Lakering eller folieindpakning af bil: Hvad skal man vælge?



Har du en bil, som trænger til et nyt udseende – enten fordi du bare gerne vil have den i en ny farve, eller fordi den skal fungere som en reklame af den ene eller anden slags, så har du overordnet set to muligheder. Du kan enten vælge at få den lakeret eller du kan få lavet en folieindpakning.

Men hvilken løsning er den rette for dig og dine behov? Det forsøger vi at give dig svaret på her i artiklen, hvor vi kort gennemgår fordelene og ulemperne ved henholdsvis en lakering og en folieindpakning af en bil.

Lakering af bil

For mange er en lakering den første og eneste mulighed, de overvejer, når det kommer til at få ændret farven på en bil. Det vil i mange tilfælde også være den bedste løsning rent teknisk set, fordi lakeringen typisk vil holde længere end en folieindpakning. Til gengæld er det også en dyr løsning, der potentielt set kan løbe op i 40.000 kroner eller mere.

Dertil er det også værd at være opmærksom på, at selvom det teknisk set er muligt at få et lakeret et logo eller anden reklame på en bil, så bliver det sjældent godt – samtidig med, at det øger prisen yderligere.

Kombineret med det faktum, at en lakering er noget mere permanent end en folieindpakning, vil det typisk ikke være den rigtige løsning for firmabiler eller privatpersoner, der ønsker at få deres bil i en anden farve (særligt hvis den er til den alternative side).

Folieindpakning af bil

Vælger du i stedet at få indpakket din bil i folie, vil du kunne få lige præcis den reklame eller det design på bilen, som du er interesseret i. Mange privatpersoner vælger også at købe en bil i en neutral farve såsom sort, grå eller sølv for herefter at få den indpakket i folie af den farve, som de gerne vil have bilen i. På den måde får de drømmebilen uden at gå på kompromis med gensalgsværdien.

Selvom lakering bliver rost for at være en mere holdbar løsning, så er styrken ved folieindpakning også, at det kan pilles af igen. Det vil sige, at hvis din virksomhed skifter brandidentitet eller bilen skal sælges, vil den ikke længere skulle køre rundt med de gamle farver og logoer.

Dertil er det også værd at bemærke, at folieindpakning kan have en beskyttende effekt i stil med et panserglas på en telefonskærm. Man tilføjer nemlig et ekstra lag, som vil tage nogle af de små stenslag og lignende, der ellers normalt ville komme i lakken ved almindeligt brug.

Endelig er der det faktum, at en bil kan indpakkes i folie til en brøkdel af prisen for en lakering. Spar penge med folie til bilen hos eksempelvis Kellmann, der typisk tager mellem 12.000 og 14.000 kroner for at indpakke en almindelig personbil.

Total
0
Shares
1 kommentar
  1. Brug ikke folie på moderne biler da det kan forstyrre radarene og give fejlmeddelelser og misvisende information.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler