Verden blev taget med storm, da KIA for et års tid siden offentliggjorde de første billeder af deres kommende premium coupé. Det kom frem, at den skulle hedde Stinger, og ville have en V6-motor med 370 hestekræfter i topvarianten. Det hele virkede som et stort projekt for KIA, der for blot et par årtier siden var kendt som Koreansk Industri Affald.
Hvis der var den mindste tvivl tilbage om, hvorvidt KIA kan lave biler eller ej, så beviser Stinger, at det med biler, det har de nu egentligt fået meget godt styr på. Så læs med, når vi tester KIA Stinger for første gang, dog ikke med den store benzinmotor med 370 hestekræfter, men med den mindre 2,0-liters benzinmotor, der yder op til 255 hestekræfter.
Priserne for KIA Stinger starter ved 609.999 kroner for en baghjulstrukken KIA Stinger GT-Line med en 2,0-liters benzinmotor og 255 hestekræfter. Er man mere til diesel kan man vælge enten en baghjulstrukken eller firhjulstrukken KIA Stinger GT-Line med en 2,2-liters dieselmotor og 200 hestekræfter. Er man til masser af heste, skal man op og betale 819.999 kroner for en KIA Stinger GT med en 3,3-liters benzinmotor og 370 hestekræfter. Og er gul din farve, så skal du ikke betale ekstra for bilens farve, men ønsker du bilen i hvid, sølv, sort, grå, rød eller blå, må du betale 9.999 kroner for det.
Som udgangspunkt er næsten al udstyr standard, med undtagelse af et el-soltag, en limited slip differentiale, samt en pakke med Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert, Surround View Monitoring System og trådløs opladning. Derudover, kan man også få ændret farven af interiøret fra sort til grå eller rød for 1.999 kroner. Vælger man at købe den store motor er der ikke mulighed for at købe andet ekstraudstyr end soltag og ændret interiørfarve.
Testbilen, som ses på billederne, er, som nævnt en KIA Stinger GT-Line. Den samlede pris for bilen er 654.996 kroner (beskatning 553.823 kroner), efter den er blevet malet “HiChroma Red” (9.999 kroner), har fået installeret et el-soltag (14.999 kroner), samt Electronic Control Suspension & Limited Slip Differentiale (19.999 kroner). Af standardudstyr kan blandt andet nævnes dynamisk drejelys, LED bag- og forlygter, Harmon kardon lydanlæg, Apple CarPlay, sædevarme for og bag, kølede forsæder, paddle shift, regnsensor, bakkamera, varme i rattet, head-up display, og en lang række andet udstyr.
Ønsker du at se testbilens specifikationer, kan du finde dem her. Ønsker du at se prislisten for KIA Stinger, kan du finde den her.
(KIA Danmark lånte os KIA Stinger GT-Line i en uge med henblik på anmeldelse. Den blev leveret i Odense, desværre kun lige med nok benzin til at nå hen på den nærmeste tankstation for at fylde op.)
Kørsel
Ydeevne
Som nævnt er testmodellen udstyret med en 2,0-liters T-GDI-benzinmotor, med en ydelse på 255 hestekræfter og et maks. moment på 353 Nm v. 1.400 – 4.000 omdrejning i minutter. Det kan skubbe den fra 0-100 km/t på seks sekunder, hvorefter den fortsætter afsted til den når en tophastighed på 240 km/t. Mens vi ikke havde mulighed for at teste tophastigheden, testede vi 0-100 km/t til 6,5 sekunder på våd asfalt, så under de rigtig forhold er seks sekunder nok ikke utænkeligt.
Generelt set har motoren al den kraft, som den almene dansker nogensinde får brug for, men nu er det jo en sportscoupé, som kan køre hurtigt, så lad os vurdere den derefter. Den føles lidt sløv til at komme i gang, relativt set, momentet er altså ikke så stærkt i de lave omdrejninger. Når først man giver den nogle omdrejninger, går det tjept, men desværre lyder den lidt tam.
Forhåbentligt klarer den større motor det bedre på begge punkter. Når det så er sagt, er 2,0-liters benzinmotoren mere end tilstrækkelig for de fleste, og hvis god lyd er vigtigt, så kan man nok godt få en ret god udstødning installeret for den 200.000 kroners prisdifference der er mellem den lille og den store benzinmotor.
Kørsel og komfort
Styringen af Stinger er præcis, hvilket gør det nemt at kører fra det ene sving til det andet uden problemer. Men også på motorvej, i byen og på lange lige landeveje, er Stinger behagelig og god at køre i.
Man føler aldrig rigtig at bilen er ved at vælte, heller ikke selvom man racer op og ned af snoet landevej. Men på trods af, at bilen er velbalanceret, så kan man, med et velovervejet tryk på speederen hurtigt sende bagenden på gled, takket være bilens baghjulstræk. Markant sjovere end hvad man oplevere i tilsvarende forhjulstrukne biler fra konkurrerende mærker som Audi og Volkswagen.
Alle fire varianter af Stinger kommer med en 8-trins automatisk gearkasse, som overordnet set fungerer rigtig fint. Skal det gå stærkt er den dog desværre lidt sløv til at skifte selv, men til gengæld har man ratmonterede shift paddles, hvor man kan skifte gear manuelt.
Blød affjedringen får man ved højere hastigheder, men triller du rundt i byen, må du forvente, at hvis der er et hul eller uregelmæssigheder i vejen, så mærker du det lidt mere end man måske ville forvente af en luksuriøs coupé.
Ved høje hastigheder kommer der relativ meget støj i kabinen fra vejen af, men til gengæld er det begrænset hvor meget vindstøj man bliver udsat for.
Drive modes
Stinger er udstyret med fem drive modes; Smart, Eco, Comfort, Sport og Sport+.
Eco-mode gør bilen mere økonomisk at køre i, det vil sige, at gearskift og acceleration er optimeret efter at opnå det bedst mulige brændstofforbrug.
Comfort-mode gør bilen mere komfortabel at køre i, lettere styring og en mere glidende affjedring og acceleration.
Sport-mode prioriterer performance over alt andet. Det betyder, at styringen bliver tungere, speederresponsen hurtigere og den automatiske gearkasse tillader flere omdrejninger. Drejer man den over i Sport+ bliver traction control slået fra, så du for alvor kan lade bagenden skride ud.
Smart-mode “observerer” din kørsel, og tilpasser sig derefter. Den skifter altså selv mellem eco, comfort og sport, alt efter hvad den tror, du behøver.
Brændstofforbrug
Køber man en KIA Stinger GT-Line med benzinmotoren, må man forvente, at det kan mærkes på bankkontoen. Når det så er sagt, så kommer man overraskende tæt på de opgivne 12 km/l. Efter en uge i selskab med os, har en baghjulstrukken bil med mere end 200 hestekræfter, brug for ferie. Og alligevel præsterede Stinger’en at køre 8,6 km/l i bidende kulde og snevejr. Kører man primært på landevej eller motorvej, er det ikke utænkeligt, at man kan opnå et brændstofforbrug på 11-12 km/l. Også om vinteren.
Men det er ikke just en miljørigtig bil, og man skal da også betale en årlig ejerafgift på 5.160 kroner.
Kabinen i KIA Stinger GT-Line
Kabinen
Pladsen i KIA Stinger GT-Line er overraskende god for en bil af sin kaliber. Sidder man foran, har man rigeligt med benplads og, på trods af soltaget, pænt med plads til hovedet. På bagsædet er der også rigeligt med plads til de lange stænger, men til gengæld skal man ikke være meget højere end 1,80 meter, før man støder hovedet på loftet. Man skal være glad for hinanden hvis man skal sidde tre på bagsædet, men det kan lade sig gøre i nødstilfælde.
Opbevaringsmæssigt har Stinger GT-Line et handskerum i pæn størrelse, samt et okay stort opbevaringsrum under midterarmlænet forrest i bilen, to kopholdere både for og bag, samt et lille opbevaringsrum til nøgler, telefon eller lignende.
Både førersædet og passagersædet kan indstilles elektrisk via knapper på siden af sæderne. Det gælder både sædet og ryglænet. Derudover, kan lændestøtte også indstilles – en essentiel funktion hvis man kører meget. Herudover, er der også sidestøtte på sæderne, så man ikke rutsjer rundt, hvis man tager skarpe sving, hvilket man fristes til i en bil som denne.
Også rattet kan justeres elektronisk ved hjælp af et lille joystick. Det fungerer rigtig fint, og markant mere præcist end traditionelle manuelle indstillingsmuligheder.
Kvaliteten virker til at være i orden med bløde materialer gennem hele kabinen. Mens KIAs biler normalt er i orden, så er det alligevel tydeligt, at dette er et step-up.
Bagagerum
Bagagerummet i KIA Stinger er en ganske pæn størrelse (406 liter). Det er ingen stationcar, men man kan sagtens have 2-3 tasker i kuffertstørrelse med sig. Derudover, er bagagerummet et hatchbacklignende et, hvilket betyder at det bagagerumsklappen åbner rigtig højt op. Det gør det markant nemmere at læsse bagagerummet med især større ting. Samtidig, er der kun en lille bagagerumskant, så man får ikke problemer med at skulle løfte tung ting ind i bilen. Lægger man bagsæderne ned får man et så godt som fladt bagagerumsgulv, så man blot kan skubbe ting helt op foran i bilen uden de helt store problemer.
Under bagagerumsgulvet finder man opbevaring til advarselstrekant, selvlysende veste, og diverse.
Infotainmentsystem
I midterkonsollen finder man en 8-tommers touchskærm med navigation, DAB-radio, Apple CarPlay, forberedelse til Android Auto, m.m. Det fungerer ganske fint og, ikke mindst, hurtigt. Designet er fint, det er intet eksklusivt, men det er enkelt og til at finde rundt i. Det eneste minus er, at det er en touchskærm, og der er altså ikke mulighed for at styre det via en drejeknap, som i så mange andre biler (hvilket er sikrere).
Bilen er, som nævnt, udstyret med en Harmon Kardon anlæg, med 15 højtalere rundt omkring i kabinen. Det lyder rigtig fint og lever mere end op til de flestes krav til lyd i bilen. Der er også en smart funktion, der automatisk justerer lydniveauet efter den hastighed man kører, så man slipper for selv at justere, når man hæver eller sænker farten.
Udsyn
Udsynet fra førersædet er okay fremadrettet. De relativt tynde stolper i hver side af forruden reducerer den blinde vinkel, samtidig med, at de, kombineret med den store motorhjelm, giver et lidt sporty look. Bag sig er man dog påvirket af den relativ lille bagrude, som ikke har en vinduesvisker, hvilket kan reducere udsynet en del.
Når det så er sagt, er bilen overraskende nem at køre, på trods af dens størrelse. Kombineret med parkeringssensorer for- og bag, samt et bakkamera, der kan aktiveres under kørsel også, er der ikke mange problemer med at holde styr på bilen og dens omgivelser.
Sikkerhed
KIA Stinger blev testet af EuroNCAP sidst i 2017, hvor den scorede fem stjerner. Her var topscorene beskyttelse af voksne passagerer (93%) og assisterende systemer (82%). Tæt efter kom beskyttelse af børn med 81% og beskyttelse af bløde trafikanter med 78%. En ganske pæn score.
Af diverse sikkerhedsudstyr i KIA Stinger kan nævnes: HAC, AEB, FCW, LKAS, DAW, HBA, SLIF, VSM, ABS med EBD, BAS, ESC, ESS, parkeringssensor for og bag, bakkamera, Active Hood System og TPMS dæktrykskontrol.
En masse forkortelser, der muligvis ikke betyder så meget for mange mennesker. Det korte af det lange er dog, at bilen er udstyret med en række diverse systemer, som adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, nødbremse, med mere.
Konklusion
KIA Stinger GT-Line er en rigtig fin bil, der virker til at være af ordentligt kvalitet, til en ganske pæn pris. 610.000 kroner lyder måske dyrt for en KIA, men skulle man købe en tilsvarende Audi A5 Sportback med tilsvarende motor og udstyr, ville man betale et par hundrede tusinde mere. Vores personlige holdning er, at so-what om det er en KIA? Den er flottere end sine konkurrenter. Den er baghjulstrukken. Den er spækket med udstyr. Og for de penge du spare på en Audi eller BMW, kan du installere en ny udstødning.
Om den større motor er at foretrække finder vi ud af i løbet af foråret, når vi har KIA Stinger GT til test.
3 kommentarer