Test: Peugeot 5008 Allure 2018



Peugeot 5008 er den helt store SUV fra Frankrig med syv sæder, høj siddehøjde og oceaner af opbevaringsplads. Du husker måske 5008-modellen som værende en familiecontainer. Det er fortid nu, og den er gået fra at være en klassisk MPV til nu at være den helt store SUV fra Frankrig med syv sæder, høj siddehøjde og oceaner af opbevaringsplads. Men den ekstra frihøjde som man får i SUV-varianten, mister man dog lidt benplads, især på bagerste sæderække. Til gengæld, er man med på moden, lidt mere fleksibel i forhold til kørselsunderlaget, og så sidder man højt i trafikken.

Priserne for sådan en familievogn fra Frankrig starter ved sølle 279.990 kroner, men slutter først ved 503.990 kroner. Her kan man vælge mellem seks forskellige udstyrsvarianter og en række benzin- og dieselmotorer i forskellige størrelser med en ydelse på mellem 120 og 177 hestekræfter. Hvis du vil nørde lidt med de forskellige varianter, kan du klikke her for at få et overblik.

Den hvide Peugeot 5008, som du ser på billederne her i anmeldelsen, er en Peugeot 5008 Allure med en 3-cylindret 1.2-liters e-THP-benzinmotor med en ydelse på 130 hestekræfter og et moment på 230 Nm ved 1.750 omdrejning i minuttet. Gearkassen er en EAT8-automatgearkasse og du kan angiveligt nå 100 km/t på 10,7 sekunder. Af standardudstyr i Allure-varianten kan blandt andet nævnes 18-tommers alufælge, kromdetaljer, fartpilot, P-sensor for og bag, skiltegenkendelse, 8-tommers touchskærm med mulighed for Apple CarPlay og vejbaneassistent. Prisen for dette er 380.990 kroner. Herudover, er testbilen udstyret med et navigationssystem til 18.000 kroner, et bakkamera til 4.500 kroner og et sort tag til 6.500 kroner. Dermed, ender den samlede pris for testbilen på 409.990 kroner. Hvis du vil nørde med testbilen, kan du få det fulde overblik her.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

IMG_2210

Hvordan kører Peugeot 5008?

Ydeevne
Som nævnt er testbilen udstyret med en 3-cylindret benzinmotor med en ydelse på 130 hestekræfter. Det lyder måske umiddelbart af lidt til sådan en stor bil, men i realiteten er det helt fint. Den kommer tilpas hurtigt op i fart, og til normalt hverdagsbrug mangler man ikke, på noget tidspunkt, motorkraft. Men hvis man alligevel vil have lidt mere “punch”, kan man overveje den lidt større dieselmotor med 150 hestekræfter, som samtidig gerne skulle give bedre brændstoføkonomi – men mere om det senere.

Som nævnt er bilen her opgivet til at gå fra 0-100 km/t på 10,7 sekunder. Det er relativt pålideligt og egentligt en pæn tid for en stor bil, med en relativ lille motor.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

IMG_2368

Kørsel og komfort
Vi vender endnu engang tilbage til bilens størrelse – for på trods af at være en syv-personers SUV, så er den ret letkørt og kombineret med et godt udsyn, er den ikke så slem at manøvre i byen, som man kunne frygte. Til gengæld, kan man i et hurtigt sving føle, at bilen hælder noget. Ved ansvarlige hastigheder, er det dog ikke et kritisk problem.

Rent komfortmæssigt er Peugeot 5008 uden tvivl en af de bedre biler i klassen – i hvert fald, hvis man holder sig under 19-tommers alufælge. Ved lave hastigheder klarer den sig ganske pænt, måske lige med undtagelse af de mest forsømte provinsveje – heldigvis er der ikke så mange af disse. Det er dog ved motorvejshastigheder, at Peugeot 5008 for alvor hiver point hjem. Den glider nemlig let og nærmest umærkbart over de ujævnheder, der nu engang kan findes på motorvejen. Især her slår Peugeot 5008 den ellers meget komfortable SKODA Kodiaq.

Så bor du i byen, eller i hvert fald ud til en asfalteret vej, og skal køre meget motorvejskørsel så er Peugeot 5008, rent kørselsmæssigt, et godt bud på en bil. Bor du i stedet nede af en grusvej eller kommer på anden vis ud i udfordrende terræn, så skal du måske genoverveje om 5008 er bilen for dig. Den kan nemlig ikke fås med firehjulstræk. Muligheden for Grip Control er der dog. Grip Control er et elektronisk system, som skal forbedre bilens greb i underlaget under diverse omstændigheder. Det har vi testet i en Citroën C3 Aircross, som har det samme system.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

IMG_2298

Brændstofforbrug
Som lovet vender vi lige tilbage til brændstofforbruget. Det er nemlig opgivet til at være 19,2 km/l ved blandet kørsel – og i testperioden opnåede vi et forbrug på cirka 15 km/l. Det er alligevel en afvigelse på næsten 22%, men tendensen, på tværs af bilmærker, er, efter vores erfaringer, at en afvigelse på 20-25% er at forvente. Kørte man nærmest udelukkende på landevej i glidende trafik, ville man dog godt kunne opnå det opgivne forbrug. Men ved nogenlunde ligeligt blandet by-, landevejs- og motorvejskørsel ender forbruget på cirka 15 km/l.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

IMG_2528

Kabinen i Peugeot 5008 Allure

Kabinen
Når du sætter dig ind i Peugeot 5008 i udstyrsvarianten Allure har du mulighed for at justere på både rat og sæde – bare ikke elektronisk. Det er lidt ærgerligt, at man skal helt op i toppen af udstyrsvarianterne for at få et elektronisk indstilleligt førersæde. Når det så er sagt, så har Allure også muligheden for at justere lændestøtte. Her er problemet blot, at drejeknappen sidder på side af sædet i en højde, der er ret unaturlig at nå under kørsel, i tilfælde af, at det skulle blive relevant.

Kvaliteten af materialerne i kabinen virker til at være i top. Få overflader, som man er i berøring med til daglig, er lavet i hård plastik. I stedet er kabinen primært udført i bløde materialer og har blandt andet stof i dørene og sæder af delvist stof og læder. Lige her ville jeg personligt foretrække sæder fuldt betrukket i læder, men det er vist mere et spørgsmål om smag.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

 

Plads er der meget af, både til passagerer og deres bagage. Især på midterste bagsæderække mangler man ikke plads. Med tre individuelt justerbare sæder, kan man nærmest ikke ønske sig mere. Er man kommet i voksealderen, vil man dog helst se sig fri for at skulle manøvre sig om på bagerste sæderække. Det er ikke sæder, der er lavet til nogen, der har gået i skole mere end et par år. Men de giver dog mulighed for at transportere et par ekstra unger hjem fra børnehaven – og kan, i nødstilfælde, benyttes til at flytte voksne mennesker kortere distancer.

Opbevaringsplads finder man rigeligt af i dørlommer, midterarmlæn og bagagerummet.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

 

Bagagerum
Apropos bagagerummet, så er det meget stort. Med 1.060 liter, når bagerste sæderække er lagt ned, og 2.150 liter, når begge bagsæderækker er lagt ned, er der nærmest ikke det, man ikke kan få plads til. Og selv med syv sæder oppe, er der relativ pænt med plads til bagage bagtil. Så en kør-selv ferie med syv personer i bilen er ikke umulig. Og hvis ikke man er syv personer, men blot har brug for fem sæder, så giver Peugeot 5008 en fleksibilitet i forhold til opbevaringsplads, som kan tilfredsstille de fleste.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

 

Infotainmentsystem og instrumentbræt
Overordnet set er infotainmensystemet i Peugeot 5008 okay. Det er en smule langsomt, men virker generelt godt og har de funktioner, som de fleste har brug for. Jeg savner en DAB-radio, men ellers er det fint. Med Apple CarPlay og Android Auto kan de fleste mangler heldigvis redes ved hjælp af en app.

Peugeot har flyttet klimakontrollen op på touchskærmen, hvilket jeg umiddelbart er lidt træt af. Det kræver, at man flytter blikket fra vejen for noget så simpelt, som at justere på temperaturen i kabinen. Dog sidder skærmen så højt oppe i midterkonsollen, at det ikke er mere kritisk end som så. Desværre, har man så også valgt ikke at have nogen central menu på touchskærmen, men i stedet flyttet menuen ned på en række knapper, som sidder noget længere nede på midterkonsollen. Så det at skifte fra klimakontrol til radio, er lige pludselig en lidt “farligere” proces – i hvert fald til man har lært knappernes placering udenad.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

 

Instrumentbrættet er Peugeot i-Cockpit, som består af en 12,3-tommers skærm, og det er placeret højt oppe, så man nu ser over rattet i stedet for gennem rattet. Og i modsætning til andre Peugeot’er, så blokerer rattet i Peugeot 5008 ikke for instrumentbrættet. Med muligheden for at kunne se navigation og diverse andre køreinformationer, har jeg nærmest kun ros for systemet. Til gengæld, vil jeg tillade mig at kritisere placeringen af fartkontrolknapperne, som er placeret bag rattet, så man ikke kan se dem, og altså må gætte sig frem til man har lært deres placering, hvilket man heldigvis gør hurtigt. Også placeringen af stemmekontrolsaktivering, for enden af blinklysstangen, er ikke for smart. I hvert fald ikke i Danmark, hvor de fleste af stemmekomandoerne alligevel ikke virker.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

 

Udsyn
Som nævnt tidligere, er udsynet fra Peugeot 5008 noget af det bedste man finder i klassen. Store vinduer gennem hele bilen, gør de blinde vinkler uendeligt små, hvilket gør det nemt at manøvre i byen. Derudover, er der mulighed for parkeringssensorer for og bag, samt et bakkamera, som det blev gennemgået i starten af anmeldelsen. Så på trods af bilens størrelse, har man altid ret godt styr på sine omgivelser.

Sikkerhed

Eftersom Peugeot 3008 og Peugeot 5008 er bygget på samme platform, har man udelukkende testet den ene af de to varianter hos EuroNCAP. Det gjorde man i 2016, hvor den scorede fem stjerner, altså topscore, i sikkerhedstesten. De fem stjerner er baseret på en score på 86% i beskyttelse af voksne passagerer, 85% i beskyttelse af børn i bilen, 67% i beskyttelse af bløde trafikkanter og 58% i sikkerhedsassistentsystemer. Det er en pæn score, som dog ikke er den bedste i klassen. Men under alle omstændigheder er man udmærket beskyttet i en Peugeot 5008.

Af sikkerhedsudstyr kan blandt andet nævnes IsoFix, blindvinkelsassistent, automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, træthedsovervågning, med mere.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

IMG_2538

Konklusion

Alt i alt er Peugeot 5008 en rigtig fin bil til dig, der har brug for oceaner af plads, enten til 7 passagerer eller til de uendelige ture i IKEA, der, af en eller anden grund, altid tager overhånd. Den ser godt ud, den er sikker, den er relativ fleksibel i forhold til sædepositioner, især på midterste sæderække. Den er relativ kvik, og så er den billig. Man får rigtig meget plads for 280.000 kroner. Så er den måske lidt bagud på noget af teknologien, som for eksempel infotainmentsystemet, men det må man vurdere om man kan leve med.

Se vores video nedenfor, hvor vi snakker lidt mere om op- og nedsider ved bilen – og så får du også et kvindeligt og lidt mindre teknisk orienteret synspunkt på Peugeot 5008.

 

 

Total
0
Shares
1 kommentar
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler