Jeep har for nyligt introduceret deres såkaldte 4xe-modeller, som er deres betegnelse for en plug-in hybrid. Derfor er det også en plug-in hybrid, som jeg har haft lejlighed til at teste, da jeg fik nøgler til en Jeep Compass 4xe.
Jeg har ikke tidligere været super begejstret, når jeg har været bag rattet i den mindre Jeep Renegade – hvilket ellers er sket af et par omgange. Den har aldrig rigtig overbevist mig, men nu bliver det interessant at se, om det forholder sig anderledes med den større og nu også elektrificerede Jeep Compass.
Læs med her i anmeldelsen for at blive klogere på mine oplevelser med bilen. Hvis der er noget specifikt, som du gerne vil vide mere om, kan du klikke dig videre via indholdsfortegnelsen nedenfor, og du er i øvrigt også velkommen til at kommentere nederest på siden eller kontakte mig på anden vis, hvis du har spørgsmål eller kommentarer.
God læselyst!
Hvad koster Jeep Compass 4xe?
Som altid vil jeg kort gennemgå priserne på Jeep Compass 4xe, så du har dem i baghovedet, når du læser resten af anmeldelsen. Det forholder sig jo nemlig sådan med biler, at de altid bør vurderes i lyset af, hvad de koster, da det naturligvis har en indflydelse på de forventninger som man bør og kan tillade sig at have.
Hvad der er interessant ved Jeep i Danmark er, at de simpelthen har valgt at sløjfe alle modeller, der ikke er plug-in hybrider. Det skyldes med al sandsynlighed, at andet simpelthen ikke kan betale sig efter, at de nye afgiftsregler trådte i kraft ved årsskiftet.
Hvis du tidligere har haft et godt øje til en Jeep Compass, vil du sandsynligvis blive positivt overrasket over priserne, som du kan se nedenfor. Det bemærkes dog, at disse priser er aktuelle ved anmeldelsens udgivelse, og du kan derfor med fordel besøge Jeeps hjemmeside for at se de (muligvis) opdaterede priser.
Fra-priser på Jeep Compass 4xe plug-in hybrid | |
Jeep Compass 4xe Longitude – 190 hk | 315.000 kroner |
Jeep Compass 4xe Limited – 190 hk | 345.000 kroner |
Jeep Compass 4xe Trailhawk – 240 hk | 380.000 kroner |
Jeep Compass 4xe S – 240 hk | 390.000 kroner |
Udover forskellen på hestekræfterne, så er der også forskel på udstyret i de enkelte varianter. Det er dog værd at bemærke, at den billigste variant (Jeep Compass 4xe Longitude) er meget veludstyret, og blandt andet kan prale af følgende udstyr som standard:
- LED-kørelys
- LED-baglygter
- LED-tågeforlygter
- Nødbremse m. cyklist- og fodgængeralarm
- Vognbaneassistent med aktiv styring
- Skiltegenkendelse
- Terræn-programmer
- Trådløs opladning af telefon
- Bakkamera
- 17-tommer alufælge
- Trådløs Apple CarPlay og Android Auto
- 8,4-tommer touchskærm
- Klimaanlæg
- Parkeringssensor bag
Opgraderer man til Limited-udstyrsvarianten, får man reelt set alt det ekstra, som man nogensinde kunne drømme om. Blandt andet en større touchskærm, et digitalt instrumentbord, større alufælge, diverse komfortudstyr og mere. De to dyreste varianter, Trailhawk og S, er til dig, der lige vil have en ekstra eksklusiv bil og samtidig drømmer om lidt ekstra motorkræft.
Bilen som denne anmeldelse er baseret på, er en Jeep Compass 4xe S i en vanvittig fed grøn farve. Den hedder Techno Green Metallic, hvilket lyder åndssvagt, men det ser heldigvis bedre ud end det lyder.
Hvis jeg skulle vælge mellem Jeep Compass 4xe S og Jeep Compass 4xe Trailhawk, så ville valget falde på S-modellen – medmindre der skal være plads til off-road kørsel. I så fald er Trailhawk-udgaven nemlig den rette, da den kan køre gennem vand med en dybde på op til 50 centimeter, samt har et ekstra terræn-program til kørsel på sten.
Hvordan kører Jeep Compass 4xe?
Selve køreoplevelsen i Jeep Compass 4xe er, som jeg mener, at den skal være i en større bil. Den er komfortabel – både i forhold til affjedringen og i forhold til isoleringen af kabinen, hvilket betyder, at man ikke skal døje meget med vind- og vejstøj.
Den gode høje siddeposition giver et udmærket udsyn, hvilket også gør den store bil lidt nemmere at køre. Det er naturligvis ingen sportsvogn, og man mærker da også en lille smule tiltning, hvis man tager skarpe sving ved høj fart.
Men helt generelt står den på komfortabel kørsel i Jeep Compass 4xe, og der er ikke meget at sætte en finger på.
Ydeevne
Men bare fordi den er komfortabel, så er det ikke nødvendigvis en kedelig bil. Som nævnt har jeg haft lejlighed til at teste en variant med 240 hestekræfter, hvilket betyder, at bilen virkelig er hurtig i optrækket – især hvis man sætter den i sportstilstand.
Som med så mange plug-in hybrider, så mister Jeep Compass 4xe dog lidt pusten, når batteriet er kørt tør for strøm. Det skyldes simpelthen, at elmotoren ikke længere kan hjælpe lige så meget til, og man får derfor ikke helt den samme ydeevne.
Rækkevidde, brændstof- og strømforbrug
Brændstofforbruget i Jeep Compass 4xe er opgivet til at være 50 km/l. Det lyder som et fantasital, og det er i den grad også – præcis som med praktisk talt alle andre plug-in hybrider. Årsagen er simpelthen, at man regner brændstofforbruget på en lidt speciel måde, når der er tale om en plug-in hybrid, og det er derfor ikke et tal, man kan regne med.
I nedenstående tabel har jeg opsummeret det brændstofforbrug, som jeg har opnået, og så du derfor reelt set kan forvente, hvis du køber en Jeep Compass 4xe.
Brændstofforbrug i Jeep Compass 4xe | |
Bykørsel – uden strøm | 10,0 km/l |
Landevejskørsel – uden strøm | 18,2 km/l |
Motorvejskørsel – uden strøm | 13,7 km/l |
Gennemsnit over hele testperioden – uden strøm | 14,9 km/l |
Gennemsnit over hele testperioden – med strøm | 26,4 km/l |
Dertil er Jeep Compass 4xe opgivet til at køre omtrent 48 kilometer på en fuld opladning, hvis man vælger at køre på ren strøm. Det er meget realistisk – hvilket Jeep Compass 4xe i øvrigt skal have ros for. Rækkeviddeangivelsen for både strøm og benzin i det digitale instrumentbræt er nemlig meget pålidelig, og ændrer sig løbende i forhold til kørselsmønster og lignende.
Mest populære ladebokse og opladekabler
For at få mest ud af din plug-in hybrid kræver det, at du har en ladeboks derhjemme. På den måde kan du nemlig sørge for, at bilen altid er opladt til at køre på el, når du triller ud af indkørslen om morgenen. Nedenstående er en løbende opdateret oversigt over de mest populære ladebokse og opladekabler til plug-in hybrider på PriceRunner.
Kabinen i Jeep Compass 4xe
Sætter man sig ind i Jeep Compass 4xe vil man givetvis blive overrasket, hvis man har de samme fordomme om amerikanske biler som jeg har. Det er nemlig en rigtig lækker kabine, som fremstår stilren og udført i overvejende lækre materialer af tilsyneladende god kvalitet.
Den er knap så klodset og tung, som man ellers godt kan opleve i andre biler fra amerikanske producenter. Og det er altså et plus for mig, der også glæder mig over ting som ventillerede sæder (fantastisk i sommervarmen) og den generelle komfort i Jeep Compass 4xe S.
Kabineplads
Amerikanerbil betyder stor bil – det er ikke altid rigtigt, men i dette tilfælde holder det nu engang stik. Jeep Compass 4xe er nemlig ikke en helt lille bil, og det kommer heldigvis passagererne til gode, der kan glæde sig over at have godt med plads både på forsædet og på bagsædet.
Sætter jeg, som 1 meter og 80 centimeter høj, mig ”bag mig selv”, har jeg godt med benplads og også fint med frirum over hovedet. Det kan også godt lade sig gøre at sidde tre på bagsædet, hvis ikke man har noget imod at sidde lidt tæt.
Opbevaringsplads
Opbevaringspladsen i Jeep Compass 4xe er meget lig kabinepladsen og bilen generelt i den forstand, at der er masser af den. Jeg har noteret mig, at der er god opbevaringsplads hele vejen rundt.
Der er med andre ord rigeligt med plads til alt fra telefoner og nøgler til vandflasker, snacks og hvad man ellers måtte have med sig på farten.
Bagagerum
Når du åbner for bagagerummet i Jeep Compass 4xe, så mødes du af et rum, der rummer omtrent 420 liter. Der er med andre ord rigeligt med plads til langt de flestes behov, og hvis ikke det er godt nok, kan du lægge bagsæderne ned og dermed udvide bagagerumspladsen yderligere.
Desværre bliver gulvet ikke fladt, hvis du vælger at gøre det. Det forholder sig nemlig sådan, at de nedfældede bagsæder ligger lidt lavere end selve bagagerumsgulvet, hvilket giver en kant ved overgangen. Det kan være en anelse irriterende, når bagagerummet i så fald skal pakkes og tømmes, da man ikke på samme måde kan skubbe og trække tingene ud.
Under bagagerumsgulvet er der et fint rum, som kan bruges til opbevaring af ladekabler, så de ikke optager plads i selve bagagerummet.
Infotainmentsystem
Infotainmentsystemet i Jeep Compass 4xe bliver præsenteret på en stor touchskærm og er af softwaren Uconnect. Det fungerer faktisk rigtig fint, og har et lækkert og brugervenligt design, der er til at gå til
Hvis ikke man er så meget til det installerede system, så er der, som nævnt tidligere, også indbygget Apple CarPlay og Android Auto. Derfor vil langt de fleste kunne koble deres telefon på bilen, og dermed bruge henholdsvis Apples og Androids infotainmentsystemer til biler.
Sikkerhed i Jeep Compass 4xe
Som vi kort var inde på tidligere, er der en fornuftig mængde af sikkerhedsudstyr i Jeep Compass 4xe som standard. For en god ordens skyld vil jeg lige opsummere det, så du er sikker på, hvad du kan forvente:
- LED kørelys
- LED baglygter
- LED tågeforlygter
- Automatisk lys
- Parkeringssensor bag
- Skiltegenkendelse
- Vognbaneassistent med aktiv styring
- Træthedsovervågning
- Bakkamera
- Nødbremse med cyklist- og fodgængeralarm
Derudover kan du ved at vælge en af de højere udstyrsvarianter også glæde dig over automatisk langt lys, parkeringssensor fortil, adaptiv fartpilot, intelligent fartbegrænser og lignende.
Desværre har min oplevelse været, at både vognbaneassistenten og den adaptive fartpilot ikke var særlig behagelige at benytte. De fungerede som sådan udmærket, men den aktive styring, accelerationerne og opbremsningerne var meget hårde og rykkende, hvilket gjorde det ukomfortabel at benytte.
Heldigvis kan man nemt vælge mellem adaptiv og almindelige fartpilot på rattet, men der er i min optik ingen grund til at opgradere fra basisvarianten til en af de dyrere udgaver udelukkende for at få adaptiv fartpilot.
EuroNCAP sikkerhedstest
Hos EuroNCAP sikkerhedstester man biler på det europæiske marked. Det er noget, der sker løbende, efterhånden som nye modeller introduceres, og sidst Jeep Compass blev testet, var i 2017.
Dengang scorede bilen 5 ud af 5 stjerner, og klarede sig i øvrigt fint i de fire underkategorier, som du kan se i tabellen nedenfor. Hvis du vil vide mere om testen, resultaterne og lignende, kan du besøge EuroNCAPs hjemmeside.
Jeep Compass sikkerhedstest | |
Beskyttelse af voksne i bilen | 90% |
Beskyttelse af børn i bilen | 83% |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 64% |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 59% |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Konklusion
Som jeg kort nævnte i introduktionen af anmeldelsen her, var det ikke fordi jeg gik ind til testen med høje forventninger. Jeg er tidligere blevet skuffet over Jeep Renegade, men må se mig overbevist om, at Jeep også kan lave biler til mig efter at have prøvet Jeep Compass 4xe.
Kombinationen af bilens design, udtryk, kvaliteten af kabinen, komforten, køreoplevelsen og til dels også brændstofforbruget får Jeep Compass 4xe til at virke utrolig attraktiv. Faktisk i sådan en grad, at hvis ikke jeg var en fattig studerende, så havde jeg overvejet at købe den som min næste bil.
Den har naturligvis også sine svagheder, og jeg kan ikke afvise, at jeg er blændet af, at jeg faktisk blev lidt forelsket i bilen. Men vi kommer ikke udenom, at den absolut ikke ligger i top, når det kommer til assisterende sikkerhedssystemer, og hvis det er noget, som du vægter højt, er Jeep Compass 4xe ikke det rette valg for dig.
Fordele
- Flot design og flot farve
- Pålidelig rækkeviddeangivelse
- Udmærket brændstofforbrug
- Tilsyneladende god materiale- og byggekvalitet
- Komfortabel køreoplevelse
Ulemper
- Ukomfortable assisterende sikkerhedssystemer
- Motoren mister pusten, når al strømmen er brugt
- Jeep-værksteder er ikke lige så udbredt som andre mærkeværksteder