Det er så lang tid siden, at Peugeot 508 sidst var relevant, at den ikke længere er at finde på Peugeot Danmarks hjemmeside. Men nu er den på vej tilbage med et skarpt, ja nærmest futuristisk, udseende både ind- og udvendig. Og den kommer tilbage til et hårdt presset marked. Luksuriøse sedans lider under en faldende efterspørgsel, efterhånden som forbrugerne i større grad vælger SUV’er og crossovers. Peugeot tror dog på, at den nye 508 kan klare udfordringerne, som den står over for. De mener blandt andet at dens mere sporty udseende, nye motorer, højere kvalitet og ny teknologi, vil gør den mere end konkurrencedygtig.
Sammenlignet med sin forgænger er den nye Peugeot 508 blevet lavere, så den nu kun lige akkurat når 1,4 meter i højden. Kombineret med en aggressiv front gør det bilen mere sportslig at se på. Samtidig, er den blevet forkortet fra 4,83 meter til 4,75 meter, for at forbedre bilens styreegenskaber.
Som flere af de andre nye Peugeot’er, bliver den nye 508 også udstyret med det såkaldte Peugeot i-Cockpit. Det er, for sin klasse, et ganske unikt designet instrumentpanel, med en kompakt rat og en stor 12,3-tommers skærm i stedet for instrumentbrættet. Samtidig er der også en 10-tommers stor HD touchskærm i midterkonsollen.
I modsætning til tidligere modeller, har den nye 508 det såkaldte i-Cockpit Amplify, som har to såkaldte “stemningsindstillinger”. Boost og Relax hedder de, og skal angiveligt vække dine sanser gennem syn, hørelse og følesansen. Det kommer til at ske ved hjælp af ambient belysning, skærmfarver, ændringer i lydindstillingerne og massage i sæderne. Kort sagt er det altså det samme, som i Volvo, Renault, Audi, osv.
Hvad der også virker til at være nødvendigt i alle biler nu til dags er muligheden for at vælge forskellige driving modes. Så det tilbyder i-Cockpit Amplify naturligvis også. Mulighederne i Peugeot 508 bliver ECO, Sport, Comfort og Normal. De kommer til at justere for bilens ydelse og affjedring.
Den nye Peugeot 508 deler platform med en række af PSA-koncernes biler. Det gælder for eksempel Peugeot 3008, Peugeot 5008, Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback, Opel Grandland X og mange flere. Det er altså en alsidig platform, hvilket kan være både positivt og negativt. Den har hjulpet Peugeot 508 med at tabe cirka 70 kilo i forhold til den tidligere generation. Samtidig lover Peugeot at brændstofforbruget, sikkerheden og ydelse er forbedret.
Diverse sikkerhedsudstyr, som kan fås med bilen, indeholder blandt andet et Night Vision system, adaptive fartpilot med Stop & Go funktion, Vognbaneassistent, aktiv nødbremse (genkender fodgængere og cyklister dag og nat op til 140 km/t), sikkerhedsafstandsadvarsel, genkendelse af traffiktavler, m.m.
Motorprogrammet i den nye Peugeot 508 kommer til at bestå af to benzinmotorer (PureTech 180 S&S EAT8 og PureTech 225 S&S EAT8 GT) og fire deiselmotorer (BlueHDi 130 S&S 6-trins manuel, BlueHDi 130 S&S EAT8, BlueHDi 160 S&S EAT8 og BlueHDi 180 S&S EAT8).
Vi kender endnu ikke den præcis dato for den danske premiere på den nye Peugeot 508. Det forventes dog at være en gang i september 2018.
1 kommentar