FIAT 500e er en ret interessant nyhed, fordi vi her får en FIAT 500 som elbil – uden at man kan se det. Jovist har bilen fået en overhaling og et nyt design, men forskellen på den nye elektriske FIAT 500 og de nye hybrid-versioner er praktisk talt umulig at spotte med det blotte øje.
Samtidig er den lille bybil jo som skabt til at være en elbil med et lille batteri; for en FIAT 500 har altid været bedst egnet til kørsel i storbyen. Omvendt er det dog også den første rigtige elbil fra FIAT, så spørgsmålet er om den nye FIAT 500e kan levere, hvor den skal.
Det – og meget mere – kigger jeg nærmere på i løbet af denne FIAT 500e anmeldelse. Hvis du er på udkig efter noget bestemt information, kan du bruge indholdsfortegnelsen nedenfor til at springe direkte videre til den eller de underoverskrifter, som du er mest interesseret i.
Tak fordi du læser med!
Hvad koster FIAT 500e Hatchback?
Inden vi fordyber os for meget i FIAT 500e og dens positive og negative sider, så lad os starte med at kigge på prislisterne og line-uppet af modeller. Den elektriske FIAT 500e kan nemlig købes i tre forskellige udgaver:
- FIAT 500e Hatchback
- FIAT 500e Cabriolet
- FIAT 500e 3+1
De to første kender vi allerede; den klassiske model med hårdt tag og cabriolet-udgaven med en kaleche, der kan trækkes tilbage. Den sidstnævnte er en ny karosseritype, hvor man faktisk får 2,5 dør ind til kabinen; de to traditionelle fordøre og en enkelt (smal) dør om til bagsædet i den ene side af bilen.
Den første type er den billigst; den kan nemlig, i skrivende stund, købes fra 190.090 kroner. Herefter fortsætter priserne op til 290.090 kroner for en cabriolet i højeste udstyrsvariant. Nedenstående tabel angiver de forskellige fra-priser som de ser ud ved udgivelsen af denne FIAT 500e Hatchback anmeldelse – men du kan altid finde aktuelle priser hos FIAT Danmark.
Model | Pris |
---|---|
FIAT 500e Hatchback Action (70 kW) | 190.090 kroner |
FIAT 500e Hatchback Passion (87 kW) | 228.090 kroner |
FIAT 500e Hatchback Icon (87 kW) | 238.090 kroner |
FIAT 500e Hatchback La Prima (87 kW) | 268.090 kroner |
Udstyrsvarianter
FIAT 500e er ganske fornuftigt udstyret allerede fra den billigste variant. Her får du blandt andet følgende standardudstyr:
- LED kørelys
- Aircondition
- Træthedsovervågning
- Automatisk nødbremse med fodgængerregistrering
- Skiltegenkendelse
- Automatisk nødopkald ved uheld
- 50 kW hurtigopladning
- Automatisk lyssensor
- Nøglefri start
Men det er især, når man kommer op i de næste udstyrsvarianter, at det begynder at rykke. I Passion-udgaven får du blandt andet en 7-tommers touchskærm, fartpilot, DAB+, 85 kW hurtigopladning, samt Apple CarPlay og Android Auto.
Går du endnu et trin op til Icon-udgaven, får du også alufælge, en endnu større touchskærm, regnsensor, varme i forsæderne og i viskerbladene, m.m. Hvis du har de sidste 30.000 til overs, kan det dog godt give mening at opgradere til La Prima, hvor du blandt andet får:
- LED forlygter
- 17-tommers alufælge
- Panormaglastag
- 360-graders droneoversigt
- 6-vejs justérbart førersæde
- Opvarmede sidespejle
- Trådløs oplader til smartphone
- Vognbaneassistent
- Intelligent adaptiv fartpilot
- Automatisk langt lys
Her får man en virkelig veludstyret elbil, men man har omvendt også betalt mere end ¼-million for en FIAT 500e.
Hvordan kører FIAT 500e Hatchback?
FIAT 500e er en bybil og den kører også som en – heldigvis. Den er virkelig gearet til bykørsel, hvilket betyder, at den er letkørt og nem at styre. Som med de fleste elbiler har FIAT 500e også nogle forskellige drive-modes, der i forskellig grad er med til at spare på strømmen. Og det er en god ting.
Vælger man eksempelvis den midterste køreindstilling, der hedder Range, gør bilen hvad den kan for at regenerere strøm, når den kan. Det gør den ved at bremse, så snart du slipper speederen. Det betyder, at man i realiteten kan nøjes med at bruge én pedal ved bykørsel, da man ikke behøver at bremse selv. Det gør blot bilen endnu mere gearet til bykørsel, og når først man har vænnet sig til den køretype, kan det være svært at vende tilbage til en traditionel bil.
Hvad der til gengæld gør det tydeligt, at FIAT 500e ikke er bygget som pendlerbil, der bare skal spise motorvejskilometer efter motorvejskilometer, er den dårlige lydisolation af kabinen. Der er simpelthen så meget vindstøj, når man kører på motorvejen, at det godt kan blive trættende i længden. Ved lavere hastigheder er det dog ikke et problem.
Ydeevne
Små bybiler har altid døjet lidt med meget små motorer, som nok altid har haft lige 10% for lidt motorkraft. Det er et problem, som vi kommer udenom i FIAT 500e, der med sin elmotor pludselig kan få godt med fart på, når man trykker på speederen.
Helt konkret yder den testede udgave 118 hestekræfter (87 kW). Det kan godt være lidt nørdet snak, men du skal bare vide, at den er rigelig hurtig – både fra start og når du kommer op i hastighed. Det gælder også for den lidt mindre motorvariant, som yder 95 hestekræfter (70 kW).
FIAT 500e er naturligvis ikke blevet til en racerbil, men man kommer ikke til at føle, at man mangler noget motorkraft i hverdagen.
Rækkevidde
Du har måske allerede gættet det; FIAT 500e er også en bybil, når det kommer til rækkevidden. Den er sådan set opgivet til at køre hele 320 kilometer på en fuld opladning ved blandt kørsel, men lad mig bare afsløre med det samme, at det er et meget optimistisk tal.
Min test, med en god blanding af motorvejs-, landevejs- og bykørsel, har resulteret i en forventelig rækkevidde på omkring 200 kilometer. Selvom testen er foregået i en af årets koldeste uger (kulde kan forringe rækkevidden), er 120 kilometer mindre end det opgivne simpelthen ikke godt nok.
Heldigvis er rækkevidden lidt bedre, hvis man kan holde sig til bykørsel. Her er det nemlig ikke urealistisk at køre mere end 300 kilometer på en opladning. Det er straks bedre, men fortsat ikke i nærheden af de 455 kilometer, som FIAT fortæller, at bilen kan køre ved bykørsel.
De upræcise angivelser af rækkevidde er dog ikke noget, som FIAT er alene om. Det er et generelt problem for elbiler, at de opgivne rækkevidder ikke er pålidelige nok – desværre.
FIAT 500e rækkevidde og strømforbrug | ||
---|---|---|
Bykørsel | 7,2 km/kWh | 302 kilometer |
Landevej | 5,7 km/kWh | 239 kilometer |
Motorvej | 4,2 km/kWh | 176 kilometer |
Gennemsnit | 4,6 km/kWh | 193 kilometer |
Opladning
Nu er det vist tid til at komme sig ovenpå de lidt nedslående nyheder om bilens rækkevidde. FIAT 500e er nemlig interessant alligevel, selvom jeg tidligere har været hård til at dømme elbiler ude på grund af utilstrækkelige rækkevidder.
Den elektriske FIAT 500 kan nemlig fås med helt op til 85 kW opladning. Det betyder, at den kan oplade rigtig hurtigt for sådan en lille bil. Helt konkret kan du lade fra 0 procent til 80 procent på blot 35 minutter. Jævnfør ovenstående gennemsnitlige forbrug, svarer det til 154 kilometers rækkevidde på lige over en halv time.
Det er ganske pænt, og hidtil uset i en sådan lille elbil. Årsagen til, at det kan lade sig gøre, kan blandt andet findes i bilens tekniske aspekt. Den nye FIAT 500e er nemlig bygget fra bunden som elbil. Det er i modsætning til eksempelvis en MINI Cooper SE, som er en benzinbil, der er blevet konverteret til elbil.
Det har en lang række fordele; blandt andet, at man kan gøre plads til hurtigopladning. Om det er rent tilfælde eller om det har noget med hinanden at gøre, tør jeg ikke sige, men FIAT 500e er også den første elbil, jeg har testet, hvor der ikke har været problemer med opladning på noget tidspunkt.
Mest populære ladebokse og opladekabler
Hvis du ender med at anskaffe dig en FIAT 500e, vil du få mest ud af den, hvis du har mulighed for at oplade den derhjemme. Det kan både være tidskrævende og dyrt udelukkende at benytte sig af offentlige ladestandere. Derfor anbefaler vi, at man installerer en ladeboks på adressen. Hvis du vil have en nogenlunde idé om, hvad det koster kan du blandt andet se nedenstående oversigt fra PriceRunner over de mest populære ladebokse og ladekabler i øjeblikket.
Kabinen i FIAT 500e Hatchback
Når man sætter sig ind i FIAT 500e, så oplever man straks, at de har bibeholdt det charmerende design indvendigt også. Men inden man når så langt, skal man først åbne døren – men der er ikke traditionelle dørhåndtag i den lille bil. I stedet skal man stikke hånden ind i hulrummet og klikke på en lille knap, der åbner døren – en finurlig detalje.
Og vi bliver lige ved åbningen af døre i FIAT 500e. Man har nemlig også sløjfet det traditionelle håndtag indvendigt og erstattet det med en lille rund knap. Det fungerer upåklageligt, men hvis det en dag skulle fejle, er der et manuelt dørhåndtag nede i dørlommen.
Kvaliteten i kabinen er fornuftig – den er ikke i top, og virker måske heller ikke så gennemført som eksempelvis MINI Cooper SE. Til gengæld har den nogle andre fordele som eksempelvis mere rummelighed, et mere luftigt design og sæder fremstillet af genbrugt plast (Seaqual).
Kabineplads
Generelt er det positivt, at den elektriske FIAT 500e holder fast i rødderne, når det kommer til design og udtryk. Men det betyder desværre også, at kabinepladsen ikke er blevet vanvittigt meget bedre end i dens benzindrevne forgængere.
På forsæderne er det ikke et problem medmindre man er væsentlig højere end mig (jeg måler 1 meter og 80 centimeter). På bagsædet er sagen dog en anden. Her kan jeg simpelthen ikke sidde bag mig selv uden at støde mine knæ på forsædet foran mig. Jeg kan heller ikke sidde med nakken strakt, fordi mit hoved støder på loftet.
Hvis man kombinerer ovenstående med, at det ikke nødvendigvis er en leg at komme ind og ud fra bagsædet, så må man bare erkende at FIAT 500e fortsat er en bil til 2 personer – især i hatchback-udgaven.
Opbevaringsplads
Heldigvis er historien lidt en anden, når det kommer til opbevaringsplads i FIAT 500e. Her er nemlig et stort handskerum, et dybt armlænsrum og et nærmest lige så dybt afdækkeligt rum foran armlænet.
Dørlommerne i fordørene er en fornuftig størrelse med plads til lidt af hvert, og så er der 2 rigtige kopholdere. Her har jeg dog noteret mig, at det reelt set kun er den ene, der er brugbar.
Bagagerum
FIAT 500e har et bagagerum i en udmærket størrelse. Helt konkret måler det 185 liter, og selvom det er mindre end bagagerummet i eksempelvis MINI Cooper SE og Renault ZOE, så er jeg positivt overrasket. Det er da også større end bagagerummet i Honda e.
Hvis du blot skal bruge din nye FIAT 500e som elbil i byen, så har du mere end rigeligt plads bag til. Du kan jo også lægge bagsæderne ned, hvis de alligevel ikke bliver brugt – dermed får du lidt ekstra plads at rutte med.
Infotainmentsystem
Bilens infotainmentsystem er, når det virker, virkelig godt. Det har et lækkert og moderne design, som absolut bliver hjulpet på vej af den 10,25-tommer store skærm. Det har både navigation, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, så hvis man ikke kan lide det, kan man altid slå sin telefon til.
Desværre er det bare ikke altid, at det fungerer upåklageligt. I løbet af min FIAT 500e test prøvede jeg både, at sproget på alt i infotainmentsystemet og det digitale instrumentbræt ændrede sig til italiensk – helt uopfordret.
På tidspunkter har bilen også haft problemer med at klimakontrollen på skærmen ikke ville åbne – på trods af, at resten af systemet fungerede fint. Heldigvis har man valgt at bibeholde en masse fysiske knapper i FIAT 500e, og det er derfor stadig muligt at justere temperatur, sædevarme og så videre, når systemet driller.
Sikkerhed i FIAT 500e Hatchback
FIAT 500e og sikkerhed er ikke to ting, der altid har gået hånd i hånd. Ligesom med så mange små biler, har en FIAT 500e aldrig været det sikreste valg på markedet – og det har sådan set ikke ændret sig. De små biler er bare mere usikre.
Men man har hos FIAT oppet sig, og udstyret den nye elektrisk FIAT 500 med en række sikkerhedssystemer. Testbilen har blandt andet:
- Skiltegenkendelse
- Nødbremse med fodgængergenkendelse
- Vognbaneassistent
- Automatisk nødopkald ved ulykke
- Blindvinkelassistent
- 360 graders kamera
- LED-lygter
Det hele fungerer generelt rigtig fint. Det er ikke det bedste i klassen, men det virker som det skal det meste af tiden. I modsætning til mange biler, hvor blindvinkelassistenten giver en visuel advarsel i sidespejlet, får man i stedet en advarselslyd, hvis man aktiverer sit blinklys, mens der er en bil eller et objekt i den blinde vinkel.
EuroNCAP sikkerhedstest
Den nye FIAT 500e er ikke blevet sikkerhedstestet af EuroNCAP, som er den europæiske organisation for sikkerhedstest af personbiler. Den eneste test, der foreligger, er af den FIAT 500, der blev introduceret tilbage i 2017.
Man kan diskutere, hvor indikativ den er af sikkerheden i den nye FIAT 500e, men i mangel af bedre har jeg opsat resultaterne fra denne test i tabellen nedenfor.
FIAT 500 sikkerhedstest (EuroNCAP – 2017) | |
---|---|
Beskyttelse af voksne i bilen | 66% |
Beskyttelse af børn i bilen | 49% |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 53% |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 27% |
Samlet score | 3 ud af 5 stjerner |
Det er min klare overbevisning, at FIAT 500e ville klare sig bedre, hvis den blev testet af EuroNCAP i dag.
Konklusion
Det var næsten alt, hvad jeg havde at sige om FIAT 500e i denne anmeldelse, men inden jeg siger endegyldigt farvel og tak, vil jeg lige runde af med en kort konklusion i tilfælde af, at du skulle have misset noget undervejs i testen.
FIAT 500e er generelt en vellykket bil; man har formået at bibeholde det charmerende design på trods af, at bilen er bygget op fra bunden som en helt ny bil. Ligesom sin forgænger kniber det lidt med bagsædepladsen, og det skal man indfinde sig med, inden man skriver under på købsaftalen.
Men hvis ikke man har behov for (eller hvis man kan leve med) den utilstrækkelige bagsædeplads, får man her en utrolig fin elbil. Den er charmerende, den kan oplade hurtigt og den har en masse fine sikkerhedssystemer. Rækkevidden sætter ingen rekorder, men som bybil eller bil nummer to har jeg svært ved at forestille mig, at det nogensinde skulle give problemer.
Hvis mit kørselsbehov var mindre og mere centreret omkring bykørsel, ville en FIAT 500e absolut være på listen over potentielle nye biler.