Polestar 2, er anden og nyeste skud på stammen hos det svenske performance-mærke, som for et års tid siden blev separeret fra Volvo. Dengang kunne de introducere Polestar 1, en hybrid performance-coupé baseret på Volvo S90, som endnu ikke er kommet i produktion. Nu er det så blevet tid til en elektrisk fastback, som skal konkurrere med Tesla Model 3, som netop er blevet introduceret i Danmark.
Polestar 2, bliver dermed Polestars første rene elektriske bil, og også den første bil, der kommer i masseproduktion. Fremadrettet, vil Polestar holde sig til udelukkende at producere 100% elektriske biler, hvorfor Polestar 2 bliver interessant. Således, at vi kan se, hvad vi kan forvente af det svenske performancemærke.
Læs mere om den nye Polestar 2 under billedet.
Pressekonferencen, der i øvrigt blev live-streamet, for at indikerer mærkets tro på en mere digital fremtid, med reduceret forurening, er netop slut. Ifølge denne, vil Polestar 2 blive en femdørs fastback (hatchback) med to elektriske motorer og et batteri med en kapacitet på 78 kWh.Den nye Polestar 2 er bygget på Volvos platform, kaldet Compact Modular Architecture platform (CMA), ligesom Volvo XC40. Rækkevidden på bilen skulle angiveligt være 500 kilometer under optimale forhold, hvilket, hvis tallene holder, gør Polestar 2 til et reelt alternativ til en brændstofdreven bil.
Polestar er, som nævnt, et performance-mærke, hvorfor bilens ydelse er vigtig. Polestar 2 er, derfor, udstyret med en elektrisk firehjulstrukken drivlinje, der yder 300 kW (408 hestekræfter) og har et moment på 660 Nm. Den går dermed fra 0-100 km/t på under 5 sekunder under optimale forhold. Hvis man gerne vil have udstyr, der matcher bilens performance, kan man tilkøbe en Performance-pakke, hvor Polestar 2 bliver udstyret med støddæmpere fra Öhlin, gule bremseskiver fra Brembo, 20-tommers fælge, gyldne sikkerhedsseler og ventilhætter.
Læs mere om den nye Polestar 2 under billedet.
I pressemeddelsen vedrørende den nye elbil, skriver Polestar, lidt kryptisk, at de med en “tilsluttet, digital løsning, der er tilgængelig både i selve bilen og via mobile enheder, etablerer Polestar strategiske samarbejder, som giver ejerne af Polestar 2 let og problemløs adgang til verdens største offentlige opladningsnetværk.” Det må vi vist lige se lidt mere konkrete eksempler på, inden vi tager det for gode varer.
Inden i Polestar 2 finder man et Android-baseret infotainmensystem, som åbner op for en hvis fleksibilitet og muligheder, som andre infotainmensystemer ikke har. Her har man en kæmpe kilde til applikationer, der kan gøre hverdagen nemmere, og man får blandt andet adgang til diverse Google tjenester, som Google Assistant, Google Maps og Google Play Store. Derudover, vil bilen også være udstyret med stemmestyring (det vides ikke om den fungerer på dansk) og en 11-tommers touchskærm til infotainmentsystemet.
Læs mere om den nye Polestar 2 under billedet.
Af diverse designdetaljer kan LED forlygter, omgivende belysning og et Polestar logo, som spejles i bilens glastag.
Det lyder jo alt sammen godt, der er bare lige det, at den nye Polestar 2 ikke bliver introduceret i Danmark lige foreløbigt. Faktisk kender man endnu ikke årstallet. Produktionen begynder først til næste år, men hvis man bor i Kina, USA, Canada, Belgien, Tyskland, Holland, Norge, Sverige eller Storbrittanien, kan man allerede nu forudbestille bilen online. Den vejledende pris for introduktionsudgaven er 59.900 euro i Tyskland (446.903,75 kroner ved dagens kurs, red.). Hvis man kan vente til et år efter introduktionen af bilen, falder prisen til 39.990 euro i Tyskland (297.665 kroner ved dagens kurs, red.).
Kilde: Volvo Car Danmark