Henrik Fisker, der har en lang historie som bildesigner for mærker som BMW og Aston Martin, har de seneste år arbejdet ihærdigt på at stable et elektrisk bilmærke på benene – og i dag kulminerede det hele så lige her i Danmark.
Den 5. maj 2023 fik den første kunde i verden nemlig nøglerne til sin helt nye Fisker Ocean; en elektrisk SUV, der har en WLTP-rækkevidde på intet mindre end 707 kilometer. Det betyder faktisk, at Fisker Ocean i skrivende stund har den længste rækkevidde, når det kommer til batteridrevne SUV’er i Europa.
Kunden har bestilt en Fisker Ocean One i lanceringsudgaven, der er lakeret i Great White-farven og udstyret med 22-tommers sorte alufælge, samt hvide Alcantara-sæder og et interiør i farven Sea Salt. Det er værd at bemærke, at de 22-tommers fælge reducerer WLTP-rækkevidden til 701 kilometer.
Amerikansk bilmærke med europæisk produktion
Selvom Henrik Fisker er født og opvokset i Danmark, så er han bosat i USA, hvor Fisker Inc. også er indregistreret og børsnoteret. Det er altså et amerikansk bilmærke, men det er ikke det amerikanske marked, der har førsteprioriteten hos Fisker.
Derfor har virksomheden sin produktion i Europa, nærmere bestemt i Østrig hos Magna International Inc., der producerer bilerne på vegne af Fisker. Der er flere fordele ved denne lokation, men den primære er, at bilerne hurtigt kan komme fra fabrikken og ud til kunderne på de europæiske markeder.
Og det er i særdeleshed gået hurtigt. For det er ikke mere end et par uger siden, at Fisker Inc. fik den endelige godkendelse til at sælge Fisker Ocean i EU. Alligevel er det lykkedes dem at kunne levere den første model nogensinde – noget der skete ved Fisker Center+ i København.
Uvished om hvorvidt Fisker kunne levere
Der er ingen tvivl om, at det er både kompliceret og kapitaltungt at starte et bilmærke fra bunden. Selvom det er blevet nemmere med elbiler, er der fortsat rigtig mange ting, der skal falde på plads, før man kan levere sine biler.
Vi har set masser af eksempler på dette i senere år, hvor fabrikanter som Rivian, Lucid Motors og mange flere har haft problemer med at få styr på produktionen. Selv Tesla havde i mange år alvorlige udfordringer, og er først i senere tid ved at have styr på forsyningskæderne.
Derfor har der også hersket megen tvivl om, hvorvidt Fisker nu også kunne levere bilerne som lovet. Selvom det fortsat er uvist, er der ingen tvivl om, at denne første levering er et skridt i den rigtige retning. Samtidig må det også ses som en fordel i forhold til leveringsstabiliteten, at Fisker ikke selv producerer sine biler, men i stedet får en erfaren bilproducent til at gøre det for sig.
Det bliver spændende at se, hvor længe der går inden, at samtlige kunder, der har forudbestilt en Fisker Ocean, har fået deres nye bil leveret.