Jaguar XE er en af de mest køredynamiske biler i sin klasse, men interiøret har i lang tid, været lidt gammeldags at se på, sammenlignet med konkurrenterne. Samtidig, har der været lidt mere hård plastik, end godt er i en bil til mere end 400.000 kroner. Det har Jaguar indset, og har derfor givet Jaguar XE et facelift, der skal gøre den lidt mere moderne. Derfor kommer der, efter sommerferien, en faceliftet udgave af Jaguar XE, som blandt andet er udstyret med LED-lygter både for- og bag. Sidstnævnte bliver bredere og lavere, end på den nuværende model. Derudover, får bilen en ny bagkofanger bagtil.
Læs mere om den faceliftede Jaguar XE under billedet.
Men der, hvor der virkelig er sket ændringer er indenfor. Jaguar lover, at de har fjernet den hårde plast, og erstattet det med blødere materialer. For at gøre den nye Jaguar XE mere relevant, moderne og ikke mindst attraktiv for yngre købere er der nu at finde en kabine med mere opbevaringsplads, samt en ny gearvælger, som er magen til den, man finder i F-Type. Derudover, udskiftes rattet til et magen til det, man finder i den elektriske I-Pace, som var en finalist i Car of the Year 2019. Dette skal, med en række knapper og funktioner, gøre betjeningen af det nye infotainmentsystem mere intuitivt. Slutteligt, for at gøre op for den lille bagrude, introduceres Clear Sight bakspejlet, som man kender det fra Range Rover Velar. Her vil et live kamerabillede, fra et kamera monteret i tagantennen, vises i bakspejlet, således udsynet ikke reduceres.
Udover det nye look, lægger Jaguar fortsat vægt på, at deres XE skal være sportslig. Derfor er 75% af karosseriet fremstillet af aluminium. Det betyder, at bilen er lettere, og dermed mere dynamisk at køre. Derudover vil det, som noget nyt, være muligt at justere affjedringen, gennem infotainmentsystemet, afhængigt af om man ønsker komfort eller sport.
Læs mere om den faceliftede Jaguar XE under billedet.
Kombineret med en 2,0-liters benzinmotor med 300 km/t, kommer der skub i fejemøget, når bilen går fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Er det lige i overkanten for dig, vil der også være mulighed for en 2,0-liters benzinmotor med 250 hestekræfter og en 2,0-liters dieselmotor med 180 hestekræfter, et moment på 430 Nm og op mod 20 km/l – teoretisk set.
Fra lanceringen vil Jaguar XE, som standard, komme med automatgear, 18-tommers alufælge, elektrisk indstilbare lædersæde, de førnævnte LED-lygter, bakkamera, parkeringssensorer, og vognbaneassistent.
Dertil kommer udstyrsvarianterne Jaguar XE S, SE, HSE og R-Dynamic, men vi kender endnu ikke indholdet af disse, eller priserne. Den nuværende model starter ved 414.761 kroner, og vi forventer at, den faceliftede Jaguar XE, vil befinde sig omtrent i samme prisleje.
Kilde: Jaguar Land Rover Danmark