Jeep Renegade er den mindste Jeep på markedet lige nu, og skal, med sit “anderledes” design, gerne kunne tiltrække købere til det amerikanske brand.
Der er nemlig ingen tvivl om, at når du køber Jeep Renegade, så får du noget, der er helt anderledes, end det alle de andre køre i. På godt og ondt. Personligt, så krævede designet lidt tilvænning – og jeg er endnu ikke helt sikker på, hvorvidt jeg er overbevist. Heldigvis, er skønhed en subjektiv sag, og vi håber, at du selv kan danne dig en mening om designet.
Nåh, men nok om det. Den Jeep Renegade Limited First Edition, som vi har haft mulighed for at teste, er udstyret med en 1,0-liters benzinmotor med 120 hestekræfter og et moment på 190 Nm. Gearkassen er en 6 trins manuel, som ikke nødvendigvis er værd at skrive hjem om, men som fungerer ganske udmærket.
Jeep Renegade må trække 1.250 kilo, og er opgivet til at udlede 138 gram CO2 pr. kilometer. Jeep Renegade starter ved 279.990 kroner, men kan fås fra 183.434 kroner ekskl. moms, som VAN.
Testbilen, der er den Jeep Renegade Limited First Edition, som du ser på billederne, koster 279.990 kroner uden ekstraudstyr, og er dermed standardudgaven. Det er nemlig sådan, at det eneste ekstraudstyr er metallakken til 7.000 kroner.
Dermed, får du som standardudstyr i Jeep Renegade Limited First Edition blandt andet LED hovedlys, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, læderrat, DAB radio, Apple CarPlay, 2-zone klimaanlæg, LED tågeforlygter, varme i rat og forsæder, parkeringssensorer for- og bag, og mere.
Hvis du vil nørde med Jeep Renegades priser, så kan du finde dem her. Og hvis du vil se nærmere på den Jeep Renegade, som vi har testet, så find dens specifikationsark her.
Nok om priser, lad os komme i gang med vores anmeldelse af Jeep Renegade.
Hvordan kører Jeep Renegade?
Ydeevne
Når du sætter dig bag rattet i en Jeep Renegade, er det ikke en stor amerikansk V8-motor, der ligger under motorhjelmen. Det er derimod en mindre FIAT-motor, som ikke nødvendigvis er den mest spændende, men alligvel har kræfter nok til at klare sig gennem hverdagen.
Med 120 hestekræfter og en officiel accelerationstid fra 0-100 km/t på 11,2 sekunder, bliver Jeep Renegade ikke din nye traktor eller racerbil, men til almindelig bykørsel og hverdagskørsel, har den alt hvad du behøver. Du kan nemt overhale på både motorvej og landevej, og der er ingen problemer med at komme op på 130 km/t ned af motorvejsrampen.
Som nævnt tidligere kan du trække op mod 1.250 kilo med Jeep Renegade. Den køreklar vægt er på 1.429 kilo, og så kan du nå 185 km/t, skulle du bevæge dig ud på den tyske Autobahn.
Kørsel og komfort
Jeep Renegade er relativ letkørt, og efterhånden som man vænner sig til den, er den også udmærket komfortabel. Man sidder højt, og har godt udsyn ud over motorhjelmen, men til gengæld er udsynet bagtil noget mindre, grundet store stolper på hver side af bagruden.
Affjedringen er okay, vi har prøvet det der var bedre, men vi har også prøvet det, der var værre. Det kan mærkes, når du kører over stor brostensbump, men ved kørsel på almindelig asfalteret vej, er der ingen problemer.
Jeep Renegade er som udgangspunkt bygget til dig, som er fokuseret på en nem køreoplevelse, hvor du bare skal fra A til B. Der er ikke nogen sportslig styring, sportslig affjedring eller noget andet pjat, som man alligevel bliver træt af i længden, hvis ikke man er køreentusiast.
Brændstofforbrug
Jeep Renegade er opgivet til at køre 16,4 kilometer på literen ved blandt kørsel. Desværre, kunne vi kun opnå et reelt forbrug på 13,0 km/l i Jeep Renegade, efter knap 500 kilometer.
Dette forbrug er repræsentativt for dig, der kører en god blanding af landevej, motorvej og bykørsel. Hvis du primært holder dig til landevej og motorvej, vil du opleve, at det reelle forbrug vil være tættere på 16,4 km/l. For eksempel, har Jeep Renegade et forbrug på cirka 16,3 km/l ved 110 km/t.
Kabinen i Jeep Renegade
Kabinen
Jeep Renegade er, i bund og grund, en Fiat 500X, med et andet design. Det vil sige teknikken, motoren, karosseriet, og så videre, er mere eller mindre det samme. Derfor, kan man måske også blive lidt skuffet, når man sætter sig ind i Jeep Renegade, og opdager, at de ikke har beholdt ret meget af den charme, som man får i Fiat 500X.
Hvad du derimod får er en kabine fyldt med hård plastik, en lodret midterkonsol, og store tykke stofsæder. Men – det er jo ikke nødvendigvis så slemt, for det er jo en Jeep, og der er ingen tvivl om, at man i Renegade har valgt at beholde nogle af de her praktiske egenskaber, som for eksempel et stort håndtag til forsædepassageren, i tilfælde af off-road kørsel. Også den hårde plastik giver mening, da stof, træ og læderbeklædning af interiørdelene, ikke rigtig er egnet til off-road kørsel og “beskidt” brug.
Jeg ved bare ikke hvorvidt den er super egnet til off-road kørsel. Jovist, du kan køre ud på en markvej eller bevæge dig ud i noget højt græs, men reelt off-road kørsel, er nok ikke lige det, som Renegade er lavet til.
Men det ændrer trods alt ikke på, at kabinen er praktisk til hverdagsbrug – især hvis man tit har beskidte børn på bagsædet, og / eller dyr og haveaffald med sig. Så nogle Jeep-gener har den da – men det kan godt være, du skal købe Jeep Wrangler, hvis du har reelt brug for at kunne køre off-road.
Kabineplads
Lige kort om kabinepladsen, så er der fint med plads både for- og bag. Og som en person på 1 meter og 80 centimeter, kan jeg godt sidde ganske behageligt “bag mig selv”. Som det ses på billederne er der udmærket plads til både knæ og ben.
Sæderne er okay komfortable, men jeg oplevede, at jeg på længere ture, oftere og oftere havde brug for at rette mig i sædet, for ikke at få ondt i ryggen.
Der er generelt rummeligt i kabinen med en pæn loftshøjde, og store vinduer, der hjælper til at Jeep Reengade føles større, end den måske i virkeligheden er.
Opbevaringsplads
Det er ikke fordi det vrimler med opbevaringsplads rundt omkring i kabinen i Jeep Renegade. Der er dog lidt. Bagsædepassagererne kan nyde godt af en lomme i ryggen på det ene forsæde, samt en dørlomme, der kan rumme en enkelt halv liters flaske (også altså ikke en kop). Til gengæld, kan det midterste ryglæn på bagsædet slås ned, så man kan have to kopper stående der, i stedet.
Bevæger man sig om på forsædet, finder man lidt mere opbevaringsplads. Dørlommerne er en anelse større, og kan dermed rumme en flaske af samme størrelse som på bagsædet, samt et spil kort, en pose slik eller lignende.
Derudover, er der også opbevaring i bunden af midterkonsollen foran gearkassen, samt et lille rum under armlænet mellem forsæderne i Jeep Renegade.
Endelig er der handskerummet, som er en pæn størrelse, med god plads til diverse manualer, kort, og hvad man ellers måtte slæbe med sig på tur. Der er også små rum i dørene, som kan holde mønter, tyggegummi, og andre småting.
Bagagerum
Bagagerummet i Jeep Renegade byder på lidt mere plads, end den opbevaringsplads, man har i kabinen. I bagagerummet får du 351 liters opbevaringsplads, med små net i hver side, til småting. Udover, god plads, og et bagagerumsgulv, der kan hæves og sænkes, så er der også en række kroge og knager, som bagagen kan spændes fast og indkøbsposerne hænges op.
Bagsæderne kan lægges ned i noget, der ligner et 40/20/40 split. Det er nemlig sådan, at det kun er halvdelen af det midterste bagsæde, der kan lægges separat ned.
Når man lægger bagsæderne ned, er der mulighed for at få et helt fladt gulv, så man nemt kan skubbe store ting, helt op foran i bilen – eller man kan sænke bagagerumsgulvet og få små 20 centimeter ekstra i dybden.
Når bagagerumsgulvet i Jeep Renegade er i øverste position, flugter det med kanten på bagagerummet, og man skal dermed ikke løfte tunge ting over en kant, men blot løfte dem op på gulvet. Dette kan gøre vidundere for ens rygproblemer, hvis man tit læsser tunge ting i sin bil.
Samtidig, kan pladsen under bagagerumsgulvet bruges til at opbevare småting, som man ikke nødvendigvis behøver at kunne komme til undervejs – men som heller ikke holder til at blive mast under store tunge kufferter eller lignende.
Alt i alt et praktisk bagagerum i Jeep Renegade.
Infotainmentsystem
Jeep Renegade er udstyret med en 7-tommers touchskærm, hvorpå man som standard har adgang til Uconnect infotainmentsystemet. Et system, som fungerer rigtig fint på alle fronter. Layoutet er pænt, og det er nemt at bruge.
Uconnect har alle de funktioner, som man skal bruge – lige fra navigation og DAB-radio til Bluetooth-opkobling og en tilhørende app (som vi dog ikke helt kunne se meningen med)
Udover Uconnect, så er Jeep Renegade også udstyret med Apple CarPlay – dermed kan iPhone-ejere også nyde godt af Apples ganske fine infotainmentsystem.
Den eneste ulempe ved infotainmentsystemet i Jeep Renegade, er, at skærmen sidder lodret i midterkonsollen – og den er ikke drejet mod føreren. Dermed kan det godt blive en anelse besværligt at skulle betjene den under kørsel. Omvendt, betyder det dog også, at man undgår genskin fra solen, og samtidig sidder den ikke i vejen for ens udsyn, når den er gemt væk dernede.
Sikkerhed i Jeep Renegade
Sikkerhedsudstyr
Af sikkerhedsudstyr i Jeep Renegade, kan man blandt andet nævne følgende:
- LED hovedlys og tågeforlygter
- Adaptiv og manuel fartpilot
- Skiltegenkendelse
- Automatisk langt lys
- Lys- og regnsensor
- Vognbaneassistent med aktiv styring
- Kollisionsadvarsel
- Parkeringssensor for og bag
Samtlige af ovenstående punkter, er standard i Jeep Renegade – og du er dermed godt udstyret fra start af. Det meste virker ganske udmærket, måske lige med undtagelse af skiltegenkendelsen, som hurtigt kan blive lidt forvirret.
Både vognbaneassistent og kollisionsadvarsel virkede dog upåklageligt.
EuroNCAPs sikkerhedstest
Den nyeste udgave af Jeep Renegade, er endnu ikke blevet testet af EuroNCAP. Men da de testede den foregående model tilbage i 2014, scorede den 5 ud af 5 stjerner.
Bilen scorede følgende i de 4 underkategorier:
- Beskyttelse af voksen passager: 87%
- Beskyttelse af børn i bilen: 85%
- Beskyttelse af bløde traffikanter: 65%
- Brug af assistentsystemer: 74%
Konklusion
Så skal du købe Jeep Renegade eller ej? På den ene side, er det en rigtig fin bil, med et godt og praktisk bagagerum, udmærket med plads og rigtig meget standardudstyr. Det er virkelig plug-and-go, og du ved hvad du får.
På den anden side, så har den et meget anderledes design, et råt og kedeligt interiør (som dog er praktisk), ingen vilde off-road egenskaber, og så koster den fra 279.990 kroner.
Til den pris, så begynder det at være værd at overveje eventuelle alternativer, som for eksempel Citroen C3 Aircross, SEAT Ateca og Hyundai Tucson, som alle starter ved en lavere pris end Jeep Renegade. Husk dog på, at der nok ikke er nogen af konkurrenterne, som er lige så veludstyret fra start.
Og hvis du kan lide designet af Jeep Renegade, så er det i hvert fald én ting, som du ikke får andre steder – og da det faktisk er en fin bil, med en masse praktiske aspekter (se lige størrelsen på de solskærme!), så kan du med god samvittighed lade designet afgøre valget for dig.
Vores anbefaling lyder på, at du skriver Jeep Renegade på listen over biler, som du overvejer, tager ud og prøver den, og så bliver du enten forelsket, eller også gør du ikke.
Under alle omstændigheder får du en praktisk bil, til fornuftige penge – og så får du Jeep-brandet, som jo også er værd at tage med.