Flokken af små hatchbacks med mange hestekræfter lever i bedste velgående, på trods af at de udgør et fåtal af det samlede antal af de små biler. I hvert fald på dansk jord. Det skal dog ikke stoppe os fra at have sjov i netop en Renault Megane GT, med 205 hestekræfter, i en lille uges tid.
(Renault Danmark lånte os en fin, blå Renault Megane GT i en lille uges tid med henblik på anmeldelse)
Den pumpede Megane GT koster 335.900 kroner uden ekstraudstyr – og for de penge får man en 1,6-liters benzinmotor med en ydelse på op til 205 hestekræfter og 151 kW. Gearkassen er en 7-trins EDC-automatgearkasse og så er bilen i energiklasse B. Her får du blandt andet udstyr som paddle-shift, Launch Control, 4Control, en 7-tommers touchskærm med Renaults R-Link 2-infotainmentsystem, læderrat, vognbaneassistent, m.m. Du kan se den fulde pris- og udstyrsliste for Renault Megane her.
Testbilen, som du ser på billederne, havde derudover følgende ekstraudstyr: Adaptiv fartpilot og head-up display til 9.900 kroner. Alcantara læderindtræk med GT-blå detaljer til 17.900 kroner, et panorama el-soltag til 14.900 kroner, en 8,7-tommers touchskærm og BOSE lydsystem til 17.900 kroner, GT-blå metallak til 7.500 kroner, parkeringspakke med håndfri parkering og advarsel ved blinde vinkler til 11.900 kroner, og et reservehjul til 1.500 kroner.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Hvordan kører Renault Megane GT?
Ydeevne
Renault Megane GT er, som nævnt, udstyret med en 1,6-liters benzinmotor, der yder op til 205 hestekræfter. Sammen med navnet, indikerer det, at den har krudt i bagen. Og det har den. Selv på den kolde og våde asfalt, som vi jo nyder så godt af her sidst på vintermånederne, kommer den hurtigt op i fart. Den officielle 0-100 km/t tid lyder vistnok på 7,1 sekunder. Om den er lige så hurtig i virkeligheden kan jeg ikke svare på, men der er ingen tvivl om, at det føles hurtigt, når man accelererer. Efter en kort forsinkelse, bliver man hurtigt slynget tilbage i sædet, og får fornemmelsen af fart.
Hvis det er hurtige accelerationer og fart man er til, så gør Renault Megane GT det ganske godt.
Kørsel
Som et sportsbil, kører Renault Megane GT ganske pænt. Til tider føles det som om bagenden – og måske bilen generelt – er lige lidt for meget til den tunge side. Jo tungere bilen er, jo flere kræfter skal der typisk til før at den føles sjov og let at køre. Renault har heldigvis hjulpet den lidt på vej i den rigtige retning med det såkaldte 4Control-system. Det her system med at få bilen til at føles mere adræt og stabil – især i sving. Det sker ved, at baghjulene drejer en smule i den modsatte retning af forhjulene ved lave hastigheder – og ved høje hastigheder drejer de samme vej som forhjulene. Det virker rigtig fint i de fleste situationer, og sjældent har jeg oplevet en bil som denne, stå så godt fast i svingene.
Det eneste negative jeg kan komme på her, er at hvis man køber en hot hatch, som denne Megane GT må kunne betegnes som, for dens naturlige respons og god føling med bilen – så kan det måske føles som en berøvelse af din frihed, når 4Control systemet griber ind.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Komfort
Komfort er ikke GT’ens stærke side – i hvert fald ikke i den klassiske forstand. Testvarianten er udstyret med faste sportsæder, med god støtte i siderne. Det sikrer, at man ikke glider frem og tilbage, når man finder en sjov, kurvet landevej. Omvendt, hvis man foretrækker bløde stof- eller lædersæder til ens hverdagskørsel, så kan det hurtigt blive anstrengende at sidde i sportsæder dag ud og dag ind.
Affjedringen er relativ hård, hvilket i stor grad skyldes bilens sportschassis. Mens det sænker komforten en smule, øger det markant ens føling med vejen og bilen. Endnu en gang, så er det en bil fra Renault Sport-serien, og dermed er det det sportslige der vægtes højest.
Brændstofforbrug
Gennem testugen, med en god blanding af motorvejs-, landevejs- og bykørsel, opnåede jeg et gennemsnitligt forbrug på 7,9 l/100 km (12,65 km/l). Jeg kørte, som jeg forestiller mig at en typisk Megane GT køber vil køre. Hurtige accelerationer på tilkørsler til motorvejen, hurtig afgang fra et lyskryds, og ellers blot fartpilot på motorvej og landevej. Med bilen i sportstilstand eller RS Drive cirka halvdelen af ugen, virker forbruget acceptabelt. Bilen er opgivet til at kunne køre op til 16,7 km/l.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
Kabinen i Renault Megane GT
Kabinen
Som det ses på billederne, var testbilen udstyret med GT-blå detaljer på sæder, rat, gearstang, osv. Det bliver altså slået fast fra starten, at det her, det er ikke din sædvanlige Renault Megane. Om det er kønt eller ej, kan man nok diskutere længe, men sportsligt ser det ud.
På trods af dens sportslighed, så er der nu alligevel okay med plads i kabinen. Man kan godt være bekendt at placere sine forældre på bagsædet – så længe de ikke er mere en 1,90 høje. Mens benpladsen er fin, så skal man ikke være for høj, hvis man ønsker at undgå at støde hovedet ind i loftet. Tre personer på bagsædet, er dog ikke at anbefale, men kan også godt lade sig gøre.
Der er fint med opbevaringsplads rundt omkring i bilen. Der er blandt andet et kombineret kopholder- og opbevaringsrum i midterkonsollen, hvor man kan ændre på de enkelte rums størrelse. Der er opbevaring under armlænet, der i øvrigt kan køre frem og tilbage, der er et okay handskerum, på trods af, at det ikke er noget at råbe hurra for, og så er der også opbevaring, samt USB-outputs under klimaanlægget. Sidelommerne i dørene er fine til en lille bog eller lignende, men du får ikke klemt større genstande derned – hverken på forsædet eller bagsædet.
Kvaliteten af materialerne virker til at være nogenlunde – klassisk Renault-stil. Der er meget plastik i kabinen, og foruroligende mange delte dele, med den noget billigere Dacia Duster. Det hele fungerer dog, og skal nok holde i længden – så må man jo bare vurdere, om man kan leve med lidt hård plastik rundt omkring.
Til gengæld er Megane GT’en her udstyret med et utroligt lækkert BOSE lydanlæg, som, hvis man er til god lyd i bilen, er et kæmpe plus.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
Bagagerum
Megane GT’ens bagagerum er overraskende stort. Hvis ellers man kan lokke familien til at pakke i bløde tasker, så er der ingen problemer med at tage en uges tid eller to syd på med fire personer i bilen.
I hver side af bagagerummet er bilen udstyret med kroge, hvor man kan hægte indkøbsposer fast, så man ikke har tomater og ødelagte æg ud over hele bagagerumsgulvet, når man har kørt lidt for vildt på vej hjem fra SuperBrugsen.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
Infotainmentsystem
Meganes infotainmentsystem består, i testbilen her, af en 8,7-tommers oprejst touchskærm. Den er udstyret med det samme system, R-Link, som man også finder i de fleste andre nyere Renault’er. Kønt er det ikke just, men det fungerer, med store knapper, relativt intuitivt og endda hurtig opkobling via Bluetooth.
Derudover var der i testmodellen også Apple CarPlay og Android Auto. Det fungerede fint, bortset fra, at man ikke kan have en telefon forbundet via Bluetooth, samtidig med, at man har en anden telefon forbundet via Apple CarPlay. Derudover er Apple CarPlay designet til en horisontal skærm, men skærmen i Megane er vertikal. Det betyder store sorte kanter og lille skrift – hvilket kan være en anelse besværligt, når man samtidig skal være opmærksom på trafikken.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Drive modes
Enhver bil med respekt for sig selv, er efterhånden blevet udstyret med diverse drive modes, om end det kan virke en smule meningsløst. Men – i Megane GT giver det kun god mening. Kigger man på midterkonsollen, bag gearstangen, finder man noget så lækkert som en R.S. (Renault Sport) Drive knap. Når man klikker på den skifter bilen til sport, alt bliver rødt og motorlyden bliver lidt højere (og vistnok også lidt mere kunstig).
Udover sporttilstand har man også muligheden for komfort-, personlig- og neutral indstillinger. Disse justerer en smule på styretøjet, motorlyd, m.m., men det er ikke meget.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Udsyn
Udsynet fra førersædet er acceptabelt for en hatchback og er generelt på niveau med konkurrenterne. Der er ingen ualmindeligt store blinde vinkler og bagruden er en udmærket størrelse.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
En fed feature: Automatisk parkering
Noget, som denne Renault Megane GT kan, som ikke har meget med fart og hestekræfter at gøre, er automatisk parkering. Hvis ellers du kan finde en bås, der er tegnet op med hvide streger, så kan du få bilen til at parkere for dig. Om det er parallelparkering eller parkering i en almindelig parkeringsbås, så er den her lille franske bil klar på at gøre det for dig.
Normalt fremhæver jeg ikke en funktion som denne, fordi det meget sjældent virker. Men med Megane GT’en her, lykkedes det første gang, og ugen igennem havde jeg en succesrate på omtrent 80 procent. Ganske pænt.
Systemet virker ved, at man klikker på en knap, når man har fundet sin parkeringsbås. Herefter vælger man hvilken slags parkering, der er i spil. Når man har valgt, begynder bilen at give instrukser. Første instruks ved en parallelparkering lyder på at sætte bilen i bakgear. Hvorefter man blot behøver at styre hastigheden ved at holde foden på bremsen, og så styre bilen ellers sig selv på plads ind i båsen. Hvis nødvendigt beder den om, at man sætter bilen i drive, så den kan køre frem og rette op.
Et super fedt system, der, som det første nogensinde, rent faktisk har virket så godt og så nemt, at jeg er blevet ved med at bruge det hele ugen. Så kæmpe thumbs up til Renault for det!
Sikkerhed
Renault Megane er som standard udstyret med ABS-bremser, selealarm på alle siddepladser, dæktrykssensorer, elektronisk stabilitetskontrol, antispin og ISOFIX-beslag på bagsæderne. Vælger man GT-varianten får man derudover også automatisk nær- og fjernlys, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, aktivt nødbremsesystem og afstandskontrol. Derudover kan man tilvælge et head-up display og adaptiv fartpilot.
Bilen scorede, i 2015, fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest, og er dermed kvalificeret til sikkerhedsfradrag fra registreringsafgiften. Den fik 88% i beskyttelse af voksne passagerer, 87% i beskyttelse af børn, 71% i beskyttelse af bløde trafikkanter og 71% i assistentsystemer. En ganske pæn score.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Konklusion
Renault Megane GT er et fornuftigt bud på en bil, til dig der godt kan lidt fart og sjov i din bil, men samtidig gerne vil kunne bruge den i hverdagen. Den har de praktiske aspekter fra en klassisk Megane – måske lige med undtagelsen af komforten – samtidig med, at den byder på sportslige egenskaber, som man bestemt ikke får i en klassisk Megane.
Udstyrsmæssigt, er den pænt udstyret, og køber man GT-varianten, kan man så godt som undgå at tilvælge ekstraudstyr. Sammenlignet med en Golf GTI, der starter ved 424.295 kroner, så får man altså ret meget bil for pengene her – om end kvaltieten måske lige er et niveau lavere. Til gengæld vil jeg argumentere for, at Megan’en er noget pænere og mere frisk i designet end en Golf GTI.
Men har du et stramt forhold til vores svenske naboer, kan du hurtigt vælge Megane GT fra. Vælger man, at bilens diverse elektroniske skærme, skal være på dansk, vil der enkelte steder – blandt andet i instrumentbrættet – dukke svensk tekst op. En lille detalje, som ikke betyder så meget, men som giver et indtryk af den her til tider manglende gennemførthed i Renaults biler.
1 kommentar