Test: Mercedes-Benz E400d Coupé 2021



Mercedes-Benz E400d Coupé er navnet på bilen, som jeg kigger nærmere på i denne uge. Som modelbetegnelsen antyder, er der tale om en coupé-udgave af den store E-Klasse fra Mercedes-Benz, og det er faktisk første gang, at jeg tester en coupé i Bilbloggens historie.

Generelt er coupé-formatet ikke noget, jeg er stor fan af. Jovist, de ser da godt ud fra den rette vinkel, men jeg har altid forestillet mig, at de er en tand for upraktiske til, at de reelt set giver mening. Spørgsmålet er blot, om jeg har taget fejl i alle disse år?

Det skulle vi gerne finde ud af i denne Mercedes-Benz E400d Coupé anmeldelse.

Tak fordi du læser med!

Hvad koster Mercedes-Benz E400d Coupé?

Priserne på Mercedes-Benz E-Klasse Coupé starter ved 823.998 kroner, men hvis man skal op og ringe på dieselsiden med den store motorvariant; E400d, så kommer det til at koste fra 1.088.498 kroner.

MotorvariantPris
Mercedes-Benz E220d Coupé845.048 kroner
Mercedes-Benz E300d 4MATIC Coupé925.048 kroner
Mercedes-Benz E400d 4MATIC Coupé1.088.498 kroner
Mercedes-Benz E200 Coupé823.998 kroner
Mercedes-Benz E300 Coupé888.988 kroner
Mercedes-Benz E450 4MATIC Coupé1.117.398 kroner
Mercedes-AMG E53 4MATIC+ Coupé1.571.298 kroner

Til gengæld får man en lang række af standardudstyr, hvilket betyder, at man i realiteten ikke behøver at sætte nogle krydser ved ekstraudstyret. Der er naturligvis noget af det, der kunne være interessant (blandt andet en Førerassistentpakke til 19.900 kroner), men det er ikke streng nødvendigt.

Du kan læse meget mere om både standardudstyr, ekstraudstyr, motorvarianter og priser, hvis du besøger Mercedes-Benz’ hjemmeside.

Hvordan kører Mercedes-Benz E400d Coupé?

Mercedes-Benz E400d Coupé kører som en Mercedes skal. Det vil sige, at den er komfortabel og behagelig at sidde i, samtidig med, at den er letstyret og hurtig i optrækket, når man trykker på speederen.

Kabinen er velisoleret, og det betyder, at der er helt stille derinde. Og så alligevel – testbilen havde desværre en fejl, hvor det højre vindue aldrig rigtig blev rullet helt op, så der kom hele tiden en lav susen derfra.

Ser man bort fra det og kigger man i stedet på den fine affjedring, det gode styretøj og den fine placering på vejen, så er der ikke meget at sætte en finger på, når det kommer til køreoplevelsen i Mercedes-Benz E400d Coupé.

Ydeevne

Under motorhjelmen ligger der en højtydende dieselmotor med 340 hestekræfter og en 0-100 km/t tid på blot 5,1 sekunder. Den faste læser vil bemærke, at det faktisk er hurtigere end Renault Megane RS Trophy, som jeg for nyligt har kaldt for en rendyrket køremaskine.

Og det viser om noget, hvordan Mercedes-Benz laver biler. For selvom denne E-Klasse Coupé er 0,6 sekunder hurtigere til 100 km/t, og i øvrigt har en væsentlig højere ydelse, så opleves den ikke som sportsvogn på samme måde. Her er det nemlig komforten der er i højsædet – hvilket betyder, at man kan race fra 0 til 100 km/t på lige knap 5 sekunder, samtidig med, at man sidder i en helt stille kabine med god affjedring og behagelige lædersæder.

Brændstofforbrug

Mercedes-Benz E400d Coupé er med sin dieselmotor opgivet til at køre 14,9 km/l i gennemsnit. Jeg formåede at opnå et forbrug på 14,1 km/l – hvilket er særdeles tæt på det opgivne, især hvis man tager den kølige årstid i betragtning.

Det gennemsnitlige forbrug bliver trukket ned af bykørsel. Hvis man bruger Mercedes-Benz E400d der, hvor den er i sit es som pendlerbil, kan man sandsynligvis forvente et bedre forbrug, der sniger sig op på den anden side af 15-16 km/l.

Mercedes-Benz E400d brændstofforbrug
By11,2 km/l
Landevej20,0 km/l
Motorvej15,9 km/l
Gennemsnit14,1 km/l

Kabinen i Mercedes-Benz E400d Coupé

Kabinen i Mercedes-Benz E400d Coupé er – i testbilen – utrolig lækker. Kvaliteten virker til at være i orden, materialerne er behagelige at røre ved og det overordnede design er pænt. Man sidder ligeledes godt, og det store soltag sikrer, at kabinen virker lys og indbydende.

Det bliver til dels også hjulpet på vej af den hvide læderkabine i testbilen, som oprindeligt ikke sagde mig så meget. I løbet af min uge med bilen, er jeg dog blevet mere begejstret for den, og hvis ikke det var så pokkers upraktisk, ville jeg ikke afvise, at det var en farve jeg kunne finde på at vælge.

Kabineplads

Forsædepassagererne i Mercedes-Benz E-Klasse Coupé har godt med hovedplads og har også et godt bredt armlæn, som de kan deles om. Bagtil er historien overraskende nok omtrent den samme.

Der er ganske udmærket plads på bagsæderne, og det gør det også relativt nemt at komme ind og ud derommefra. Til gengæld er sæderne i testbilen nærmest så glatte, at man glider ned i dem, hvilket kan gøre det lidt svært at komme op igen.

Udover det, så har jeg god benplads, når jeg, som 1 meter og 80 centimeter høj, sidder bag mig selv. Desværre støder jeg hovedet på loftet, hvis jeg læner mig helt tilbage. Det er ærgerligt, men forventeligt, når man kigger på bilens meget faldende taglinje.

Der kan således godt sidde voksne på bagsædet, men hvis man er på længere ture, hvor man kan få lyst eller behov for at hvile hovedet og nakken, så kan det godt vise sig at være en udfordring. For børn bør det til gengæld ikke været et problem.

Opbevaringsplads

Når det kommer til opbevaringsplads i Mercedes-Benz E400d Coupé, så er det faktisk ganske fornuftigt. Fortil finder man et opbevaringsrum med 2 kopholdere, samt en holder til din telefon med indbygget trådløs opladning. De to døre har også nogle fine dørlommer, der gerne rummer en flaske, samt diverse andre småting. Handskerummet er en god størrelse, og opbevaringsrummet under det brede midterarmlæn har plads til det meste.

På bagsædet er der tre kopholdere i midten mellem de to sæder, samt en lille smule opbevaringsplads på henholdsvis højre og venstre side af sæderne.

Bagagerum

Bagagerummet i Mercedes-Benz E-Klasse Coupé er i sagens natur ikke verdens mest praktiske eller lettilgængelige. Størrelsen er okay, men højden på rummet er ikke meget værd – og det kræver derfor strategisk pakning, hvis man gerne vil hele familien på ferie.

Er man blot to personer, bør det dog ikke være noget problem at pakke, og til hverdagsbrug er det mere end tilstrækkeligt for de fleste. Det kan naturligvis ikke konkurrere med en stationcar, og det er ligesom præmisset, når man vælger en coupé.

Infotainmentsystem

Mercedes-Benz har efterhånden fået rigtig godt styr på det med infotainmentsystemer til deres biler. Det spiller bare, og på det punkt er Merceds, i min optik, blandt de absolut bedste i branchen.

Det er ingen undtagelse i denne Mercedes-Benz E400d Coupé, hvor de store skærme fungerer vældig fint; både i midterkonsollen og som digitalt instrumentbræt. Betjeningen er nem, og kan foregå både via rattet, en touchpad i midterkonsollen og ved at trykke på touchskærmen.

Det eneste jeg lige skal vænne mig til, er touch-betjeningen på rattet. Her ville jeg foretrække fysiske knapper, men det er ikke et større problem, end at det er noget, man kan vænne sig til.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé er udelukkende udstyret med USB-C. Det vil sige, at medmindre du har en relativt ny telefon, så skal du bruge en adapter, for at sætte dit USB-kabel i bilen. Det kan være træls nu, men fremadrettet, når alle kabler efterhånden er blevet til USB-C, vil man blive glad for det.

Sikkerhed i Mercedes-Benz E400d Coupé

Mercedes-Benz laver generelt sikre biler med en lang række forskelligt sikkerhedsudstyr – det er dog ikke altid, at det hele kommer som standard. Men lige i dette tilfælde, er Mercedes-Benz E400d Coupé faktisk særdeles veludstyret på sikkerhedsfronten allerede fra start af.

Her får du blandt andet:

  • Blind Spot Assist (blindvinkelsadvarsel)
  • Aktiv parkeringsassistent med bakkamera
  • Automatisk nedblænding af spejle
  • Tyverialarm og indvendig bevægelsessensor
  • Aktiv bremseassistent
  • Nødopkaldssystem
  • Færdselstavleassistent

Dertil kan der naturligvis tilkøbes en masse ekstraudstyr, som blandt andet tæller en række assisterende systemer som adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og des lige.

Generelt gælder det, at det hele fungerer rigtig godt. Den adaptive fartpilot (ekstraudstyr) fungerer upåklageligt, og er nem at betjene. Det samme gør vognbaneassistenten og parkeringskameraerne er i virkelig høj kvalitet.

Hvad jeg til gengæld ikke havde så meget succes med, var færdselstavleassistenten. Den skulle gerne kunne aflæse fartskilte, og fortælle mig, hvad hurtigt jeg må køre. Problemet er bare, at den af og til ikke får opdateret. På trods af, at jeg gang på gang kører forbi 110 km/t skilte på motorvejen, fortæller den mig, at jeg stadig må køre 130 km/t.

EuroNCAP sikkerhedstest af Mercedes-Benz E400d Coupé

Hos EuroNCAP sikkerhedstester man personbiler, der sælges på det europæiske marked – det tæller naturligvis også Mercedes-Benz E-Klasse. Bilen blev testet tilbage i 2016, hvor den scorede 5 ud af 5 stjerner, som altså er topscore.

Den klarede sig ligeledes ganske pænt i flere af underkategorierne, om end de assisterende sikkerhedssystemer den gang ikke var helt så mange, som de er i dag.

Mercedes-Benz E-Klasse sikkerhedstest (EuroNCAP)
Beskyttelse af voksne i bilen95%
Beskyttelse af børn i bilen90%
Beskyttelse af bløde trafikanter77%
Brug af assisterende sikkerhedssystemer62%
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Du kan læse mere om testen på EuroNCAPs hjemmeside.

Konklusion

Mercedes-Benz E400d Coupé er meget vel bilen, der kunne overtale mig til at købe en coupé. Jeg synes, at den er veludført hele vejen igennem. Den kører godt, og har en god blanding af komfort og ydeevne. Kvaliteten er i orden, og der er overraskende meget plads på bagsædet. Infotainmentsystemet spiller, og bilen er ganske veludstyret.

Det hele er naturligvis ikke guld og grønne skove, men det er tæt på. Jeg må dog indrømme, at fejlen på testbilen med det højre vindue, der ikke rullede op efter, at det var blevet rullet ned i forbindelse med at døren blev åbnet (grundet de rammeløse døre) er et tegn på nogle af de ting, der måske godt kunne komme til at koste penge hen over årene.

Omvendt har jeg selv lige brugt 12.000 på at få repareret min Peugeot 107, så potentielle værkstedsregninger er desværre noget man må leve med uanset hvilken bil man kører i – og så ville jeg alligevel hellere køre i en Mercedes-Benz E-Klasse Coupé.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler