KIA e-Niro oplader

Hvad koster det at oplade en elbil?



Der er stadig flere danskere, der tager springet til en elbil. Det er hjulpet på vej af flere ting; større opmærksom omkring elbiler, flere valgmuligheder og bedre infrastruktur. Men der er stadig mange overvejelser man bør gøre sig, og det er ikke nødvendigvis et spring, der giver mening for alle endnu.

En af de overvejelser som du bør gøre dig inden, at du beslutter dig for, hvorvidt du skal have en elbil eller ej, er det økonomiske aspekt. Der er flere dele af dette; både anskaffelsespris, omkostninger til vedligehold og ikke mindst ”brændstof”-omkostninger.

Her i artiklen kigger vi lidt nærmere på sidstnævnte, for hvad koster det at oplade en elbil? Det bliver du klogere på nedenfor, hvor vi gennemgår forskellige scenarier og tilhørende omkostninger.

Sådan kan du oplade elbil derhjemme

En elbil er først for alvor ideel, når du har mulighed for at oplade hjemme. Det sker via en ladeboks eller ladestander, som bliver opsat på adressen. Her har du to muligheder:

  1. Du kan enten købe din egen ladeboks, eller
  2. du kan få opsat en som en del af et ladeabonnement.

Førstnævnte foretrækkes af mange, fordi de ejer ladeboksen selv, hvor de ved sidstnævnte blot lejer eller låner den af udbyderen af abonnementet. Det vil sige, at hvis de eksempelvis skal flytte eller ønsker at opsige abonnementet, skal ladeboksen typisk tages ned og afleveres tilbage til udbyderen.

Hvad koster det at lade en elbil hjemme?

Har du egen ladeboks, vil opladning af elbil derhjemme koste din kWh-pris x de kWh du oplader bilen med. Dermed kan prisen for opladning derhjemme variere meget, da vi alle kan have forskellige aftaler med vores elselskaber og dermed også forskellige kWh-priser.

Dertil skal der tages højde for ladetab, som er den mængde strøm, de mistes i overgangen fra ladestander til elbil. Tabet estimeres typisk til 10 %, men det kan naturligvis variere afhængig af ladestander, ladekabler og elbil.

Hyundai IONIQ electric til opladning ved hjælp af en “mormorlader”.

Nedenstående tabel er et eksempel på, hvad det vil koste at oplade to forskellige elbiler fra 0 til 100 % derhjemme:

KIA e-NiroPorsche Taycan
Batteristørrelse64,0 kWh93,4 kWh
Ladetab10 % / 6,4 kWh10 % / 9,3 kWh
Pris pr. kWh3,27 kr.3,27 kr.
Total opladningspris230,21 kr.335,83 kr.
Eksempel på hvad det koster at oplade en elbil derhjemme.

Ovenstående bærer naturligvis præg af, at elpriserne i skrivende stund er særligt høje. Du kan dog tilpasse det til dine egne elpriser ved at justere prisen per kWh herefter. Dertil kræver udregningen også tilpasning af størrelsen på lige netop din elbils batteri.

Vælger du en ladeboks med serviceaftale eller abonnement, vil ladeoperatøren typisk tilbyde refusion for dele af eller hele udgiften til opladning af din elbil. Hvor meget du får refunderet per kWh, afhænger af, hvilken ladeoperatør du vælger. Nogle tilbyder 0,95 kr. pr. kWh, mens andre tilbyder 1,12 kr. pr. kWh.

Officielt er refusionssatsen i skrivende stund 94,5 øre per kWh inklusive moms. Tjek op med den ladeoperatør, der tilbyder serviceaftale på din ladeboks for at få en eksakt sats. På den måde kan du få en præcis pris på, hvad elbilsopladning hjemme vil koste for dig.

Hvad koster det at oplade en elbil ude?

Fordelen ved at vælge en ladeboks med abonnement ligger ikke kun i muligheden for at få refusion, når du oplader derhjemme. Den består også i, at du typisk vil få billigere adgang til et netværk af ladestandere. Vælger du eksempelvis Clever eller e-on som ladeoperatør, kan du vælge at betale et fast månedligt abonnement mod at få gratis eller billigere opladning på deres ladestandere rundt omkring i landet.

Porsche Taycan oplader
Porsche Taycan til opladning på en kombineret e-on- og Clever-ladestation.

Hvilken model, der er den rigtig at vælge afhænger meget af, hvor meget du lader ude og hjemme. Jo mere du lader ude, jo bedre vil det typisk kunne betale sig at betale et fast månedligt abonnement for ubegrænset opladning.

Der er dog også mulighed for andre løsninger, når man oplader sin elbil uden for hjemmet. Eksempelvis bliver det nemmere og nemmere at betale kontant, som du kender det fra en traditionel tankstation. Denne løsning vil dog typisk være dyrere, og bør være forbeholdt dig, der kun sjældent lader ude.

Nedenstående tabel er et forsøg på at opsummere, hvad det koster at oplade en elbil med et 64,0 kWh-batteri (+ 10 % ladetab) ude:

Kontant betalingNedsat prisUbegrænset opladning
Abonnementspris0 kr.159 kr.649 kr.
Pris pr. kWh4,75 – 6,5 kr.2,5 – 3,2 kr.0 kr.
Total opladningspris334 – 458 kr.176 – 225 kr.0 kr.
Eksempel på hvad det koster at oplade en elbil ved en ladestation.

Ovenstående priser er sammensat ud fra de pakker, som Clever og e-on tilbyder i skrivende stund. Variationen i prisen per kWh bunder sig i, at lynladere er dyrere at benytte end langsommere ladestandere. Den totale opladningspris inkluderer ikke abonnementsprisen, men bør naturligvis medregnes i det endelige budget.

Husk at medregne installationsomkostningerne

Uanset om du vælger at købe din egen ladeboks med eller uden serviceaftale, eller om du vælger en ladeboks med abonnement, skal den installeres af en autoriseret el-installatør. Til dette skal der påregnes udgifter på mellem 8.000 kroner og 17.000 kroner.

Disse bør indgå i budgettet sammen med de forventede antal opladninger ude og hjemme, og ud fra dette kan du begynde at danne dig en idé om, hvad det kommer til at koste dig at oplade en elbil med tiden.

Som med en benzin- eller dieselbil kan man nedbringe omkostningerne ved at vælge en så effektiv elbil som muligt. Jo lavere strømforbrug, jo sjældnere skal den oplades, og jo flere penge kan du spare. Problemet er bare, at man sjældent kan regne med det strømforbrug, som bilfabrikanterne opgiver.

Derfor sørger vi altid for at teste det, når vi anmelder elbiler her hos Bilbloggen.dk. Det betyder, at du i vores anmeldelser kan se præcis, hvilket strømforbrug vi har opnået – og dermed bruge det i din budgettering for omkostninger til opladning af elbil.

Total
7
Shares
2 kommentarer
  1. Du glemmer at indregne tabet. Lader du 100 kWh på elbilen, skal du bruge ca 120 kWh.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Relaterede artikler