Test: Skoda Citigo 1.0 MPI Summer Edition 2018



Skoda Citigo er den tjekkiske pendant til Volkswagen up! og SEAT Mii. Den lille bybil har for nyligt fået et facelift, så den nu ser lidt mere stilfuld ud, med linjer på kølerhjelmen, front splitters, m.m. Derudover har den nu også LED-lygter som standard. Er den med det nye facelift god nok til at kunne følge med KIA Picanto, som, med den nye generation, praktisk talt er en helt ny bil?

(SKODA Danmark lånte os en blå Skoda Citigo Summer Edition, som vi kunne bruge til at trille rundt i det danske efterårslandskab. Bilen blev leveret til Skoda Odense, hvor den ventede med en fuld tank benzin.)

Den faceliftede version af Citigo starter ved 88.230 kroner, hvis du kan nøjes med en 3-dørs version. Skal du i stedet have en 5-dørs, må du slippe 92.570 kroner for basisvarianten Active. Bilen vi havde til test var en Citigo Summer Edition, en kampagnemodel fra Skoda, som koster 101.770 kroner. Kampagnemodellen er baseret på udstyrsniveauet Ambition, som starter ved 103.580 kroner for en 3-dørs og 108.090 kroner for en 5-dørs. Se den fulde prisliste for Skoda Citigo her.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

test-skoda-citigo-1-0-mpi-summer-edition-2018-06

Hvordan kører Skoda Citigo Summer Edition?

Søskendeflokken fra Volkswagenkoncernen er af flere blevet rost for deres relativt gode køreegenskaber, set i forhold til bilernes størrelse. Det kor vil jeg slutte mig til. Citigo ligger nemlig rigtig godt i svingene, den accelererer ganske pænt, og motorvejshastigheder er intet problem for den heller. Derudover får du med Citigo ikke et skrækkeligt forhold til bump på vejen, affjedringen er nemlig overraskende god, for en bil, der ikke er længere end 3,5 meter. Så når det gælder køreegenskaber er den lille tjekkiske bybil overraskende god. Det samme gælder dog ikke helt for brændstoføkonomien. Skoda lover, at den ligger et sted mellem 23,8 og 24,4 km/l ved blandet kørsel. Vi fordelte de cirka 500 kilometer, så det nogenlunde stemte med 1/3 bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel, og endte med et brændstofforbrug på 19,6 km/l. Det er udmærket, men er desværre stadig 4,2 km/l fra de 23,8 km/l. Det er dog den generelle oplevelse vi har, når vi tester biler, det aktuelle brændstofforbrug ligger et stykke under det lovede, selv hvis man kører så økonomisk som muligt.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

test-skoda-citigo-1-0-mpi-summer-edition-2018-05

Kabinen i Skoda Citigo Summer Edition

Kabinen i den lille tjekkiske bil er skrabet for alverdens unødvendigt udstyr. Det gælder blandt andet et infotainmentsystem, som er blevet erstattet af en telefonholder og en app. Det fungerer sådan, at man downloader Skodas Move & Fun app, som viser diverse ting som navigation, hvilken musik der spiller, omdrejningstæller, olietemperatur, brændstofsforbrug, kilometer kørt, osv. Altså en blanding af et regulært infotainmentsystem og en kørecomputer. Vil man helst være fri for at benytte en 250 MB stor applikation, må man nøjes med Bluetooth-forbindelse, AUX-stik og en FM-radio. Det fungerer da også fint, og ligegyldig om man spiller via Bluetooth, eller blot lytter til P3, så er lyden, der kommer ud af anlægget ganske god, når man tager bilens pris i betragtning. Pladsmæssigt klare Citigo sig rigtig godt, på forsæderne mærker man nærmest ikke, at man sidder i en lille bil, og på bagsæderne har man det også ganske behageligt, så længe man er under 190 centimeter. Har man børn, er der ISOFIX-beslag ved begge bagsæder. Bagagerummet er overraskende stort, og kan udvides ved at lægge bagsæderne ned. Det er relativt dybt, så det kan være svært at få løftet sine tunge ting ned i bunden af bagagerummet, men det er til gengæld også årsagen til at det er så stort. Spredt rundt i kabinen er der kroge til at hænge indkøbsposer på, og under passagersædet finder man en paraply, der kan slås ud, når man skal bevæge sig ud i det regnfulde Danmark. Dette er nogle praktiske små features, som ikke er så tydelige, men som man hurtigt lærer at sætte pris på. På forsæderne får man el-vinduer, hvor man på bagsæderne må nøjes med et klap-ud-vindue, der ikke kan åbne mere end et par centimeter på klem. Se vores anmeldelse af bilen på Youtube, for at få en bedre idé om, hvor meget plads der er i Citigo.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Sikkerhed

Med de nye registreringsafgifter bliver sikkerhedsfradraget på 8.000 kroner givet på baggrund af Euro NCAPs sikkerhedstests, hvis bilen scorer 5 stjerner, får den fradraget, ellers ikke. Heldigvis for Skoda, blev Citigo sidst testet i 2011, hvor den scorede de 5 stjerner. Problemet er bare, at der har været minimale opgraderinger af sikkerheden siden da, og den ville højst sandsynligt ikke score 5 stjerner i dag. Det er nemlig ikke en særlig sikker bil, i forhold til for eksempel den nye KIA Picanto. Så går du op i sikkerhed, er det værd at overveje alternativer til Citigo, Mii og up! Citigo kommer som standard med 4 airbags, automatisk lyssensor og en nødbremse, som virker mellem 5 km/t og 30 km/t.

Konklusion

Alt i alt er Skoda Citigo en praktisk og billig bybil, med masser af smarte funktioner, og ganske gode køreegenskaber. Vægter man de ting højere end lidt ekstra sikkerhed på vejene, er Citigo en af, eller den, bil i mikroklassen, hvor du får mest værdi for pengene. Vi råder dog til at man investere i enten kampagnemodellen Summer Edition eller i udstyrsniveauet Ambition, da man her får blandt anden aircondition, tågeforlygter og bedre opbevaringsmuligheder for de ekstra tusinde kroner.

Se flere informationer om Citigo her.

 

Total
0
Shares
2 kommentarer
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler