Test: Porsche 718 Cayman GT4 RS



For mange er Porsche et af de bilmærker, der står absolut øverst på listen over drømmebiler. Det gælder såmænd også for bilanmeldere som undertegnede. Derfor var det da også en skuffelse, da jeg måtte lade tidligere medanmelder og fotograf på Bilbloggen agere vikar henover en weekend med Porsche 718 Cayman GT4 RS, da jeg selv var udenlands.

Måske husker du Mads Bordinggaard, der har været vært på mange af Bilbloggens videoanmeldelser på Youtube, og som i dag driver Earthlander Media. Lige så ærgerlig jeg var over at takke nej til testbilen her, lige så begejstret var han for at takke ja. Det er der kommet nedenstående anmeldelse ud af, så læs med og bliv klogere på bilen, der af flere er blevet kaldt den vildeste Porsche til dato: Porsche 718 Cayman GT4 RS.

Priser og udstyr i millionklassen

De bliver lykkelige inde på Christiansborg hver eneste gang, der er en dansker, der beslutter sig for at købe en Porsche 718 Cayman GT4 RS. Inklusiv moms og afgifter ender fra-prisen nemlig på intet mindre end 2.904.900 kroner – hvilket er lige knap en million kroner mere end den ”almindelige” Porsche 718 Cayman GT4.

Til gengæld behøver du ikke at købe ekstraudstyr, for bilen er i overvejende grad udstyret præcis som den skal. Men skulle du have lyst til eksempelvis at få den i en specialfarve, med magnesium-fælge eller måske en Weissach-pakke kommer det til at koste, som fremhævet i nedenstående tabel:

EkstraudstyrPris
Specialfarve63.592 kroner
20-tommer magnesiumfælge294.425 kroner
Weissach-pakke312.992 kroner
3D-printet kropstilpasset sædeindlæg52.967 kroner
Løftesystem på foraksel51.330 kroner
Priser på udvalgt ekstraudstyr til Porsche 718 Cayman GT4 RS.

Alligevel mente Porsche Danmark at testbilen skulle udstyres med en lang række ekstraudstyr, som det fremgår af specifikationsarket. Det betyder, at den samlede pris for bilen, som testen er baseret på og som du ser på billederne, løb op i svimlende 3.451.499 kroner, da den blev bestilt tilbage i sommeren 2022.

Hårdkogt sportsvogn – i udseende såvel som køreoplevelse

For de fleste Porsche-kendere er en Porsche GT noget særligt. Det er den, selvfølgelig, fordi det er det, den er lavet til at være: særligt god på vejen, endnu bedre til en track day. Når der så kommer RS på til sidst, ja, så bliver det noget helt, helt særligt. Sådan er det også med GT4 RS. Udstrålingen er intet mindre end hårdkogt. Det kan ikke beskrives mildere end det. Det kan måske virke forbløffende, at Porsche har lykkes med at få en Cayman, ”frisør-Porschen”, til at se hårdkogt ud. Men det har de. Med 20” eger-fælge i aluminium, direkte kig ind til de rødlakerede bremsekalibre, den sorte frontklap i kulfiber, strippet for maling, og ”GT4 RS” skrevet på hver side af den enorme hækspoiler, er det svært ikke at blive en anelse intimideret.

På en eller anden måde er 718 Cayman GT4 RS også en længe ventet hyldest til den oprindelige Porsche 718, som, dengang i midten af 1900’tallet og frem, vandt adskillige løb, herunder flere 12 timers løb på Sebring og Targo Florio på Sicilien. Der er i hvert fald ingen tvivl om, hvad bilen er lavet af og lavet til: race. For sådan en som mig, en mand der er glad for biler, men desværre har al for lidt erfaring med kørsel i dem fra øverste hylde, som Porsche 718 Cayman GT4 RS er, så var følelsen i min krop, da jeg forlod Porsche-forhandleren i det nordlige Århus, intet mindre end ærefrygt. Den helt hårde undervogn, den ublide igangsætning, den dybe, rustne rumlen fra den 4-liter store, sekscylindrede sugemotor, der leverer 500 hestekræfter ved 8.400 omdrejninger.

Og lad os lige blive lidt ved de der 8.400 omdrejninger. For det er et vildt tal. Jeg har kun kørt på motorcykler, der kan presse nålen helt derop, men Porsche 718 Cayman GT4 RS stopper først ved 9.000 omdrejninger, og lige dér, mellem de 8.400 og 9.000 omdrejninger, dér sker der noget magisk: for selvom man ikke er i tvivl om, at sideruderne er skiftet ud med to, enorme indsugningskanaler, så går motorlyden fra at være et højt råb, til at være et decideret skrig. Et skrig der gav et smil på læben første gang, og anden gang, og tredje gang, og fjerde…

Porsche 718 Cayman GT4 RS er selvfølgelig udstyret med den efterhånden velkendte ”kikkertknap”, og selvom det er lidt som om, de ikke rigtig mente det, da de satte spjæld i udstødningen på dén her, dæmper den da lyden lidt. Men i løbet af de 1.300 kilometer jeg nåede at køre i bilen, var spjældet ikke lukket – og det var der ikke nogen, der var i tvivl om! Hør hvordan bilen lyder i nedenstående video.

Hverdagsbil for singler og egoister

Det kan virke en anelse blasfemisk at tale praktikalitet i samme sætning som Porsche GT4 RS, men ikke desto mindre vil jeg vove mig ud i det alligevel. For det ér faktisk muligt at have ting med rundt, når man kører Porsche. Jeg var på intet mindre end to videoopgaver med både videokamera, gimbal, kamerastativ, videolampe, lampestativ, og der var ganske vidst ikke plads til en passager længere, men jobbene blev fuldført. Detaljen med H-seler i begge sæder er sjov og absolut brugbar til en trackday, men der er heldigvis også almindelige trepunktsseler til brug ved almindelig kørsel på vej. Der er hverken adaptiv fartpilot, lane-assist, nøglefri betjening, el-sæder eller firehjuls-styring i Porsche GT4 RS, og det er præcis, som det skal være. Ikke én af ovennævnte funktioner ville klæde en bil som denne, som i både udseende og væsen gør krav på dig som chauffør, som ingen andre biler gør.

GT4 RS leverer kontant og direkte styring, og den lynhurtige PDK-gearkasse gør et fabelagtigt stykke arbejde med at finde det rigtige gear på et splitsekund, når du træder speederen i bund. Det havde bestemt været sjovt at prøve Porsche 718 Cayman GT4 RS med manuel gearkasse, men de få gange hvor jeg selv prøvede at skifte gear med paddleskifterne bag rattet, blev jeg overrasket over, hvor langsom og uduelig jeg var i forhold til computeren.

Det blev ikke til mange launch controls eller voldsomme nedskift, for den udleverede bil havde trætte dæk på efter en track day, men du kan se et amputeret forsøg på en launch her.

Konklusion

Når alt kommer til alt, er Porsche 718 Cayman GT4 RS en bil for de få; til dels grundet den tårnhøje prissætning, men måske i endnu højere grad grundet dens hårdkogte beskaffenhed. For lige så meget som den øredøvende udstødning, den omdrejningsvillige motor og de 500 hestekræfter sikrer bilen fremragende køreegenskaber, er de også alle med til at sikre, at det kun er de mest passionerede entusiaster, der vil sætte sig bag rattet i en vogn som denne til hverdag. Så når Porsche selv beskriver bilen som ”fuldkommen ufornuftig”, kan vi kun være enige.

Heldigvis er der nogle skøre mennesker iblandt os, der gerne ofrer sine penge og komfort for, at vi andre kan opleve biler som Porsche 718 Cayman GT4 RS i gadebilledet. Drømmer du om en god køreoplevelse, uden at det bliver lige så hårdkogt som bilen her, har Porsche også andre forrygende modeller i porteføljen, såsom den lidt mere afdæmpede 718 Boxster GTS og naturligvis den ikoniske 911’er.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler