaen, sammenlignet med sine nærmeste konkurrenter. Til gengæld, er det nogle brugbare 395 liter, der godt kan rumme en et par kufferter, en opvaskemaskine, en barnevogn eller lignende – så længe man lige får den pakket ordenligt.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billederne.

Connectivity & infotainmentsystem (8/10)
Jeg roser gang på gang KIA & Hyundai for at have et af de bedste infotainmentsystemer på markedet. Det er ikke det kønneste, men det er tæt på at være det mest intuitive og driftsikre system, der er derude. Navigationen kan hurtigt blive uddateret, da den ikke køre over en online tjeneste som Google Maps, men til gengæld er der mulighed for Apple CarPlay og Android Auto.

Hyundai i30 N kommer med trådløs opladning, USB, Bluetooth, AUX, 12-volt stik, m.m.  Derudover er det gennem infotainmentsystemet, at man kan justere på bilens opsætning i den såkaldte custom-mode. Man vælger altså de enkelte elementer man vil justere, for herefter at vurdere, hvorvidt man ønsker dem i normal, sport eller sport+ tilstand. Samtidig, er der mulighed for at se G-kraft-påvirkning, intervaller, 0-100 km/t tid, og andre sjove værktøjer, som man kan nørde med, hvis man er interesseret i det.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billederne.

Sikkerheden i Hyundai i30 N Performance

EuroNCAPs sikkerhedstest (6/10)
Under den større motor og det mere sportslige udseende, befinder sig en almindelig Hyundai i30 – i hvert fald, når man ser på det med sikkerhedsøjne. Derfor, er det også EuroNCAPs test af Hyundai i30, der gælder for i30 N. Da den blev testet i 2017 scorede den fem stjerner, hvilket er det maksimale antal af stjerner, som EuroNCAP uddeler. Kigger man på de individuelle scoringer, så hev Hyundai i30 88% hjem i beskyttelse af voksne passagerer, 84% i beskyttelse af børn i bilen, 68% i sikkerheds- og assistentsystemer og 64% i beskyttelse af bløde traffikanter. En udmærket score, som dog har lidt vej endnu for at nå toppen.

Sikkerhedsudstyr (7/10)
Af sikkerhedudstyr kan blandt andet nævnes 7 airbags, automatisk nødbremse, fjernlysassistent, parkeringssensorer for- og bag, bakkamera, skiltegenkendelse, vognbaneassistent, ISOFIX-beslag og træthedsregistrering.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billederne.

Konklusion

Hyundai i30 N Performance er uden tvivl en af de bedste hot hatches på markedet lige nu. Et friskt design, en underholdende og justerbar køreoplevelse, en ualmindelig forfriskende udstødning, veludstyret fra start, overskuelige og konkurrencedygtige priser, 5 års garanti og de praktiske egenskaber fra en regulær Hyundai i30, gør den til den perfekte blanding af hverdag og sjov. Stod jeg og skulle vælge i dag, ville jeg ikke være nervøs for at købe en sådan bil. Her får man virkelig værdi for pengene.

Læs mere om Hyundai i30 N Performance under billederne.

Total
0
Shares
3 kommentarer
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler