Toyotas elbiler: Få det fulde overblik over de nye modeller



I forhold til, at Toyota har været mere eller mindre den førende producent af hybridbiler i mange år, har de været meget langsomme til at melde sig på banen med opladningshybrider og elbiler. Det ændrer sig dog nu. Det japanske mærke har nemlig netop introduceret deres elektrisk modelprogram frem mod 2030, og du kan regne med at opleve intet mindre end 30 nye Toyota elbiler henover de kommende 8 år.

Det var Toyotas helt store kanon, Akio Toyoda, der præsenterede denne vision, og bag sig på scenen stod intet mindre end 17 elbiler fra Toyota og søstermærket Lexus (som i øvrigt netop er vendt tilbage til Danmark).  Flere af elbilerne ser ganske futuristiske ud, men faktum er, at de kommer på markedet i en eller anden form indenfor de kommende fem år.

Det kan du læse meget mere om her i artiklen, hvor vi giver dig det fulde overblik over, hvad vi ved om de kommende elbiler fra Toyota på nuværende tidspunkt. Tak fordi du læser med!

Det fulde lineup af nye elbiler fra Toyota (forreste og bagerste række) og Lexus (midterste række)

Bred portefølje: 17 nye Toyota elbiler på fem år

De 17 nye elbiler, som kan ses på scenen ovenfor, er altså lige over halvdelen af de elektriske Toyota- og Lexus biler, som vi kan forvente at se på vejen frem mod 2030. Billedet afslører, at det er mange forskellige typer af biler. Med både kompakte elbiler, elektriske familiebiler, store SUV’er, elektriske pickup trucks og sørme også et par fuldt elektriske sportsvogne.

Toyota bZ4X

Den ene af modellerne kender vi allerede; Toyota bZ4X. Den er nemlig blevet præsenteret tidligere på året, og er i øvrigt også den førte elbil fra Toyota, der er bygget helt fra bunden som en elektrisk bil. Det har åbenbart vist sig at være startskuddet til en række år med masser af el og batteri fra den japanske bilproducent.

Toyota bZ Small Crossover

Næste i rækken af de præsenterede elbiler er en denne konceptbil, der i øjeblikket går under det meget beskrivende navn ”bZ Small Crossover”. Det er den tilgang man har valgt til samtlige navne, og det er naturligvis meget illustrativt.

Som det kan ses på billedet, er det nemlig en lille crossover; det vil sige mere en ”almindelig” bil på stylter, end en kompakt SUV. Med et lidt funky design, der dog ikke adskiller sig meget fra det vi har set på den produktionsklar bZ4X.

Toyota bZ Compact SUV

Hvad der til gengæld godt kan kaldes for en kompakt SUV er denne model. Den er lidt mere sporty og ikke mindst lidt større end ovenstående, men der er ingen tvivl om, at den også gør brug af den samme designstil, som de øvrige elbiler på programmet fra Toyota og Lexus.

Toyota bZ SDN

Toyota bZ SDN er en ny, og tilsyneladende større sedan, der givetvis kommer til at blive den elektriske Toyota Camry. Typisk det oplagte valg til de, der vægter komfort og effektivt energiforbrug, når de skal vælge en elbil.

Toyota bZ Large SUV

Som navnet antyder, er der her tale om en stor SUV, der nok på mange måder kan sammenlignes med eksisterende modeller som RAV4 eller sågar Land Cruiser – i hvert fald i størrelse. Her er den bare elektrisk, men den formår alligevel at beholde noget af det design, der gør de to eksisterende SUV’er så fede som de er.

Toyota Mid Box

Der skal også være plads til håndværkerne, speditørerne og alle de andre, der har brug for en varevogn. Det er ikke verdens største varevogn, hvilket giver udmærket mening, da der kan være lidt udfordringer med rækkevidde, når de er læsset helt. Navnet antyder dog, at der kommer en større model på sigt.

Toyota Micro Box

Til brug i byerne, er der også Toyota Micro Box, som vitterligt er en mikroskopisk kasse(vogn). Den er ikke ret stor, og virker umiddelbart som en løsning til levering af dagligvare i storbyerne eller lignende. Spørgsmålet er reelt set, om det er en model, vi kommer til at se i Danmark.

Toyota SPORTS EV

Det samme kan måske (desværre) siges om Toyota SPORTS EV. Når vi køber sportsvogne i Danmark, er det ikke altid, at Toyota er det første mærke vi tænker på. Traditionelt set, er vi også mere tilbøjelige til at købe SUV’er og andre praktiske biler, og det kan godt betyde, at en sportsvogn som denne ikke kommer til at være hyldevarer ude hos Toyota forhandlerne rundt omkring i landet.

Toyota Crossover EV

Hvad der til gengæld kommer til at gå som varmt brød er den nye Toyota Crossover EV. Det er lige præcis sådanne biler, som danskerne slet ikke kan holde sig fra, og lur mig om ikke denne model bliver en af storsælgerne.

Toyota Compact Cruiser EV

Er du til Suzuki Jimny, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser eller måske den udgåede Toyota FJ Cruiser? Så er du med garanti ret nysgerrig på denne Toyota Compact Cruiser EV; en lille og kompakt off-road SUV på el.

Den spiller ret meget ind i designet på den gamle Toyota FJ Cruiser. Det er lidt funky, men ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Totoyta Pickup EV

Vi begynder så småt at se flere og flere pickup trucks på vejene herhjemme, og det tegner godt for dig, der har set dig lun på den nye elektriske Toyota Pickup EV. Som du måske har opdaget, så sker der meget inden for lige netop denne biltype i USA i øjeblikket med blandt andet Ford F150 Lightning og Rivian R1T, og det tegner umiddelbart godt for fremtidige modeller som denne fra Toyota.

Toyota Small SUEV

Vi har haft en compact SUV, der måske i virkeligheden burde kaldes for en coupé SUV, en stor SUV og nu er det tid til den lille SUV, der indtil videre bliver kaldt Toyota Small SUEV. Fronten giver lidt konnotationer til Renault Captur, og størrelsesmæssigt passer de to biler nok meget godt sammen.

Toyota e-Palette

Toyota e-Palette adskiller sig på mange måder fra de andre elbiler her på listen; det er nemlig en bus. Men ikke en stor en af slagsen. Det er en selvkørende bus, der ikke rummer meget mere end et par mennesker, og der går nok noget tid før vi ser den på gaderne i Danmark.

Lexus Electrified Sport

Det var den sidste elektriske Toyota-model, som vi kender til i øjeblikket. Vi er dog også blevet introduceret til fire forskellige elbiler fra Lexus, hvoraf den første er denne Lexus Electrified Sport. En sportsvogn, der ser rimelig vild ud, og som sandsynligvis deler meget af sit DNA med den tidligere nævnte Toyota SPORTS EV.

Allerede nu loves der, at den kan accelerere fra 0 til 100 km/t på lige over 2 sekunder, og har en rækkevidde på mere end 700 kilometer. Det bliver meget spændende at se, hvorvidt det holder stik.

Lexus RZ

Lexus RZ er en elektrisk SUV og i øvrigt den første elbil fra Lexus, som vi kommer til at opleve på de danske veje. Modellen minder på mange måder op eksisterende Lexus-biler i sit design, og er med garanti også ganske rummelig.

Lexus Electrified SUV

Hvis den viser sig ikke at være rummelig eller stor nok, så kan du glæde dig over, at der også kommer en Lexus Electrified SUV, som er noget større. Denne kommer sandsynligvis til at dele teknologi med den førnævnte Toyota Large SUV.

Lexus Electrified Sedan

Sidst på listen over de elbiler, som Toyota og Lexus har løftet sløret for, er denne Lexus Electrified Sedan. En elektrisk sedan med fokus på høj komfort, gode køreegenskaber og en luksuriøs kabine.

Det bliver spændende at se, hvorvidt det er biler som denne, der for alvor kommer til at sætte gang i salget af Lexus herhjemme.

Store investering og store ambitioner

Som du måske har bemærket, hedder de nye Toyota elbiler alle noget med bZ. Det er en forkortelse for Beyond Zero, hvilket bunder i koncernens mål om at reducere CO2 fra nye biler i Vesteuropa med 100 procent inden 2035. Det er i pressemeddelelsen ikke angivet præcis, hvor bredt dette mål dækker; om det er i forhold til den CO2 deres biler udleder, eller om det er fra vugge til grav (det vil sige inklusiv produktion og afskaffelse) har vi ikke helt styr på.

Under alle omstændigheder er der ingen tvivl om, at det er store ambitioner, og det er også noget Toyota har vist sig at være villige til at investere i. Helt konkret har man planlagt at bruge 232 milliarder kroner frem mod 2030 på lige netop udvikling af batteriteknologier og elbiler.

Det er dog ikke Toyota, der står først for i forhold til at reducere udledningen af CO2. Det er Lexus-kunderne, der kommer til at opleve et fuldt elbilsprogram først, hvilket til dels skyldes, at deres modelprogram er væsentligt mindre end det er hos Toyota. Men det skyldes givetvis også, at batteriteknologi endnu er så dyrt, at det ikke for alvor er muligt at producere vældig gode og samtidig billige elbiler. Der bliver med andre ord lidt mere plads at lege med, når der er et Lexus-logo på fronten af bilen.

Akio Toyoda præsenterer koncernens vision for fremtiden

Mere end elbiler: Toyota tror fortsat på brint

Toyota har som nærmest det eneste mærke holdt fast i brintbiler år efter år, selvom det ikke rigtig er noget der sælger. Faktisk kan du i øjeblikket købe Toyota Mirai herhjemme, som er en brintbil. Det er ikke en teknologi, som de har tænkt sig at tilsidesætte, selvom de nu har fokus på elbiler.

De fortsætter stærkt med udviklingen af brintteknologi, og det skal de have cadeau for. Der er nemlig ingen tvivl om, at elbiler og de dertilhørende batterier har deres udfordringer i forhold til forurening i forbindelse med produktion og afskaffelse. Her kan brint måske være løsningen – om ikke andet, så til busser, lastbiler, skibe og andre tungere fartøjer.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler