Test: KIA Picanto GT-Line 2018



Danmark er minibilernes land. Volkswagen up! og dens konkurrenter sælger som varmt brød. De er små, billige, og fungerer perfekt i byerne. Der er mange spillere på markedet, så bilproducenterne bliver nødt til at opdatere deres biler, for at forblive relevante i kampen om danskernes penge. KIA har her til sommer opdateret deres minibil, KIA Picanto – og vi tester den her på Bilbloggen.dk.

(KIA Danmark var så opsatte på at få os til at teste bilen, at da jeg skrev og spurgte om vi måtte låne en Picanto i en uge, så sagde de ja. Den blev leveret til Nellemann i Odense med en fuld tank benzin.)

Den nye generation af KIA Picanto starter (efter afgiftsændring d. 3. oktober 2017) ved 102.182 kroner, og hvis man skal op og have den i udstyrsvarianten GT-Line, som giver den et lidt mere sporty look og en række forskelligt udstyr, må man slippe 133.533 kroner. Testmodellen, som du ser her på billederne, har udover de 133.533 kroner fået monteret ekstraudstyr for 30.592 kroner til en samlet pris á 161.139 kroner. Du kan se alle bilens specifikationer her.

Hvordan kører KIA Picanto GT-Line?

KIA Picanto tilbyder klassisk ny-KIA fornemmelse. Det betyder en behagelig køreoplevelse, meget lig de større KIA’er, den eneste forskel værende den lille motor. Når du stiger ud af Picanto’en efter at have kørt en lille tur, ja så stiger du ikke ud som en ny person. Det er ingen stor oplevelse, der huskes for livet, men den kører godt og nemt. Størrelsen gør, at den er nem at svinge ind på trænge parkeringspladser, og man får ikke dårlige nerver i smalle bygader. Testmodellen var udstyret med parkeringssensorer og bakkamera (ekstraudstyr til 10.999 kroner), hvilket, hvis man bor i trænge gader, er guld værd, selv i en lille bil. Under motorhjelmen ligger der en 1,0-liters benzinmotor med 67 hestekræfter, som passer fint til bilen, og mens man kun lige akkurat kan nå 110 kilometer i timen på motorvejsrampen, så føler man generelt ikke, at man mangler motorkraft, når man kører i byen og på landevejene. KIA Picanto er opgivet til at kunne køre 25,6 kilometer på literen. Da vi efter en uges test, hvor vi primært kørte bilen rundt i vejarbejdsprægede Odense, altså den bykørsel, som bilen er bygget til, opnåede vi et brændstofforbrug på 17,3 kilometer på literen. En smule skuffende, men omvendt også forventeligt, da de fleste motorer har det bedst, i brændstofsøkonomisk henseende, ved landevejshastigheder.

Kabinen i KIA Picanto GT-Line

Kabinen i den nye Picanto er en tro kopi af kabinen i de resterende KIA-modeller, så har du siddet i en ny KIA for nyligt, vil du hurtigt føle dig hjemme. Testmodellen havde en fin kunstlæderkabine i ganske fin kvalitet, taget prisen i betragtning. Derudover, var der også læderrat med varme i, en ting som man hurtig får svært ved at undvære, når først man har prøvet det på en mørk og kold morgen. Midt i instrumentbrættet var en lille kørecomputer med al den information, som man har brug for at vide, som f.eks. brændstofforbrug og triptæller. I midterkonsollen ses en 7-tommers touchskærm med Apple CarPlay, navigationssystem, Bluetooth, m.m. Det fungerer rigtig godt, og for de 9.925 kroner den koster får man, som tidligere nævnt, også bakkamera og parkeringssensor. Mens bilen sagtens kan bruges uden dette infotainmentsystem, er det nu rart at have muligheden for at forbinde sin telefon, og have navigation uden en ekstern GPS. Det er dog værd at pointere, at navigationssystemet ikke er helt opdateret. Vi opdagede desværre et par nye veje, der er blevet etableret i Odense inden for de seneste 2 år, desværre ikke var i navigationssystemet. Er man til god lyd, så er anlægget i denne udstyrsversion ganske udmærket. Det er selvfølgelig ikke på niveau med det Harman Kardon anlæg vi prøvede i den seneste MINI Cooper eller BOSE-anlægget i Renaults biler, men taget bilklassen i betragtning er det bedre end forventet. Picanto er udstyret med ISOFIX på begge bagsæder, så børnene også kan komme med på tur. Kigger man om i bagagerummet har man faktisk en hel del plads. Det er relativt dybt, hvilket gør at den også har et af de største bagagerum i klassen, om end det, med sine 255 liter, kun er 4 liter mere end i en Volkswagen up!

Sikkerhed

Nu kommer vi til det punkt, hvor KIA for alvor giver den gas. Den nye KIA Picanto kommer nemlig med al sikkerhedsudstyr som standard. Det vil altså sige, at de tre dyrere udstyrsvarianter udelukkende kommer med komfort-mæssige opgraderinger. Sikkerhedsudstyret er blandt andet Brake Assist Sytem, Hill Assist Control, dæktrykskontrol, Vehicle Stability Management og automatisk nødbremse op til 80 km/t. Det betyder, at den scorer fire stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest. Det er faktisk rigtig godt for en bil i den klasse – noget vi tvivler på at dens konkurrenter som VW Up! og søskende ville kunne leve op til i hvis de blev udsat for samme test i dag. Så vil du have sikkerhed, er KIA Picanto det rigtige valg.

Konklusion

KIA Picanto er en rigtig fin bil, til en fin pris. Du får masser af sikkerhedsudstyr for pengene, selvom bilen desværre ikke scorede de 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest, som er krævet for at få et 8.000 kroners fradrag i registreringsafgiften. Du får dog stadig masser af standardudstyr, en udmærket køreoplevelse, og ekstraudstyret er ikke uoverskueligt dyrt. Der er dog en ting, der nager os lidt, for selvom vi ikke har meget sommervejr i Danmark, så er det nu altid rart med en aircondition. Problemet er bare, at hvis du skal have en aircondition i din nye KIA Picanto, så skal du op i Advance (3. ud af 4 udstyrsvarianter, eller også skal du tilkøbe den som ekstraudstyr til Comfort (2. ud af 4 udstyrsvarianter) hvor airconditionen koster 7.217 kroner. Går du med standardmodellen Vision er aircondition, som udgangspunkt, slet ikke en mulighed. Så for at konkludere: Vil du have en fin lille bybil med masser af sikkerhedsudstyr til så få penge som muligt, så er KIA Picanto Vision (102.182 kroner) et rigtig godt bud. Vil du gerne have lidt komfort, anbefaler vi at du springer Comfort-varianten (110.972 kroner) over og tager KIA Picanto Advance (119.996 kroner). Forskellen på Comfort og Advance er 9.000 kroner, og for det får du den åh-så-dyre aircondition, læderrat med varme, varme i sæder, Bluetooth med mere. Den sidste udstyrsvariant er GT-Line, som vi har testet her. Den er fin, og kunstlæderkabinen, samt de røde detaljer er fede at have, men til en pris af 133.533 kroner plus ekstraudstyr for lidt over 27.000 kroner, er det bare ikke det værd. De nævnte priser gælder efter afgiftsændringen d. 3. oktober 2017.

Kort fortalt: Vil du bare have den billigste og sikreste bil så tag KIA Picanto Vision. Skal du have lidt komfort, så tag KIA Picanto Advance. Sammenlignet med de andre minibiler, er KIA Picanto knap så sjov at køre, men til gengæld meget mere behagelig, bedre udstyret, sikrere og flottere. Samtidig får du også rigtige vinduer, der kan rulles ned på bagsædet, fremfor de vinduer der blot kan åbnes på klem i up!, CitiGo og Mii.

Se fuld prisliste her og specifikationerne for den testede model her.

test-kia-picanto-gt-line-2018-02

Total
0
Shares
4 kommentarer
  1. En masse – flere masser. (“Massere” er noget de gør hos en massør.
    Derfor: “masser af ekstraudstyr” (ikke “massere”)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler