Porsche Taycan er muligvis en af de mest spændende bilnyheder, vi har set længe. Elbiler er efterhånden hverdag i bilbranchen, men Porsche Taycan er den første rigtige elektriske sportsvogn i nyere tid, som reelt set er brugbar til hverdag, og som kan købes for penge.
Porsche er meget vel et af de mest ikoniske bilmærker, der findes. De har i mange år fabrikeret eksklusive sportsvogne med store benzinmotorer og en sød musik fra udstødningsrørene. Det kan være svært at forestille sig, hvordan de kan gå fra alt dette til at lave en elbil – især hvis Renault ZOE og Hyundai IONIQ er de eneste elbiler man kender til.
I vores Porsche Taycan test undersøger vi blandt andet, om Porsche har formået at bibeholde den performance og sportsvognsfølelse i deres nye elektriske sportsvogn. Men det skal ikke kun handle om ydeevne og køredynamik. Vi skal også kigge nærmere på, hvor praktisk bilen er, hvor realistisk rækkevidden er, om den er komfortabel at sidde i, og om der er plads til ranglede teenagere på bagsædet.
Man kan måske diskutere om Porsche Taycan overhovedet er en sportsvogn. Den har trods alt fire døre og ikke bare ét, men to fornuftige bagagerum. Jeg vil undlade at hænge mig for meget i teknikaliteter, og i stedet opfordre dig til at læse med i denne Porsche Taycan anmeldelse eller til at se vores test af selvsamme bil på Youtube. Så kan du selv vurdere, om der er tale om en rigtig Porsche – og om bilen overhovedet kan kaldes en sportsvogn.
God fornøjelse!
Hvad koster Porsche Taycan?
Inden vi for alvor kommer i gang med vores Porsche Taycan test, skal vi dog først et hurtigt smut forbi priserne på elbilen. Hører du til gruppen af læsere, som kun kigger med, fordi du er nysgerrig på den nye bil, og aldrig havde forestillet dig, at du kunne få råd til at køre Porsche, så læs lige med her.
For Porsche Taycan er nemlig ikke kun interessant fordi den er en elbil. Den er også interessant fordi det er den billigste Porsche du kan købe i Danmark. Det skyldes, at det danske afgiftssystem tilgodeser elbilskøbere i den forstand, at afgiften på elbiler er lavere end på biler med en brændstofmotor.
Helt konkret kan du i skrivende stund bliver den lykkelige ejer af en Porsche Taycan for 972.000 kroner, mens den næstbilligste model er en Porsche 718, som starter ved 978.000 kroner i Cayman-udgaven.
Porsche Taycan kan købes i tre udgaver; 4S, Turbo og Turbo S. Forskellen består primært i, at de har tre forskellige motorvarianter, men også bilens udstyr varierer fra udgave til udgave. Se nedenstående tabel for flere informationer.
Model | Ydelse (normal kørsel) | Ydelse (launch control) | Pris |
Porsche Taycan 4S | 435 hk / 320 kW | 530 hk / 390 kW / 640 Nm | 972.861 kroner |
Porsche Taycan Turbo | 625 hk / 460 kW | 680 hk / 500 kW / 850 Nm | 1.448.158 kroner |
Porsche Taycan Turbo S | 625 hk / 460 kW | 761 hk / 560 kW / 1.050 Nm | 1.786.326 kroner |
Aktuelle priser ved udgivelsen af denne Porsche Taycan test.
Som det ses i oversigten, er den normale ydelse for Porsche Taycan Turbo og Turbo S den samme, mens forskellen ligger, når man bruger overboost (typisk ved Launch Control). I realiteten vil det derfor være de færreste, der vil komme til at bruge den ekstra motorkraft, som man kan få, når man køber en Porsche Taycan Turbo S.
Hvis ikke du allerede har spottet det på billederne, så er denne anmeldelse af Porsche Taycan baseret på en hvid Taycan Turbo S (altså topmodellen) med sort interiør og gule bremseskiver. Den starter altså ved 1.786.326 kroner, men har fået lidt ekstraudstyr oven i hatten, så den ender med at koste 2.051.073 kroner.
Nedenstående liste er et udpluk fra ekstraudstyrslisten:
Læderinteriør (Club læder Olea, Basalt Black) | 22.698 kroner |
Elektrisk foldbare sidespejle, inkl. omgivelsesbelysning | 3.048 kroner |
Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) | 33.678 kroner |
Termoruder inkl. Støjreducering | 13.768 kroner |
3D-Surround View | 14.560 kroner |
Porsche InnoDrive inkl. adaptiv fartpilot | 31.598 kroner |
Night Vision Assist | 22.759 kroner |
Lane Change Assist | 7.953 kroner |
Komfortadgang | 11.264 kroner |
Ambientebelysning | 4.339 kroner |
Sædeventilation i forsæder | 10.400 kroner |
Ratvarme | 2.746 kroner |
Avanceret klimaanlæg (4 zoner) | 8.438 kroner |
Burmester® 3D High-End SurroundSound System | 47.206 kroner |
Hvis du vil se den eksakte konfiguration af den Porsche Taycan Turbo S, som vi anmelder her på Bilbloggen, kan du gøre det via dette link.
Og vil du nørde mere med priser og udstyr for Porsche Taycan, kan du besøge Porsches hjemmeside, som altid er opdateret med det nyeste standardudstyr, priser og meget mere.
Men nok om Porsche Taycan priser – lad os i stedet komme i gang med vores test af bilen.
Hvordan kører Porsche Taycan?
Ydeevne
Der er ingen tvivl om, at Porsche Taycan er en rigtig Porsche, når det kommer til dens ydeevne. Faktisk performer den bedre, end langt de fleste andre biler i Porsches modelportefølje, når det kommer til accelerationer.
Som sagt tester vi Porsche Taycan Turbo S; altså den med flest motorkræfter. Bilen har svimlende 1.050 Nm og 761 hestekræfter, når man benytter sig af overboost. Det kan lyde teknisk, men alt du behøver at vide er, at den går fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Som om det ikke var nok, så er den kun 9,8 sekunder om at nå 200 km/t.
Når det går så hurtigt, er der ikke længere tale om hyggeaccelerationer. Første gang (og muligvis også de efterfølgende 10 gange) man prøver en launch control i Porsche Taycan Turbo S går det så stærkt, at et primalt instikt slår til. Helt ufrivillig skriger man i vildens sky – både som passager og fører af bilen – for man er simpelthen ikke forberedt på det der sker.
Samtidig lukker ens hjerne automatisk af for alle de indtryk, der kan forstyrre en fra at manøvre bilen, mens den skyder afsted med vanvittig fart. Alt suser forbi, mens man kun har fokus på én ting; at holde kontrol over bilen.
Det betyder også, at man ikke lægger mærke til, at speedometeret går fra 0 km/t til 2 km/t, hvorefter det hopper først til 39 km/t, sidenhen til 67 km/t og sidst til 100 km/t, fordi det simpelthen ikke kan følge med. Det kan man i stedet se på film efterfølgende.
Ovenstående er en fuldstændig vanvittig oplevelse, men efter en lille uge med Porsche Taycan Turbo S, er jeg ikke sikker på, at jeg skulle bede om det til hverdag. Jovist, man behøver ikke at bruge launch control hele tiden, men selv almindelige accelerationer er så hurtige, at jeg hurtigt bliver køresyg. Det bør måske nævnes, at det også er mig, der bliver køresyg bare af at kigge på en gokart, og som i høj grad undgår forlystelser og rutsjebaner.
Men hånden på hjertet; ydelsesmæssigt er jeg sikker på, at langt de fleste vil være tilfredse med den billige Porsche Taycan 4S, men hvis man virkelig vil give den gas og elsker fart, så har Taycan Turbo S alt det, som du overhovedet kunne drømme om.
Model | 0-100 km/t tid |
Porsche Taycan 4S | 4,0 sekunder |
Porsche Taycan Turbo | 3,2 sekunder |
Porsche Taycan Turbo S | 2,8 sekunder |
En lille notits skal lyde, at i modsætning til sine brændstofdrevne søskende som 911, 718 og Panamera, kan Porsche Taycan ikke bare blive ved og ved med at accelerere. Efterhånden som batteriets strømniveau falder, vil drastigheden af bilens launch control og accelerationer også reduceres. Ikke til et niveau, hvor den føles langsom – bare rolig, men til et niveau, hvor du ikke risikere at køre batteriet tomt, inden du når en ladestation.
Fornuftigt? Ja. Træls hvis man har glemt at lade den fuldt op inden man tager til track day? Ja.
Under alle omstændigheder har Porsche Taycan alt det, som nogen kunne ønske sig, når det kommer til performance. Og i øvrigt langt mere, end hvad man nogensinde får brug for til hverdag – og det gælder mere eller mindre ligegyldig hvilken motorvariant du vælger.
Kørsel og komfort
En ting er, at Porsche Taycan er hurtig. Men en hurtig bil kører ikke nødvendigvis godt – det ved man eksempelvis, hvis man har kørt amerikanske muskelbiler.
Der er dog ingen grund til bekymring, for Porsche Taycan leverer faktisk en ganske engagerende køreoplevelse. Den er ikke helt på niveau med eksempelvis en Porsche 911, som jo i den grad er en køremaskine, men den leverer virkelig masser af underholdning og en dynamisk køreoplevelse, taget i betragtning af, at der er tale om en mellemstor sedan med plads til fuldvoksne mennesker på bagsæderne.
Man har hele tiden god fornemmelse af, hvor hjulene peger hen, man sidder lavt og fristes til at tage den lange vej hjem med alle svingene, i stedet for bare at køre på motorvejen.
Det skyldes i høj grad, at den kører godt, men desværre skyldes det også, at det støjer rigtig meget i kabinen, når man kører. I hvert fald, når man tænker på, at der er tale om en Porsche til 2 millioner kroner. Det skyldes ikke vindstøj, for kabinen er virkelig velisoleret. Det skyldes derimod dækstøj – der kommer simpelthen så meget støj fra de kæmpemæssige dæk, at det faktisk var rart at sætte sig over i en Renault ZOE, efter at vi afleverede Porsche Taycan – og det havde jeg aldrig troet, at jeg ville sige.
Til gengæld går bilen overraskende let over bump og andre ujævnheder i vejen – i hvert fald, hvis den ikke lige er sat til de mest sportslige indstillinger. Naturligvis er den lavere end de fleste biler, og affjedringen er da også hårdere end i eksempelvis en Mercedes-Benz E-klasse, men alt i alt er der ikke meget at komme efter på selve kørekomforten, hvis blot man ser bort fra støjen fra dækkene.
Strømforbrug og rækkevidde i Porsche Taycan
At Porsche Taycan kører godt og kører hurtigt, er kun relevant, hvis den reelt set er brugbar som hverdagsbil. For hvem gider en elbil, der ikke kan køre mere end 100 kilometer på en opladning? Ikke nogen.
Heldigvis er det intet problem – Porsche Taycan er nemlig opgivet til at køre mellem 381 og 468 kilometer på en fuld opladning afhængig af hvilken model du køber.
Model | Rækkevidde (WLTP) |
Porsche Taycan 4S | 386 – 463 kilometer |
Porsche Taycan Turbo | 381 – 450 kilometer |
Porsche Taycan Turbo S | 388 – 412 kilometer |
Som sagt har vi haft Porsche Taycan Turbo S til test, hvilket betyder, at vi af gode grunde kun har haft mulighed for at teste dennes rækkevidde. Reelt set befinder den sig et sted mellem 350 kilometer og 400 kilometer på en fuld opladning.
Det gælder hvis du kører som du ville i eksempelvis en Porsche 911. Altså helt almindelig kørsel, uden hensyntagen til strømforbrug, og et par hurtige accelerationer i ny og næ. Laver du launch control efter launch control, eller flyver du ned af Autobahn med 260 km/t, er situationen naturligvis en anden, men realistisk set har du altså op mod 400 kilometers rækkevidde på en opladning.
Efter 5 dages test af Porsche Taycan Turbo S, havde vi kørt med et gennemsnitligt forbrug på 23,5 kWh / 100 km, hvilket er lavere end 24,5 kWh / 100 km, som bilen er opgivet til. Med en batterikapacitet på 93,4 kWh betyder det altså en gennemsnitlig rækkevidde på cirka 397 kilometer.
Det kan måske lyde lige i underkanten af, hvad der ville være rart at have, men det er faktisk helt fint. Porsche Taycan Turbo S kan nemlig lade med 270 kW. Det betyder, at det tager 22,5 minut af oplade fra 5% til 80%, samt at man kan få 100 kilometers rækkevidde på under 6 minutter. Med ladetider som disse, bliver en kortere rækkevidde pludselig mindre problematisk.
Ovenstående er de opgivne tal, og de holder ret præcist. Vi kørte fra København med 99% strøm på batteriet, og holdt kun de pauser, som vi ellers ville holde, på vores tur mod Odense. De steder, hvor vi kunne, satte vi bilen til opladning (eksempelvis mens vi spiste frokost), og det betød, at vi efter knap 150 kilometer fortsat havde 80% strøm på batteriet (hvilket svarer til en rækkevidde på cirka 320 kilometer).
På intet tidspunkt følte vi os presset af det man kalder range anxiety. Vi var sikre på, at den rækkevidde, som bilen angav, var nøjagtig ned til +/- 10 kilometer, og at vi altid kunne holde ind og lade den i et par minutter, for at få lidt ekstra strøm på.
Og lige netop den præcis angivelse af rækkevidden er så essentiel, når man snakker elbil. For kører man eksempelvis i en Renault ZOE eller en Mercedes-Benz EQC vil man opleve, at rækkeviddeindikatoren ikke er super pålidelig, hvilket i den grad gør det svært at planlægge sine ladestop effektivt.
Det her er meget vel det vigtigste element ved Porsche Taycan – en pålidelig indikation af bilens rækkevidde, samt mulighed for hurtig ladning gør, at det reelt set er en bil, der er værd at overveje til hverdagsbrug.
Type af ladestander | Opladningstid |
11 kW (AC) | 9 timer |
50 kW (DC) – 5% til 80% | 1 time og 40 minutter |
270 kW (DC) – 5% til 80% | 22,5 minutter |
Mest populære ladebokse og opladekabler
Selvom du kan oplade lynhurtigt på offentlige ladestandere med din Porsche Taycan, så er det stadig rart med en hjemmelader. Så sikrer du nemlig, at der altid er strøm på batteriet, når du sætter dig ud i den om morgenen. Nedenstående er oversigt over de mest populære ladebokse og opladekabler, som du kan finde på PriceRunner i øjeblikket.
Kabinen i Porsche Taycan
Når man sætter sig ind i Porsche Taycan er man ikke i tvivl om, at der er tale om en Porsche. De har formået at bibeholde mange af de klassiske elementer og linjer, som man typisk ser i Porsches biler, samtidig med, at de har udskiftet praktisk talt alt.
Porsche Taycan er uden tvivl den mest digitale bil, som vi har testet til dato. Alt der ikke har fået en fysisk knap på rattet, styres i stedet gennem skærme og touch-knapper rundt omkring. Det gælder alt fra justering af luftdysser til lyskontrol. Hvorvidt det er godt eller skidt kommer vi ind på lidt senere i vores Porsche Taycan anmeldelse.
Kabinen er uden tvivl udført i lækre materialer og er af generelt høj kvalitet. Personligt synes jeg, at testbilen her er lidt kedeligt sammensat med et interiør, der bare er sort (om end der er bronze detaljer rundt omkring, som absolut fungerer godt). Personligt havde jeg nok valgt en brun læderstue.
Kabineplads
Der er generelt fornuftigt med plads i Porsche Taycan, og man kan sagtens tage et par fuldvoksne passagerer eller måske nogle ranglede teenagere med på bagsædet. Jovist, man skal ikke være alt for høj, da der ikke er tvivl om, at loftet skråner bagtil, men man sidder ”heldigvis” så lavt, at det ikke er et problem for de fleste.
Personligt sidder jeg komfortabelt bag mig selv, og jeg er 1 meter og 80 centimeter høj. Ligeledes er der ingen fare for, at man kommer til at døje med skulderpladsen, for der er nemlig kun 2 bagsæder i den pågældende Porsche Taycan, hvorfor der er rigelig plads til alle bilens 4 passagerer.
Det skyldes sandsynligvis også, at der er tale om den absolut bredeste Porsche du kan købe; den spænder nemlig hele 1 meter og 96,6 centimeter i bredden. Så det er med at holde tungen lige i munden, hvis man kommer til vejarbejde på motorvejen, hvor nogle af banerne er reduceret til en bredde på 2 meter.
Opbevaringsplads
Nok er der masser af plads til passagererne, men deres bagage må ryge i bagagerummet. Der er nemlig ikke ret meget opbevaringsplads i kabinen.
Handskerummet rummer eksempelvis ikke meget mere end et sæt handsker og en manual, ligesom dørlommerne både er smalle og ikke særlig dybe. Det betyder, at du kun lige akkurat kan opbevare en lille flaske vand eller lignende. Også rummet under midterarmlænet er lige en tand for småt, men kan trods alt bruges til at gemme nogle ting væk.
Til gengæld har man to store kopholdere i midterkonsollen, som sagtens rummer store flasker og kopper – men som desværre står i vejen for brugen af den nederste touchskærm.
Hvad der ikke er i vejen for noget, er rummet bag den nederste touchskærm. Her kan man sagtens opbevare alverdens diverse ting, som man gerne vil gemme lidt væk. Rummet befinder sig dog desværre sådan, at det er en smule akavet at skulle have hånden derom for at få fat i tingene igen.
På bagsædet kan man dog nyde godt af, at der ikke er plads til en 5. passager. Her har man nemlig fået et lille opbevaringsrum, hvor det midterste bagsæde ville have været, ligesom man kan slå et armlæn med to kopholdere ned. Problemet med disse kopholdere er blot, at de ikke er dybe nok til at holde kopper eller flasker på plads, hvis man accelerere hurtigt. Det vil sige, at ungerne skal holde ekstra godt fast i deres cola fra McDonald’s, inden du trykker speederen i bund ved lyskrydset – ellers står den på rengøring af bil og tøjvask, når I kommer hjem.
Helt frygteligt er det altså ikke, men man skal altså ikke have for mange store ting med sig ind i kabinen, når man kører afsted i sin Porsche Taycan.
Bagagerum
Der er to bagagerum i Porsche Taycan; faktisk præcis ligesom i Tesla Model 3. Det kan lade sig gøre, fordi motoren er placeret sådan, at der er overskydende plads ude foran under kølerhjelmen. Størrelsen af de to bagagerum varierer afhængig af hvilken udgave af Porsche Taycan du køber, hvilket fremgår af tabellen nedenfor.
Model | Bagagerumsstørrelse (for + bag) |
Porsche Taycan 4S | 407 liter + 81 liter |
Porsche Taycan Turbo | 366 liter + 81 liter |
Porsche Taycan Turbo S | 366 liter + 81 liter |
Som det kan ses ovenfor, er der altså mindre bagagerumsplads i Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Det skyldes med stor sandsynlighed, at der skal være plads til en større batteripakke i de to biler.
På trods af reduceret plads i bilen, som denne Porsche Taycan test er baseret på, er der egentligt fornuftigt med bagagerumsplads. Det traditionelle bagagerum bagerst i bilen er dybt, men ikke så højt. Mens det ikke er lige så praktisk som i en stationcar, så gør det egentligt ikke noget, hvis ikke man har behov for at læsse ting i højden.
Man skal dog være opmærksom på, at bagsæderne ikke kan lægges ned, hvorfor Porsche Taycan ikke er den rette bil for dig, der regelmæssigt køber lange bjælker i byggemarkedet. Er du derimod en person, der gerne tager på weekendtur eller hvis du kører til Tyskland for at handle, så vil du sikkert blive glad for det lille bagagerum forrest i bilen. Det er ikke så stort i omkreds, men der er sagtens plads til en weekendtaske, en rygsæk eller til at stable et par rammer sodavand og øl eller måske et par kasser vin.
Litermæssigt svarer bagagerummets størrelse nogenlunde til det, man finder i en Mercedes-Benz A-klasse. Det er altså ikke stort, og hvis det er det man har brug for, kan man med fordel overveje om en Porsche Panamera er et bedre valg. Den er både længere og mere praktisk en Porsche Taycan – men den er så også dyrere.
Vores vurdering er, at langt de fleste vil kunne leve med bagagerumspladsen i Porsche Taycan. De få gange, at den ikke rækker, må man låne sig til en større bil eller en bil med anhængertræk. For som med de fleste elbiler, er Porsche Taycan ikke godkendt til at få monteret trækkrog.
Infotainmentsystem
Som sagt har infotainmentsystemet i Porsche Taycan overtaget rigtig mange af de funktioner, der ellers normalt styres af traditionelle knapper. Det er en tendens, som virkelig breder sig i bilbranchen for tiden – især blandt mærker som Audi, Porsche og Mercedes-Benz.
Det betyder, at alt fra justering af luftdyser og tænding af sædevarme til justering af lys og volumen foregår via de tre touchskærme.
Der er delte meninger om, hvorvidt det er smart eller ej. Personligt er jeg stor teknologi-nørd, og er dybt fascineret af alle de nye teknologier, sikkerhedssystemer og så videre, som vi ser i nye biler. Men, jeg er åbenbart også så gammeldags, at tre touchskærm og vitterligt ingen fysiske knapper er lidt for hipt til min smag.
Det er ikke fordi det ikke fungerer – for det gør det. Softwaren spiller virkelig i Porsche Taycan, og jeg er eksempelvis stor fan af, at bilen henter data fra Google Maps til GPS’en, så den ikke bliver forældet, som det ellers er tilfældet i andre biler. Min eneste objektive anke ved hele det her infotainmentsystem er, at responsen er en smule sløv i det.
Subjektive anker har jeg lidt flere af. Hvorfor skal alt være touch? Hvorfor kan jeg ikke få lov at justere mine luftdyser uden at skulle igennem en eller anden menu på en touchskærm, som jeg ikke kan betjene fordi den flaske jeg har stående i kopholderen står i vejen for betjeningen af skærmen? Hvorfor må jeg ikke få en helt almindelig drejeknap til at justere bilens lys, i stedet for at det skal foregå via touch? Og når nu det forholder sig sådan, hvorfor skal instrumentbrættet så være så langt væk, at jeg ikke kan nå det uden at rykke mig frem i sædet? Og det samme gælder sådan set for den øverste skærm i midterkonsollen – ingen af os på redaktionen kunne nå den, når vi sad tilbagelænet i førersædet.
I en alder af 22 år, kan det være skræmmende at læse ovenstående tekststykke, da jeg må erkende, at jeg lyder som en sur gammel mand, der er fuldstændig ulogisk bange for fremtiden og hvad den måtte bringe med sig. Men det er som om, at designerne hos Porsche er blevet revet lidt med, og har glemt at huske på, at det også gerne skulle give mening i hverdagen.
Når det så er sagt, så er infotainmentsystemet i Porsche Taycan et interessant blik ind i fremtidens mere digitale biler – og der er virkelig en masse løsninger, der bare spiller.
Lad mig lige komme med en sidste lille notits inden vi hopper videre til næste afsnit i vores Porsche Taycan test. Det er nemlig sådan, at bilen kun kommer med USB-C porte. Det er både positivt og negativt. Alle nye telefoner (med undtagelse af dem fra Apple) kommer efterhånden med USB-C, men har du en telefon, der bare er et år gammelt, skal du sandsynligvis bruge en converter, for at kunne lade den op i bilen. Medmindre, at du har en telefon med trådløs opladning – det er der nemlig nede i rummet under midterarmlænet. Problemet er bare, at så kan du ikke se din telefon under kørslen – hvilket naturligvis i teorien skulle øge trafiksikkerheden, men som i realiteten nok bare vil betyde, at man regelmæssigt lige løfter op i armlænet og kigger ned til telefonen for at se om man har fået vigtige beskeder.
Sikkerhed i Porsche Taycan
Når man laver en bil, der kan gå fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder, så er det vanvittig vigtigt, at sikkerheden er i orden. Heldigvis har Porsche efterhånden ret godt styr på det med at bygge en sikker bil – det starter allerede ved de kæmpemæssige keramiske bremser, der nok skal sikre, at du hurtigt kan komme ned i fart, hvis det bliver nødvendigt.
Dertil er karosseriet naturligvis solidt bygget, og så er bilen proppet med alverdens sikkerhedssystemer. Som standard kommer Porsche Taycan med følgende sikkerhedsudstyr:
- Porsche Stability Management (udvidet stabilitetsprogram)
- LED forlygter
- Regnsensor
- Roll-over sensor
- ISOFIX på bagsæder
- Lane Keeping Assist
- Vejskiltegenkendelse
- Fartpilot med adaptive fartbegrænser
- Advarsels- og bremseassistent
- Parkeringsassistent
- Porsche Vehicle Tracking System
Dertil kan der købes en masse ekstra sikkerhedudstyr, som eksempelvis:
- 3D-Surround view (avanceret 360-graders kamera)
- Night Vision Assist (varmekamera)
- Assistent til vognbaneskift
- Adaptiv fartpilot
Hvorvidt man skal investere i noget af ovenstående, afhænger i høj grad af, hvordan ens kørestil er. Nogle elsker at gøre alt selv, hvorfor det ikke er nødvendigt med ekstra assisterende systemer, mens andre ikke har noget imod at få lidt hjælp, hvor de nu engang kan.
Alle ovenstående systemer er absolut velfungerende, og der er ikke meget at sætte en finger på. Det eneste jeg savner er, at visningen af varmekameraet var en anelse større, end den er.
Til gengæld får man med 3D-Surround View et ret vildt værktøj, som giver mulighed for at man kan se bilen i 3D i de omgivelser, man nu engang befinder sig i. Det gør det nemmere at vurdere, hvor tæt man er på en sten, en mur eller om man holder inden for stregerne. Alt sammen noget, der er ekstra meget værd, når man sidder i en bil til 2 millioner kroner, og hvor udsynet ikke er imponerende.
EuroNCAP
EuroNCAP er det officielle europæiske institut for sikkerhedstest af biler. Det er altså dem, der vurderer præcis hvor sikre nye personbiler er – og de tester langt de fleste af de biler, der sælges på det europæiske marked.
Det gælder naturligvis også Porsche Taycan, som blev testet af EuroNCAP i december 2019, hvor den scorede 5 ud af 5 stjerner. Det vil altså sige, at den har fået den højest mulige score i sikkerhedstesten, men i de fire underkategorier, performer den ikke så godt, som man måske havde håbet på.
Resultater fra Porsche Taycan sikkerhedstest | |
Beskyttelse af voksne i bilen | 85 procent |
Beskyttelse af børn i bilen | 83 procent |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 70 procent |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 73 procent |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Faktisk klarede den sig værre end den nye KIA XCeed PHEV – men det betyder naturligvis ikke, at den ikke er sikker. Du kan være helt tryg ved at sætte dig ud i en Porsche Taycan – især fordi det om nogen er en bil, hvor du har en meget præcis kontrol over, hvis ellers du kan holde dig fra at accelerere hurtigt i situationer, hvor forholdene ikke er til det.
Konklusion
Selvom anmeldelsen af Porsche Taycan har været præget af en del kritikpunkter, så er der ingen tvivl; det er noget af det vildeste vi nogensinde har prøvet. Den har hurtige accelerationer, den står vanvittigt godt på vejen, den ser brandgodt ud, den er relativ praktisk og så er det den billigste Porsche du kan købe.
Jovist, denne test er baseret på den gejlede Porsche Taycan Turbo S, som løber op i 2 millioner kroner, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at ligegyldig om du køber den billigste variant uden ekstraudstyr eller om du sætter kryds i hver eneste boks, så får du en bil, der er alle pengene værd.
Men det er naturligvis ikke guld og grønne skove alt sammen. Det havde jeg sådan set regnet med på forhånd – jeg havde bare troet at problematikken ville ligge i hele elbilsdelen, men det gør den overraskende nok ikke.
For selvom elbiler er nyt terræn fra Porsche, så er det den bedste elbil jeg har prøvet til dato. Ikke fordi den er hurtig eller vild. Nej fordi den er pålidelig. Både rækkevidden og opladetiderne er til at stole på, og bilen kan lade med hele 270 kWh.
Jeg har været rimelig afvisende overfor elbiler indtil nu, fordi jeg endnu ikke har haft en ubetinget god oplevelse med en elbil. Men det har Porsche ændret på med deres nye Taycan. Jeg følte mig på intet tidspunkt usikker på, om jeg kunne nå frem til min destination – og jeg ville være helt tryg ved at drage ned gennem Europa i en Taycan. Det kan jeg ikke sige om nogen anden elbil, som jeg har prøvet til dato – måske lige med undtagelse af Tesla Model 3.
Der hvor Porsche Taycan skuffer er på ting som mærkelige designløsninger, overdrevet brug af touchskærme og overraskende meget støj i kabinen fra dækkene. Nåh ja, og så er der naturligvis det åbenbart obligatoriske dårlige udsyn og den lave siddeposition, som man jo får i langt de fleste Porsche-biler, der ikke er hverken Macan eller Cayenne.
Men det er jo en livsstil at køre Porsche, som man siger.
Tak fordi du læste med i vores Porsche Taycan test.