Denne artikel indeholder sponsoreret indhold.
Selvom de fleste ved, at man burde, så er der rigtig mange, der ikke regelmæssigt får tjekket op på deres dæk. Det er ærgerligt, da det er en uhyre vigtig del af bilen, og hvis ikke kvaliteten af dækkene er i orden, så kan det have katastrofale konsekvenser.
Derfor, er det rigtig vigtigt, at du løbende holder øje med både dækkenes tryk, deres mønsterdybde, samt hvorvidt du har de rigtige dæk monteret på bilen.
Dæktryk
Mange nyere biler har dæktryksmåler installeret, så man løbende kan holde øje med trykket i dækkene fra bilens instrumentbræt. Det er en fantastisk funktion, som uden tvivl gør vedligeholde en anelse nemmere.
Hvis du kører i en ældre bil, så kan du i stedet slå et smut forbi tanken, hvor du kan pumpe luft i dækkene. Her vil den fortælle dig hvilket niveau de enkelte dæktryk befinder sig på, og du vil dermed kunne tjekke at det er det rigtige.
Du kan typisk finde det korrekte dæktryksniveau i døren på bilen, hvor det vil stå på et mærkat. Typisk vil der være angivet forskellige dæktryk alt efter forskellige scenarier – det optimale dæktryk varierer nemlig alt efter bilens totalvægt og andre forhold.
Dækmønster
Når det kommer til mønster, er der en masse forskellige ting, som kan have indflydelse på om dækket skal skiftes eller ej.
Den vigtigste er uden tvivl mønsterdybden. Efterhånden som man kører i bilen, vil dækkene blive slidt. Dermed ryger der langsomt gummilag af dækket, og på et tidspunkt, vil der efterhånden ikke være mere mønster tilbage.
Det lovpligtige minimum for mønsterdybde er 1,6 millimeter. Mange anbefaler dog, at man får skiftet sine dæk allerede ved 3 millimeter. Som udgangspunkt kommer et nyt dæk med 8 millimeters mønsterdybde eller mere.
En nem måde at måle mønsterdybden på, er at bruge en 20-krone mønt. Når du stikker den ned i mønsteret på dækket, må du ikke kunne læse teksten, der går langs kanten. Hvis du kan det, betyder det, at der er mindre end 3 millimeter mønsterdybde.
Alternativt kan du tage dit benzinkort, og tegne en streg ved 1,6 millimeter eller 3 millimeter, og bruge dette til at vurdere hvorvidt, det er tid til at skifte dæk eller ej.
Udover mønsterdybden, så kan mønsteret også variere alt efter om, det er tale om sportslige performancedæk, terrændæk, eller lignende. Her er det også en god idé, at sikre sig, at man har de dæk, der passer bedst til ens primære brug af bilen.
Dæktype
Endelig, så er det vigtigt at sikre sig, at man har den rigtige type dæk på sin bil. Selvom det ikke er lovpligtigt, så er det rigtig fornuftigt at sørge for, at man køre med vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren.
På den måde sikrer du dig bedst vejgreb, bedst brændstoføkonomi og mere. Så undgå potentielt farlige og undgåelige situationer, ved at montere de rigtige dæk på bilen.
Alternativt, kan du benytte helårsdæk, hvilket betyder, at du ikke behøver at skifte hver gang vejret slår om. Til gengæld, bliver dine helårsdæk slidt dobbelt så hurtigt, da de benyttes året rundt.
Det kan også være værd at overveje, om man skal have “punkterfrie” dæk på sin bil. Bridgestone har blandt andet udviklet nogle særdeles velfungerende dæk, hvor du kan køre op til 80 kilometer efter, at et dæk er punkteret.
Få skiftet dæk
Desværre, er det de færreste, der har styr på at skifte dæk selv. Men heldigvis, så er der gode autoværksteder, som står klar til at skifte dine dæk på ingen tid.
En af disse er Islev Autoservice, som dagligt arbejder med reparation og pleje af biler, samt udskiftning af dæk og hjul.
Udover, at de kan skifte hele hjulsættet, så har du også her muligheden for at bytte om på forhjul og baghjul, da disse slides forskelligt. Dermed, kan du nemt forlænge levetiden på dækkene, ved at rotere deres position på bilen.
Hej og mange tak for jeres indlæg.
Jeg skriver fordi jeg selv har været ude for at et af mine dæk på bilen blev sønderrevet midt på motorvejen og det var så stort et held at ingen personer kom til skade! Det er virkelig uhyre vigtigt at understrege at man skifter dæk i god tid og ikke sparer det forkerte sted.