Bremseskive

Bilens bremseskiver: Funktion og udskiftning

Bremseskiver er en nødvendighed for enhver bil; hvis ikke du har dem, kan det hurtigt blive ganske problematisk at komme ned i fart og dermed stoppe bilen. Men hvad er det egentligt helt præcist, at bremseskiverne gør? Og hvornår ved man, at det er tid til at skifte dem ud?

Det kigger vi nærmere på her i artiklen, hvor du også kan blive klogere på forskellen mellem ventilerede og konventionelle bremseskiver.

Bremseskivernes funktion og varianter

En bremse på en bil er bygget op af nogle forskellige dele. Den vil typisk have en bremseklods, der bliver skubbet ind på en bremseskive af en bremsekaliber. Når det sker, opstår der en friktion mellem klodsen og skiven, og det er dét, der reducerer rotationshastigheden på bilens aksler og dermed også får bilen til at tabe fart.

Som du måske husker fra lektionerne i fysik, så vil friktion skabe varme. Det er da også derfor, at man ikke skal bruge bremsen hele vejen ned ad eksempelvis et bjerg eller andre længerevarende nedstigninger. For hvis bremserne bliver for varme, risikerer man, at de står helt af – og så er man i problemer.

Der findes forskellige typer af bremseskiver – nogle af dem er lidt bedre til at reducere varmedannelsen end andre. Nedenfor vil vi gennemgå de mest populære typer af bremseskiver.

Konventionelle bremseskiver

Der er de helt traditionelle bremseskiver, som blot er en solid blok af metal. Fordelen ved disse er, at de er billigere at producere og dermed også billige at købe. Men som du måske kan forestille dig, er de ikke synderligt gode til at slippe af med varmen igen.

Ventilerede bremseskiver

Her er de ventilerede bremseskiver lidt bedre; de har nemlig – gennem designet – mulighed for at blive ventileret. Det betyder, at de bedre kan reducere opbygningen af varme, når der bremses. Bedre afkøling (eller mindre ophedning) af bremseskiverne fører som udgangspunkt til mindre fare for, at bremserne står af, og / eller at bremseskiverne knækker. Samtidig vil det typisk også betyde en længere levetid sammenlignet med konventionelle bremseskiver.

Ventilerede bremseskiver er efterhånden normalen på moderne biler, og det kan eksempelvis være fra en producent som Brembo. Et eksempel kunne være denne ventileret bremseskive Brembo er 25 mm tyk og passer til de fleste VAG-biler (Audi, Seat, Skoda og Volkswagen). Bremseskiven måler desuden 312 mm i diameteren. Produktet er helt nyt og kan selvfølgelig bestilles på nettet. Passer bremseskiven til min bil? Det kan du hurtigt finde svar på ved at besøge produktsiden. 

Perforerede bremseskiver

Perforerede bremseskiver bør ses mere som en form for ventilerede bremseskiver end for en selvstændig enhed. Som du vil se, hvis du klikker dig videre til den førnævnte bremseskive fra Brembo, er den i virkeligheden også perforeret.

Det betyder i bund og grund, at der er boret en masse huller i bremseskiven. Dette gør man for at skabe bedre ventilering, ligesom det giver gasser og partikler mulighed for at slippe væk. Der sker nemlig det, når man bremser, at der dannes gasser og partikler, der på sin vis lægger sig som et lag mellem bremseskiven og -klodsen. Det her lag kan gøre det sværere for bremseklodsen at komme ind til bremseskiven og dermed bremse bilen lige så effektivt.

Det bemærkes dog, at de mange huller også har sine ulemper. De kan gøre bremseskiven mere tilbøjelig til at knække under højt pres samt til at lede varmen videre til andre dele af bilen i stedet for at opfange den. Når det så er sagt, så vil disse ulemper sjældent opstå ved helt almindelig brug, men mere i tilfælde, hvor bilen bruges på bane eller under andre mere ekstreme forhold.

Øvrige typer

Der er flere øvrige typer af bremseskiver, som vi ikke vil beskrive i dybden på nuværende tidspunkt. Du får dog listen nedenfor, så du ved, at de eksisterer:

  • Keramiske bremseskiver (Carbon Ceramic)
  • Bølgede bremseskiver (Waved)
  • Krusede bremseskiver (Dimpled)
  • Rillede bremseskiver (Slotted eller Grooved)

Hvornår skal man udskifte sine bremseskiver?

Hvis ikke bremseskiverne virker, eller hvis de blot er slidt, udgør de en stor risiko for både dig og andre i trafikken. Men det er ikke alle, der ved, hvad de skal holde øje med. Heldigvis er det faktisk relativt enkelt at undersøge, hvorvidt ens bremseskiver er ved at være slidte.

Lyt efter mislyde

Hvis din bil giver mislyde fra sig, når du bremser, kan det være et tegn på, at det er ved at være tid til at få udskiftet sine bremseskiver. Som regel vil du gentagne gange kunne høre en form for skurrelyd, når du bruger bremserne.

Reduceret bremseevne

Hvis du føler, at bilens bremseevne er blevet forringet, kan det også være et tegn på, at bremseskiverne skal skiftes. Typisk sker det over tid, så det kan være svært at vurdere. Det kan dog være en god idé at tænke lidt over, hvor lang tid man bruger på at bremse i forskellige situationer og dermed holde øje med det over tid.

Kig på bremseskiverne

Hvis du kigger ind på bremseskiverne (som sidder omme bag dine fælge), så vil du rent visuelt også kunne holde øje med, om det er tid til at skifte dem eller ej. Som udgangspunkt vil en bremseskive i god stand have en blank overflade uden ujævnheder eller andet (udover de medfødte, som beskrevet tidligere i artiklen).

Hvis bremseskiven ser ud til at have revner, mærker eller lignende (typisk på den yderste del), kan det være tegn på, at den skal skiftes. Det samme er tilfældet, hvis du kan se, at bremseskivens overflade ser misfarvet ud, eller hvis stålet begynder at have en mere lilla nuance end grå. Sidstnævnte kan være udtryk for, at bremseskiven har været overophedet, og i så fald er man som regel bedst sikret ved at få den skiftet ud.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler