Der findes mange varebiler, busser og lastbiler, der ikke må køre i de danske miljøzoner. Det er dog ikke noget, der er gældende for ældre dieseldrevne biler. Selvom det ikke gælder for nu, er det ikke utænkeligt, at det vil blive forbudt på sigt.
Bliver de omfattet af miljøzonekraven, vil de ikke kunne køre i zonerne uden at have monteret et partikelfilter. Overvejer du at købe en ældre dieselbil, skal du derfor tænke dig grundigt om. Der er nemlig en risiko for, at du kan blive begrænset i forhold til hvor du kan køre henne fra 2023.
Kravene kan blive skærpet i 2023
Det er endnu ikke noget, der er bekræftet, men kravene kan blive skærpet i 2023. Det er dog kommunalbestyrelserne i miljøzonekommunerne, der skal træffe en beslutning om dette. Derfor er det selvfølgelig ikke noget, der kommer til at ske fra den ene dag til den anden.
Faktisk vil kravene til dieseldrevne personbiler tidligst kunne træde i kraft 9 måneder efter beslutningen. Derfor vil en skærpelse af nuværende krav først kunne træde i kraft i 2023. Om der er optræk til, at det kommer til at ske, vides der dog ikke noget om.
Personbiler er undtaget – for nu
Da reglerne endnu ikke er blevet skærpet, gælder de ikke for personbiler. Kører du ikke varebil, lastbil eller bus, har regler for miljøzoner derfor ingen indflydelse for dig. Kører du derimod i et af disse køretøjer, skal du være bekendt med de gældende regler for miljøzonerne.
Da fokus på miljøet fortsat spiller en større rolle i Danmark, er det sandsynligt, at reglerne skærpes og dermed også kommer til at omfatte dieseldrevne personbiler. I tilfælde af, at en sådan skærpelse træder i kraft, vil der sandsynligvis også være større fokus på, at de overholdes.
Hvor er der miljøzoner i Danmark?
Der er endnu ikke miljøzoner i hele landet. Indtil videre er det fortrinsvis i større byer, at de er blevet etableret. På nuværende tidspunkt finder du nemlig miljøzoner i følgende danske byer:
- København
- Frederiksberg
- Aarhus
- Aalborg
- Odense
Bor eller kører du ofte i en af disse byer, skal du derfor være opmærksom på reglerne, hvis du kører i et køretøj, der er omfattet af dem. Som nævnt er personbiler endnu ikke omfattet af reglerne, men følgende ældre køretøjer uden partikelfilter er omfattet:
- Varebiler med en totalvægt op til 3,5 ton
- Busser
- Lastbiler
Alle miljøzoner håndhæves automatisk via kameraer, der kan aflæse køretøjernes nummerplader.
Få råd til at udskifte den gamle dieselbil
Ejer du en ældre dieselbil, som er i risikozonen for at blive underlagt de nye regler om miljøzoner? Så kan det være, at det er ved at være tid til at undersøge muligheden for at udskifte den med en nyere model, der enten er udstyret med en benzin- eller elmotor.
Der er flere muligheder for at skaffe kapital til at købe en ny bil; hvad end den så er brugt eller kommer direkte fra fabrikken. Mest almindeligt er det at optage et billån, og her kan man med fordel gøre brug af en tjeneste som Autolånet, der indhenter tilbud på billån. Det foregår således:
- Du udfylder en uforpligtende og gratis ansøgning om et billån hos Autolånet.
- Ansøgningen sendes til Autolånets samarbejdende banker og lånudbydere.
- Samarbejdspartnerne vender tilbage med deres bedste tilbud på et billån til dig.
- Du kan gennemgå de uforpligtende tilbud i ro og mag og finde det bedste.
Fordelen ved denne metode er, at den er fuldstændig uforpligtende. Det vil sige, at hvis ikke der er et af lånetilbudende, der er relevant for dig, så undlader du blot at gøre mere. Det eneste du vil have mistet er den tid, som du har investeret i at udfylde den korte ansøgning.
Krediteksempel: Ved samlet kreditbeløb på 125.000 kr. over 10 år, tilbagebetales via Betalingsservice. Mdl. ydelse: 1.300 – 2.492 kr. Variabel Debitorrente: 3,55 – 19.95 %. ÅOP: 4,28 – 23,51 %. Saml. kreditomk.: 31.008 – 174.134 kr. Saml. tilbagebet.: 156.008 – 299.134 kr. Stiftelsesomk.: 2.125 – 7.488 kr. Mdl. gebyr: 33-40 kr. Fortrydelsesret: 14 dage. Løbetid 12-144 mdr.
Helt ok for dem der har pengepungen fyldt men hvad med dem der ikke har og skal arbejde for dem der har virksomheder mm. Mon vi kan få dem til at hente folk der ikke har råd til ny bil eller er der mon hjælp at hente fra regeringen næ det kommer nok ikke til at ske. Men vi kunde jo lempe indrejse for billig arbejdskraft og indlogere dem i en container på arbejdspladsen nok den nemmeste løsning og så bare skide på dem der ikke har råd
Grøn energi er den største fake agenda verden over for hvorfor graver man så udbrugte vindmøller ned i jorden i det håb at det bliver til kompost wtf og hvor vil man gøre af alle de diesel biler der bliver efterladt pga pris på partikel filter der bliver dyre end bilerne ??