Der er stadig flere danskere, der tager springet til en elbil. Det er hjulpet på vej af flere ting; større opmærksom omkring elbiler, flere valgmuligheder og bedre infrastruktur. Men der er stadig mange overvejelser man bør gøre sig, og det er ikke nødvendigvis et spring, der giver mening for alle endnu.
En af de overvejelser som du bør gøre dig inden, at du beslutter dig for, hvorvidt du skal have en elbil eller ej, er det økonomiske aspekt. Der er flere dele af dette; både anskaffelsespris, omkostninger til vedligehold og ikke mindst ”brændstof”-omkostninger.
Her i artiklen kigger vi lidt nærmere på sidstnævnte, for hvad koster det at oplade en elbil? Det bliver du klogere på nedenfor, hvor vi gennemgår forskellige scenarier og tilhørende omkostninger.
Sådan kan du oplade elbil derhjemme
En elbil er først for alvor ideel, når du har mulighed for at oplade hjemme. Det sker via en ladeboks eller ladestander, som bliver opsat på adressen. Her har du to muligheder:
- Du kan enten købe din egen ladeboks, eller
- du kan få opsat en som en del af et ladeabonnement.
Førstnævnte foretrækkes af mange, fordi de ejer ladeboksen selv, hvor de ved sidstnævnte blot lejer eller låner den af udbyderen af abonnementet. Det vil sige, at hvis de eksempelvis skal flytte eller ønsker at opsige abonnementet, skal ladeboksen typisk tages ned og afleveres tilbage til udbyderen.
Hvad koster det at lade en elbil hjemme?
Har du egen ladeboks, vil opladning af elbil derhjemme koste din kWh-pris x de kWh du oplader bilen med. Dermed kan prisen for opladning derhjemme variere meget, da vi alle kan have forskellige aftaler med vores elselskaber og dermed også forskellige kWh-priser.
Dertil skal der tages højde for ladetab, som er den mængde strøm, de mistes i overgangen fra ladestander til elbil. Tabet estimeres typisk til 10 %, men det kan naturligvis variere afhængig af ladestander, ladekabler og elbil.
Nedenstående tabel er et eksempel på, hvad det vil koste at oplade to forskellige elbiler fra 0 til 100 % derhjemme:
KIA e-Niro | Porsche Taycan | |
---|---|---|
Batteristørrelse | 64,0 kWh | 93,4 kWh |
Ladetab | 10 % / 6,4 kWh | 10 % / 9,3 kWh |
Pris pr. kWh | 3,27 kr. | 3,27 kr. |
Total opladningspris | 230,21 kr. | 335,83 kr. |
Ovenstående bærer naturligvis præg af, at elpriserne i skrivende stund er særligt høje. Du kan dog tilpasse det til dine egne elpriser ved at justere prisen per kWh herefter. Dertil kræver udregningen også tilpasning af størrelsen på lige netop din elbils batteri.
Vælger du en ladeboks med serviceaftale eller abonnement, vil ladeoperatøren typisk tilbyde refusion for dele af eller hele udgiften til opladning af din elbil. Hvor meget du får refunderet per kWh, afhænger af, hvilken ladeoperatør du vælger. Nogle tilbyder 0,95 kr. pr. kWh, mens andre tilbyder 1,12 kr. pr. kWh.
Officielt er refusionssatsen i skrivende stund 94,5 øre per kWh inklusive moms. Tjek op med den ladeoperatør, der tilbyder serviceaftale på din ladeboks for at få en eksakt sats. På den måde kan du få en præcis pris på, hvad elbilsopladning hjemme vil koste for dig.
Hvad koster det at oplade en elbil ude?
Fordelen ved at vælge en ladeboks med abonnement ligger ikke kun i muligheden for at få refusion, når du oplader derhjemme. Den består også i, at du typisk vil få billigere adgang til et netværk af ladestandere. Vælger du eksempelvis Clever eller e-on som ladeoperatør, kan du vælge at betale et fast månedligt abonnement mod at få gratis eller billigere opladning på deres ladestandere rundt omkring i landet.
Hvilken model, der er den rigtig at vælge afhænger meget af, hvor meget du lader ude og hjemme. Jo mere du lader ude, jo bedre vil det typisk kunne betale sig at betale et fast månedligt abonnement for ubegrænset opladning.
Der er dog også mulighed for andre løsninger, når man oplader sin elbil uden for hjemmet. Eksempelvis bliver det nemmere og nemmere at betale kontant, som du kender det fra en traditionel tankstation. Denne løsning vil dog typisk være dyrere, og bør være forbeholdt dig, der kun sjældent lader ude.
Nedenstående tabel er et forsøg på at opsummere, hvad det koster at oplade en elbil med et 64,0 kWh-batteri (+ 10 % ladetab) ude:
Kontant betaling | Nedsat pris | Ubegrænset opladning | |
---|---|---|---|
Abonnementspris | 0 kr. | 159 kr. | 649 kr. |
Pris pr. kWh | 4,75 – 6,5 kr. | 2,5 – 3,2 kr. | 0 kr. |
Total opladningspris | 334 – 458 kr. | 176 – 225 kr. | 0 kr. |
Ovenstående priser er sammensat ud fra de pakker, som Clever og e-on tilbyder i skrivende stund. Variationen i prisen per kWh bunder sig i, at lynladere er dyrere at benytte end langsommere ladestandere. Den totale opladningspris inkluderer ikke abonnementsprisen, men bør naturligvis medregnes i det endelige budget.
Husk at medregne installationsomkostningerne
Uanset om du vælger at købe din egen ladeboks med eller uden serviceaftale, eller om du vælger en ladeboks med abonnement, skal den installeres af en autoriseret el-installatør. Til dette skal der påregnes udgifter på mellem 8.000 kroner og 17.000 kroner.
Disse bør indgå i budgettet sammen med de forventede antal opladninger ude og hjemme, og ud fra dette kan du begynde at danne dig en idé om, hvad det kommer til at koste dig at oplade en elbil med tiden.
Som med en benzin- eller dieselbil kan man nedbringe omkostningerne ved at vælge en så effektiv elbil som muligt. Jo lavere strømforbrug, jo sjældnere skal den oplades, og jo flere penge kan du spare. Problemet er bare, at man sjældent kan regne med det strømforbrug, som bilfabrikanterne opgiver.
Derfor sørger vi altid for at teste det, når vi anmelder elbiler her hos Bilbloggen.dk. Det betyder, at du i vores anmeldelser kan se præcis, hvilket strømforbrug vi har opnået – og dermed bruge det i din budgettering for omkostninger til opladning af elbil.
Du glemmer at indregne tabet. Lader du 100 kWh på elbilen, skal du bruge ca 120 kWh.
Hej Bent,
Du har helt ret. Den er smuttet i farten. Jeg tilretter artiklen.
Tak fordi du læser med!
Hej
Jeg synes du laver en fin lille artikel selv om der er et hav af forskellige detaljer, som kan have betydning for den enkelte. Fx hvis man har solceller og derfor ikke kan få refusion eller hvis man har elvarme og derfor automatisk får refusion.
Jeg synes dog du skal udskifte billedet med mormor laderen, for den må ikke bruges med en kabel tromle og specielt meget farligt, hvis man ikke ruller den helt ud da tromlen kommer til at blive meget varm og kan smelte.
Laderen ligner i øvrigt den gamle type fra Hyundai, der kan stilles til 8, 10 eller 12 A og dermed trækker mere strøm end man må fra en normal stikkontakt. Jeg havde selv en af den type.
Mange hilsner
Niels
Hej Niels,
Tak for din kommentar og de pæne ord. Du har helt ret i, at der er rigtig mange ting, der påvirker de eksakte opladningsomkostninger. Det er på vores to-do-liste at lave en mere uddybende artikel, der får flere aspekter med, men vi er ikke nået dertil endnu.
Tak for at gøre opmærksom på billedet. Det bliver udskiftet snarest muligt.
God dag!
Jeres el priser er jo langt ude i skoven 3,75 år kWh ja det er hvis man lader på det tidspunkt af dagen hvor den real el pris er på 1-2 øre pr kWh (for os kunder der kan overvåge elpriser fra time til time. Plus transport og afgifter til staten. Men hvor jeg betaler de få øre på er bestemt tidspunkt så betaler andre vest for Søstorbældt 3 kr pr ren kWh plus transport og afgift. Så deres pris er langt over de 3,75kwh nok nærmere 6kr kWh. Og på de fleste tidspunkter jeg ikke er hjemme er elpriser lav og ikke som før elselskaber fik os alle til ændre tidspunktet for ladning af bil og vaske op, nemlig om natten, så nu griner de deres røv i laser fordi nu er elpriser altid høje 24/7..
Her er eks på elpriser uden afgift/ med afgift på fem forskellige tidspunkter af døgnet d 21 juli 2022
00-0600 = ca. 1,67/3,20
0600-0900 = ca 4,50/6,04 kr
0900-1700 = 3.22/5,09
1700-2000 = 3,72/5,19
2000-0000= 3,90/5,37
Så hurtigt hovde regning så er det over 5 kr på kWh og der er Østdanmark hvor Vestdanmark betaler par kr mere. Så igen så lyver man igen og igen elbiler billiger ind de er. Så der skal lige lægges 40-50% på de opladning priser i kommer med på hjemme opladning. Det er også her typisk folk tro de kun betaler 0 kr i opladning fordi de få refunderet de 1,10 kWh men de betaler jo stadig 3-4kr kWh.
Hvornår begyndte i at skrive om hvad batteri skifte koste på lidt ældrr elbiler eller udskiftning af elmotorer, lade systemet på hybrid biler osv. Det koster hurtigt mere in en brugt Tesla fra 2013/14 koster. For nylig blev der oplyst at en Tesla S havde 1,6 mill km på bagen, men med udskiftning af otte motor og tre batteri pakker. Undskylde mig så har karossen køre men bilen har ikke,
Hej Hans,
Nu er elpriserne i denne artikel faktisk taget direkte fra undertegnedes elregning for andet kvartal af 2022 – inkl. abonnement og alt. Så på udgivelsestidspunktet, var de ikke “langt ude i skoven”, men der er ingen tvivl om, at de i dag ikke er så aktuelle. Heldigvis har vi nogle kvikke læsere, der sagtens kan lægge prisstigningerne oveni, så de får et overblik over omkostningerne, som de ville se ud i dag.
Vi har i andre artikler skrevet om omkostningerne ved udskiftning af elbilsbatterier, men det er endnu noget, som vi ikke har ret meget data på. Langt størstedelen af verdens elbiler er blevet solgt inden for de seneste par år, og de har endnu ikke haft behov for at få skiftet batterier, da man anslår levetid på 8-10 år. Derfor er det svært at give eksakte tal på, hvad det kommer til at koste.
Men du har helt ret i, at der er nogle udfordringer her, som det er vigtigt at være opmærksom på, hvis man beslutter sig for at købe en elbil eller plug-in hybrid.
I glemmer at snakke om at hvis man allerede har opvarmet sit hus med el og dermed reduktion så er det ikke muligt at modtage refusion på elbilens strøm.
Du bør også nævne at hvis man har el varme kan man ikke få refusionen. Da man allerede har fået rabat på hele husstandens el
Hej Steffen,
Tak for dit input. Vi får det tilføjet ved næste opdatering af artiklen. Indtil da kan vores læsere forhåbentligt finde informationen her i kommentaren.
Clever Unlimited giver returnering af strømprisen både ude og hjemme. Kan svare sig hvis man køre langt.
Jeg syndes ikke du nævner fast pris på hjemmeladning hvor men også for prisen for strømmen retur. Har man et stort forbrug er det klar en fordel. Jeg gider 1005kr pr månede for hjemme og udladninger og har et forbrug på mellem 1000 og 1200kwh jeg fik i sidste månede retur ca 2700kr. Jeg for udbetale ca 1700kr fra clever til at købe strøm for.
Hej Steffen,
Tak for dit input. Vi får det tilføjet ved næste opdatering af artiklen (alt efter, hvordan prisopsætningen udvikler sig hos ladeudbyderne her i denne tid). Indtil da kan vores læsere forhåbentligt finde informationen her i kommentaren.
Ok en Kia nio koster 230 kr at lade op ved den kW pris i skriver og selvfølgelig dyre ved en højere el pris. Men hvor mange km køre den så for 230 kr?
Hej Lars,
Tak for din kommentar. Du stiller et godt spørgsmål, som man kan finde svar på i vores anmeldelse af KIA e-Niro. Her har vi testet den til at køre 6,3 km / kWh, hvilket svarer til, at de 230 kroner (som jo desværre ikke er så aktuelle længere) vil give en rækkevidde på cirka 400 kilometer.
Joachim