Test: Mercedes-Benz E300e plug-in hybrid 2021

Mercedes-Benz E300e er en plug-in hybrid, hvilket betyder, at den både har en elmotor og en benzinmotor. Det gør bilen fra E-klassen til en kombination af en elbil og en traditionel benzinbil – og det kan godt have sine fordele.

Spørgsmålet er blot, om Mercedes-Benz rammer plet med deres premium plug-in hybrid? Det undersøger jeg i denne Mercedes E300e anmeldelse, som jeg havde lejlighed til at køre i en uge tidligere på året. Som billederne afslører, var det simpelthen i de få dage, hvor vi havde det mest fantastiske snevejr vi længe har set herhjemme.

Hvad koster Mercedes-Benz E300e?

Biler med plug-in hybrid teknologi bliver tilgodeset af de nye afgifter, fordi de ofte kan præstere en relativ lav CO2-udledning. Det rammer da også Mercedes-Benz E300e, hvor samtlige plug-in hybrid varianter er billigere end de rene diesel- og benzinudgaver.

I skrivende stund kan Mercedes-Benz E-klasse plug-in hybrid købes fra 519.900 kroner og op til 599.900 kroner afhængig af motorvariant. Til sammenligning starter den billigste variant uden plug-in hybrid teknologi ved 614.900 kroner.

Jeg har sammensat nedenstående tabel, der viser de aktuelle priser på Mercedes-Benz E-klasse plug-in hybrid. Disse priser kan naturligvis ændre sig med tiden, hvorfor jeg vil anbefale, at du tager et kig på Mercedes-Benz hjemmeside for et opdateret overblik.

ModelPris
Mercedes-Benz E300e Advantage519.900 kroner
Mercedes-Benz E300e 4MATIC Advantage554.900 kroner
Mercedes-Benz E300de Advantage564.900 kroner
Mercedes-Benz E300de 4MATIC Advantage599.900 kroner

Det ses i tabellen, at der her er tale om Advantage-udstyrsvarianten i samtlige plug-in hybrider. Her får man en lang række forskelligt udstyr, som faktisk er rigeligt til en komfortabel og tilfredsstillende køreoplevelse. Der er i realiteten ikke behov for ekstraudstyr – men der er naturligvis rig mulighed for at sætte ekstra krydser.

På listen over standardudstyr i Mercedes-Benz E-Klasse sedan kan man blandt andet finde:

  • LED forlygter med adaptiv fjernlysassistent
  • Aktiv bremseassistent
  • Direkte trafikinformation
  • Færdselstavleassistent
  • Navigationspakke
  • Bakkamera
  • Parkeringssensorer for og bag
  • 2-zoners klimaanlæg
  • Trådløs opladning af smartphone
  • Delvist elektrisk indstilbare forsæder
  • Digitalt instrumentbræt
  • Infotainmentskærm
  • Førerassistentpakke

Vil man have ekstraudstyr, er der mulighed for at betale ekstra for en AMG-pakke, anhængertræk, et opgradere lydsystem, en nightpakke og nogle premiumpakker. Men nok om udstyr og priser – det er alligevel ude af vores hænder. Lad os i stedet komme i gang med vores anmeldelse af Mercedes-Benz E300e plug-in hybrid.

Hvordan kører Mercedes-Benz E300e?

Køreoplevelsen i Mercedes-Benz E300e er omtrent som man ville forvente af en E-klasse fra Mercedes. Det vil sige, at den er både god og ualmindeligt behagelig og komfortabel. Affjedringen er ikke til at klage over, styringen er tilpas let til, at man ikke føler, at man sidder i så stor en bil, som man egentligt gør og selv på de koldeste vinterdage går der ikke længe inden at bilen er varmet godt op.

Hvis du kender Mercedes-Benz, vil du sandsynligvis vide, at deres traditionelle biler (det vil sige ikke deres AMG-modeller), er opsat til en komfortabel køreoplevelse i højere grad end en sportslig. Det er også tilfældet her, men det passer mig sådan set ganske fint. For mig er Mercedes-Benz E300e i den grad en bil, der skal være komfortabel og som skal kunne sluge nogle kilometer.

Derfor er det også rart, at kabinen er ganske stille. Den bærer tydelig præg af en god isolering, og man hører ikke meget til motoren. Sidstnævnte er faktisk en anelse atypisk for plug-in hybrid biler, der generelt døjer med støj fra benzinmotoren. Når elmotoren kører for sig selv, er der naturligvis helt og aldeles stille. Den stille kabine hjælpes naturligvis også på vej af, at der er tale om en sedan. Havde det i stedet være en stationcar, ville den åbne adgang til det store bagagerum sandsynligvis skabe en form for rungen, og dermed lukke mere vejstøj ind i kabinen.

Ydeevne

Fordi Mercedes-Benz E300e er en plug-in hybrid, er den udstyret med både en benzinmotor og en elmotor. De yder henholdsvis 211 hestekræfter og 122 hestekræfter, hvilket (i teorien) giver en samlet ydelse på 333 hestekræfter.

MotorYdelseMoment
Benzinmotor211 hk350 Nm
EQ elmotor122 hk440 Nm
Systemydelse333 hk790 Nm

I realiteten er systemydelsen sandsynligvis lidt lavere, da der er forskel på, hvornår en elmotor og en benzinmotor yder de angivne hestekræfter. Vi kender dog ikke den præcise kombinerede ydelse.

Det er naturligvis her, at det bliver ret spændende i forhold til bilens ydeevne. Som du måske er bekendt med, så er en elmotors kraft nemlig til rådighed med det samme – i modsætning til en benzinmotor, der lige skal op i omdrejninger.

Det betyder, at hvor du i en normal benzinbil skal vente på benzinmotoren, før du for alvor kommer i gang – så har du i en plug-in hybrid som denne 122 hestekræfter til at sparke dig i gang indtil benzinmotoren tager over, hvorefter elmotoren supplerer.

Det kan lyde lidt kompliceret, men det kan heldigvis simplificeres; Mercedes-Benz E300e er lynhurtig (jf. mine noter fra februar).

Den høje ydelse afhænger naturligvis af, hvorvidt der er strøm på batteriet eller ej. Jo mere strøm, jo hurtigere kan bilen komme fra start. Generelt gælder det dog, at der altid er små 5% strøm på bilens batteri, så der altid er lidt saft til, at elmotoren kan assistere, når det er nødvendigt.

Den testede Mercedes-Benz E300e har nogle forskellige køreindstillinger (drive modes), der påvirker køreoplevelsen en smule. Sætter man den eksempelvis i sport, får man en lidt mere følsom speederrespons, rattet bliver strammet op og automatgearkassen åbner op for de høje omdrejningstal. Sætter man den omvendt i komfort eller økonomisk kørsel, bliver fokus i stedet på en mere behagelig og stille køreoplevelse, hvor man bevæger sig roligt, men sikkert frem, og der er strøm og benzin til at køre lidt længere.

Brændstofforbrug og rækkevidde i Mercedes-Benz E300e

En plug-in hybrid er mest spændende, hvis den kan præstere at køre en reel brugbar distance på el. Det er her, at plug-in hybrid teknologien for alvor kommer til sin ret, da det kan give store besparelser på brændstof i hverdagen.

Her placerer Mercedes-Benz E300e sig lidt i midten. Den er opgivet til at kunne køre 53 kilometer på en fuld opladning, hvilket er væsentlig lavere end den mindre Mercedes-Benz A250e, der er opgivet til en rækkevidde på 69 kilometer. Der er dog en rimelig simpel forklaring; denne udgave af Mercedes-Benz E300e er ikke bygget på en platform, der er forberedt til plug-in hybrid teknologi. Det har altså været en senere tilføjelse, ligesom det er tilfældet for eksempelvis Mercedes-Benz C300e.

Det var et lille sidespring, så lad os komme tilbage på sporet. Mercedes-Benz E300e underperformer desværre en smule i forhold til den opgivne rækkevidde på 53 kilometer. I min uge med bilen præsterede jeg at opnå en rækkevidde på 39 kilometer. Selvom de 14 kilometers rækkevidde i forskel kan virke voldsomt, så er det også vigtigt at huske på, at jeg testede denne E-klasse plug-in hybrid på nogle ekstraordinært kolde dage, hvilket påvirker rækkevidden negativt.

Strømforbrug og rækkevidde i Mercedes-Benz E300e
Opgivet rækkevidde53 km
Reel rækkevidde (i februar)39 km
Gennemsnitlig strømforbrug4,8 kWh / 100 km
Ladetid ved 4,5 kW ladestander (0-100%)2 timer og 40 minutter

Hvad angår brændstofforbruget i plug-in hybrider, så kan det godt være en lidt svær størrelse. Det opgivne tal for Mercedes-Benz E300e er 66,7 km/l, hvilket jo lyder fantastisk – men det er også bare meget urealistisk og baseret på nogle meget teoretiske udregninger.

Brændstofforbruget bliver naturligvis lidt lavere, når der er strøm på batteriet. Her kan elmotoren nemlig tage over fra tid til anden, og dermed sikre et bedre forbrug. Når først batteriet er afladt, er historien dog en anden. Så slæber man nemlig rundt på et tungt batteri og en tung elmotor, som ellers ikke normalt er i bilen.

I løbet af min uge med Mercedes-Benz E300e opnåede jeg et gennemsnitligt brændstofforbrug på 12,98 km/l. Det gælder både for tiden med strøm på batteriet og for tiden uden. Her vejer sidstnævnte højest. Det er altså ikke imponerende, men heller ikke meget værre end de 13,9 km/l som en almindelig Mercedes-Benz E300 benzinbil er opgivet til.

Brændstofforbrug i Mercedes-Benz E300e
By11,10 km/l
Landevej18,19 km/l
Motorvej13,33 km/l
Gennemsnit12,98 km/l

Kabinen i Mercedes-Benz E300e

Kigger vi indad i Mercedes-Benz E300e, så bliver vi mødt af en klassisk Mercedes-kabine, og det er helt okay. Den emmer af god kvalitet, lækre materialer og smarte løsninger. Jeg er generelt glad for at sidde i en Mercedes-Benz, og især sæderne i denne E-klasse plug-in hybrid er ganske komfortable – også på længere ture.

Kabineplads

Pladsen i kabinen er generelt god. På forsædet kommer man ikke til at mangle hverken hoved eller benplads, og muligheden for at indstille sæderne gør naturligvis blot pladsen bedre. Det brede armlæn er en fornøjelse, og man føler ikke, at man på forsædet sidder skulder om skulder.

På bagsædet er der knap så meget plads i bredden – men det skyldes naturligvis, at der skal være plads til en midterpassager. Det er der så også, men afhængig af bagsædepassagerernes størrelse og forhold til hinanden er der, som ofte, grænser for, hvor langt man kan køre i Mercedes-Benz E300e med tre passagerer bagtil.

Når det kommer til benplads på bagsædet, er der faktisk rimelig meget af det. Med 1 meter og 80 centimeter i højden sidder jeg fornuftig bag mig selv. Jeg har rigeligt med plads frem til sædet foran mig, og der er også udmærket med luft over mine fødder.

Til gengæld kan bagsædet godt føles lidt kompakt. Det skyldes givetvist, at der er tale om store og meget mørke sæder, samtidig med, at testbilen er en sedan. Hvis denne Mercedes-Benz E300e i stedet havde været en stationcar, ville den ekstra plads bagtil muligvis gøre, at bagsædet føltes mindre trykket.

Opbevaringsplads

Når det kommer til opbevaringsplads i Mercedes-Benz E300e, så er der rigeligt af det. Vi kan starte bagfra, hvor vi på bagsædet har lommer i ryggen på forsæderne. Disse er en god størrelse og kan trækkes ud med elastik, hvilket i den grad er at foretrække over eksempelvis et net.

Ryggen på midtersædet kan foldes ned og blive til et armlæn med to kopholdere og et lille opbevaringsrum, der i højere grad kan fungere som et bord end reel opbevaring. Bagdørene har også lommer i en god størrelse, hvor der sagtens kan være en flaske og diverse mindre ting.

Bevæger vi os om på forsædet finder vi et sæt endnu større dørlommer, hvor der er plads til endnu mere. Samtidig er det også her, at vi har adgang til en masse afdækkelig opbevaringsplads. Det tæller blandt andet opbevaringsrummet forrest i midterkonsollen, som også rummer to kopholdere.Der er ligeledes afdækkelig plads under midterarmlænet og inde i det ret store handskerum.

Bagagerummet

Bagerst i bilen har vi naturligvis bagagerummet, og her mærker vi igen, at plug-in hybrid teknologien i Mercedes-Benz E300e er kommet lidt som en eftertanke. Der er nemlig en kasse bagerst i bagagerummet, hvor man har placeret batteriet til bilen – for det var simpelthen det eneste sted med plads.

I en sedan, hvor der i forvejen ikke er så meget plads, er det ærgerligt, at omtrent 1/4 skal gå til sådan en kasse der. Men der er ikke så meget at gøre ved det, hvorfor det blot gælder om at beslutte sig for, hvorvidt man kan leve med det eller ej.

Til gengæld er der et udmærket rum under den forreste del af bagagerumsgulvet, samt et lille net i den ene side af rummet. Til sammen giver de lidt praktiske funktioner til et ellers lidt amputeret bagagerum.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet er det system, der ligger bag de skærme, som bilen er udstyret med. Man kan kalde det for den digitale del af Mercedes-Benz E300e, og det er, som sædvanlig i nyere Mercedes-biler, helt i top.

Der er simpelthen ikke mange bilfabrikanter, der kommer tæt på Mercedes-Benz hvad angår deres infotainmentløsninger, hvis man spørger mig. Brugerfladen er godt designet, systemet er responsivt, og det kan styres på flere måder, hvoraf de fleste bare fungerer. Personligt er jeg ikke meget til, at knapperne på rattet er touch, men man vænner sig til det med tiden.

Systemet opkobler hurtigt og nemt til ens telefon via Bluetooth, og bilen kan i øvrigt også følges på internettet og alt muligt andet. Den testede Mercedes-Benz E300e er udelukkende udstyret med USB-C porte. Det kan være træls lige nu, hvis man har en telefon, der bruger et traditionel USB-stik. Til gengæld er bilen fremtidssikret, da efterhånden alle nye telefoner benytter sig af USB-C.

Sikkerhed i Mercedes-Benz E300e

Mercedes-Benz E300e har en håndfuld sikkerhedsudstyr som standard. Du husker måske noget af det fra listen tidligere i anmeldelsen, men lad mig lige opsummere noget af det udvalgte sikkerhedsudstyr:

  • Bakkamera
  • Parkeringssensorer for og bag
  • Fjernlysassistent
  • LED forlygter
  • PRE-SAFE®
  • Regnsensor
  • Advarsel ved biler i blind vinkel
  • Automatisk nedblændelige bak- og venstre sidespejl
  • Direkte trafikinformation
  • Førerassistentsystemer

Det hele fungerer fint, og det synes jeg umiddelbart er gældende for Mercedes-Benz i generel forstand.

Især vil jeg rose denne Mercedes-Benz E300e for dens kamerasystemer, som ikke bare er i høj opløsning, men også aktiverer automatisk på forskellige tidspunkter. Det er eksempelvis, når man holder i et lyskryds, når man nærmer sig potentielle forhindringer (sten, stolper, vejskilte, kantstene og lignende). Selvom det kan virke som en gimmick, så er det realiteten meget rart i hvedagen.

Også parkeringssensorerne fungerer ganske udmærket, og er gode til at illustrere, hvor tæt man er på diverse forhindringer.

EuroNCAP sikkerhedstest

EuroNCAP er en europæisk organisation, der står for sikkerhedstest af biler på det europæiske marked. Baseret på deres sikkerhedstest giver de hver bil en score på op til 5 stjerner, og giver den ligeledes en procentscore i 4 væsentlige underkategorier.

Mercedes-Benz E-Klasse blev sidst testet tilbage i 2010, da den forrige generation blev introduceret. Det er ved at være rigtig lang tid siden, og en opdateret sikkerhedstest kommer muligvis inden for en overskuelig fremtid. Men for lige netop denne model på vi nøjes med den gamle test.

Her scorede Mercedes-Benz E-Klasse 5 ud af 5 stjerner. Denne score kan naturligvis ikke omregnes til i dag, da kravene løbende bliver højere og højere. Mercedes er dog gode til løbende at opdatere deres biler med nye sikkerhedsfunktioner, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at den testede Mercedes-Benz E300e også ville opnå 5 ud af 5 stjerner den dag i dag.

Resultater fra EuroNCAP sikkerhedstest af Mercedes-Benz E-Klasse (2010)
Beskyttelse af voksne i bilen86%
Beskyttelse af børn i bilen77%
Beskyttelse af bløde trafikanter59%
Brug af assisterende sikkerhedssystemer86%

Du kan læse mere om testens resultater ved at besøge EuroNCAPs hjemmeside.

Konklusion

Mercedes-Benz E300e er en god bil, der leverer på praktisk talt alle parametre – inklusive prisen. Hvis man kan leve med bulen i bagagerummet til batteriet, og en rækkevidde på ren strøm, der i realiteten lyder på mellem 39 og 45 kilometer, så får man her rigtig meget valuta for pengene.

Personligt er jeg overrasket over, at det gennemsnitlige brændstofforbrug ikke er meget værre end en tilsvarende Mercedes-Benz E300 benzinbil, når først batteriet er afladt. Hvis man ikke kører mere end 40 kilometer i hverdagen og har mulighed for at lade hjemme, kan man således have en ”elbil” i hverdagen, og en benzinbil i weekenderne – uden at man reelt set står med højere benzinomkostninger, når batteriet er tørt.

Hvis man har forelsket sig i plug-in hybrid konceptet, men ikke helt kan leve med den reducerede bagagerumsplads og gerne vil have en længere rækkevidde, så kan man vente på den nye generation af Mercedes-Benz E-Klasse. Her er plug-in hybrid teknologien tænkt ind fra start af, og man kan sandsynligvis se frem til længere rækkevidde, hurtigere opladning og nyere teknologier.

Hvornår en nye Mercedes-Benz E-Klasse bliver introduceret er svært at sige, men det vil sandsynligvis være i årene frem mod 2024. Indtil da, får man en ganske fornuftig deal med denne Mercedes-Benz E300e, som i øjeblikket bliver tilgodeset af de danske registreringsafgifter.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler