KIA har netop introduceret den nye KIA ProCeed, som er shooting brake udgaven af den KIAs bil i Golf-klassen. Dermed bliver KIA nu det eneste mærke med en shooting brake bil i sin prisklasse. Er du interesseret, så kan den købes fra begyndelsen af 2019 og vil, som altid, være dækket af KIAs 7 år / 150.000 km garanti.
Du genkender måske navnet ProCeed fra den tidligere 3-dørs coupé KIA pro_cee’d, som det koreanske bilmærke producerede for et par år tilbage. Både den foregående variant og den nye fungerer som den sportslige udgave af Ceed-serien, som også består af en almindelig hatchback og en stationcar-udgave. Vi testkørte hatchback-udgaven tidligere på sommeren, og hvis den nye ProCeed minder bare lidt om den i køreegenskaber, så er der gode ting i vente.
Som den sportslige søster i flokken, fås KIA ProCeed udelukkende i to udstyrsvarianter; GT-line og GT. Det er et koncept, som KIA også gør brug af i den særdeles velkørende KIA Stinger, og det fungerer super godt. Det betyder nemlig, at man ikke skal stirre sig blind i udstyrsvarianter og købe sig fattig i ekstraudstyr, men blot skal vælge om man vil have bilen med en lækker kabine, alt i udstyr og en almindelig motor, eller om man vil have den samme bil med en større motor.
Nyheden fortsætter under billedet.
KIA ProCeed er 4.605 mm lang, hvilket er 55 mm længere end KIA Ceed Stationcar. Bredden, på 1.800 mm, er den samme, men til gengæld er ProCeed 43 mm lavere end stationcar-udgaven, mens frihøjden også er reduceret med 5 mm. Akselafstanden er dog den samme, hvilket tyder på at pladsen inde i kabinen er nogenlunde den samme som i de andre Ceed’er.
På trods af at være udstyret med samme undervogn, som sine søskende, så er ProCeed angiveligt en helt anden oplevelse at køre. Affjedringssystemet og støddæmperkarakteristikken er angiveligt blevet justeret specifikt til shooting brakens lidt specielle dimensioner og tilbagetrukne kabine. Dette er sket under ledelse af Albert Biermann, som er tidligere direktør for BMW M (sportsafdelingen hos BMW, som laver nogle ualmindeligt underholdende og kraftfulde biler). Og hvis han, sammen med sit team, har formået at udvikle en bil, der minder blot lidt om KIA Stinger og Hyundai i30 N når det kommer til køreglæde, så er jeg forhåbningsfuld når det kommer til KIA ProCeed.
Nyheden fortsætter under billedet.
Motorprogrammet for den nye KIA ProCeed kommer til at bestå af en række forskellige motorer, alt efter om man vælger GT-Line eller GT. På GT-Line udgaven kan man få en 1,0-liters T-GDi-benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning med en ydelse på 120 hestekræfter og et moment på 172 Nm. En af KIAs absolut mest populære motorer, som fungerer fint til hverdagsbrug, men den er ikke just mindeværdig. Derudover kan man få den nye 1,4-liters T-GDi-benzinmotor med 140 hestekræfter og et moment på 242 Nm når det topper. Endelig kan man få en 1,6-liters CRDi-dieselmotor med 136 hestekræfter og et moment på 280 Nm med manuelt geear og 320 Nm med 7-trins automatgearkasse.
Vælger man i stedet KIA ProCeed GT så ligger der en 1,6-liters T-GDi-benzinmotor med en ydelse på 204 hestekræfter og et moment på 265 Nm under motorhjelmen. Vi kender endnu ikke de officielle tal for acceleration, tophastighed, osv., men de kommer senere på året. Alle motorer, med undtagelse af den mindste 1,0-liters, kan fås med en 7-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse, som fungerer udmærket.
Den sidstnævnte motor er i øvrigt også den, som den nye KIA Ceed GT er udstyret med.
Kilde: KIA Danmark