Tilbage i 2017 tog Bilbloggen sammen med Anders Gadsbøll, direktør for Renault i Danmark, et kig på afgifterne på elbiler. Ligeledes blev de samlede udgifter til et bilkøb sidste år undersøgt i et samarbejde med Lånio.dk. Udviklingen på elbilområdet står dog langt fra stille, hvorfor Mikonomi.dk netop har publiceret en sammenligning af de mest solgte biler i Danmark, for at finde ud af om den mest økonomiske bil i 2019 kører på benzin, diesel eller el. Bileren er blevet sammenlignet på en række punkter, og der går ikke længe før elbilerne trækker fra de gamle fossiler.
Siden 2017 er aftalerne om lavere registreringsafgifter blevet forlænget, fradrag er blevet forhøjet og fordelagtige skrotpræmier på gamle dieselbiler kommet til, gået ud og er nu snart på vej ind igen. Specifikt for elbilerne er især prisen på batterierne faldet proportionelt med, at minedrift og fabrikker opererer mere lokalt, og produktionen sættes op.
Selvom elbilerne fortsat koster mere i anskaffelsespris end både benzin- og dieselbilerne, vil de faldende omkostninger til batterier altså inden for de næste par år have vendt denne tendens. Indtil da udligner de nuværende lavere registreringsafgifter dog anskaffelsesprisen en del.
Samlet set koster en elbil i dag gennemsnitligt 2,14 kr. per kørt km. eller mellem ti og femten procent mindre end diesel- og benzinbilerne. Skal du til at investere i en elbil, som for eksempel en Tesla Model 3, kan du her læse mere om billån.

Fossil forbrænding, et grønnere alternativ og færre gear i kassen
Opladningen af elbilerne er kun så grøn som måden, hvormed vi producerer elektriciteten. Til gengæld er den per km. et langt billigere alternativ til diesel og benzin. Selv uden et abonnement til opladning af elbilen giver man som forbruger blot ⅓ af udgifterne til en benzinbil eller cirka ½ af udgifterne til en dieselbil.
Forskellene på motor og gear betyder også, at der er omkring ti gange flere bevægelige dele i en klassisk forbrændingsmotor og tilhørende gearkasse. Elbilerne vil altså kræve mindre service, og dermed også være billigere at forsikre, da det i sidste ende vil betyde færre skadetilfælde. Samtidigt er det forsikringsselskabernes vurdering, at elbilerne først og fremmest vil blive brugt til bykørsel, hvorfor risikoen for uheld er så meget desto mindre.
Væk er vægtafgiften
Nu betaler du udelukkende grøn ejerafgift, og det er på flere måder til elbilens fordel. Først og fremmest fordi den årlige grønne ejerafgift på en elbil, i gennemsnit 700 kr., svarer til blot ¼ af ejerafgiften på mange benzinbiler med lignende ydelse eller så lidt som fjorten procent af afgiften på en dieselbil, men også fordi elbiler vejer væsentligt mere end almindelige benzin- og dieselbiler grundet det store batteri i bunden af bilen, og man derfor slipper for en ekstra udgift på dén konto.
Værditabet; forløbernes banemand
Hvis man er ejer af en af de tidlige elbilmodeller, kan værditabet være markant højere end på en tilsvarende benzin- eller dieselbil. Dette skyldes i høj grad de gamle batterier, der har mistet værdi både grundet slitage men også blot fordi de første batterier havde en signifikant kortere rækkevidde end moderne elbilsbatterier. Ligeledes blev mange af de første elbiler sendt ud af fabrikken i sære farver og former, en trend der ikke ses i samme grad nu, hvor elbiler er blevet en fast del af sortimentet.
I dag kan værditabet på en ny elbil sagtens stå mål med både benzin- og dieselbilerne, og der er stor efterspørgsel på brugtmarkedet efter elbiler af nyere årgang.
Vil du vide mere om den økonomiske sammenligning, finder du den her.
