Vi har samlet lidt af alt det der er sket i den store bilverden inden for de sidste par dage og kogt det ned til et kort indlæg. Så her er alt det vigtige, som du behøver at vide før du går på påskeferie.
Tesla… Tesla… Tesla…
Måske er du, ligesom mig, stødt på overskriften: ”Nu er Tesla mere værd en Ford” inden for den seneste uges tid. Som du kan se her, så har de fleste danske, såvel som udenlandske, medier rapporteret lige præcis denne historie. Hvorfor? Tjah jeg skal ikke kunne sige det, men i hvert fald, så må konklusionen jo være at det ikke kun er bilentusiaster der hader crossovers og kedelige SUV’er, men også store investorer. Eller også kommer det som følge af at elektriske biler åbenbart er fremtiden – om vi vil det eller ej.
Elektriske biler er fremtiden – forstå det så!
Hvad der vist ikke kan andet end at betegnes som relaterede nyheder, ja nærmest, som værende årsagen til Teslas spring i værdi, er at stort set alle bilproducenter ihærdigt forsøger at få dig til at købe en luksuriøs elektrisk bil. Især hvis du er kineser. Automotive News Europe mener nemlig at den kommende bilmesse, The Shanghai Auto Show, vil være proppet med elektriske biler af alle slags. Den kinesiske regering stiller fra 2018 krav om at 8% af alle bilproducenternes salg i Kina skal være i form af elektriske biler. Hvilket betyder at man som bilproducent i vesten skal smide seriøse knaster efter udvikling af elektriske biler, hvis man har noget ønske om at kunne konkurrere med de statsstøttede kinesere. Ifølge den tidligere nævnte artikel af Automotive News Europe ser de enkelte bilproducenters plan således ud:
- General Motors (Chevrolet, Cadillac, Opel, m.fl) vil bruge ca. 21,6 milliarder kroner på at udvikle 10 elektriske og hybridbiler inden 2020
- Mercedes vil bruge ca. 75 milliarder kroner på at udvikle 10 elektriske biler
- Ford vil lancere en ny plug-in hybridbil i 2018 og en 100% elektrisk crossover inden for de næste fem år. Derudover vil de gøre alle deres kinesiske modeller elektriske inden 2025
- Volkswagen vil introducere 15 elektriske og hybridbiler i løbet af de næste 3-4 år, og forventer at de vil sælge 400.000 af de nye modeller om året inden 2020.
Elektrisk Crossover fra Volkswagen
Apropos elektriske biler. Volkswagen har teaset os med 3 billeder og en kort pressemeddelelse om en ny elektrisk crossover, som vil blive vist frem på førnævnte bilmesse i Shanghai. Udover at den er 100% elektrisk, og lavet til folk med en ”eventyrlig og aktiv livsstil” så bruger den alt muligt spændende teknologi, f.eks. laserscannere, ultralydssensorer, m.m., som uden tvivl gør det sikrere, såvel som kedelige at køre på de danske veje. Det bliver spændende at se den i fulde form.
Porsche er klassens duks
Porsche har længe været blandt de mest profitable bilmærker, med en højere fortjeneste per bil, end de fleste andre – og nu får de så lov til mere og mere i Volkswagen Group, hvor de nu hjælper til med udviklingen af blandt andet Bentleys nye biler. Det ser vi blandt andet på næste års Bentley Continental GT, som kommer udstyret med Porsches baghjulstrukne platform, som bliver brugt på den nye generation Porsche Panamera. Den nye platform erstatter den gamle VW Phaeton platform, som Bentley hidtil har brugt. Derudover spekuleres det også i om Bentley kommer til at bruge Porsches elbilsteknik, når de skal udvikle deres første elbil, Mission E.
Og det kommer altså efter at Porsche også overtog rollen med at udvikle større platforme til diverse SUV’er i Volkswagens porteføjle.
Hermed opdateret, og klar til påskeferien, der tydeligvis står i elbilens tegn.
1 kommentar