Renault og Dacia modeller

Nyhed: Group Renault indleder omfattende revolution



Hen over den sidste måneds tid, har man i Renault-regi varmet op til en omfattende revolution i den store franske bilkoncern, der også tæller bilmærkerne Dacia og Alpine. Selv kalder de det for en Renaulation, men i mindre markedsføringsmæssige termer, er der i realiteten ”blot” tale om en strategi for de kommende fem år.

En omfattende og ikke mindst ambitiøs strategi er det dog. Planen er nemlig klar; frem mod slutningen af 2025 skal Renault lancere 14 nye biler, samtidig med, at koncernen har en plan om at blive mere end bare en bilproducent. De vil også være en væsentlig spiller inden for software, big data, cybersecurity og en række andre forretningsområder, der kan virke en anelse atypiske for en fabrikant af biler.

Bliv klogere på planerne for Renault, Dacia og Alpine i artiklen her.

Renault: Nye modeller frem mod 2025

Fra 2021 til og med 2025 står den på hele 14 modellanceringer i Renault-regi. Det svarer til lige knap 3 nye modeller om året, hvilket i den grad er ambitiøst. Og der er ingen tvivl om, at Renault har godt styr på, hvad markedet vil have, for de kommer nemlig til at fokusere gevaldigt på crossover- og SUV-segmentet, samt på elbiler.

Helt konkret vil 7 ud af 14 nye modeller fra Renault frem mod 2025 være rene elbiler, og 7 ud af de 14 nye modeller fra Renault vil blive klassificeret som C- eller D-segment-biler (altså SUV’er og crossovers). Vi har dog endnu til gode at se en konkret liste over de 14 modeller, men vi ved, at det franske bilmærke har Renault Arkana på vej, samt Renault Mégane som elbil. Dertil går der rygter om en elektrisk SUV på størrelse med Renault Kadjar, som går under navnet Renault Morphoz.

Og så ved vi, at man håber på at kunne genoplive den gamle klassiker Renault 5 – bare i en elektrisk udgave. Man har netop præsenteret den nye Renault 5 prototype, som i den grad spiller på den gamle models meget kantede former og charmerende design. Har man været lidt opmærksom på nye billanceringer, vil man sandsynligvis også kunne se en lighed med den særdeles charmerende Honda e.

Bilproducent eller softwareudvikler: Renaults store satsning giver mening

Groupe Renault, som koncernen så fint hedder, annoncerer også i dag, at de har et klart mål om at positionere sig selv som mere end blot en bilproducent. De vil også være et tech brand, hvilket de vil forsøge at etablere sig som gennem deres in-house softwareudvikling Software Republic.

Selv kalder de det for ”… et åbent økosystem, der skal medvirke til at udvikle europæisk ekspertise indenfor felter som fe.ks. data og cybersecurity,” og det kan hurtigt lyde lidt overfladisk – og skørt. Men idéen er ikke helt hen i vejret, for biler bliver i stigende grad til et stykke teknologi, mere end en bil.

Det skyldes blandt andet udbredelsen af elbiler, hvor motorerne er væsentlig mindre kompliceret, og hvor man kan reparere og forbedre bilen via en softwareopdatering.

Renault, CEO: Luce de Meo
Luce de Meo er CEO for Groupe Renault

Se eksempelvis vores nyhed om Tesla Model 3, der på få år har fået 70 nye funktioner, samt øget ydelse via gratis softwareopdateringer.

I takt med, at 5G bliver udbredt, at flere biler bliver opkoblet på internettet, og det bliver muligt for biler og infrastruktur at ”snakke” sammen, er der ingen tvivl om, at bilproducenter skal være skarpe inden for software. De skal kunne håndtere usandsynlige mængder af data, de skal være stærke overfor potentielle IT-angreb og de skal være eksperter i kunstig intelligens (AI), hvis de skal kunne overleve i branchen.

De unge vil have god software og connectivity

Dertil gælder det selvfølgelig, at kunderne også gerne vil have bedre software. Det er i stigende grad personer, der er vokset op i med en smartphone i hånden, der kommer til at købe nye biler – og de vil have et velfungerende infotainmentsystem spækket med funktioner. Og på lige netop dette punkt er Renault ikke det brand, der er længst fremme i skoene i øjeblikket.

Det kommer forhåbentligt til at ændre sig, når Renault introducerer deres nye infotainmentsystem i løbet af 2022. Det kommer til at have en håndfuld indbyggede Google-funktioner, og Renault mener selv, at de dermed bliver den første producent, der tilbyder Google-ydelser i masseproducerede biler. Jeg mindes nu at have kørt i en Porsche 911, der havde Google Maps indbygget, men lad os ikke hænge i detaljerne.

Jeg har sagt i mange år, at det er mig et vidunder, at bilfabrikanter har insisteret på at lave deres egne elendige infotainmentsystemer, i stedet for at samarbejde med giganter som eksempelvis Google eller andre softwareudviklingshuse, der bare har det mere erfaring med at lave god og brugbar software. Nu virker det til, at Renault har indset, at der kan være mening i at lave en bil, der er opkoblet på mange af de apps og funktioner, som man har på sin telefon, computer og andre devices.

Lotus og Alpine logoer

Alpine: Elektrisk sportsvogn i samarbejde med Lotus Cars

Vi har desværre ikke fornøjelsen af Alpine-mærket herhjemme i Danmark. Det er en gevaldig ærgrelse for bilentusiaster som undertegnede, da deres Alpine A110 i den grad har fået ros over hele linjen for at være en fuldt ud fantastisk sportsvogn.

Nu bliver det meget vel endnu mere ærgerligt at være bosat i et land, hvor markedet for sådanne sportsvogne åbenbart ikke er stort nok. I forbindelse med pressemødet omkring Renault-koncernens Renaulation i dag, blev det nemlig annonceret, at Renault og Lotus Cars er gået sammen om at udvikle en 100% elektrisk sportsvogn.

Samarbejdet mellem de to legendariske producenter af sportsvogne kommer til at omfatte alt fra ingeniørarbejdet til design og udvikling af den elektriske sportsvogn. Begge har naturligvis nogle interessante kompetencer, og især Alpine har (som en del af Renault-gruppen) nogle ressourcer at trække på i forhold til den elektriske del af bilen.

Renault Sport bliver til Alpine

Renault Sport har gennem årene sendt mange sjove biler på gaderne og racerbanerne. Alt lige fra Renault Clio V6, R5 Turbo og Megane RS Trophy til Formel 1 racerbiler.

Nu kommer Renault Sport til blive en del af Alpine, og dermed vil alle sportslige modeller fra Renault fremadrettet blive lanceret som et selvstændigt brand. Lidt ligesom vi har set, hvordan SEAT har adskilt CUPRA som et selvstændigt brand.

Udover den elektrisk sportsvogn, der bliver udviklet i samarbejde med Lotus, kan vi også glæde os til andre model-nyheder fra Alpine. Det tæller blandt andet en hot hatch i B-segmentet, og en større sportslig crossover.

Dacia: Samarbejde med Lada og stor robust SUV

Hvis der er et mærke, der er foreneligt med Dacias biler til attraktive priser, så er det om nogen Lada. Ja, du læste rigtigt. Det russiske bilmærke fra svundne tider, som faktisk stadig lever i nogen grad. På trods af fald i produktionen, røg der alligevel mere end 500.000 Lada’er ud fra bilproducents fabrikker i 2019.

Og nu har man indledt et samarbejde mellem Dacia og Renault. Samarbejdet er sådan set ikke overraskende, eftersom Renault (som ejer Dacia) i 2008 købte ¼ af aktierne i Lada-fabrikkerne. Dermed har de i mere end 12 år haft en relation til det østeuropæiske mærke, som vi ikke hører meget til herhjemme.

Det nye samarbejde kommer sandsynligvis ikke til at ændre dette. For Dacia fortsætter med at være Dacia. Samarbejdet kommer i stedet til at foregå således, at de to bilmærker samarbejder om at udvikle fælles nye produkter. Man investerer blandt andet i en ny fælles platform, der kan bruges til flere forskellige karosserivarianter, og dermed holde produktionsomkostningerne nede.

Dacia Bigster konceptbil

Elbilerne kommer – også fra Dacia

Der er ingen tvivl om at elbilerne er på vej fra Renault-koncernen. Både Renault, Alpine og nu også Dacia og Lada er på vej med elbiler. Inden længe står Dacia klar med Dacia Spring Electric, som angiveligt bliver en af de billigste elbiler i Europa.

Og i dag præsenterer de så koncept-udgaven af en kommende elbil, der med sin længde på 4,6 meter også bliver Dacias største. Den hedder Dacia Bigster, og den kommer naturligvis på markedet med både el- og hybridmotorer. Nåh ja, og så ser den brandgodt ud. Det ligner om noget en god robust SUV – så jeg krydser personligt fingre for, at de ikke ændrer meget på udseendet inden bilen bliver sendt i produktion.

Og hvornår sker det så? Ja, det ved vi ikke endnu – men der er ingen tvivl om, at det nok skal ske en dag. Mon ikke, at det bliver inden 2025. Indtil da, kan Dacia i stedet fejre, at de om få uger står klar med nye udgaver af Dacia Sandero og Sandero Stepway.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler