BMW 128ti – ja det ringer måske en klokke hos dig, hvis du er en BMW-nørd. De sidste to bogstaver, ti, er nemlig ret interessante. Det er en forkortelse for Turismo Internazionale, som var en modelbetegnelse, der blev introduceret af BMW i 1960’erne. Dengang var den kendetegnende for ekstra sportslige modeller, lidt ligesom vi kender det fra BMW M-modellerne.
Der er mange år siden, at vi sidst så en ti-model, men nu er modelbetegnelsen genoplivet med denne BMW 128ti. Det er en sportslig udgave af den nyeste generation af BMW 1-serien, som er den tyske fabrikants mindste bilmodel i øjeblikket.
Motor- og prismæssigt placerer BMW 128ti sig under en BMW M135i xDrive, men over de øvrige modeller i programmet, og det kan måske gøre den til et interessant valg for dig, der gerne vil have en bil med spark i uden, at det behøver at koste spidsen af jetjager.
Jeg håber på at kunne opklare, hvorvidt det er det rette valg for dig her i min anmeldelse af BMW 128ti. Hvis der er et specifikt område, som du er interesseret i, kan du blot klikke dig videre via indholdsfortegnelsen nedenfor.
God læselyst.
Hvad koster BMW 128ti?
Lad os starte med at tage et kort kig på, hvad det koster at blive ejer af en spritny BMW 128ti. Det er fint at have i mente, når man læser resten af anmeldelsen igennem, men det er også værd at bemærke, at disse er de aktuelle priser ved anmeldelsens udgivelse, og at det derfor kan give mening at opsøge BMW’s hjemmeside for aktuelle priser.
Priserne for BMW 1-serie starter ved 363.358 kroner, men hvis man gerne vil have en BMW 128ti, som denne anmeldelse er baseret på, må man slippe hele 599.610 kroner. Det er dog fortsat billigere end den tidligere omtalte BMW M135i xDrive, der i skrivende stund står til 726.500 kroner.
Fra-priser på BMW 1-serie | |
BMW 118i | 363.358 kroner |
BMW 120i | 426.310 kroner |
BMW 128ti | 599.610 kroner |
BMW M135i xDrive | 726.500 kroner |
BMW 118d | 394.703 kroner |
BMW 120d | 453.710 kroner |
BMW 120d xDrive | 496.410 kroner |
Det bemærkes, at udstyrsniveauet i BMW 128ti er ganske fornuftigt, og at der i testbilen, som du ser på billederne, ikke er tilkøbet andet ekstraudstyr end den aktive fartpilot. Det vil med andre ord sige, at du får rigtig meget med som standard, og derfor reelt set ikke behøver at påregne ekstra udgifter til ekstraudstyr.
Hvordan kører BMW 128ti?
Køreoplevelsen i BMW 128ti kan nok bedst beskrives som mere afdæmpet og raffineret end den i en BMW M-model eller Renault Megane RS som begge kan opleves som rimelig hårdkogte biler.
I BMW 128ti får du en bil, der uden tvivl er hurtigt, men som også har en ualmindelig præcis styring. Det betyder, at den i den grad kan give smil på læben, når først man er ude på de snoede landeveje. Men det hører lige så fint hjemme i byen og på motorvejen. På sidstnævnte kan du cruise afsted med under 2.000 omdrejninger i minuttet, hvilket betyder, at brændstofforbruget i bilen er ganske fornuftigt.
Dertil kan du glæde dig over en affjedring, der er mere tilgivelig end i nogle af de biler, som jeg nævnte før. Det er absolut værd at tage med, da du dermed undgår at få smadret din ryg, hver eneste gang, der er den mindste ujævnhed i vejen.
Man kan faktisk bedst sammenligne BMW 128ti med Volkswagen Golf GTI, når det kommer til køreoplevelsen. De har nemlig det til fælles, at man få en præcis, hurtig og potentielt underholdende køreoplevelse, uden at gå på kompromis med den komfort, som man værdsætter i hverdagen.
Ydeevne
Under motorhjelmen finder du den samme motor som i BMW M135i. Forskellen er blot, at denne motor ”kun” yder 265 hestekræfter, hvilket er 41 hestekræfter mindre end 306 hestekræfter i M-modellen. Det er dog ikke nødvendigvis en dårlig ting, da der stadig er tale om en rigtig hurtig bil, hvor du aldrig kommer til at mangler motorkræfter.
BMW 128ti går fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder – undervejs kan du glæde dig over den vellydende motor og udstødning, som godt nok bliver suppleret lidt fra højtalerne i bilen. Du bibeholder en stor del af momentet også ved højere hastigheder, hvilket betyder, at det er fuldstændig ubesværet at lave en overhaling på motorvejen.
Selvom hestekræfterne i BMW 128ti er mindre end i den dyrere M-model, så kan du glæde dig over, at man hos BMW har barberet 80 kilo af vægten. Som du måske ved, er det ikke antallet af hestekræfter, der for alvor tæller; det er nærmere antallet af hestekræfter set i forhold til bilens vægt. Samtidig er den lavere vægt ofte også med til at sikre en lidt sjovere køreoplevelse.
Brændstofforbrug
Nu nævnte jeg tidligere, at brændstofforbruget i BMW 128ti faktisk er udmærket. Det betyder ikke, at den er decideret billig at køre i, men ser man det reelle brændstofforbrug i forholdet til det opgivne, så klarer bilen sig faktisk vældig godt. Det gælder især, når man ser på det i lyset af den type kørsel, som sådan en lille hot hatch lægger op til.
BMW 128ti er opgivet til at køre 14,5 km/l, og i løbet af min uge med bilen nåede jeg i gennemsnit op på 14,0 km/l – altså 0,5 km/l under det opgivne. Det er ikke værst, og som du kan se i tabellen nedenfor, er der et endnu bedre brændstofforbrug at hente, hvis man bruger det meste af sin tid på motor- eller landevejen.
Brændstofforbrug i BMW 128ti | |
Bykørsel | 11,3 km/l |
Landevejskørsel | 15,7 km/l |
Motorvejskørsel | 14,9 km/l |
Gennemsnit over hele testperioden | 14,0 km/l |
Kabinen i BMW 128ti
Kabinen i BMW 128ti er generelt meget lækker. Kvaliteten af materialerne virker til at være i orden, og der er faktisk ikke meget at sætte en finger på. Jeg har dog nogle enkelte ting, som jeg ville ændre på, hvis jeg kunne.
- Rattet er en tand for stort; en lidt mindre diameter ville ikke have gjort skade.
- Mængden af hård plast i kabinen er en anelse for høj, taget prisen på bilen i betragtning.
- Infotainmentskærmen hælder lidt for meget bagud.
Bortset fra ovenstående tre ting, synes jeg faktisk, at det meste fungerer godt i BMW 128ti’s kabine. Her kan du blandt andet glæde dig over de mange sportslige detaljer, de lækre og støttende sportssæder og en trådløs telefonoplader.
Kabineplads
Pladsen i kabinen er udmærket. På bagsædet sidder jeg, som 1 meter og 80 centimeter høj, udmærket bag mig selv med okay benplads og fint frirum over hovedet. Når det så er sagt, så bliver det nok en presset oplevelse, hvis man skal være 3 personer på bagsædet.
På forsædet sidder man også ganske fint med god plads – det bemærkes dog, at man som udgangspunkt også har en ret lav siddeposition. Det fungerer egentligt okay, fordi bilen i overvejende grad er bygget til det – og det bidrager da også lidt til den sportslige køreoplevelse. Til gengæld bidrager det knap så meget til udsynet, der nok ikke er det bedste.
Opbevaringsplads
Opbevaringspladsen i BMW 128ti er generelt udmærket. Man kan blandt andet glæde sig over to kopholdere foran, et rum med indbygget trådløs oplader, samt et handskerum og dørlommer i udmærket størrelse.
Derudover er der ikke så meget at komme efter, da det ikke just er det område, hvor BMW 128ti for alvor trækker overskrifter hjem – men der er det, der skal være.
Bagagerum
Når nu BMW 128ti gerne skal kunne bruges som hverdagsbil, så er det naturligvis vigtigt med et brugbart bagagerum, som ikke er fyldt med afstivere og andet, der gør det til en ”rigtig” racerbil. Det er heldigvis et kriterie, der er opfyldt.
BMW 128ti har nemlig et bagagerum på 380 liter, hvilket er en fornuftig størrelse, som med lidt strategisk pakning kan rumme det meste. Skal der være plads til en tur i IKEA, kan man også slå sæderne ned og udvide bagagerumskapaciteten til 1.200 liter.
Infotainmentsystem
Infotainmentsystemet i BMW 128ti er udmærket – og i den grad en opdatering fra noget af det, som vi har set i ældre BMW-modeller. Det kan alt det, som det skal kunne, og man vænner sig hurtigt til at benytte det, selvom jeg vil pointere, at det ikke helt er på niveau med systemerne i de nyeste biler fra Mercedes-Benz, når det kommer til brugervenlighed.
Som et lille men, vil jeg sige, at navigationssystemet i bilen opførte sig lidt underligt. Da jeg ville indtaste en adresse og skrev Kolding, begyndte den at søge i bilens kontakter og ikke i mulige destinationer. Det virkede underligt, og jeg formåede faktisk aldrig at få navigationen til at virke ordentligt. Jeg kan dog ikke afvise, at det var en fejl 40.
Til gengæld er det lækkert, at infotainmentsystemet kan betjenes både via touch og via drejehjulet i midterkonsollen.
Sikkerhed i BMW 128ti
Det har under min test af BMW 128ti været mit indtryk, at sikkerhedssystemerne virkede fint og uden nogen bemærkelsesværdige problemer. Til gengæld har jeg noteret mig, at det er besynderligt, at man i en ganske veludstyret bil til mere end 500.000 kroner ikke har fundet plads til at installere et bakkamera. I stedet har man nøjes med parkeringssensorer, hvilket virker lidt gammeldags – men ikke helt ulig BMW af en eller anden grund.
BMW 128ti har dog en masse andet sikkerhedsudstyr som blandt andet:
- LED-forlygter
- Intelligent SOS-opkald
- Real Time Traffic Information
- Active Guard Plus
Dertil er testbilen udstyret med en aktiv fartpilot med Stop&Go-funktion. Det er ekstraudstyr, der dog heldigvis er til at betale.
EuroNCAP sikkerhedstest
Da den nye BMW 1-serie blev introduceret tilbage i 2019, blev den sikkerhedstestet af EuroNCAP, som langt de fleste øvrige nye biler på det europæiske marked. Her scorede den 5 ud af 5 stjerner, og klarede sig i øvrigt ganske pænt i de fire underkategorier.
Hvis du vil læse mere om testen, hvordan den er foregået, og hvilke resultater man er nået frem til, kan du gøre det på EuroNCAPs hjemmeside.
BMW 128ti sikkerhedstest | |
Beskyttelse af voksne i bilen | 83% |
Beskyttelse af børn i bilen | 87% |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 76% |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 72% |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Konklusion
BMW 128ti falder ikke ind på pladsen som den vildeste hot hatch, men det er faktisk okay. Den får til gengæld pladsen som en af de biler i klassen, der bedst kombinerer det at være en bil, der giver smil på læben, og det at være en praktisk hverdagsbil.
Selvom det ikke er en billig bil, så er prisen faktiske mere end attraktiv, når man sammenligner med konkurrenter som eksempelvis Volkswagen GTI. Når både køredynamikken og de praktiske egenskaber samtidig bare spiller, så er der ingen tvivl om, at BMW 128ti er et attraktivt valg, hvis det er sådan en bil, man er interesseret i.
Til en fra-pris på 524.611 kroner får du altså en solid BMW 128ti, der til hverdag lige så godt kunne have været en BMW 118i, men så snart du trykker på speederen flytter den sig for alvor og sender dig syngende gennem sving efter sving.
Fordele
- Velkørende
- Høj ydeevne
- Praktisk bil
- God kørekomfort
- Fornuftigt brændstofforbrug
- Skarp pris
Ulemper
- Infotainmentsystem med småfejl
- Bakkamera kommer ikke som standard
- Lidt for meget hård plast i kabinen