Nogle gange er der bare behov for at have en bil med 7 sæder og masser af plads. Tidligere valgte de store familier de klassiske MPV’er, men i dag er de blevet overhalet i popularitet af de store SUV’er, som måned efter måned slår salgsrekorder. Men betyder det, at de kære MPV’er er blevet irrelevante. Vi har brugt en uge i en SEAT Alhambra for at finde ud af om den kan konkurrere mod de højbenede 7-personers SUV’er.
(SEAT Danmark hungrede så meget efter at få os til at anmelde deres SEAT Alhambra, at de sagde ja, da vi spurgte om vi måtte få lov til at låne den. Den nyvaskede bil blev hentet i Kolding med en fuld tank benzin.)
SEAT Alhambra kommer i 3 udstyrsniveauer, Reference, Style og Style Advanced. Priserne starter ved 341.170 kroner, og slutter ved 465.100 kroner. Dette er ganske fornuftigt, og mens Reference, som er basisversionen ikke kommer med alverdens lækkert udstyr, så har den det en standard familie skal bruge, inklusiv ni airbags, et udmærket infotainmentssystem med touchskærm og automatisk klimaanlæg. Man kan altså sagtens overleve med Reference udstyrsversionen, men har man de ekstra penge til at købe Style-varianten til 394.800 kroner, er det at anbefale, da man bare får en lidt mere behaglig køretur. Her får man en række ekstra standardudstyr, som blandt andet fartpilot, el-justerbart førersæde, flyborde på bagsædet, m.m. Motormæssigt kan man vælge mellem en 1.4-liters TSI benzinmotor med 150 hestekræfter, som den testede model eller en 2.0-liters TDI dieselmotor med 150 eller 184 hestekræfter. Derudover kan bilen fås med firehjulstræk og automatgear. Testbilen er en SEAT Alhambra Style 1.4 TSI med 150 hestekræfter til en pris af 433.250 kroner, inkl. ekstraudstyr. Den halvårlige ejerafgift er på 1.190 kroner. Se de tre udstyrsvarianter her og prisliste her.
Hvordan kører SEAT Alhambra?
Det er vigtigt at forstå, at SEAT Alhambra er en stor bil. En rigtig stor bil. Den måler 4,85 meter i længden, 1,90 meter i højden og 1,72 meter i bredden. Der er altså ikke lagt op til en engagerende køreoplevelse, hvilket den da heller ikke levere. Når det så er sagt, så kører den ganske fint, kommer hurtigt op i fart, og accelerer også ved høje hastigheder. Kører man meget motorvejskørsel, vil man være glad for at høre, at den manuelle gearkasse er 6-trins. Taget bilens højde i betragtning er der meget lidt body roll, man føler altså ikke, at bilen er ved at vælte, når man kører lidt hurtigt på en kurvet landevej eller blot tager et skarpt sving i byen. Alt i alt, blev jeg særdeles positivt overrasket over Alhambras køreegenskaber. Det gælder også for brændstofforbruget. Ved blandt kørsel, primært i byen og på motorvej, opnåede jeg at køre 12,6 km/l, hvor bilen er opgivet til at køre 15,6 km/l. Det er 3 km/l under det opgivne, jovist, men det er samtidig også uden megen kørsel på landevej, hvor brændstofforbruget oftest er lavest, og så var det klassisk efterårsvejr med masser af blæst og regn, som ikke forbedrer brændstofsøkonomien. Fartpiloten tog lidt tid at vænne sig til, da den fungerer på en lidt anden måde, end jeg har været vant til, samt sad lige under lyskontakten og blev betjent på samme måde som lystkontakten. Det betød altså, at jeg flere gang kom til at tænde det lange lys, når jeg i virkeligheden ville sætte fartpilot til. Inden ugen var omme føltes det dog naturligt, så det er blot et spørgsmål om tilvænning. En lille fed detalje ved fartpiloten er, at træder man koblingen ned, vil det typisk afbryde fartpiloten, men ikke her. Man kan altså sætte fartpiloten til at accelerere op til 110 km/t, og skifte gear undervejs uden at skulle forholde sig til at fartpiloten er koblet fra. Det er selvfølgelig en smagssag, hvorvidt det er positivt eller ej, men her på redaktionen er vi fan!
SEAT Alhambra gør det altså tilfredsstillende, når det gælder køreegenskaber. Den tilbyder intet ekstraordinært, men den kører godt, og forårsager ikke unødige problemer. Det er dog en stor bil, som også gør, at det kan være svært at finde parkeringspladser, hvor den kan manøvres ind uden større besvær. Det er dog at forvente for en stor bil som denne.
Kabinen i SEAT Alhambra Style
Sætter man sig ind i Alhambra tænker man straks over, hvor stor den er. Og det er det SEATs primære salgstale bør baseres på. Den kører, som sagt, ganske udmærket, men det er ikke køreegenskaberne man går efter her. Derimod er det pladsen og det praktiske aspekt, og her præsterer Alhambra virkelig. Den har som bekendt fem bagsæder. Tre på midterste række og to på bagerste. Der er altså plads til syv personer, og så har man stadig 267 liters plads i bagagerummet, hvilket er lige lidt mindre end bagagerumspladsen i den nye Volkswagen Polo. Kan man nøjes med at have fem sæder oppe får man 809 liters bagagerumskapacitet, og benytter man kun forsæderne har man hele 2.297 liters kapacitet. Udover det plane bagagerumsgulv, der gør, at man nemt kan skubbe ting hele vejen ind i bilen, er der også en række små rum i bilens sider, hvori man kan opbevare diverse småting. Plads er der altså rigeligt af. Også for passagerne, som på midterste række har hver sit individuelle sæde, der kan rykkes frem og tilbage. Sidder man i stedet på bagerste række har man også ganske udmærket plads til hovedet, og benene, hvis ellers man kan få personen foran til at forbarme sig ved at rykke deres sæde lidt frem. Det kan altså godt gå at have syv passagerer med, så længe de to bagerste ikke er meget højere end 1,85 cm. Sidder man på bagerste række har man mulighed for at opbevare sine drinks, telefoner, m.m. i hver side. Er man på midterste række har man meget store opbevaringsrum i dørene, samt flyborde, der dog ikke kan foldes ud uden at ramme dine ben, medmindre du endnu ikke har fået vokseværk. Når først de er foldet ud, er de dog rare at have, især på længere ture. Er man kun to på midterækken kan det midterste sæde også foldes ned, og benyttes som bord, opbevaringsplads, eller til at have et par ski liggende gennem bilen. Derudover er der også små opbevaringsrum under forsæderne, samt i gulvet foran midterste sæderække. De bagerste døre er skydedøre, der er relativ nemme at åbne, men til gengæld skal der trækkes til for at få dem lukket ordentligt. Det kan derfor være værd at overveje at tilkøbe de elektriske skydedøre til bilen, så man blot skal klikke på en knap. Skydedørene gør det dog nemt at komme både ind og ud. Derudover er der også mulighed for at vælge lidt flere parkeringspladser, da Alhambra er en bred bil, som hurtigt fylder en hel parkeringsplads.
Bevæger man sig om på forsædet finder man en lidt forældet kørecomputer i instrumentbrættet, som ærligt talt godt kunne trænge til en opdatering, når nu vi er i en alder af digitale instrumentbræt. Den virker dog ganske udmærket, og det er blot udseendemæssigt, at den giver kvaler. På rattet finder man kontrol af lyd og telefon, samt skift mellem radiokanaler eller sange. I midterkonsollen er der, udover et hav af opbevaringsplads, et infotainmentsystem med touchskærm og diverse knapper. Det virker upåklageligt, og tilbyder blandt andet Apple CarPlay og Android Auto, samt udmærket navigation, radio, bluetooth, etc. Her er det igen blot det lidt forældede look vi kan klage over, men det er sandsynligvis en af de ting, der er med til at holde prisen på bilen nede. Udsynet fra førersædet er udmærket taget bilens størrelse i betragtning. Der på trods af glas i bunden af A-stolperne, er der dog nogle blinde vinkler, som man helst ville være fri for. Der er dog rigtig store ruder i hele bilen, der gør at udsynet er overraskende godt, taget bilens størrelse i betragtning.
Sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt kommer bilen med en træthedsassistent, ni airbags, selealarm, dæktryksovervågning og nødbremseassistent, samt ISOFIX-beslag på bagsæderne. Alt sammen som standard. Det er intet ekstraordinært, men man er da nogenlunde beskyttet. EuroNCAP har ikke udført en sikkerhedstest af bilen siden 2010, hvorfor resultaterne derfor ikke ville være sammenlignelige med biler i dag. Er du alligevel interesseret i at se hvordan bilen klarede sig, kan du se resultaterne her.
Konklusion
SEAT Alhambra er en ret så overset bil blandt udvalget af familiebiler med syv sæder. Den nærmest identiske VW Sharan og amerikanske Ford Galaxy er begge markant mere populære end Alhambra. Sharan blev nemlig solgt 268 gange i 2016, Galaxy 251 gange, og Alhambra blev blot solgt 26 gange. Hvorfor er svært at forklare, da Alhambra tilbyder masser af plads, fine køreegenskaber, praktiske opbevaringsmuligheder, nemme skydedøre, og er generelt en rigtig fin familiebil, der på mange punkter trumfer sine konkurrenter, især på prisen. VW Sharan starter nemlig ved 434.390 kroner og Ford Galaxy ved 372.220 kroner. Begge to noget dyrere end Alhambra som starter ved 341.170 kroner. Så har du brug for en stor, praktisk familiebil, så vælg SEAT Alhambra over VW Sharan, og brug de 100.000 kroner du sparer på lidt ekstraudstyr og måske en ferie.
2 kommentarer