Test: Renault Ny Clio TCe 90 2016



Renault har i løbet af de seneste år sørget for at ændre deres look som brand, og dermed også godt og vel alle deres modeller. Det betyder at hvor de franske biler for bare 5 år siden var ret så kedelige at se på, så er de nu blevet, ja nærmest attraktive. Tror du ikke på mig? Så synes jeg at du skal tage et kig på billederne af den Nye Renault Clio (om navnet er attraktivt er til gengæld en hel anden sag), som jeg har lånt af de flinke mennesker hos Renault Danmark.

Men, som man siger, så er det ikke det ydre der tæller – i hvert fald ikke kun det ydre. Testmodellen var en koksgrå Ny Renault Clio TCe 90 med ekstraudstyr for 52.000 kroner, så den samlede pris på bilen løb op i 170.900 kroner. Til gengæld var Clioen så udstyret med ECO-mode, som angiveligt reducerede brændstofsforbruget (mere om det senere..), parkeringssensor for og bag, regn- og lyssensor, elektriske sidespejle, samt multimediesystem i form af en 7″ touchscreen med Bluetooth, USB, AUX og alt det andet gode.

 

New Renault Clio Side

 

Rent kørselsmæssigt adskiller den Nye Clio sig ikke meget fra sine forfædre. Den er både nem og rar at køre, men på ingen måder sjov – hvis det er sjov man vil have, så kan sportsmodellerne til gengæld være ganske underholdene. Men den “normale” version er ikke en der får dig til at sidde og smågrine for dig selv, ej heller er det sådan at når man stiger ud af bilen tænker man: “Den her bil vil jeg huske for altid.” Og det er okay, for det er ikke en sportsvogn, men en hverdagsbil, til en overkommelig pris, som kører jævnt og roligt, præcis som de fleste mennesker gerne vil have deres hverdagsbil skal køre. Til gengæld er brændstofsøkonomien ikke en prisvinder – Reanult opgiver selv den Ny Renault Clio til at køre 23,8 km/l. I løbet af ugens testkørsel, kørte testbilen i gennemsnit 16,5 km/l (15,6 km/l uden ECO-mode slået til og 17,5 med ECO-mode slået til) ved blandet kørsel. Jeg indrømmer gerne at jeg lavede nogle hurtige accelerationer, og nogle sene gearskift enkelte gange for at se hvordan den ville håndtere disse situationer, så det er fair at forvente at man til hverdag nok godt kan nærme sig de 18-19 km/l. Dette er dog stadig noget lavere end tallet som Renault opgiver.

 

New Renault Clio Back

 

Som nævnt i mit førstehåndsindtryk af Renault’en, så var jeg ganske positivt overrasket over anlægget i bilen. Og den følelse sidder jeg stadig med efter at have afleveret bilen igen. I forhold til hvad man ellers får af anlæg i samme klasse, så var der god og nuanceret lyd i det Clio’en var udstyret med. Derudover så kom bilen også med et multimediesystem i midterkonsollen, med indbygget navigation, håndfrit system til telefonen, oversigt over forbrug, o.lign. Og for det meste virkede det helt uden problemer. Det var bare ikke altid at det gik gnidningsfrit, f.eks. var kortet ikke helt opdateret i navigationssystemet, hvilket er tankevækkende når bilen var så godt som lige kommet fra fabrikken da jeg hentede den. Derudover brugte en kammerat også næsten 20 minutter på at få Bluetooth systemet til at forbinde til hans telefon, da han var med som passager. Til gengæld så fandt radiostationerne selv ud af at tilpasse sig nye antenner når man krydsede Storebælt, og jeg kunne skifte sang på min telefon og besvare opkald alt sammen ved at benytte touch-skærmen. Generelt en positiv oplevelse med multimediesystemet, dog med nogle enkelte trælse oplevelser.

 

New Renault Clio Interior

 

For også lige at følge op på et andet punkt i mit førstehåndsindtryk fra tidligere på ugen, så er klimaanlægget ikke til at blive klog på. Der er angivet en blå prik, hvorefter der i en halvcirkel står tal fra 18-26, for til sidst at slutte med en rød prik. Jeg er af den opfattelse at tallene står for grader, men min oplevelse er ikke den sammen, da 22 grader som regel ikke plejer at føles som kold luft når det er 11 grader uden for. Men jeg nåede aldrig frem til at tage et termometer med mig for at teste.

 

New Renault Clio Front Open Doors

 

Der har været både minusser og plusser, men samlet set har min oplevelse med Renaults Nye Clio været god. Hvor min egen 2012 Renault Clio til tider kan virke meget plastik-agtig, så får man en følelse af at man sidder i en mere luksuriøs bil i den Nye Renault Clio. Prisen er overkommelig, og minder meget om de resterende biler i klassen, og generelt er udstyrsniveauet af høj kvalitet. Og så ser den bare brandgodt ud!



Total
0
Shares
3 kommentarer
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler