Mercedes-Benz introducerede tilbage i maj 2018, fjerde generation af Mercedes A-Klasse. Det har altid været en hatchback, men nu kommer den altså også som sedan. Dermed er der nu endnu en bil på listen over Mercedes-Benz’ efterhånden ret store portefølje af modeller. Den nye A-Klasse Sedan er, rent teknisk, den samme bil, som hatchback-varianten, som vi kender. Det er altså primært det visuelle, og dermed også pladsforholdene, der er lidt anderledes.
I og med, at det er en sedan, er bagagerummet adskilt fra selve kabinen. Det betyder i virkeligheden ikke så meget, og er primært en smagssag, hvorvidt man foretrækker det ene eller det andet. Selve bagagerummet rummer 420 liter, hvilket faktisk er pænt for klassen. Og så ser det ud til, på billederne, at bagagerumsklappen åbner højt, så der er godt med plads til at læsse oppakningen ind i bilen.
Nyheden fortsætter under billedet.
Mens forskellen på A-Klasse hatchback og sedan primært er visuelt, så har det nye design faktisk haft en indflydelse på bilens aerodynamik. Ifølge Mercedes-Benz er den nye A-Klasse Sedan nemlig den mest aerodynamisk serieproducerede bil i verden på nuværende tidspunkt. For de tekniske nørder, så har den en Cd-værdi (træk koefficient) på 0,22. Dette har man blandt andet kunne opnå ved at optimere for- og bagspoilere og lave grundigere tætninger omkring bilens lygter. I sidste ende betyder det bedre brændstoføkonomi og bedre ydelse – om end forskellen vil være så godt som umulig at mærke, da vi virkelig er nede i marginalerne her.
Nyheden fortsætter under billedet.
Med det rigtige udstyr, er A-Klasse Sedan, ligesom sin hatchback-søster, udstyret med en stor skærm, der fungerer både som instrumentbræt og infotainmentsystem. Dette styres via kontrolknapper på rattet og berøringer på touchskærmen. Derudover, er der også mulighed for stemmestyring – det er dog ikke 100% klart hvorvidt det kommer til at foregå problemfrit i Danmark.
Nyheden fortsætter under billedet.
Motorprogrammet kommer til at bestå af de samme motorer som fås til A-Klasse hatchback. På dieselsiden fås A 180d med en 1,5-liters dieselmotor med 116 hestekræfter, som leveres gennem en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse. På benzinsiden er udvalget lidt større med modellerne A 200, A 220 4Matic og A 250. De har henholdsvis en ydelse på 163 hestekræfter, 190 hestekræfter og firehjulstræk, og, ja, en ukendt ydelse for A 250. Men mon ikke vi ligger lige omkring 210-220 hestekræfter. Det vides dog, at den kan fås med og uden 4MATIC, alt efter præferencer. Dog er automatgearkassen obligatorisk til den kraftigste udgave.
Bilen kan forudbestilles fra efteråret 2018, hvilket tyder på, at den nok først er klar til levering engang i 2019.
Kilde: Mercedes-Benz Danmark