Der er godt nyt fra Spanien, og nej, det er ikke varme vinde der er på vej op gennem Europa for at redde os fra januarkulden. Men! Det er næsten lige så godt. SEAT har nemlig fortalt os en hel masse om femte generation af deres populære bil, Ibiza. Og der er sket en hel del, design, dimensioner, teknologi, ja selv platformen har ændret sig. Så lad os dykke ned i det.
Dimensioner
Først og fremmest har den nye SEAT Ibiza været til en overhaling, hvilket blandt andet betyder at den er blevet 87 mm bredere, 2mm kortere og, som SEAT selv siger det, et nøk lavere, sammenlignet med fjerde generation af bilen. Det betyder kort sagt at både hovedplads, benplads og sædebredde er blevet bedre på alle sæder i bilen. Og så får du et 355 liters bagagerum, på nuværende tidspunkt (1. februar 2017) betyder det at SEAT Ibiza har det største bagagerum i klassen.
Motor
Skal du ud og have den nye SEAT Ibiza, så kan du vælge mellem tre benzinmotorer eller en diesel motor. Motorprogrammet ser altså sådan her ud.
1.0 TSI (3 cylindere + turbo) | 95 HK | 115 HK | |
1.0 TSI-compressed (CNG) | 90 HK | ||
1.5 (4 cylindere) | 150 HK | ||
1.6 TDI (diesel) | 80 HK | 95 HK | 110 HK |
Motorer med 95 HK eller derunder kommer med 5 manuelle gear, hvor de mere kraftfulde motorer får lov til at få 6 manuelle gear. Hvis du helst vil slippe for selv at skulle skifte gear, så kan en 7-trins dobbelkoblingsgearkasse vælges til.
Udstyr
Den nye SEAT Ibiza kan fås i fire udstyrsvarianter, enten basisudgaven (læs skrabede) udgave Reference, eller den lidt bedre udstyrede variant Style. Hvis du istedet vil have lidt mere udstyr kan du vælge mellem FR som giver lige lidt ekstra sporty pynt, og ifølge SEAT også udstyr der vil forbedre bilens præstationer. Hvis du går mere op i komfort, så er der udstyrvarianten Xcellence, som angiveligt gør køreturen mere behagelig.
SEAT nævner at den nye Ibiza blandt andet vil have følgende udstyr:
- Front Assit
- Køassisten
- Adaptive Cruise Control
- Keyless Entry
- Parkeringssensor for og bag
- Bakkamera
- 8″ infotainment system (Apple Car Play , Android Auto eller Mirror Link)
Og så kan du få et Beatsaudio lydsystem med i bilen, hvis du angiveligt betaler ekstra for det. Hvilket du kun bør gøre hvis du kan lide bas. Beats har desværre en kvalitet der ikke kan følge med hverken pris eller popularitet.
Platform
Det her er lidt for nørderne. Volkswagen Group har lavet en ny MQB-platform, som er en modulopbygget platform, hvilket gør at VWG kan bruge platformen til adskillige forskellige modeller, uden at skulle bruge den samme karrosseritype. Derudover gør platformen det også muligt at ændre på akselafstanden fra model til model.
Dette er noget helt nyt, og SEAT Ibiza er den første af bilerne i Volkswagen Group til at benytte den her MQP A0-platform. Men mon ikke at Volkswagen er lige i hælene med Polo’en?
Design & priser
Jeg har personligt aldrig været den helt store fan af SEATs design eller dna som det jo så populært bliver kaldt, men de har sgu gjort det ganske udemærket med den nye Ibiza. Det er dog smag og behag, og jeg vil lade dig bedømme helt selv.
Priser kender vi desværre ikke noget til endnu, men efter Geneva International Motorshow i marts, ved vi forhåbenligt mere.
1 kommentar