Hvis man skal have sig en bil med plads til syv personer, er det begrænset, hvor stort et udvalg man har. Man har sådan set kun to muligheder:
- Enten kan man vælge en SUV, men ofte betyder det, at man må give kald på bagagerumsplads og benplads på bagerste sæderække.
- Eller man kan vælge en MPV, som ikke er lige så trendy, men derimod giver bedre pladsforhold til både passagerer og bagage.
Ud fra et rationelt synspunkt har vi indtil nu, og vil fortsat anbefale MPV’en. Du får bare så meget mere plads og praktikalitet i hverdagen, at vi mener, at det kraftigt opvejer det mindre stilede udseende.
Overraskende nok, er der dog flere og flere, der vælger SUV’erne – og derfor producerer bilfabrikanterne også færre MPV’er. Det er dog stadig muligt at finde sådanne biler derude – det gælder eksempelvis SEAT Alhambra, og naturligvis også Mercedes-Benz V-Klasse som vi kigger nærmere på her.
Så læs med i vores Mercedes-Benz V300 d anmeldelse, og bliv klogere på, om det er bilen for dig.
Hvad koster Mercedes-Benz V300 d?
Drømmer man om at komme bag rattet i en Mercedes-Benz V-Klasse, skal man have penge på lommen – i hvert fald, hvis det skal være inklusiv moms og registreringsafgift. For mens priserne på V-Klassen starter allerede ved 293.578 kroner eksklusiv afgift og moms, starter de først ved 803.727 kroner, hvis disse skal være inklusiv.
Dette er gældende for en Mercedes-Benz V250 d Edition i kort udgave med 190 hestekræfter og automatgear. Herefter fortsætter priserne sådan set deropaf, alt efter længde, motorstørrelse og udstyrsvariant. Skal det være helt eksklusiv, kan man købe en Mercedes-Benz V300 d Exclusive i lang udgave med 239 hestekræfter til 1.830.807 kroner – vel at mærke uden ekstraudstyr.
Testbilen, som denne anmeldelse af Mercedes-Benz V-Klasse er baseret på, er en V300 d Avantgarde i lang udgave med 239 hestekræfter. Her er fra-prisen “blot” 1.159.255 kroner inklusiv afgift og moms.
Hertil kommer ekstraudstyr til en værdi á mere end 350.000 kroner:
- DISTRONIC Plus (25.791 kroner)
- Parkeringspakke med 360 graders kamera (41.413 kroner)
- Spejlpakke (13.853 kroner)
- Automatisk klimaanlæg (18.366 kroner)
- Ekstra klimaanlæg ved bagsæderne (22.222 kroner)
- 19-tommers fælge (22.597 kroner)
- 3-personers komfortsæde i 2. række (18.422 kroner)
- Easy Pack bagklap (18.166 kroner)
- Permament 4-hjulstræk 4MATIC (101.134 kroner)
Priserne på Mercedes-Benz V-Klasse opdateres naturligvis løbende. For en 100 procent opdateret pris, kan du derfor altid tage et kig på Mercedes’ kampagneside for V-Klassen.
Hvordan kører Mercedes-Benz V300 d?
Ydeevne
Under motorhjelmen i Mercedes-Benz V300 d finder du en dieselmotor, der yder 176 hestekræfter og op mod 500 Nm. Denne dieselmotor sender sine kræfter ned i alle fire hjul gennem en 9-trins automatgearkasse.
Og det går overraskende stærkt. For selvom der er tale om en stor og tung vogn, så formår den med sin dieselmotor at have et godt og hurtigt optræk.
Det er naturligvis ikke en racerbil, men den har ingen problemer med at følge med trafikken, og du har ej heller problemer med overhalinger på motorvejen.
Kørsel og komfort
Den generelle køreoplevelse i Mercedes-Benz V300 d er desværre ikke helt på niveau med, hvad vi ellers oplever i personbiler fra Mercedes. Dette er dog ikke overraskende, da vi havde nogenlunde den samme oplevelse i Mercedes-Benz Vito (varevognsudgaven af V-Klassen) for et par måneder siden. Når det så er sagt, så er V300 d trods alt mere komfortabel end Vito.
Det lavere niveau af komfort og køreoplevelse skyldes blandt andet den høje mængde af vindstøj i kabinen og den dårlige venderadius.
Men når først man har forladt parkeringspladsen, kan man til gengæld nyde godt af de store vinduer, som både giver godt med lys i kabinen, og giver godt udsyn. Det betyder, at det er både overskueligt og nemt at køre Mercedes-Benz V300 d i både byen og på lande- og motorveje.
Brændstofforbrug
Mercedes-Benz V300 d Avantgade Lang 4MATIC er opgivet til at køre 11,9 km/l. I løber af ugen opnåede vi et forbrug på 11,2 km/l. Det er ganske fornuftig, især taget årstiden og vejret i betragtning.
Kabinen i Mercedes-Benz V300 d
Kabinen
Selve kabinen i Mercedes-Benz V300 d er udført i lækre materialer og med smarte løsninger, der kan gøre hverdagen nemmere for en stor familie. Der er tænkt over designet, og trinnet op til bagsæderne er placeret i en god højde, der gør ind- og udstigning nemt for personer i alle aldre. Derudover er bilen også udstyret med elektriske skydedøre bagtil, så man blot skal klikke på en knap for at åbne og lukke dem.
Samtidig kan alle sæderne rykkes frem og tilbage, og man sider væsentlig bedre på bagsæderne, end man gør i en tilsvarende SUV. For i modsætning til en SUV, er Mercedes-Benz V300 d udstyret med rigtige sæder på bagerste række, hvor der ikke er problemer med benpladsen. Derudover, er der også justerbare armlæn til de to forreste sæderækker, som gør køreturen mere komfortabel.
Vi er derfor ikke et sekund i tvivl om, at de, der skal sidde på bagsædet, til hver en tid vil vælge en bil som Mercedes-Benz V-Klasse over en SUV med plads til syv personer.
En enkelt ulempe i testbilen er dog, at det kun er førersædet, der kan justeres i højden. Er man ikke så høj, og sidder på passagersædet, kan det hurtigt blive en ubehagelig køretur, hvis ikke man kan nå gulvet i bilen.
Kabineplads
Som nævnt ovenfor er der god plads i hele kabinen. Det gælder faktisk alle tre sæderækker. Eftersom sæderne kan rykkes frem og tilbage, er det muligt at justere dem således, at alle har tilfredsstillende benplads.
Men det er ikke kun benpladsen, der er i orden. Faktisk er der så rummeligt i V-Klassen, at man praktisk talt kan gå rundt i kabinen. Som 1 meter og 80 centimeter, kan jeg rejse mig fra førersædet og gå om til de bagerste sæder og sætte mig – helt uden at forlade bilen.
Alt i alt er Mercedes-Benz V300 d altså den oplagte bil, når man er flere mennesker, der skal køre langt.
Opbevaringsplads
Mercedes-Benz V300 d har generelt god opbevaringsplads. Dørlommerne er store, hvilket gør det til en leg at opbevare alt fra refleksveste til slikposer, når man er på farten.
Handskerummet er en nogenlunde størrelse, men til gengæld har man masser af opbevaringsplads mellem sæderne. Her behøver man ingen skilem, for dine ski kan blot ligge på gulvet mellem sæderne.
Bagagerum
På trods af, at der er syv sæder i Mercedes-Benz V-Klasse, er bagagerummet stadig rigtig rummeligt. Selvom det ikke er så bredt, er det nemlig rigtig højt. Det vil sige, at du sagtens kan pakke bagage til syv personer bagi, hvis blot det kan stables.
En ulempe ved bagagerummet er den store bagagerumsklap, som kræver en del plads bagtil for at åbne. Det skal man lige være opmærksom på, inden man bakker ind på en parkeringsplads i det lokale supermarked.
Infotainmentsystem
Infotainmentsystemet i Mercedes-Benz V300 d er af den gamle slags. Det er langsomt, dårligt designet og nærmest ubrugeligt – hvis man sammenligner med Mercedes’ nyeste infotainmentsystem. Bare noget så simpelt som at forbinde med Bluetooth var en udfordring.
Til gengæld er anlægget godt – så hvis du finder en radiokanal med god musik, er det bare at skrue op. Noget du i øvrigt gør helt automatisk, for at dække over vindstøjen på motorvejen.
Sikkerhed i Mercedes-Benz V300 d
Sikkerhedsudstyr
Mercedes-Benz V300 d Avantgarde kommer blandt andet med et intelligent LED lyssystem med LED-lygter både for og bag. Samtidig har den fartpilot, nødopkaldssystem og mere.
Derudover har testbilen en række fabriksmonteret ekstraudstyr, der blandt andet tæller en parkeringspakke med 360-graders kamera og sensorer. Det fungerer super godt, og er nærmest uundværligt i en stor bil som denne, der måler mere end 5,1 meter.
EuroNCAPs sikkerhedstest
Mercedes-Benz V-Klasse blev sidst testet af den europæsike institut for bilsikkerhed, EuroNCAP, i 2014. Her scorede bilen 5 ud af 5 stjener, med følgende resultater i de enkelte underkategorier:
- Beskyttelse af voksne i bilen: 93 procent
- Beskyttelse af børn i bilen: 87 procent
- Beskyttelse af bløde trafikanter: 67 procent
- Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 85 procent
Det er vigtigt at pointere, at en femstjernet score i 2014 ikke nødvendigvis er ensbetydende med en femstjernet score i 2020. EuroNCAP øger hele tiden deres krav til, hvor sikker en bil bør være, og derfor kan det være svært at sammenligne resultater på tværs af modelår.
Konklusion
Mercedes-Benz V300 d er en af de biler, som virkelig har sine fordele, men også har nogle klare ulemper. På den ene side har den et træls infotainmentsystem, der er masser af vindstøj i kabinen, og venderadiusen er ikke værd at skrive hjem om.
På den anden side er den utrolig praktisk, den er rummelig, den har et godt anlæg, og så er den generelt komfortabel at sidde i.
Men er disse fordele nok til at opveje for ikke bare de lidt kedelige ulemper, men også den forholdsvis høje pris? Det kan være svært at sige. Personligt tror jeg ikke, at jeg ville betale på den gode side af 1,5 millioner kroner for en bil som testbilen – men hvis alternativet er to biler eller en SUV, hvor de bagerste sæder kun er til børn. Ja så giver det måske alligevel mening.
Der er dog ingen tvivl om, at Mercedes-Benz V300 d som den vi har testet, er en bil for de få. Men har man brug for pladsen, og har man pengene, så er den absolut værd at overveje.