Test: Suzuki Jimny Adventure 2019



Kultbilen Suzuki Jimny, har været væk længe. Det var en gang, den her lille charmerende off-road bil, som man kørte rundt i på sin ferie på Malta. Den er ikke meget større end en Toyota IQ, men den kan en anelse mere, når underlaget skifter fra asfalt til mudder.

Nu er den tilbage i en, om muligt, endnu mere fantastisk udgave. Den er ualmindeligt charmerende at se på, den har reduktionsgear, og så er den møghamrende upraktisk.

Men mere om det senere – lad os først tage et kig på, hvad sådan en basse, som Suzuki Jimny, koster.

Hvad koster Suzuki Jimny?

Er du allerede forelsket, så kan det være, at du bliver en anelse ked af det, når du ser priserne. For en Suzuki Jimny starter nemlig ved 230.000 kroner, på trods af dens ellers lille størrelse. Skal du have Adventure-udgaven, må du slippe 255.000 kroner, og skal du have metallak, ala den army grøn, som testbilen er udstyret med, så koster det 5.000 kroner oven i hatten.

Hvis du har reelt brug for reduktionsgear og firehjulstræk, så er 230.000 kroner ualmindeligt billigt sluppet. Hvis du derimod, blot er interesseret i Suzuki Jimny, fordi den ser sød ud med sin kassede form og et reservehjul på bagsmækken, så er en fra pris på 230.000 kroner rigtig meget.

Suzuki Jimny kommer som standard med en række ganske udmærket udstyr, som for eksempel:

  • Vognbaneassistent
  • Slingreadvarsel
  • Skiltegenkendelse
  • Firehjulstræk med reduktionsgear
  • LSD Traction Control
  • Hill Hold
  • Hill Descent
  • Bluetooth
  • DAB+ radio
  • Aircondition
  • Elbetjente sideruder og sidespejle
  • Sædevarme for

Hvis du opgraderer til Suzuki Jimny Adventure, får du lidt ekstra godter for pengene, som kan køre din oplevelse med Jimny en anelse mere komfortabel og luksuriøs. Suzuki Jimny Adventure koster 254.990 kroner og er den variant, som testbilen er udstyret med. Her får du blandt andet:

  • Læderrat
  • Klimaanlæg
  • Full LED forlygter
  • Alufælge
  • 7-tommers touchskærm med infotainmentsystem (Apple CarPlay & Android Auto)
  • Navigation
  • Lygtevaskere
  • Varme i sidespejle

Hvis du vil nørde med udstyr, tekniske specifikationer, og så videre, så kan du finde en hel masse information om Suzuki Jimny her. Og hvis du vil vide lidt mere om testbilen, så kan du se et specifikationsark på bilen her.

Hvordan kører Suzuki Jimny?

Ydeevne

Suzuki Jimny er ikke en tung bil, men dens 1,5-liters motor med blot 102 hestekræfter, kan godt af og til kæmpe lidt, når du skal accelerere. Det vil sige, at du kommer ikke til at vinde over den Brian, eller den bedstefar, som holder ved siden af dig i lyskrydset. Men det er også helt okay. For når Suzuki Jimny er væk fra gården, så er det en cruiser.

Du når nemlig heller ikke op på en højere fart en 145 kilometer i timen, så der er ikke de store fare for at miste kørekortet i Suzuki Jimny. Og det er vel også en form for sikkerhedsudstyr i sig selv?

Accelerationstider, gider man slet ikke at beskæftige sig med, og det er også fuldstændig ligegyldigt. Faktum er, at Suzuki Jimny ikke er en vinder, når det kommer til race. En trækhest er den heller ikke nødvendigvis, men du kan dog hægte op til 1.300 kilo bagpå med bremser.

Kørsel og komfort

Suzuki Jimny kører okay. Det er ikke værd at skrive hjem om – i hvert fald ikke for det positive. Du kan spare turen i fitness, efter at have drejet på rattet et par gange, og efter at have kæmpet med en hård gearkasse, hvor det til tider kan være en anelse svært at finde de rigtige gear. Er der lidt ujævnheder i vejen ved højere hastighed, kan det godt gynge lidt i bilen – men til gengæld er den ikke særlig følsom over for sidevinde.

Det er ikke uden grund, at der er monteret et håndtag foran forsædepassageren, så man kan holde fast, når det begynder at rykke i bilen. Og mens, det måske er begrænset, hvor meget det sker på landevej, så kommer der gang i den, når man bevæger sig ud i terrænet.

Men her klarer den lille Suzuki Jimny det ganske godt. Den tonser op og ned af stejle bakker, og den kører lige igennem mudder og vandhuller – der er næsten intet, der kan stoppe den.

Måske bortset lige fra kanten af en mose. Efter et par timer i en mudret skov, endte vi nemlig i noget, der mindede mere om en mose end om fast underlag, og her måtte Jimny sige tak for denne gang. Heldigvis, så kunne vi med reduktionsgearet, og et let skub på motorhjelmen, få den ud igen uden de store problemer.

Med hill hold og hill descent, er det utroligt nemt at køre op og ned af bakker, og vores oplevelse var generelt at Suzuki Jimny er særdeles habil, når den bliver udsat for lidt terrænkørsel. I virkeligheden er det her, den for alvor har hjemme – og ikke på asfalten.

Brændstofforbrug

Suzuki Jimny er opgivet til at kunne køre 12,7 km/l ved blandet kørsel efter WLTP-normen. Efter en uge i selskab med Jimny opnåede vi et forbrug på 12,6 km/l, hvilket må siges at være ganske respektabelt.

Kører man pænt, og måske endda en del uden for byen, ja så er det intet problemet at opnå et forbrug, der er på niveau med eller bedre end de 12,7 km/l, som Suzuki Jimny er opgivet til at kunne køre.

Kabinen i Suzuki Jimny

Kabinen

Kabinen i Suzuki Jimny er praktisk på den måde, at den er udført i praktiske materialer; hovedsageligt plastik. Det er nemt at gøre rent, når man har mudrede sko med i bilen, efter at have været på jagt hele formiddagen.

Det har dog ikke sat en stopper for, at klimakontrollen ser lækker ud med små aluminimumslignende detaljer, og generelt er kabinen faktisk lige præcis i harmoni med Suzuki Jimnys ydre udseende.

Sæderne er udmærket behagelige, og de har støtte siderne, så man ikke bliver rystet alt for meget rundt, når underlaget bliver ujævnt.

Kabineplads

Mens der er ganske udmærket med plads til personerne på forsædet, så skal man ikke gøre sig de store forhåbninger, hvis man vil sidde på bagsædet. Det er ikke lige så slemt, som at sidde bag i den nye Porsche 911, men hvis man er en høj teenager, er det ikke nødvendigvis en behagelig oplevelse, at sidde bag i Suzuki Jimny – til gengæld er der dejligt lyst, med store vinduer, som dog ikke kan åbnes.

I realiteten, så eksisterer bagsæderne med det ene formål, at lægges ned, så man har en bagagerum, der rent faktisk er noget værd. Der er dog ISOFIX, så hvis du har lysten til at stå og kæmpe med et børnesæde, så kan det godt lade sig gøre.

Opbevaringsplads

Opbevaringspladsen i Suzuki Jimny er særdeles begrænset. Dørlommerne er så smalle, at de kun lige har plads til en tynd tablet, en blok papir eller lignende. Eller måske en plade chokolade, som du kan snacke på, når du er afsted på fotosafari eller fisketur.

Der er et lille opbevaringsrum i midterkonsollen foran gearstangen, hvor du kan stille din telefon, og måske ligge et parkeringskort. Derudover, er der også et opbevaringsrum ved håndbremsen, hvor der er plads til lidt småting, og endelig, så er der en kopholder bagerst, hvor der kan stå en flaske eller lignende. Dog ikke super nemt tilgængelig, når man kører.

Handskerummet er til gengæld en okay størrelse, så der er plads til manual, og hvad du ellers måtte have brug for at have med dig.

Bagagerum

Bagagerummet i Suzuki Jimny er praktisk talt ikke eksisterende. Med små 20 centimeter i bredden, kan du lige akkurat bruge det til dine indkøb i dagligdagen, men ved alle transportbehov, der er større en hverdagsindkøb, må du lægge ét eller begge bagsæder ned.

Herefter, udvides kapaciteten betragteligt, og du har lige pludselig et stort bagagerum, men til gengæld er der så ikke mulighed for at have passagerer på bagsædet.

Infotainmentsystem

Suzuki kan noget, når det kommer til at lave biler med firehjulstræk. Hvad de til gengæld ikke kan, er at lave et flot infotainmentsystem. Det ligner noget fra 90’erne, og mens det fungerer, så er det håbløst bagud i forhold til stort set alle andre konkurrenter på markedet.

Heldigvis, så er det udstyret med Apple CarPlay og Android Auto, så det er bare at smide et kabel i din telefon, og så har du et velfungerende infotainmentsystem på skærmen.

Sikkerhed i Suzuki Jimny

Sikkerhedsudstyr

Som vi nævnte i starten af vores Suzuki Jimny anmeldelse, så kommer bilen faktisk med et udmærket udvalg af sikkerhedudstyr som standard. Det tæller blandt andet:

  • Automatisk nødbremse (bil- og fodgængergenkendelse)
  • Vognbaneassisten
  • Slingreadvarsel
  • Skiltegenkendelse
  • 6 airbags
  • ISOFIX bag
  • Elektronisk Stabilitetskontrol (ESP)
  • Traction Control (TCS)
  • ABS-bremser
  • Elektronisk Bremsekraftsdistribution (EBD)
  • Nødbremseassistent (BAS)
  • Hill Hold
  • Hill Descent
  • Fartpilot
  • Automatisk nærlys
  • Automatisk op- og nedblænding af forlygter
  • Tågelygter foran
  • Reservehjul

Derudover, får man følgende sikkerhedsudstyr, hvis man opgraderer til Suzuki Jimny Adventure

  • LED forlygter
  • Lygtevaskere
  • Varme i sidespejle

Derudover, vil vi da lige nævne, at forruden er exceptionelt stor, og det samme er sidespejle og bagruderne. Udsynet fra Suzuki Jimny er derfor rigtig fint, hvilket absolut er værd at tage med.

EuroNCAPs sikkerhedstest

På trods af ovenstående sikkerhedsudstyr, så scorer den nye Suzuki Jimny blot 3 ud af 5 stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest. Mens, det ikke betyder at bilen er decideret usikker at køre i, så betyder det, at den ikke er på niveau med så mange andre moderne biler rent sikkerhedsmæssigt.

I de enkelte kategorier scorer Suzuki Jimny:

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 73%
  • Beskyttelse af børn i bilen: 84%
  • Beskyttelse af bløde trafikanter: 52%
  • Brug af assistentsystemer: 50%

Konklusion

Alt i alt er Suzuki Jimny en bil, som, når man kigger på papiret, ikke burde sælge særlig godt. Alligevel, så går den som varmt brød, og det overrasker os ikke. Det er en charmerende lille trold, og selvom vi ellers normalt er praktisk anlagt her på Bilbloggen.dk, så kan vi ikke lade være med at blive en anelse forelskede i den lille off-road bil fra Japan.

De har ramt plet med designet, som virkelig er til at blive forelsket i, og for prisen, får man ikke en anden bil med samme off-road egenskaber. At den så er et godt stykke under gennemsnittet, når det kommer til almindelig hverdagsbrug, er åbenbart en detalje, som køberne ikke hænger sig så meget i. Og på sin vis, kan vi godt forstå det.

Normalt, bliver vi stoppet op på parkeringspladser, på tanken, og hvor vi ellers måtte være, når vi kører i traditionelt fede biler, som for eksempel Porsche 718 Boxster GTS, Porsche 911, KIA Stinger, Hyundai i30N, Mini Cooper S JCW, Alfa Romeo Giulia og lignende. Men Suzuki Jimny trækker også folk til – de tager billeder, de spørger om det er den, de har set på TV, og de spørger om den virkelig kan noget off-road.

Så hvis du kan lide det fællesskab, der følger med, så er det uden tvivl også et plus på kontoen for Suzuki Jimny.

Total
0
Shares
4 kommentarer
    1. Hej Robert,

      Det er jeg naturligvis ked af, at du synes. Du må vældig gerne uddybe din kommentar, så jeg og øvrige læsere kan blive lidt klogere på bilen 🙂

      Tak fordi du læser med!
      Joachim

  1. du mangler at vise, at forsædernes ryglæn kan lægges ned. har ikke tænkt mig at sove i bilen, men har brug for
    transport af langt skov-værktøj eller træ. 2.20 m længde med bagdøren lukket. det er en meget praktisk detalje.
    en passager kan desuden sidde på bagsædet med benene oppe. bilens salgs- brochure viser heller ikke den meget
    anvendelige detalje.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler