Audi TT RS Coupé i bevægelse

Nyhed: Audi TT RS 2020 – Se den her!



Audi TT er den lidt mere tilgængelige sportsvogn i Audis modelportefølje – men er det ikke nok med standardversionen, så kan man altid købe RS-varianten, som nu er på vej til Danmark i en ny udgave. En femcylindret 2,5-liters TFSI-benzinmotor yder op mod 400 hestekræfter, som sender den relativ lette bil, med en vægt á 1.450 kg, fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Den nye Audi TT RS har fået nogle mere markerede linjer – især bagtil. Fronten har fået en fuld overhaling, og har nu en kølergrill i skinnende sort, med en mat ramme rundt. Luftindtagene foran forhjulene er blevet større, hvilket får den ellers lille bil til at virke en smule bredere. Bagtil, har hækspoileren fået et nyt design, og ligeså har diffuseren. LED-forlygter kommer som standard, og hvis man vil betale ekstra for det, kan man få Matrix-LED-forlygter, som automatisk regulerer fjernlyset. Bilen fås i otte forskellige farver, herunder kyalamigrøn, pulsorange og turboblå – og mens man sætter krydser ved de, sandsynligvis, dyre farvevalg, kan man undre sig over, hvem, der finder på deres navne.

Audi TT RS Coupé
Audi TT RS Coupé i Turboblå

Den førnævnte 2,5-liters TFSI-motor, blev tilbage i 2018 tildelt prisen International Engine of the Year Award – en pris, som Audi Sport har fået 9 år i træk. Om der måske er gået lidt mærke-snobberi i den tør jeg ikke sige, men det er under alle omstændigheder en blåstempling. Motoren stiller 480 Nm til førerens rådighed mellem 1.950 og 5.850 omdrejninger i minuttet, hvilket, som nævnt, giver en accelerationstid fra stilstand til 100 km/t på 3,7 sekunder under optimale forhold i coupé-varianten. Herefter, fortsætter Audi TT RS 2020 videre til 250 km/t, som den er blevet elektronisk begrænset til. Hvis det ønskes, kan tophastigheden ændres til 280 km/t.

Audi TT RS Roadster
Audi TT RS Roadster i Nardogrå

Motorens kræfter bliver sendt ned i asfalten, gennem en 7-trins S tronic-automatgearkasse og videre til Audi TT RS’ quattro firehjulstræk, som fordeler kraften mellem akslerne, alt efter hvilken situation du er i. Der er naturligvis mulighed for et drivemode-system, som hos Audi hedder Audi drive select. Her har føreren mulighed for at justere på indstillingerne for firehjulstrækket, styretøjet, gearkassen, motorens karakteristik og udstødningsspjældene. Systemet kommer med fire køreprofiler; comfort, auto, dynamic og individual.

Som nævnt højere oppe vejer Audi TT RS 1.450 kg – det er Coupé-udgaven uden fører. Vil man i stedet have muligheden for at smide toppen, og få vind i håret, må man ofre lidt på vægten, og dermed også accelerationstiden.

Audi TT RS Coupé
Audi TT RS Coupé i Turboblå

Som vi efterhånden kender det fra de fleste andre Audi’er, vil Audi TT RS også komme med Audi virtual cockpit (som standard). Det vil være “specielt” tilpasset RS-modellen, med informationer vedrørende dæktryk, drejningsmoment og g-kræftpåvirkning. Bag rattet finder man et sæt skiftepedaler, så man altid har mulighed for at skifte gear med begge hænder på rattet.

Både Audi TT RS Coupé og Audi TT RS Roadster (cabriolet) forventes hos de danske forhandlere i løbet af foråret 2019, men de danske priser er endnu ikke kendte.

Kilde: Audi Danmark

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler