Audi præsenterede tilbage i 2015 den første version af deres nye e-tron (Audis elektriske bilmodeller) SUV. Den hedder Audi e-tron quattro og kommer ifølge Rupert Stadler fra Audi ud i 2018. Den kære Herr Stadler siger også: “… we will make this sporty SUV the must-have product of the next decade.” Ja, det er ikke små mål man sætter når man er bestyrelsesformand hos Audi. Men det er ikke Audi e-tron quattro vi snakker om i dag, det er dens nye bror, Audi e-tron Sportback, som i 2019 vil gøre det muligt for sporty crossover-elskende folk at køre elektrisk.
Den ser skarp ud, og udover at jeg, med fare for at gentage mig selv, gerne vil se nogle flere ikke-crossover/suv/cuv/løftet stationcar konceptbiler, så glæder jeg mig faktisk til at se hvordan produktionsmodellen kommer til at se ud. Og hvis du lige tager et kig på de 23″ fælge der, ja så er du forhåbentligt enig i at de nok falder ind under kategorien knaldhamrende fede. Størrelsesmæssigt er konceptbilen 4,9 meter lang, 1,98 meter bred, 1,53 meter høj, og en akselafstand på 2,93 meter, hvilket svarer cirka til størrelsen på en Audi A7. Som du måske bemærker har e-tron Sportback ingen sidespejle – de er blevet erstattet af kameraer, som udover at forbedre aerodynamikken, også mere eller mindre fjerner blinde vinkler. Billederne fra kameraerne vil blive vist i sidedørene, og Audi siger at de vil være i produktionsmodellen.
Rent teknisk så kommer Audi e-tron Sportback med et 95 kWh batteri, som angiveligt lader dig køre over 500 kilometer på en opladning, hvis du ellers køre pænt. Som standard får du 320 kW ydelse, men hvis du finder frem til knappen der sætter bilen i boost mode, kan du få op til 370 kW og nå fra 0 til 100 km/t på blot 4,5 sekund, hvilket er 0,1 sekund hurtigere end e-tron quattro. Til gengæld skal du så nok ikke regne med at komme 500 kilometer uden at skulle lade op.
Naturligt nok, når nu messen afholdes i Shanghai, så udtaler Audi sig primært om det kinesiske marked for elbiler, som iøvrigt er i heftig vækst. Med krav fra den kinesiske regering om at 8% af alle biler skal være elektrisk drevne inden for den næste årrække, er det vigtigt for bilproducenterne at komme med biler som netop lige de nye Audi e-tron crossovers. Så er spørgsmålet bare om Audi kan konkurrere med kineserne, Tesla og Jaguars i-Pace.