Klokken er 11:45, da jeg samler min fotograf op i ugens testbil; en KIA XCeed PHEV. Turen går mod Vejle på denne usandsynligt varme tirsdag i juni. Lidt uden for Vejle ligger der nemlig et gods med røde bygninger og store kuperede skovarealer helt ned til Vejle Fjord. Godset hedder Tirsbæk Gods, og det er her, man tager hen, hvis man skal på en Land Rover Driving Experience.
Det er også her man tager hen, når Land Rover inviterer på pressefremvisning af den helt nye Land Rover Defender. En af de absolut mest legendariske biler nogensinde – måske fordi den er gået 37 år uden at få sådan en rigtig modelopdatering. Både udseendet og en stor del af teknikken i den gamle bil, har altså været mere eller mindre det samme i knap 40 år, men det er slut nu.
Den nye Land Rover Defender er nemlig kommet til Danmark, og det er med et helt nyt design og med en helt ny tilgang til det at være en terrængående bil. Og det skal vi snakke lidt mere om i artiklen her, der ikke er fuldbyrdet test, men mere et første indtryk baseret på de 3 timer, som jeg brugte bag rattet i den store Defender i går.
Vil du hellere se en video om den nye Land Rover Defender? Så er du heldig; Mads har nemlig lagt sit indtryk af bilen op på Youtube, og du kan se videoen lige her.
Hvad koster Land Rover Defender?
Inden jeg begynder at tale om min oplevelse med bilen, synes jeg først lige, at vi skal kigge på Land Rover Defender priser. I skrivende stund kan man kun købe bilen i 110-tommer udgaven, som er den mellemlange version, der har 5 døre, og kan fås enten som VAN (med 2 sæder eller 2 + 1 sæder), som personbil med 5 sæder eller som personbil med 7 sæder (5 + 2). Senere vil der også komme en 90-tommer udgave, som er den korte 3-dørs version, og senere vil der komme en længere 130-tommer udgave også med 5 døre.
Model | Brændstof | Hestekræfter | KM/L |
Defender 110 D200 | Dieselmotor | 200 hk | 10,4 km/l |
Defender 110 D240 | Dieselmotor | 240 hk | 10,4 km/l |
Defender 110 P300 | Benzinmotor | 300 hk | 8,0 km/l |
Defender 110 P400 | Benzinmotor | 400 hk | 8,2 km/l |
Defender 90 D200 | Dieselmotor | 200 hk | 10,5 km/l |
Defender 90 D240 | Dieselmotor | 240 hk | 10,5 km/l |
Defender 90 P300 | Benzinmotor | 300 hk | 8,2 km/l |
Defender 90 P400 | Benzinmotor | 400 hk | 8,3 km/l |
Som du kan se i modeloversigten ovenfor ved vi endnu ikke ret meget om 130-udgaven. Derfor er der heller ikke priser på denne, men nedenstående tabel viser starterpriser for Defender 110 og Defender 90:
Model | Pris (Personbil) | Beskatning (Personbil) | Pris (VAN) | Beskatning (VAN) |
Defender 110 D200 | 974.000 kroner | 925.000 kroner | 675.700 kroner | 645.700 kroner |
Defender 110 D240 | 1.049.000 kroner | 997.000 kroner | 720.700 kroner | 688.700 kroner |
Defender 110 P300 | 1.057.000 kroner | 1.005.000 kroner | 728.700 kroner | 696.700 kroner |
Defender 110 P400 | 1.215.000 kroner | 1.156.000 kroner | 822.700 kroner | 785.700 kroner |
Defender 90 D200 | 868.000 kroner | 824.000 kroner | 611.700 kroner | 584.700 kroner |
Defender 90 D240 | 943.000 kroner | 896.000 kroner | 656.700 kroner | 627.700 kroner |
Defender 90 P300 | 952.000 kroner | 905.000 kroner | 665.700 kroner | 636.700 kroner |
Defender 90 P400 | 1.110.000 kroner | 1.055.000 kroner | 759.700 kroner | 725.700 kroner |
Der kommer en række nye motorvarianter på et senere tidspunkt, som blandt andet også tæller en plug-in-hybrid og en større dieselmotor. Indtil da kan jeg bare sige, at benzinmotoren med 400 hestekræfter virkelig kan flytte på den store SUV. Som du måske har bemærket, så har den en smule bedre forbrug end den mindre benzinmotor, og det skyldes, at den har indbygget mild-hybrid-teknologi, som åbenbart er nok til, at den lige kører lidt længere på literen.
Land Rover Defender kan købes i fem forskellige udstyrsvarianter:
- Standard
- S
- SE
- HSE
- X
Og så kan man købe en First Edition lanceringsudgave, som er et sted mellem HSE og X rent udstyrsmæssigt. First Edition er også den udgave af Land Rover Defender som vi har haft lejlighed til at teste. Min vurdering er dog, at man sagtens kan klare sig med standardudstyr, men hvis man virkelig vil give den gas både off-road og on-road, så kan man eventuelt overveje en First Edition eller en HSE. Eller hvis man virkelig vil give den gas; en Defender X.
Du kan læse meget mere om standardudstyr, ekstraudstyr og priser på Land Rovers egen hjemmeside.
Og inden vi runder af, vil jeg lige fortælle, at Land Rover Defender også kan købes med en række forskellige pakker, hvor man får en masse gejl til bilen. Det kunne eksempelvis være et telt på taget, en stige eller lignende. Alt dette er eftermonteret, hvilket er positivt af to årsager:
- Det er mere fordelagtigt i forhold til det danske afgiftssystem
- Man behøver ikke at tage beslutningen om, hvad man har brug for, når man bestiller
Det betyder altså, at hvis du lige pludselig beslutter dig for, at du har brug for en Adventure-pakke med integreret luftkompressor, et bærbart skyllesystem og udvendig sidemonteret grejholder, så kan du altid få det monteret.
Potentielt set kan det også have sine fordele, hvis bilen skal sælges igen, da den nye ejer ikke behøver at være lige så kræsen i forhold til bilens monterede udstyr, da meget af det kan købes og eftermonteres efter behov.
Men nok om Land Rover Defender priser, lad os komme i gang med mit første indtryk af bilen. Hvis du vil vide mere, så hop ind på vores Youtube-video og skriv en kommentar; så skal vi forsøge at svare efter bedste evne!
Land Rover Defenders kontroversielle design
Det er sjældent, at jeg kaster mig ud i at tale om design på biler. Det skyldes primært, at mine artikler altid er akkompagneret af billeder, som gør, at du som læser ofte godt selv, kan beslutte dig for, hvad du synes om den omtalte bil.
Men i dag vil jeg gøre en undtagelse. Den nye Land Rover Defender er nemlig kommet i vælten for sit nye design. For når du ser på billederne her, vil du hurtigt opdage, at den ikke ligner den gamle – som nærmest overhovedet ikke. Jovist, den har stadig nogle af de der kantede former, men det har alle SUV’er efterhånden.
Dertil er der det med, at den ser meget plastik-agtig ud. Som Mads også siger i videoen ovenfor, så skyldes det i høj grad, at der er blevet brugt meget plastik på den nye Land Rover Defender. Men det har altså også noget at gøre med bilens farver og designtræk, der får det hele til at se lidt mere.. ja legetøjsagtigt ud, måske?
Jeg indrømmer gerne, at jeg var skeptisk overfor det nye design inden dagen startede. Hidtil havde jeg kun set bilen på billeder, men det er som om, at det fungerer lidt bedre i virkeligheden. Det kan nok i høj grad tilskrives bilen størrelse, hvilket som regel kan få en bil til at virke vanvittig fed – nærmest ligegyldig hvilket design den har.
Under alle omstændigheder, så lad ikke designet skræmme dig væk, hvis ikke du synes, at det ligner den gamle Defender. Der er gode grunde til, at man har lavet nogle af de designløsninger man har; bilen skal nemlig kunne klare lidt mere end den traditionelle SUV.
Overraskende god komfort i Land Rover Defender
Hvis du nogensinde har kørt i den gamle Land Rover Defender, vil du vide, at den kan være decideret ubehagelig at køre i. Det gælder både off-road og på almindelig vej. Bilen var bygget til at være hårdfør og terrængående, og der blev ikke lagt så meget vægt på komforten.
Historien er dog en helt anden med Land Rover Defender. For den er på mange måder lige så off-road-egnet som sin forgænger, hvis ikke bedre – men den har også en kørekomfort på landevej som en hvilken som helst anden ny SUV, hvis ikke bedre.
Men i modsætning til andre nye SUV’er, så er Land Rover Defender ikke en landevejsbil, der kan kører en smule off-road, men derimod en kompetent terrænbil, der komfortabelt kan køre på vejen.
Og det kan den virkelig. Affjedringen er god, lydisoleringen af kabinen er også på niveau med de fleste nyere biler, og selv med store off-road dæk på en af testbilerne, er der ikke synderlig meget larm i kabinen af Land Rover Defender.
Og der er naturligvis også alt, hvad man behøver i form af USB-stik, aircondition, klimaanlæg, soltag og så videre. Hvis ikke man vidste bedre, kunne den nye Land Rover Defender lige så godt have været en traditionel SUV, der primært bliver solgt i indre København.
Lækker kabine med masser af plastik
Overskriften kan virke lidt modsigende, for som regel er plastik et tegn på, at kabinen ikke har været førsteprioritet fra bilfabrikantens side af. Men i en bil som Land Rover Defender (og Suzuki Jimny for den sags skyld), giver det god mening at stoppe kabinen med plastik.
Det er som sagt en terrængående bil, der er lavet til at være en arbejdshest. Den skal kunne holde til at være ude i mudderet dagen lang, hvorfor det ikke giver meget mening at have en kabine fyldt med læder og alt muligt andet.
Rundt omkring i Land Rover Defenders kabine har man derfor brugt masser af plastik. Det gør den let at rengøre, og man kan blandt andet købe den uden tæpper på gulvet, så interiøret bare kan spules rent med en haveslange. Man skal dog passe lidt på, hvis det er det, man beslutter sig for at gøre. Der er nemlig stadig lædersæderne og masser af teknologi, som nok vil have knap så godt af en omgang med haveslangen.
Men man sidder godt, og de fleste overflader i bilen er designet sådan, at der er rigeligt at holde fast i, hvis man skulle begive sig ud på off-road-kørsel i sin nye Defender.
Nyt infotainmentssystem
Land Rover Defender er udstyret med et nyt infotainmentssystem, og takket være for det – det er lysår hurtigere end det sidste jeg har prøvet, og så er det bare intuitivt at bruge. Men det er ikke alt sammen fryd og gammen, for jeg oplevede stadig, at der var af og til, hvor den ikke ville lade mig aktivere eksempelvis klimakontrollen, selvom jeg klikkede på knappen af flere omgange. Om det skyldes en eller anden form for sikkerhedsforanstaltning der siger, at man ikke må betjene klimakontrollen, mens man er ved at køre over en sten i en skov, tør jeg ikke sige.
Infotainmentsystemet indeholder ikke bare en touchskærm i midterkonsollen, men også et digitalt instrumentbræt, hvor man kan se navigation og meget mere.
De to infotainmentsystemer hænger sammen, og de kommer virkelig til sin ret, når de viser alverdens informationer fra din off-road-kørsel. Udover, at du kan se, hvor meget bilen krænger, så kan du også hele tiden følge hældningen på den stigning, som du enten kører op eller ned af.
Der er sensorer over det hele, som kan fortælle dig om dybden på det vand du kører i, som kan vurdere hvilket underlag du kører på, og som kan registrere, hvis du er ved at åbne din dør op i en cyklist, en bil eller måske en sten eller et træ.
Dertil kommer naturligvis kameraerne hele vejen rundt om bilen, som reducerer antallet af gange, hvor man lige skal ud og kigge, om man komme for tæt på den sten, på det træ eller for den sags skyld på kantstenen.
Kameraerne i Land Rover Defender kan nemlig ikke bare, vise bilen oppefra, som vi ser i de fleste nye biler med 360-graders kamera. Man kan se bilen fra alle vinkler, og det fungerer overraskende godt.
Som om det ikke var nok, så har Land Rover også lavet en fiks løsning, hvor bilen hele tiden gemmer de billeder, som kameraet optager. Ud fra disse genererer den et billede af, hvad der er under bilen lige nu. Derfor kan du teknisk set se gennem bunden af bilen, og dermed holde øje med, at du fortsat kører lige over en sten eller et hul, og altså ikke er ved at ændre kurs.
Nå ja, og så er der det der med, at man jo egentligt ikke kan se ud af bagruden, fordi der hænger et stort reservehjul. Her er dagen dog også reddet, for bakspejlet kan med en enkel knap blive til en skærm, der viser et kamerabillede i stedet. Er du nysgerrig på, hvordan det virker? Så se vores Youtube-video om den nye Land Rover Defender.
Land Rover Defender off-road
Antallet af gange jeg har kørt off-road, kan tælles på to hænder, og antallet af gange, jeg har kørt off-road i en bil, der er lavet til formålet, kan tælles på én hånd. Min inkompetence har derfor tidligere være svær at skjule, for hvordan er det nu at differentialgear fungerer?
Derfor var jeg da også spændt på at se, hvordan en tur ud i skoven med en Land Rover Defender ville gå. Desværre har jeg ingen gode historier med hjem om dengang, hvor jeg smadrede en af de første nye Defenders i Danmark. I stedet kan jeg fortælle, at den nye Land Rover Defender ikke bare er en meget kompetent off-road bil. Den er også utrolig nem at håndtere, når man kører væk fra asfalten og ud i skoven eller ned på stranden.
Som Mads kommenterede undervejs, behøvede man ikke mere end en enkelt hånd på rattet til at køre op og ned ad stigninger på 21 procent eller mere. Det skyldes i høj grad alle de assisterende systemer, som Land Rover Defender er udstyret med.
Først og fremmest har den en række terrænprogrammer, som er tilpasset forskellige underlag. Dertil har den en hill descent control, som automatisk bremser for dig, når du kører ned ad bakker, så du blot skal koncentrere dig om at styre.
Dertil kommer alle kameraerne, muligheden for at hæve og sænke bilen med op til 50 mm, muligheden for hele tiden at følge vanddybden under bilen, og så videre. Det foregår alt sammen via knapperne og infotainmentsystemet i midterkonsollen, hvor man hele tiden kan følge status på sin Land Rover Defender – og de funktioner, som jeg havde lejlighed til at prøve, fungerende overraskende godt.
Konklusion
Som sagt har vi endnu til gode at skrive en komplet anmeldelse af den nye Land Rover Defender, men her har du fået mit første indtryk af bilen – og hvis du ser videoen, kan du også høre, hvad Mads siger til den store terrænbil fra Land Rover.
Jeg var meget skeptisk, inden jeg satte mig ind i bilen første gang. Men jeg må indrømme, at jeg blev positivt overrasket på rigtig mange punkter. Jeg troede måske, at den var blevet for pæn til, at man for alvor kunne kalde det en terrængående bil længere, men der tog jeg fejl.
Tværtimod har man lavet en særdeles kompetent terrængående bil, der virkelig også brillerer på asfalteret vej. Jeg ville eksempelvis ikke have noget imod at pakke en Land Rover Defender med bagage, og så ellers drage mod Sydfrankrig eller på skiferie.
Det skyldes til dels de kraftfulde motorer, som virkelig sikrer, at der er skub i bilen, men også at den er næsten lige så komfortabel, som hvis man købte en traditionel SUV, der bare ikke har de samme off-road-egenskaber.
Og det med, at der er meget plastik i kabinen; det er egentligt okay. Jeg synes det fungerer fint, og det hænger godt sammen med resten af bilens design.
Så er der bare lige det lille problem, der hedder vedligehold og pålidelighed. Land Rover Defender virker solidt bygget, og det var ikke mit umiddelbare indtryk, at den ville bryde sammen i morgen. Men Land Rover er bare heller ikke kendt for at bygge driftssikre biler, og med al den nye teknologi, som man har proppet i den nye Defender – ja så er det ikke billigt at udskifte eksempelvis et sidespejl (eller et bakspejl for den sags skyld).
I og med, at bilen endnu er så ny, ved vi selvfølgelig ikke så meget om, hvordan den holder. Derfor vil jeg lade tvivlen komme bilen til gode, og sige, at hvis du overvejer at købe en ny SUV, som gerne må kunne køre off-road, til et sted mellem 900.000 kroner og 1.500.000 kroner, så tag da ud og prøv en Land Rover Defender. Alternativet i samme klasse er en Toyota Land Cruiser, som i skrivende stund starter ved omkring 800.000 kroner.