Med sin nye X2’er har BMW endelig udfyldt hele rækken af crossovers og SUVs fra X1 til X6. Den nye crossover placerer sig størrelsesmæssigt mellem BMW X1 og BMW X3, men når det kommer til design, minder den, med sin coupé-form, mere om de større BMW X4 og BMW X6.
BMW fortæller os at X2’eren forener det bedste fra en coupé og BMWs X-modeller. Med andre ord er den nye X2’er altså en lille hatchback, der er kommet på stylter – en utrolig populær trend blandt bilfabrikanter verden over. Som eksempler kan Audi Q2, Volkswagen Tiguan, Jeep Renegade og Mercedes-Benz GLA nævnes. Der er altså kamp til stregen om de højtsiddende bilister.
Teknologisk set kan X2 udstyres med diverse køreassistenter, aktiv fartpilot, Stop&Go, advarsel ved risiko for påkørsel bagfra, advarsel ved risiko for frontal kollision med biler eller bløde trafikanter, automatisk nedblændning af langt lys, skilteaflæsning, og et Head-Up Display på forruden.
Hvis ellers man skal tro BMW, så kører den her nye crossover som en atlet i topform. En, måske, lidt spøjs sammenligning, men pointen er vel til at forstå. Vi har vores tvivl, da højbende hatchbacks sjældent er de mest dynamiske og køreglædevækkende biler. Men måske vi tager fejl?
Du kan få din nye X2, når den kommer til salg i Dnamark til marts, i en basisversion, i en M Sport version, samt en M Sport X version. De her M Sports-varianter, har stivere affjedring og støddæmpere, samt en lavere frihøjde. Så man køber altså en lav bil, der, af praktiske årsager, er blevet hævet fra jorden, for så igen at sænke den for at gøre den mere sporty. Det var nok blevet til en almindelig M2 her på Bilbloggen.dk, fremfor den kringlede vej der.
Motormæssigt står den, til en start, på én benzinmotor og to dieselmotorer. De forskellige udgaver går under navnene sDrive20i, xDrive20d og xDrive25d. Dieseludgaverne kommer som standard med firehjulstræk og en ottetrins Steptronic automatgearkasse. Benzinudgaven nøjes med en syvtrins Steptronic dobbeltkoblingsgearkasse og forhjulstræk. Fælles for alle tre er, at de har firecylindrede motorer. Kan du vente lidt med at kaste dig over den her nye crossover, vil en trecylindret motor; sDrive18i, samt tre firecylindrede motorer; xDrive20i, sDrive18d og xDrive18d blive tilgængelige.
Priserne starter ved 496.495 kroner for benzinudgaven, og bevæger sig herefter op til 716.195 kroner for den dyreste dieseludgave.
1 kommentar