Elbil, der oplader

3 gode grunde til at skifte til elbil



Hvis du overvejer at købe en ny bil, kan det givetvis være værd at overveje en elbil. Udover, at de er lidt billigere i afgift, har de også en række fordele, som du ikke får på samme måde i en benzin- eller dieselbil.

Her i artiklen har vi samlet tre af disse fordele og gode grunde, som kan tale for valget af en elbil. Det er dog naturligvis ikke alt sammen guld og grønne skove, da der også er adskillige ulemper ved at skifte til en bil med elmotor. Flere af disse kommer vi ind på i vores anmeldelser af elbiler, som vi har lavet gennem tiden.

Billigere vedligehold

En elbil er generelt langt mindre kompliceret end en bil med benzin- eller dieselmotor. Helt simpelt forklaret, er det i virkeligheden en meget kraftig skruetrækker med hjul. Derfor er der også langt færre sliddele og man slipper blandt andet for at skulle påfylde og få skiftet olie.

Det betyder, at der kan være mange penge at spare, når man skal have serviceret og vedligeholdt sin elbil. Hvor meget du kan spare i forhold til din gamle eller nuværende bil afhænger naturligvis af, hvor meget vedligehold den har krævet. Men frekvensen af værkstedsbesøg burde alt andet lige være lavere med en elbil. Du kan finde service på elbiler her, og blive klogere på, hvad du skal budgettere med.

Højere komfort

Langt de fleste elbiler nyder godt af et højere komfortniveau end tilsvarende biler med benzin- eller dieselmotor. Årsagen er naturligvis elmotoren, der praktisk talt ikke siger en lyd sammenlignet med en brændstofmotor. Man slipper altså for den konstante brummen, der kommer fra motorrummet, hvilket i den grad kan være en befrielse.

Denne effekt er typisk størst i byen, fordi det som regel er her at motorstøj er værst. Ved højere hastigheder (50 km/t og opefter) er det dækstøjen, der er højest, og den kan elbilen desværre ikke komme udenom.

Til gengæld har elmotoren typisk ikke en gearkasse (der er enkelte undtagelser, hvor bilen er udstyret med to gear). Det betyder, at du ikke har oplevelsen af rykkende gearskift, som man kan få i mange biler med brændstofmotor og dermed gearkasse.

Det fantastiske ved elbiler er, at ovenstående fordele opnås uanset om man køber en billig elbil som MG ZS EV eller en luksusmodel som Porsche Taycan. Dermed ikke sagt, at de er ens, for der er naturligvis stadig forskel på affjedring, lydisolering og så videre.

Bedre for miljøet

Der er megen diskussion om, hvorvidt en elbil rent faktisk er mere klimavenlig en biler med brændstofmotorer, når man indregner forurening ved produktion, skrotning og produktion af den strøm den lades med. Vi skal ikke her gøre os til dommere over, hvorvidt den er mere eller mindre skadelig overfor klimaet.

Men vi kan sige, at den er bedre for miljøet. For elbiler udleder nemlig intet CO2 under kørsel. Det betyder, at der forurenes mindre på de danske veje, når der køres med elbiler kontra biler med brændstofmotorer. Dermed bliver luften renere i især byerne, og det bidrager til mindre sygdom, en klarere udsigt til himlen og mere.

Total
7
Shares
13 kommentarer
  1. Jeg ved ikke hvor mange elbiler du har kørt
    Men jeg finder at dækstøj ganske betydelig i de biler jeg har prøvet.
    Biler i den forholdsvis billige ende af skalaen
    En Kona støjede mere end vores egen meget billige benzinbil

    1. Hej Morten,

      Nu har jeg kørt et par stykker, og du har helt ret i, at dækstøjen i nogle tilfælde kan virke betydelig. Jeg er dog af den ret klare opfattelse, at det i højere grad skyldes, at det er “det eneste” man kan høre, fordi motorlarmen ikke er der. Dermed kommer støjen fra dækkene til at virke mere voldsom. Og der er ingen tvivl om, at det i højere grad er i de billigere biler, fordi de som regel vil være værre støjisoleret.

      Dækstøj kommer man desværre aldrig udenom, men man kan gøre sig selv den tjeneste at vælge nogle mere lydsvage dæk, hvis det er til gene. Jeg ved, at flere online webshops såsom Dæk-Online.dk giver mulighed for at filtrere efter dækstøj i dB.

      Tak for din kommentar 🙂

  2. Har selv haft en elbil. Renault Zoe. Denne er solgt igen. Dine punkter er korrekte, men mangler en del forhold. Det helt store punkt er infrastruktur og tid det kræver at lade. Jeg skal sikkert have en elbil igen, men kun som nr. 2 bil. Da udviklingen på Elbiler går stærkt må man også forvente stor afskrivning på bilen. Det kan langt overveje besparelse på service. Det er på ingen måde så rosenrødt som du skriver. Min næste bil kører også på brændstof indtil videre.

    1. Hej Jan,

      Tak for din kommentar. Du har helt ret i, at infrastrukturen (og dermed tidsforbruget) ift. opladning endnu har plads til forbedring. Det går dog den rigtige vej, så det hele tiden bliver nemmere at være elbilsejer på tur i både Danmark og resten af Europa. Samtidig er der også fokus på det fra bilproducenternes side, for det handler også om at få bilerne til at lade hurtigere og have større batterier. Desværre er det noget, som Renault kæmpede lidt med, da de lavede Zoe.

      Jeg har opdateret artiklen for bedre at reflektere, at det naturligvis ikke er så rosenrødt det hele. Som du og andre vil kunne læse, er det også noget vi er bevidste om i forbindelse med vores anmeldelser af elbiler, m.m.

      Generelt er jeg helt enig i, at elbil primært er #2-bil indtil videre, men der går nok ikke længe, før man godt kan vælge den som primær bil, hvis man har mulighed for at lade hjemme.

      Tak fordi du læser med!

      1. Ved ikke helt, men en el bil er ikke helt gørn..
        Produktionen er el bil iser batteri sviner mere end en benzin bil der har kørt Ca 200 tus km, ja det er rigtig der er ikke det helt store udskrivning på en elbil, men den kommer når batteri skal skiftes.. Så et eller andet sted er det same same..

        1. Du har helt ret, Daniel. En elbil er ikke hel grøn, hvilket også pointeres i artiklen, men i nærmiljøet forurener den mindre – det kommer vi ikke udenom.

          Ift. udskiftning af batteri bliver det spændende at se, hvor lang tid de nyeste generationer af elbiler kan holde sig kørende med en fornuftig batterikapacitet. Vi ser jo blandt andet Toyota, der nu garanterer, at batteriet holder minimum 90% kapacitet i 10 år / 240.000 km.

  3. Jeg elsker selvudnævnte eksperter.
    Har forfatteren fået 02 i matematik?
    Alle 3 påstande er direkte forkerte.

    Prøv undersøg sagen mht priser og klimaaftryk. Især total pris og aftryk i virkeligheden og ikke fra en brochure.
    Min 2014 diesel udleder 109g pr km. Alle elbiler står til 0g, selvom typisk elproduktion udleder 250g pr kW i snit.

    1. Hej Igor,

      Tak for din kommentar. Heldigvis har forfatterens karakter i matematik intet med artiklens indhold at gøre, og det her er ikke et forum, hvor sådanne nedladende kommentarer hører til.

      De tre påstand er faktisk korrekte. Jeg har opdateret artiklen med links til kilder, der understøtter pointerne. Det er gang på gang påvist, at elbiler er billigere at servicere end biler med brændstofmotorer. Støjniveauet er lavere, fordi motorstøjen elimineres, og CO2-aftrykket er bedre for miljøet. Som du vil bemærke, specificerer artiklen, at det handler om udledning af CO2 under kørsel – og altså ikke den forurening, der udledes i forbindelse med produktion af hverken elbil eller den strøm den kører på.

      Artiklen er opdateret for at gøre disse pointer tydeligere, men de er ikke ændret.

      1. Joachim Skovgaard!
        Som IM skriver, så har han helt ret. Og du skriver selv at det lige nu og her, kun handler om udledning under kørsel, hvilket jeg som mange andre, syntes er helt forkert. Vil nok mene at vore politikere går med skyklapper på, eller har fået penge under bordet, for at fremme elbiler.
        Bl.a. måden lithium udvindes på, er helt grotesk. Bilen der ikke udleder hverken CO2 eller andet, ER opfundet, og det er ikke en elbil. Bl.a Mercedes diesel har lavet en motor der ikke udleder CO2 elller andet. Så de links du mener er understøttende, skal du nok finde nogle flere, eller andre af.

        1. Hej Niels,

          Jeg er på ingen måder uenig med dig – elbiler er ikke nødvendigvis grønnere, når vi betragter hele værdikæden fra vugge til grav. Specifikt i artiklen handler det dog om udledningen i nærmiljøet; luftkvaliteten vil alt andet lige forbedres markant i byerne i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene. Selv er jeg svært begejstret for brintbiler, som et alternativ til elbilerne – men det har naturligvis også sine udfordringer.

          De links der er brugt i artiklen understøtter fuldt ud de pointer der laves i artiklen. For det kan godt være, at man har lavet forbrændingsmotorer, der ikke udleder CO2, men det kan bare ikke være sammenligningsgrundlaget, for det er ikke udelukkende biler med disse motorer, der kører på vejene.

    2. Du er jo helt væk, alle 3 tre påstande holder selvfølgelig, udover dette er de også billigere i strøm og accelerationen får nærmest din gamle dieselhakker til at virke som en mormorbil. Har kørt 50.000 i min Tesla nu, og ikke foretaget mig andet end at hælde sprinklervæske på. Nyere vugge til grav undersøgelser af ICE vs EV, viser endda at EV er meget grønnere. Men hvis man kører fossilt, tænker man nok også fossilt……

  4. Jeg syntes det trist, at der skal graves 30 tons op af jorden for finde de metaller der skal bruges for at lave et batteri.
    Er det regnestykke også med når der snakkes miljø

  5. Elbiler er helt klar fremtiden . Har selv kørt KIA eniro ev i 1 1/2 år og 35000 km og bruger 390 kw ca pr mdr og stiller opladninge så optimal som mulig så det koster næsten ingen ting sammenlign med diesel og benzin og kører mindst lige så godt . Der er idag masser af lader hvis man har de rigtige app s og sætter sig ind i det

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Relaterede artikler