Moder Natur har vist sig fra sin bedste side i løbet af de seneste par uger. Masser af solskin og varme fra en flot skyfri himmel. Det kan nærmest ikke blive bedre, hvis man skal på camping. Og det skal rigtig mange danskere hvert år. De myldrer ud på vejene med tætpakkede biler og campingvogne. Der er en hvis charme over dette, men der er også hvert år nogen, der ikke har været helt grundige nok, da de tjekkede campingvognen i gennem, inden de drog afsted på ferie. Derfor, bringer vi nu, i samarbejde med dækfabrikanten Bridgestone, nedenstående 8-trins guide til hvordan du mindsker risikoen for problemer med campingvognen.
Trin 1 – Gør rent og vær opmærksom
Sørg for at få gjort den grundigt ren, få fjernet insekter og andet diverse inden du drager ud på ferie. Udover, at det gør vognen mere behagelig at befinde sig i og omkring, så giver det dig også mulighed for at tjekke uregelmæssigheder. For eksempel, om der er tegn på fugt, råd, eller lignende.
Trin 2 – Skal du skifte dæk?
Hvis dækkene på campingvognen er begyndt at krakelere på dæksiden, er det tid til at skifte dem. Jesper Sørensen, teknisk chef for Bridgestone, fortæller: “En campingvogns dæk bliver møre længe før, de bliver slidt. Selvom dækket har en mønsterdybde på de lovfæstede 1,6 mm. (og de skal helst have en mønsterdybde på 3 mm), kan gummiet være mørnet af sol og luft. Gummiet bliver stift og får et dårligt vejgreb, risiko for revner og for at eksplodere, når du giver gas med en tungt lastet vogn.”
Hovedreglen for hvornår der senest skal skiftes dæk på en campingvogn er, når dækkene er maksimalt 10 år gamle. Det anbefales dog, at man er ekstra opmærksom på revner og andre alderstegn allerede efter 4 år. Dækkenes produktionsdato kan findes på siden af dækket under DOT.
Trin 3 – Er dækkene slidt uens?
Hvis dækkene på campingvognen er slidt uens, altså hvis der er forskel på hvor meget de er slidt på inder- og ydersiden. Så kan det være tegn på at hjulakslen ikke er sporet korrekt.
Trin 4 – Drop de halvflade dæk henover vinteren (husk at mål dæktrykket!)
Hvis du lader vognen stå med halvflade dæk henover vinteren skader det dækkene. Og endnu mere, hvis du også køre med dem, hvilket man typisk vil gøre, når man skal ned på tanken for at pumpe dem. Det er nemlig sådan, at dækkene kan få indre skader, som ikke er synlige, men dog stadig kan være katastrofale.
Invester eventuelt i en trykmåler, så du kan måle dæktrykket derhjemme. Dermed, kan du sikre dig, at det er på det niveau det skal være.
Trin 5 – Skift alle dækkene samtidig
Hvis det er blevet tid til at skifte dækkene, så skift dem alle samtidig. Dermed er de i samme stand og slidt ens. Det giver bedre vejgreb og dermed bedre sikkerhed.
Trin 6 – Vælg de rigtige dæk
Sørg for at montere dæk med samme dimensioner, som campingvognen blevet leveret med. Samtidig skal dækkene være typegodkendt og have den rigtige hastigheds- og belastningskode jvf. den trækkende bils, samt vognens specifikationer.
Derudover, skal dækkene, hvis muligt, være C-mærkede. Det betyder nemlig, at de er specifikt fremstillet til varevogne og campingvogne, og dermed til at håndtere tungere læs. Helt teknisk er C-mærkede dæk stivere i karkassen.
Også dækkets load index skal du være opmærksom på. Det er en standard for, hvor meget vægt det enkelte dæk må belastes med. En god tommelfingeregel er at købe dæk, hvor load indexet er større en campingvognens vægt. Dermed, har du lidt ekstra rum til at laste vognen med drikkelse, telt og tøj til ferien.
Trin 7 – Skift ventil og tjek hjulmøtrikkerne
Om du skifter til nye dæk eller blot kører en sæson mere, så sørg for at tjekke op på ventilen og hjulmøtrikkerne. Ventilhætten skal være på ventilen, og hvis den ikke er det, anbefales det at få ventilen skiftet. Møtrikkerne skulle gerne sidde godt fast – mal dem evt. med lidt spraymaling, så det kan ses hvis de skulle blive løsnet.
Trin 8 – Tag et reservehjul under armen…
… eller i hvert fald med i campingvognen. Det er altid godt at have et ekstra hjul med sig. Det skal helst være af samme type, som de dæk, der sidder på vognen. Og når du alligevel tjekker dæktrykket på vognens andre dæk, så få det også gjort på reservehjulet. På den måde sikrer du dig færrest ubehagelige situationer.
Forhåbentligt er du blevet det klogere og er nu klar til en mere sikker, rolig og fornøjelig sommerferie med campingvognen.
God fornøjelse!