Audi har i løbet af det seneste års tid arbejdet ihærdigt på at opdatere sine diverse modeller. Det gælder blandt andet Audi A8, A7, A5 og nu også A6. Medmindre man er lidt af en bilnørd, vil man nok have svært ved at se den helt store forskel på den nuværende A6 og den nye. Også forskellen mellem de forskellige Audi-modeller kan efterhånden kun ses hvis man kigger på størrelsen af bilen.
Men på trods af, at det kan være svært at se forskellen rent visuelt, så er der en ny Audi A6 sedan på vej. Og de helt store overskrifter lyder; digitalisering, komfort, sportslighed og design. Lad os gennemgå dem, og se hvordan Audi har forbedret sin store sedan-model.
Nyheden fortsætter under billedet.
Digitalisering
Den nye A6 er udstyret med det såkaldte MMI touch response system, som skal gøre det muligt at personalisere bilen en smule. Meget lig en smartphone eller tablet, kan man med det nye system, flytte rundt på placeringen af diverse knapper på skærmen, og på den måde sikre sig nemmest adgang til de funktioner man bruger mest. Derudover kan man angiveligt oprette genvejsknapper og favorisere diverse funktioner, så de er nemt tilgængelige.
Den individualiserede opsætning af knapperne kan gemmes på op til syv personlige profiler. Det vil altså sige, at syv personer kan deles om bilen, uden at skulle bekymre sig om, at der er er blevet rykket rundt på deres layout.
Audi har også gennem stemmestyring forsøgt at gøre bilen mere som din smartphone. Den har et såkaldt “natural-language control”, som gør bilen til en “intelligent samtale- og rejsepartner”. Med andre ord, er det altså en form for Siri eller Google Assistant. Jeg er personligt spændt på at opleve hvorvidt det kommer til at fungere ordentligt.
Hele bilens funktioner styres gennem henholdsvis en 10,1-tommers skærm i midterkonsollen, som er dedikeret til infotainmentfunktioner, og en 8,6-tommers skærm, placeret nedenunder, som er dedikeret til klimakontrol, tekstinput, m.m. Derudover er der et head-up display på forruden og en 12,3-tommers skærm i stedet for et klassisk instrumentbræt.
Ønsker man lidt mere, kan man opgradere til det såkaldte MMI navigation plus og Audi connect, som tilbyder en række diverse cloud-baserede funktioner. Disse tæller blandt andet et system, der observerer de mest kørte ruter og tidspunkter, og baseret på dette, anbefaler bilen destinationer, så chaufføren ikke behøver at indtaste destinationen selv.
Nyheden fortsætter under billederne.
Komfort
På komfortsiden står den blandt andet på forbedret benplads, loftshøjde og skulderplads. Audi lover selv, at den nye A6’er har mere benplads end både sin forgænger og de primære konkurrenter.
Samtidig er bilen blevet mere støjsvag og så har den fået en række førerassistentsystemer. Listen over disse tæller for eksempel parkeringspilot, garagepilot, vejkrydsassistent, adaptiv kørselsassistent og effektivitetsassistent. De to sidstnævnte hjælper med henholdsvis let autonom styring og en økonomisk kørestil.
Hvorvidt man får brugt alle disse diverse assistenter varierer meget fra person til person, men Audi satser i al fald bredt, med en række forskellige assistentpakker.
Sportslighed
Man kan diskutere om det hører ind under sportslighed, men hele A6’erens motorprogram er blevet opdateret så alle motorerne er såkaldte “mildhybridmotorer”. Det betyder egentligt at en lille elektrisk motor tager over for brændselsmotoren, når det giver mening. Primært når bilen triller. Audi lover at den her mildhybridteknologi reducerer brændstofforbruget med op til 0,7 liter pr. 100 km.
Den nye Audi A6 har derudover også fået en opdateret undervogn. Ved hjælp af diverse teknologiske løsninger, som blandt andet gør at styringen bliver mere direkte jo mere rattet drejes. Kombineret med firehjulsstyring skal det angiveligt gøre bilen markant mere adræt end forgængeren.
Motorprogrammet kommer til at bestå af en 55 TFSI (Benzin: 3,0-liter V6 – 340 hk / 500 Nm – 0-100 km/t: 5,1 sek) og en 50 TDI (Diesel: 3,0-liter – 286 hk / 620 Nm – 0-100 km/t: ≈5,1 sek)
Nyheden fortsætter under billedet.
Design
Audi skriver: “Ligesom modellerne A8 og A7 Sportback er A6 en udtryksfuld repræsentant for det nye Audi designsprog.” Personligt har jeg svært ved at se et gennemgående nyt designsprog. Der er enkelte detaljer både ude og inde på bilen, som er nye og minder om den nye A8 og A7, men derfra og til at kalde det et helt nyt designsprog er der alligevel et stykke. Omvendt.. Hvorfor ændre på noget, der fungerer?
Det skal vi dog ikke hænge os mere i. Den nye A6’er er kendetegnet af mere markante linjer og skarpere kanter end sin forgænger, med fokus på at skabe en bil der efterlader et indtryk af at være en sportslig, men elegant højteknologisk bil. Så må I selv vurdere hvorvidt den gør det.
Den nye Audi A6 skal produceres på det bilmærkets fabrik i Neckarsulm, Tyskland. Bilen bliver introduceret i Danmark i løbet af sommeren 2018, men vi kender endnu ikke de danske priser.
2 kommentarer