Honda E Prototype er Hondas nye elbil, som er kraftigt inspireret af konceptbilen Honda Urban EV, som blev fremvist for første gang tilbage i 2017. Modsat mange andre mærker, som går efter at producere en premium elbil, med lang rækkevidde og høj performance, når de går ind på elbilsmarkedet for første gang, så vælger derimod Honda at introducere en lille bybil, med kort rækkevidde. Det gør de, da de mener, at det er der en elbil for alvor giver mening lige nu – og det er man tilbøjelig til at give dem ret i.
Selve bilen er bygge på en helt ny platform, som er udviklet til elbiler. Platformen giver mulighed for mere kompakte dimensioner, mens en længere akselafstand og, relativt set, brede design, gør bilen nemmere at manøvre rundt i byen, og sandsynligvis også mere dynamisk at køre. Nåh ja, og så har den baghjulstræk. Der er altså ingen tvivl om, at det er en lille bil. FDM Motor, har fået lov at se prototypen på tæt hånd, og kan rapportere, at den befinder sig et sted mellem en mikro- og en minibil, altså et sted mellem en Skoda CitiGo og en KIA Rio.
Læs mere om Honda E Prototype under billedet
Honda lover, at man i kabinen finder et fladt gulv, som, kombineret med et minimalistisk design, giver en fornemmelse af mere plads. Sæderne er polstret med stof, der kunne været taget fra en sofa, og andre tekstiler, som er at finde i hjemmet. I midterkonsollen finder man to skærme, der angiveligt bliver udstyret med en række applikationer, som skal gøre det nemt at være forbundet, også når man er på vejen. Udover disse to skærme til infotainmentsystemet, er der også skærme i hver side af bilen. Disse viser, hvad man normalt ville have set i et sidespejl – det er nemlig blevet erstattet af et kamera – sandsynligvis af aerodynamiske årsager.
Nu nævnte jeg tidligere, at Honda E Prototype (som den hedder, da den endnu er en prototype. Honda siger dog, at det er meget få ting, der vil blive ændret inden produktionen starter senere på året), er en bybil med kort rækkevidde. Men Honda lover, at den, måske knapt så kreativt navngivne elektriske bybil, vil kunne køre mere end 200 kilometer på en opladning. Der vil være mulighed for at lade 80% af batteriet på 30 minutter.
Det er lidt sløvt med konkrete, tekniske informationer. Men vi kan dog fortælle, at Honda E forventes introduceret sidst på året, på de vigtigste europæiske markeder. Danmark er ikke et af disse, trods regeringens ambitiøse plan om, at alle nye biler skal være eldrevne i 2030, og vi kan derfor først forvente at opleve den søde, og lidt retro, Honda E i løbet af 2020.
Kilde: Honda Europe