Test: Peugeot 308 SW GT-Line 1.5 BlueHDi 2018



De helt store crossovers og SUV’er er der, hvor Peugeot for alvor har haft sin styrke de seneste par år. Peugeot 3008 og 5008 er blevet rost til skyerne – blandt andet af os. Men det er trods alt endnu blot et mindretal af franskmændenes modelprogram, der består af højbenede familiebiler. Blandt de mere traditionelle biler finder man blandt andet Peugeot 208, som gang på gang er topsællert, og Peugeot 308, som vi i denne uge tester i SW-udgaven – altså som stationcar. Den er udstyret med den nye 1,5-liters BlueHDi dieselmotor, som bliver tilgængelig i Danmark fra september af.

En Peugeot 308 SW starter ved 234.990 kroner, hvor den blandt andet er udstyret med LED kørelys og baglygter, aircondition, fartpilot, varme i forsæder, USB-indgang, Bluetooth og AUX-indgang. Hvis man skal op i GT-varianten, som er den ypperste udgave af bilen, må man slippe 404.990 kroner for en benzinudgave med 225 hestekræfter eller 454.990 kroner for en dieseludgave med 177 hestekræfter med alt i udstyr.

Har man ikke behov for en stærkere motor, men blot det ekstra sportslige udtryk og udstyr, så kan man vælge udstyrsvarianten GT-Line, som ugens testbil er udstyret med. Her starter priserne lige nu fra 364.990 kroner for en 1,6-liters BlueHDi dieselmotor med 120 hestekræfter. Kan man vente til september kan man også få GT-Line med den 1,5-liters BlueHDi dieselmotor, som vi har testet. Priserne er desværre endnu ukendt, men af standardudstyr i GT-Line-varianten kan blandt andet nævnes adaptiv fartpilot, navigation, skiltegenkendelse, vejbaneassistent, 9,7-tommers touchskærm med infotainemntsystem og dynamisk blinklys for.

Hvis du vil nørde lidt med priser og udstyr, så kan du gøre det lige her. Og hvis du er mere interesseret i bilens tekniske informationer, så tag et kig her.

IMG_2555

Hvordan kører Peugeot 308 SW GT-Line?

Ydeevne
De 130 hestekræfter og det tidlige moment på 300 Newton meter gør, at Peugeot 308 SW med den nye 1,5-liters dieselmotor føles relativ kvik, og man har i virkeligheden aldrig rigtig brug for at komme op over 2.500 – 3.000 omdrejning i minuttet. Og på trods af, at den har flere kræfter end motoren, den erstatter, så er den mere effektiv og økonomisk.

Med dieselmotoren her får man rigeligt med motorkraft, så man sagtens kan nå op i hastighed på korte motorvejsramper i storbyen. En racerbil er det ikke, men til hverdagsbrug er ydelsen rigelig fin.

Bilen er opgivet til at nå 100 km/t på 10 sekunder, hvilket, med de rigtige gearskift, er opnåeligt for de fleste.

IMG_2697

Kørsel og komfort
Peugeot 308 SW er letkørt, og selvom man ikke har megen føling med hjulene gennem rattet, så manøvre bilen fint og relativt kvikt. Vægtningen af styringen er fin, så den er lettere ved lavere hastigheder, altså i byen, og langsomt bliver tungere, jo hurtigere bilen kører. Når det så er sagt, så er det ikke en bil, som du tager ud på små snoede landeveje for sjov. Ikke fordi den ikke er stabil og har nok vejgreb, for det har den. Det er blot ikke en bil, der for alvor lægger op til at tage den lange vej hjem for fornøjelsens skyld.

Midt i en acceleration hører du typisk lidt til motoren, men langt størstedelen af tiden er den relativ stille. Desværre, bliver stilheden afløst af lidt vindstøj ved motorvejshastigheder. Dog ikke i en grad, hvor det bliver en gene.

Rent komfortmæssigt klarer Peugeot 308 SW sig rigtig fint ved højere hastigheder, men i byen er den ikke helt på niveau med nogle af konkurrenterne. Et hårdt brostensbump kan mærkes mere i 308’eren end det kan i f.eks. en SKODA Octavia, men i bund og grund er komforten efterhånden på sådan et niveau, at forskellene er at finde i marginalerne.

IMG_2622

Brændstofforbrug
Og mens manglerne ved kørselsoplevelsen og komforten er at finde i marginalerne, så er der intet marginalt over forskellen på det opgivne og det reelle brændstofforbrug. For mens Peugeot siger, at Peugeot 308 SW med den nye dieselmotor kan køre 26,3 km/l ved blandet kørsel, ja så opnåede vi sølle 18,8 km/l. Og det gennemsnitlige forbrug over bilens seneste 9999 kilometer er 16,6 km/l. Ikke just prangende tal.

Hvis man kan holde sig til landevejskørsel med en gennemsnitshastighed på 70 – 80 km/t, vil man sandsynligvis kunne opnå det opgivne forbrug. Men med lidt kørsel i by og på motorvej er det næppe muligt.

IMG_2831-2

 

Kabinen i Peugeot 308 SW GT-Line

Kabinen
Når man sætter sig ind i kabinen i Peugeot 308 i udstyrsvarianten GT-Line, er de røde syninger noget af det første man lægger mærke til. I hele kabinen, får man det her lidt sportslige GTI-look, med ternede røde syninger og ternede overflader på sæderne. Materialerne er, for det meste af lækker kvalitet, med blødt stof og læder flere steder. Desværre, er der også lidt hård plastik rundt omkring, men det overordnede indtryk af kvaliteten og luksuriøsiteten i kabinen er positivt.

På forsæderne sidder man i højdejusterbare sæder, med lændestøtte og massage. Og kæmpe pluspoint til Peugeot her, for massagesystemet aktiveres via en knap på siden af sædet, og det virker bare. Ingen indviklede menuer i et dårligt designet infotainmentsystem – blot et klik på en knap, og så begynder det. Plads er der pænt af, også for bagsædepassagererne, som sagtens kan have både ben og hoved med sig uden problemer. Der er muligheden for tre passagerer på bagsædet, men som det ofte er, så skal midtersædet besættes af et barn, før det er komfortabelt for alle tre passagerer.

Opbevaringspladsen i kabinen har desværre efterladt et knapt så positivt indtryk. I armlænet mellem forsæderne, som i øvrigt er højdejusterbart, er der et lille opbevaringsrum. Og når vi siger lille, så er det virkelig lille. Det kan lige akkurat rumme  et brilleetui – så her kan du ikke aflægge vandflasker eller sodavandsdåser for den sags skyld. Og opbevaring til mobiltelefonen er også begrænset. For det enkelte sted, der for alvor er plads til den, og som i øvrigt har skridsikkert underlag, der dækker telefonen for styringen af forsædernes sædevarme. Og mellem gearstangen og midterarmlænet finder man så et rum, der egentligt er rummeligt nok og har, hold nu fast, forsædernes eneste kopholder. Som i øvrigt ikke er permanent, den kan vippes op og ned. Og mens løsningerne ville være smarte i en SMART, som har begrænset plads, så virker det lidt meningsløst i bilen her. For med et kæmpe tomt område under infotainmentskærmen, som blot er dækket til i sort plastik, er det ikke fordi, der har været mangel på plads til lidt ekstra opbevaringsløsninger.

Til gengæld, er dørlommerne på forsæderne store nok til to 0,75 liters flasker plus det løse. Og på bagsæderne klemmer du nemt en 0,5 liters flaske i dørlommen, en iPad og et Europa-kort i lommerne på sæderyggene. Og hvis ellers midtersædet er ledigt, får bagsædepassagererne fornøjelsen af to kopholdere, når de slår armlænet ned mellem dem.

Bagagerum
Bagerst i bilen finder man det 660 liter store bagagerum. Her kan man få plads til nærmest al det pikpak man nu engang måtte have med sig, som fem personer på bilferie i Sydeuropa. Og er der noget, der ikke må skride, så kommer modellen her med skinner i bagagerumsgulvet med kroge, der kan benyttes til at spænde bagagen fast med. Samtidig er det diverse mindre rum med opbevaringsplads rundt omkring. Også et 12V-stik er at finde til køletasken.

Under bagagerumsgulvet er der også mulighed for at opbevare diverse snore, værktøj, advarselstrekant, og andet, som er godt altid at have med sig på vejen.

Infotainmentsystem og instrumentbræt
Infotainmentsystemet i Peugeot 308’eren er i bund og grund et fint system, med sit udvalg af skønhedspletter. Det fungerer fint, og tilbyder, med det rette udstyr, alt hvad du har brug for. Apple CarPlay, navigation, muligheden for DAB+-radio, USB-forbindelse, AUX-indgang og Bluetooth. Og det hele virker bare. Desværre, er der bare en sløvhed over det. Det reagerer lige lidt langsomt, men man lærer at leve med det.

Hvis du har set vores videoanmeldelse på Youtube, har du sandsynligvis hørt, at hvis man går ind under klima-indstillingerne via knappen i siden, så kan man slå aircondition til og fra. Men hvis du går ind under klima-indstillingerne via touchskærmen, så kan man kontrollere præcis de samme ting, med undtagelse af aircondition. Og det er jo småting, men det er netop de småting, som desværre trækker det overordnede syn på bilen lidt ned.

Når det så er sagt, så fungerer det og har alle de funktioner man skal bruge. Og hvis ellers man lærer at, hvis ikke påskønne skønhedspletterne, så i hvert fald at leve med dem, så er der intet væsentligt at komme efter.

Ifølge udstyrslisten, så er testbilen, og alle Peugeot 308 SW GT-Line udstyret med Peugeot i-Cockpit. Når jeg hører Peugeot i-Cockpit, så tænker jeg stor 12,3-tommers farveskærm med navigation og digitalt instrumentbræt, som vi så det i Peugeot 5008. Men her er der blot tale om en lille kørecomputer, som ikke kan mere end din almindelige kørecomputer. Det medvirker til, at bilen virker en smule teknologisk bagud i forhold til både Peugeots egne biler, men også konkurrenternes.

IMG_2758

Sikkerhed

Når det kommer til passivt sikkerhedsudstyr, som airbags, automatisk låsning af døre ved kørsel, IsoFix beslag på bagsæderne, selealarmer, dækreparationskit, o.lign., så kommer det alt sammen som standardudstyr fra den billigste variant af Peugeot 308. På den aktive side af sikkerhedsudstyret er dæktrykssensorer, ABS (antiblokeringssystem af bremser), ESP (elektronisk stabilitetsprogram), EBD (elektronisk bremsekraftfordeler) og EBA (nødopbremsningssystem) også standard fra den billigste variant. Når man så bevæger sig et trin op til næste udstyrsvariant bliver tæt på al det aktive sikkerhedsudstyr også standard. Dermed, tæller testbilen her blandt andet træhedsovervågning, automatisk fjernlys, skiltegenkendelse, vognbaneassistent, automatisk nødbremse, hill start assist, m.m.

Så hvis man har råd til at købe bare den anden billigste udstyrsvariant, så har man en ret veludstyret bil, rent sikkerhedsmæssigt. Bilen scorede da også de maksimale fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest i 2013. Her toppede den i beskyttelse af voksne passagerer med 92% efterfulgt af 81% i sikkerhedsassistentsystemer. Når det kom til beskyttelse af børn i bilen blev scoren 79% og beskyttelse af bløde trafikkanter endte på 64%. Generelt meget pæne tal, især for bilens egne passagerer.

Når det så er sagt, så hæver EuroNCAP løbende sine krav, i takt med, at sikkerhedsteknologien forbedres. Dermed, er en test fra 2013 ikke 100% retvisende for hvordan bilen ville have scoret i dag. Dog er det værd at pointerer, at der med bilens seneste facelift også er kommet flere sikkerhedssystemer til – så hvis jeg skulle gætte, ville den også score fem stjerner i dag.

Konklusion

Alt i alt er Peugeot 308 SW GT-Line med den nye 1,5-liters BlueHDi dieselmotor en god bil, især, når man tager prisen i betragtning. Den er rummelig og for hovedparten behagelig at køre i. Hvis man har råd til at bevæge sig en udstyrsvariant eller to op over den skrabede variant, så bliver det også en særdeles veludstyret bil for pengene.

Den har nogle små irritationspunkter rundt omkring, som for eksempel et sløvt infotainmentsystem, underskuddet af opbevaringsplads til telefon, nøgler, mønter, kuglepenne og drikkevarer. Men hvis man kan leve med det, så får man her en rigtig flot og praktisk bil, der giver rigelig mulighed for transport af familie, venner og deres oppakning.

Så jeg vil gerne anbefale Peugeot 308 SW med ovenstående forbehold.

 

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler