Mercedes-Benz Vito 4x4 forfra

Test: Mercedes-Benz Vito 4×4 2023



Jeg har haft mulighed for at køre i en grafitgrå Mercedes-Benz Vito med en 119 CDI-motor, der yder 190 hestekræfter og i øvrigt er udstyret med både firehjulstræk og luftaffjedring. Baseret på mine oplevelser med varevognen i den testugen, har jeg skrevet nedenstående anmeldelse af Mercedes-Benz Vito med det nævnte udstyr.

Læs med og bliv klogere på priser, køreoplevelse, opbevaringsplads, brændstofforbrug, trækkeevne, sikkerhed og meget mere. Ønsker du ikke at læse hele anmeldelsen, kan du bruge nedenstående indholdsfortegnelse til at gå direkte til det afsnit, som du er mest interesseret i.

Hvad koster Mercedes-Benz Vito 4×4?

Som det fremgår af nedenstående tabel, starter priserne på Mercedes-Benz Vito i skrivende stund ved 244.481 kroner ekskl. moms for den billigste variant; en A1-model med 102 hestekræfter og manuelt gear. Hvis du i stedet vil have en A2 med 190 hestekræfter og en 9-trins automatgearkasse (9G-tronic), må du op og betale 318.388 kroner ekskl. moms.

ModelHestekræfterForbrug (km/l)Pris (ekskl. moms)
6-trins manuel gearkasse
110 CDI (A1)102 hk13,9 km/l244.481 kr.
110 CDI (A2)102 hk13,9 km/l250.604 kr.
110 CDI (A3)102 hk13,7 km/l256.171 kr.
114 CDI (A1)136 hk14,1 km/l261.182 kr.
114 CDI (A2)136 hk13,9 km/l267.305 kr.
114 CDI (A3)136 hk13,9 km/l272.873 kr.
9-trins automatgearkasse
114 CDI (A1)136 hk13,7 km/l278.715 kr.
114 CDI (A2)136 hk13,5 km/l284.382 kr.
114 CDI (A3)136 hk13,5 km/l290.050 kr.
116 CDI (A1)163 hk13,7 km/l295.718 kr.
116 CDI (A2)163 hk13,5 km/l301.385 kr.
116 CDI (A3)163 hk13,5 km/l307.053 kr.
119 CDI (A1)190 hk13,3 km/l312.721 kr.
119 CDI (A2)190 hk13,2 km/l318.388 kr.
119 CDI (A3)190 hk13,2 km/l324.056 kr.
Fra-priser på Mercedes-Benz Vito (9. september 2023)

Fælles for alle ovenstående udgaver af Mercedes-Benz Vito er, at de hverken har luftundervogn (Airmatic) eller firehjulstræk (4×4), som testbilen. Begge dele er nemlig ekstraudstyr, som man betaler henholdsvis 17.000 kroner ekskl. moms og 36.906 kroner ekskl. moms for.

UdstyrPris (ekskl. moms)
Grafitgrå metallak7.242 kr.
Luftundervogn (Airmatic)17.000 kr.
Stor tank (70 liter)933 kr.
LED-lys i lastrum1.037 kr.
Completepakke (intelligent lyssystem, fjernlysassistent, bakkamera, m.m.)50.000 kr.
Safetypakke (Blindvinkelassistent, vejbaneassistent, m.m.)9.500 kr.
Cargopakke (anhængertræk og træbund)7.500 kr.
All-weather måtter471 kr.
Indvendig sidebeklædning i varerum2.037 kr.
Dobbeltfløjede bagdøre2.024 kr.
Permaneent firehjulstræk (4×4)36.906 kr.
17-tommer alufælge6.500 kr.
M+S dæk1.735 kr.
Priser på testbilens ekstraudstyr.

Med ovenstående ekstraudstyr ender testbilen, en Mercedes-Benz Vito 119 A2 med at koste i alt 461.273 kroner ekskl. moms. Det komplette faktaark for varevognen kan ses her.

Hvordan kører Mercedes-Benz Vito 4×4?

Generelt har varevogne det med at halte lidt efter på kørekomforten, når de bliver sammenlignet med personbiler. Jeg har tidligere kritiseret Mercedes-Benz Vito for megen støj i kabinen under kørsel og var derfor også skeptisk forud for denne test.

Heldigvis overraskede den nu fire år nyere model gevaldigt. Trods kørsel på både motorvej, landevej og i byen under varierende vejrforhold, var det relativt begrænset med vind- og vejstøj. Kombineret med udmærkede sædeindstillingsmuligheder, takket være ”Completepakken”, den relativt behagelige affjedring og fint med plads i kabinen, er den testede Mecedes-Benz Vito en af de mest komfortable varevogne jeg har kørt til dato.

Udover at bidrage til komforten, sikrer kombinationen af luftaffjedring og firehjulstræk også, at Mercedes-Benz Vito 4×4 fungerer vældig godt uden for asfalteret underlag. Jeg havde bilen med ud på skovveje og i en grusgrav, hvor jeg ikke ville have kørt med en tilsvarende læsset varevogn uden førnævnte udstyr.

Ydeevne

Mercedes-Benz Vito fås ikke med benzinmotorer. Det vil sige, at du enten kan vælge en dieselmotor i en af de fire varianter, som du blev præsenteret for tidligere i anmeldelsen, eller du kan vælge eVito-modellen, der kører på el.

Testbilen er udstyret med den kraftigste dieselmotor i modelprogrammet med en ydelse på 190 hestekræfter eller 140 kW. Det har vist sig mere end tilstrækkeligt i testperioden, hvor varevognen uden problem accelererer og overhaler på motorvejen.

Den testede version af Mercedes-Benz Vito er godkendt til at måtte trække i alt 2.500 kilo, samt laste 790 kilo i lastrummet. Selvom man naturligvis godt kan mærke, når der kommer et tungt læst på anhængertrækket, føler man på intet tidspunkt, at bilen mangler trækkraft.

Når det så er sagt, så vil jeg umiddelbart anbefale, at man vælger en af de større motorvarianter, hvis man regelmæssigt har et fyldt varerum eller en tungt læsset trailer. Uden at have prøvet de mindre kraftige motorer i Mercedes-Benz Vito, kan jeg ikke andet end at forestille mig, at de ville komme til kort i sådanne situationer.

Brændstofforbrug

Kigger man i pristabellen længere oppe i vores Mercedes-Benz Vito-anmeldelse, vil man kunne konstatere, at den testede bil er opgivet til at kunne køre 13,2 km/l. Problemet er bare, at når man tilføjer firehjulstræk (og noget af det øvrige ekstraudstyr), så påvirker det brændstofforbruget. Derfor er modellen, som den er testet her, opgivet til 12,0 km/l ved blandet kørsel.

Det passer fint med de 12,35 km/l, vi har opnået i løbet af testperioden. Det er dog værd at bemærke, at størstedelen af de testede kilometer er kørt uden bemærkelsesværdig last i varerummet. Udnyttes laste- og trækevnen fuldstændigt, vil det naturligvis have indflydelse på brændstofforbruget.

Kabinen i Mercedes-Benz Vito 4×4

Selvom interiøret i den testede Mercedes-Benz Vito 4×4 ikke når helt op på samme niveau som den tyske bilfabrikants personbiler, så er det tæt på. Kvalitetsfornemmelsen er på plads, hvilket i høj grad hjælpes på vej af de behagelige lædersæder.

Udsynet fra kabinen er godt med en store ruder; både fortil og i siderne. Kombineret med de sensorer og bakkameraet, der følger med i ”Completepakken”, sikrer det, at man altid har en god idé om, hvor man har bilen.

Som tidligere nævnt er der også udmærket plads i kabinen, og medmindre man er tre meget bredskuldrede personer, kan det godt lade sig gøre at benytte alle tre sæder. Til gengæld skal man ikke have for store hænder, hvis man bliver placeret i midten, da låsen til sikkerhedsselen sidder knap 20 centimeter nede mellem fører- og midtersædet. Det gør den en anelse svær at komme til og det kunne godt gå hen og blive et lille irritationsmoment i hverdagen.

Opbevaringsplads

Der er fint med opbevaringsplads rundt omkring i kabinen. Både er der kopholdere i hver side under A-stolperne, og så er der også plads til lukkede beholdere i dørlommerne. Det eneste minus ved kopholderne er deres diameter; den er tilpas lille til, at der ikke er plads til større termokrus.

Udover plads til drikkevarer, har Mercedes-Benz Vito også en række opbevaringsrum til papirer og andet diverse oppe under forruden. Dertil er der mindre opbevaringsrum i midterkonsollen, samt god plads i begge dørlommer.

Infotainmentsystem

I midterkonsollen finder man ikke bare opbevaring, men også en touchskærm på syv tommer. Den fungerer fint, men det er fortsat den gamle udgave af Mercedes-Benz’ infotainmentsystem, hvilket ikke ligefrem er prangende efter 2023-standarder.

Heldigvis er der mulighed for Apple CarPlay – og det gør en verden til forskel. Faktisk er det også første gang, at jeg i en testbil har haft en fuldstændig ubesværet oplevelse med trådløst at forbinde min telefon til Apple CarPlay. Det fungerede bare hver gang – og det er bare af afgørende betydning for den generelle brugsoplevelse.

Til gengæld er skiftet mellem Apple CarPlay og den ”normale” brugerflade en anelse besværligt. Det betyder, at hvis du vil ind og lege med indstillinger, radiokanaler eller lignende, når først Apple CarPlay er tilsluttet, så kan det godt give anledning til frustrationer.

Men når det hele virker og musikken spiller, så er alt godt. Anlægget spiller rigtig fint for en varevogn, og samtaleanlægget fungerer uden problemer. Så selvom man godt kunne ønske sig, at Mercedes-Benz Vito fik det sidste skub over til de mere moderne infotainmentsystemer, så er der ikke noget til hinder for at bruge det som det er i testbilen.

Lastrum

Lastrummet på Mercedes-Benz Vito i den lange udgave (A2) måler 2.290 millimeter i længden og 1.392 millimeter i højden. Som enhver anden varevogn i denne størelse betyder det naturligvis, at der ikke er ståhøjde, men til gengæld er der plads til ganske megen last.

Som du kunne læse først i anmeldelsen, er testbilen blevet beklædt på både gulv og sider, samt udstyret med LED-lys. Sidstnævnte lyser uden problemer rummet op og sikrer dermed effektivt arbejdslys, når omgivelserne ikke gør det. Beklædningerne har flere fordele, men en af de meget brugbare er de integrerede kroge i gulvet, som kan bruges til at fastspænde gods, der ikke skal rutsje rundt i lastrummet under kørslen.

Når det så er sagt, så har jeg af flere omgange kørt med løs last i varerummet for at teste, hvor meget det ville rutsje rundt – og det er blevet på sin plads hver gang. Det kan nok til dels tilskrives overfladen på gulvet, som er en anelse skridsikkert.

Sikkerhed i Mercedes-Benz Vito 4×4

Som tidligere nævnt er den testede Mercedes-Benz Vito 4×4 udstyret med et ganske fornuftigt bakkamera og sensorer hele vejen rundt. Begge fungerer upåklageligt og sikrer, at man uden problemer kan navigere den 5140 millimeter lange varevogn i selv de mindste gader.

Derudover er testbilen også udstyret med en række andre sikkerhedssystemer, såsom blindvinkelassistent, vejbaneassistent og adaptiv fartpilot. De fungerer alle uden problemer og den adaptive fartpilot sikrer i virkeligheden, at du ikke behøver at røre pedalerne ved almindelig kørsel. Den kan nemlig sagtens finde ud af at gå helt ned til 0 km/t (ved kø, rødt lys eller lignende) og starte op igen.

EuroNCAP sikkerhedstest

EuroNCAP tester varevogne på en lidt anden måde end personbiler. Det er der flere årsager til, men den primære er, at varevogne typisk ikke er lige så sikre som biler bygget til almindelig persontransport.

De tester derfor primært, hvordan varevognens sikkerhedssystemer fungerer. De overordnede konklusioner har vi opsummeret i nedenstående tabel, mens du kan se de fulde testresultater i denne PDF fra EuroNCAP.

TestkategoriPoint
Nødbremse – biler16,9 ud af 30 point
Nødbremse – fodgængere3,8 ud af 10 point
Nødbremse – cyklister4,0 ud af 10 point
Vognbaneassistenter o.lign.2,5 ud af 20 point
Fartpiloter o.lign.6,3 ud af 20 point
Træthedsovervågning o.lign.15 ud af 15 point
Overblik over resultater fra sikkerhedstest af Mercedes-Benz Vito.

Konklusion

Den testede Mercedes-Benz Vito fra 2023 med luftundervogn og firehjulstræk har overrasket positivt på flere punkter. Særligt begejstret er jeg for forbedringen i komfort sammenlignet med den Vito, jeg testede tilbage i 2019. Der er sket noget positivt i forhold til støjniveauet i kabinen og derudover sikrer affjedringen også mere behagelig kørsel.

Rent praktisk er der heller ingen tvivl om, at Mercedes-Benz Vito præsterer – til dels takket være det valgte ekstraudstyr. Luftundervognen og firehjulstrækket gør den til et oplagt valg, hvis varevognen skal trække tunge læs – særligt hvis det ovenikøbet foregår på blødere eller mere ujævnt underlag.

Derudover er der mange små detaljer, som gør varevognen mere anvendelig i hverdagen. Det handler både om bagdørene, der kan åbnes helt op, det indbyggede LED-lys i lastrummet, trådløs Apple CarPlay, flere forskellige køremodes (heraf en, hvor undervognen hæves) og så videre.

Alt dette gør, i min optik, op for de mindre irritationspunkter, såsom smalle kopholdere, et dateret infotainmentsystem og en dårligt placeret lås til den ene sikkerhedssele.

Fordele

  • Trådløs Apple CarPlay
  • Bakkamera i rimelig kvalitet
  • Komfortabel køreoplevelse
  • Træk op til 2.500 kilo

Ulemper

  • Gammelt infotainmentsystem
  • Smalle kopholdere
Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler