Test: KIA Sorento Hybrid 2021



KIA Sorento er en stor 7-personers SUV, hvilket gør det til den største model i KIA-regi. Tidligere har Sorento ikke være en model, vi har set meget til herhjemme. Jeg har dog en lille mistanke om, at det kommer til at ændre sig i forbindelse med den nye generation af den store SUV.

Og det er netop den nye generation, som denne KIA Sorento anmeldelse er baseret på. Helt præcist er der tale om en KIA Sorento Hybrid, som jeg har haft lejlighed for at køre under nogle ret særlige forhold. Jeg havde nemlig fornøjelsen af at teste KIA Sorento, da vi havde store mængder sne – og det passede jo perfekt til sådan en stor SUV med firehjulstræk.

Hvad koster KIA Sorento Hybrid?

Inden, at vi kommer for godt i gang med vores KIA Sorento anmeldelse, vil jeg først lige lave en kort introduktion til bilens priser og udstyr. Vælger man hybrid-udgaven af den store SUV fra KIA, vil man, i skrivende stund, skulle slippe mellem 608.115 kroner og 774.555 kroner alt afhængig af, hvilken motor- og udstyrsvariant variant man vælger.

Nedenstående tabel viser de nuværende fra-priser, men da priser jo kan ændre sig, vil jeg altid anbefale, at man besøger KIAs hjemmeside for opdaterede udstyrs- og prislister.

MotorvariantFra-pris
1.6 T-GDi Hybrid 2WD608.115 kroner
1.6 T-GDi Hybrid 4WD624.555 kroner

Motoren er således den samme, og prisforskellen på de 16.440 kroner afhænger af, om man ønsker firehjulstræk eller ej. Udover motorvarianten (eller antallet af hjul, der trækkes på), så afhænger prisen på KIA Sorento Hybrid også af, hvilken udstyrsvariant man vælger.

Her er der i øjeblikket tre forskellige at vælge i mellem; Prestige, Upgrade og Premium. Man kan sådan set sagtens klare sig med den billigste udstyrsvariant (Prestige), da den har alt det udstyr, som man i realiteten behøver. Det tæller blandt andet:

  • LED lygter
  • Automatisk klimaanlæg med 2 zoner
  • P-sensorer for og bag
  • Regnsensor
  • Varme i forsæder og rat
  • Adaptiv fartpilot
  • Bluetooth
  • 12,3-tommer digitalt instrumentbræt
  • Bakkamera
  • Apple CarPlay og Android Auto
  • Automatisk nødbremse
  • Træthedsregistrering
  • Vejbaneassistent

De efterfølgende udstyrspakker er således blot komfortopgraderinger, så at sige. Her får man blandt andet en elektronisk bagklap, varme i bagsæder, el-justerbare forsæder, en større touchskærm i midterkonsollen, aktiv blindvinkel assistent, udvidet kørselsassistent, 360-graders kamera, blind vinkel kamera, Head Up Display, lædersæder og så videre.

Testbilen, som denne anmeldelse er baseret på, er en KIA Sorento Hybrid med firehjulstræk (4WD) i udstyrsvarianten Premium. Det betyder, at den som udgangspunkt koster 774.555 kroner. Dertil har den fået ekstraudstyr monteret for 45.000 kroner i form af et panorama glassoltag, nappa lædersæder og en anden farve end standardfarven.

Hvordan kører KIA Sorento Hybrid?

KIA Sorento er en ret stort bil – den måler 4,81 meter i længden og 1,7 meter i højden. Når man har en bil med især den højde, kan det være en udfordring at få helt styr på køreoplevelsen. Det kan nemlig give udfordringer med bilens tyngdepunkt, vindstøj og mere.

Generelt set, er man hos KIA kommet ret godt i mål med køreoplevelsen i KIA Sorento Hybrid, trods disse udfordringer. Man mærker dog, at det er en stor bil, når man kører i skarpe sving. Her krænger bilen en smule, men ikke mere, end at det er til at leve med.

Nu har det blæst en del her i løbet af min uge med KIA Sorento, men der er også en hel del vindstøj i kabinen, hvilket er lidt ærgerligt. Til gengæld er der praktisk talt ingen motorstøj ved normal kørsel, hvilket i den grad er værd at tage med.

Affjedringen i den store SUV er mere end i orden, og man mærker ikke meget til bump og ujævnheder i vejen. Her er KIA Sorento i den grad på niveau med nogle af modellerne fra komfort-eksperterne hos Mercedes-Benz.

Firehjulstræk og terrænprogrammer

Som jeg nævnte tidligere, så er testbilen udstyret med firehjulstræk, og det fungerer utrolig godt – især kombineret med bilens terrænprogrammer. Her kan man vælge, hvilket underlag man kører på, og bilen tilpasser med det samme sine køreindstillinger.

Nu har jeg haft lejligheden til at teste terrænprogrammet på sne og glatte underlag takket være vejrguderne, og det er praktisk talt ubeskriveligt, hvor stor en forskel det gør. Man mærker tydeligt, at bilen får bedre vejgreb, så snart man slår terrænprogrammet til – og allerede inden det bliver slået til, står KIA Sorento med firehjulstræk væsentlig bedre fast end de fleste andre biler.

Hvis man regelmæssigt kommer ud, hvor underlaget ikke længere er asfalt, hvad end det så er på stranden, på skiferien, på jagt eller noget andet, så er KIA Sorento 4WD i den grad gearet til at klare opgaven.

Ydeevne

KIA Sorento Hybrid har en 1.6-liters T-GDi motor, samt en mindre elmotor. Hver især yder de henholdsvis 180 hestekræfter og 60 hestekræfter, og kombineret, når de op på 230 hestekræfter ved deres maksimale ydelse.

MotorYdelseMoment
Benzinmotor180 hk265 Nm
Elmotor60 hk264 Nm
Systemydelse230 hk350 Nm

Det er ganske fornuftigt, og den store SUV er opgivet til at gå fra 0-100 km/t på 9 sekunder med firehjulstræk, og 8,7 sekunder uden. Det er ikke vanvittigt, men det er i den grad rigeligt til langt de fleste. Dertil har jeg noteret, at bilen er ganske hurtig i optrækket ved praktisk talt alle hastigheder, og det skyldes sandsynligvis, at elmotoren er der til at sætte i gang, så snart man trykker på speederen.

Med anhængertræk bagpå, er KIA Sorento Hybrid godkendt til at trække 1.650 kilo, hvis traileren har bremser. Det er mere end, hvad KIA Sorento Plug-in Hybrid er godkendt til, men mindre end de 2.500 kilo, som den almindelige diesel-udgave må trække.

Brændstofforbrug

KIA Sorento Hybrid er opgivet til at køre 13,3 km/l, hvis den er udstyret med firehjulstræk. Det er faktisk et ganske pænt tal, for en ellers stor SUV med relativt mange hestekræfter. Desværre viser det sig også, at det ikke helt holder stik – i hvert fald ikke i de kolde vintermåneder og med kørsel i sneen.

I løbet af min uge med KIA Sorento Hybrid har jeg opnået et gennemsnitligt forbrug på 11,5 km/l. Det er således 1,8 km/l mindre end det opgivne. Det vil sandsynligvis være en smule bedre, når man kommer tættere på sommeren og temperaturerne stiger.

Samtidig vil man også opleve, at mere kørsel på landevej end motorvej og bykørsel vil forbedre forbruget, og dermed få det tættere på det opgivne. Muligheden for at opnå det opgivne brændstofforbrug i gennemsnit, har jeg dog svært ved at forestille mig.

Brændstofforbrug i KIA Sorento Hybrid
By8,7 km/l
Landevej13,6 km/l
Motorvej11,3 km/l
Gennemsnit11,5 km/l

Kabinen i KIA Sorento

Når man sætter sig ind i KIA Sorento, bliver man mødt af en kabine, der virkelig af præget af flot design og lækre materialer. Den er måske ikke lige så elegant som i eksempelvis en Mercedes-Benz, men den kan absolut noget, og der er ikke meget at sætte en finger på.

Grundet KIA Sorentos gigantiske ruder hele vejen rundt, samt det store glastag i loftet, er kabinen også meget lys. Det får den hurtigt til at fremstå endnu mere rummelig og behagelig, end den allerede er, hvilket i den grad er værd at tage med. Personligt synes jeg, at de ekstra 20.000 til glastaget er godt givet ud, hvis man har dem til rådighed.

Kabineplads

KIA Sorento er en 7-personers SUV – det betyder, at der er tre sæderækker i en 2-3-2 struktur. Lad os starte forrest i bilen, hvor der er rigeligt med plads hos føreren og på passagersædet. Der er absolut intet at klage over, hverken i forhold til hovedplads, benplads eller skulderplads. Det brede armlæn er en fornøjelse, da begge personer på forsædet kan hvile deres arme, uden at det generer den anden person.

Rykker vi os en tand tilbage i bilen kommer vi til midterste sæderække. Sæderne på denne sæderække kan rykkes frem og tilbage, for at give mere eller mindre benplads til eventuelle passagerer på bagerste sæderække. Hvis midterrækkens sæder står så langt tilbage som muligt, er der oceaner af plads. Den bliver naturligvis indskrænket lidt, hvis man rykker sæderne frem, men fordi der er så meget at plads at give af, betyder det også, at man godt kan flytte lidt på midterrækken uden problemer.

Og det kan godt blive nødvendigt, for hvis man forsøger at sidde på den bagerste sæderække, mens den midterste sidder så langt tilbage som muligt, så kan det godt give lidt problemer – selv for de mindste. Rykker midterrækken sig blot halvt så langt frem som de kan, så bliver det dog bedre. Her kan jeg, som 1 meter og 80 centimeter høj, godt sidde uden at støde benene på sædet foran mig. Til gengæld er det en lidt dum vinkel for mine ben, fordi de bagerste sæder er så tæt ved gulvet.

Konklusionen er således, at de to bagerste sæder er bedst til børn, der endnu ikke har nået voksealderen, mens den midterste sæderække gerne rummer 2 – måske 3 – voksne. Fælles for alle hele vejen gennem bilen er, at der er fint med plads til hovedet.

Opbevaringsplads

Når det kommer til opbevaringsplads, starter vi denne gang foran. Her har vi et sæt dørlommer, hvor der er plads til en flaske, samt nogle mindre genstande. Vi har også et stort opbevaringsrum under midterarmlænet, samt et fint afdækkeligt rum i midterkonsollen. KIA Sorento er også udstyret med to kopholdere foran, samt et handskerum i en udmærket størrelse.

På midterste sæderække har vi bagdørene, hvor dørlommerne kun rummer en flaske. Til gengæld har dørene også en kopholder. Ligeledes er der et midterarmlæn med to kopholdere. Desværre hælder det så meget ned, at det kan være træls hvis man har kopper fra eksempelvis McDonald’s stående. Er man ude at køre langt, vil man som regel have en jakke eller noget, man kan lægge under – så værre er det heller ikke. Dertil er der net i ryggen af forsæderne, som man kan bruge til at holde tablets, vejkort eller hvad man ellers måtte have med.

På bagerste sæderække, er der en enkelt kopholder, samt et lille opbevaringsrum i hver side. Så opbevaringsplads er der generelt rigeligt af hele vejen gennem bilen, så alle passagererne bliver glade.

Bagagerum

Bagagerumsstørelsen i KIA Sorento varierer naturligvis alt efter, hvor mange sæder man har oppe. Bruger man kun forreste og midterste sæderække, har man et bagagerum, der rummer 813 liter, og lægger man alle bagsæderne ned i KIA Sorento Hybrid, når man op på hele 1996 liters opbevaringsplads.

Det kan være meget svært at forestille sig, men jeg kan roligt sige, at langt de fleste burde sagtens kunne transportere alt, hvad de behøver i en KIA Sorento. Situationen er naturligvis lidt en anden, hvis alle 7 sæder er i brug. Her når man ned på blot 179 liters bagagerumsplads, hvilket ikke er vanvittig meget til så mange personer.

Når det så er sagt, så kan man, med den rette pakning, godt få plads til en hel del bagage, på trods af, at alle sæder er slået op. Udover, at der ikke er hældning på bagagerumsklappen, så man kan stable bagagen i højden, så er kabinen også rummelig. Hvis man har nogle passagerer, der har det fint med at sidde med en taske ved siden af sig eller ved benene, så er det ikke utænkeligt, at man kan tage 7 personer på ferie i KIA Sorento.

Midterrækken i testbilen kan lægges ned ved hjælp af knapper i bagagerummet, og den bagerste sæderække kan lægges ned ved hjælp af en snor. Det betyder, at man ikke behøver at rende frem og tilbage for at lægge sæderne ned. I stedet kan det hele ske bag ved bilen uden de store problemer.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i KIA har jeg tidligere været stor fortaler for. I mange år, var de nemlig et godt stykke foran mange af konkurrenterne, på trods af deres status som et tilbudsbrand. I dag er de blevet overhalet, og der er enkelte brands, der har bedre infortainmentsystemer.

Når det så er sagt, så fungerer KIAs system fortsat rigtig godt og brugerfladen har fået en opdatering, der gør, at det nu ser lidt mere moderne ud. Så mens det ikke nødvendigvis er på niveau med systemet i Mercedes-Benz, så kan det fortsat alt det, det skal kunne – og det virker upåklageligt hver eneste gang.

Hvis man gerne vil have lidt mere funktionalitet, så kommer KIA Sorento både med Apple CarPlay og Android Auto som standard.

Sikkerhed i KIA Sorento

KIA scorer generelt højt, når det kommer til sikkerhed – både i min bog og i de officielle sikkerhedsorganisationers. Her er KIA Sorento ingen undtagelse, hvilket blandt andet skyldes de mange sikkerhedssystemer, som bilen er udstyret med.

Du husker måske fra tidligere i anmeldelsen, at den store SUV er udstyret med blandt andet vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, træthedsregistrering, trailer stabilitetsassistent, intelligent skiltegenkendelse, dæktryksovervågning, advarsel ved glemte bagsædepassagerer og meget mere.

Testbilen her er dertil udstyret med et såkaldt blind vinkel kamera. Det er et kamera i hvert sidespejl, der aktiverer, når man begynder at blinke med blinklyset. Blinker man eksempelvis til højre, vil billedet fra kameraet i højre sidespejl blive vist i instrumentbrættet. Det kan lyde som en gimmick, men det er ufatteligt smart – især i sådan en stor bil.

Og det gælder generelt for sikkerhedssystemerne i KIA Sorento – det spiller bare. Den adaptive fartpilot fungerer godt, vognbaneassistenten sørger for, at man følger vognbanen og skiltegenkendelsen opfanger alle de skilte, den skal.

EuroNCAP sikkerhedstest

Som med de fleste andre biler, er KIA Sorento blevet testet af det europæiske institut for sikkerhedstest af biler. Det hedder EuroNCAP, og de giver hver bil en score på op til 5 stjerner, for at indikere, hvor sikker den er.

KIA Sorento hiver 5 ud af 5 stjerner hjem i sikkerhedstesten, som du kan læse mere om her. I de fire underkategorier scorer den som følger:

Resultater fra EuroNCAP sikkerhedstest af KIA Sorento (2020)
Beskyttelse af voksne i bilen82 procent
Beskyttelse af børn i bilen85 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter63 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer87 procent
Total5 ud af 5 stjener

Konklusion

KIA Sorento Hybrid er nærmest hele vejen igennem en god og solid bil. Jeg synes, at den præsterer alle de steder, hvor den skal – og så ser den godt ud. Generelt er jeg ikke meget til SUV’er, og jeg er ikke i nærheden af at have behov for en bil med 7 sæder. Til trods for dette, ser jeg absolut KIA Sorento som værende et potentielt bud på en bil.

Der hvor KIA Sorento Hybrid især imponerer mig, er det meget velfungerende terrænprogram og firehjulstræk. Pladsen, rummeligheden, komforten og kvaliteten i kabinen er absolut i top, og brændstofforbruget er fornuftigt for så stor en bil. At der så er lidt vindstøj, og at bilen krænger lidt ved højere hastigheder, er noget, som jeg personligt godt ville kunne leve med.

Jeg har dog svært ved at anbefale KIA Sorento Hybrid, af den simple årsag, at man kan få en tilsvarende (eller måske bedre) udgave af bilen, for væsentligt færre penge, hvis man kigger et andet sted i modelprogrammet.

Som du måske er bekendt med, så kommer KIA Sorento nemlig i tre forskellige varianter; almindelig brændstofmotor, hybrid og plug-in hybrid.  Det er især den sidstnævnte, der er interessant. Uden at have prøvet plug-in hybrid varianten, ville jeg anbefale, at man overvejede den på baggrund af følgende:

  • KIA har lavet en række andre fine og velfungerende plug-in hybrid biler
  • De nuværende registreringsafgifter tilgodeser KIA Sorento Plug-in Hybrid, så det er den billigste af de tre motorvarianter
  • Den tilhørende elmotor er større end i en almindelig KIA Sorento Hybrid, så man får mere motorkraft for færre penge
  • Man har mulighed for at køre på rent el i hverdagen

Hvis du ikke synes, at du skal have en plug-in hybrid (på trods af en besparelse på knap 250.000 kroner i fra-pris, så er KIA Sorento Hybrid fortsat en rigtig god bil. Fordelen ved den almindelige hybrid kommer sandsynligvis også til at være, at den vil kunne leveres hurtigere, grundet lavere efterspørgsel sammenlignet med plug-in hybrid varianten.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler