Den helt nye udgave af Toyota Supra er netop blevet officielt afsløret på North American International Auto Show, eller i daglig tale, Detroit Motor Show. Derfor, ved vi nu med sikkerhed, at den nye Supra bliver udstyret med en 3,0-liters rækkeseksmotor med 340 hestekræfter og et drejningmoment på op til 500 Nm, angiveligt fra 1.600 omdrejninger af. Kraften bliver sendt ned i asfalten gennem baghjulene.
Samtidig med, at Toyotas sportsvogn går ind i femte generation, får den også en mindre navneændring til Toyota GR Supra. Dette har man valgt at gøre, for at fremhæve, at det er en sportslig bil, og at det er Toyota Gazoo Racing, som står bag udviklingen af bilen. Det virker til at være et af de flere tiltag fra Toyotas side, for at skabe et performance-brand, ala BMW M,og Mercedes-Benz AMG.
Læs mere om den nye Toyota Supra under billedet.
Toyota lover, at man ikke er gået på kompromis med den nye GR Supra. Den har front motor, baghjulstræk, 50/50-vægtfordeling mellem forenden og bagenden, og så skulle den angiveligt have en “spændende blanding af power, lethed og præcision”. Motoren, som nævnt tidligere, er en 6-cylindret 3,0-liters motor med 340 hestekræfter. Den er udstyret med en enkel turbolader, som skulle være udstyret med en speciel teknologi, der skulle så godt som fjerne al turbolag. Under optimale forhold går bilen fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder, hvor gearskiftene foretages af en 8-trins automatisk gearkasse. Herefter, fortsætter den op til den elektroniske fartbegrænsning på 250 km/t.
Som en sand sportsvogn, har den nye Toyota GR Supra selvfølgelig fire røde Brembo-bremser, som ses tydeligt bag et par 19-tommers alufælge (der er monteret som standard). Hjulene er monteret med negativ camber, hvilket betyder, at dækkene står lidt skævt på asfalten, for at give bilen mere vejgreb i sving.
Læs mere om den nye Toyota Supra under billedet.
Det er alt sammen meget godt, men det er ikke nødvendigvis lige nemt at få fat i sådan en Toyota GR Supra, hvis man skulle ønske det. Ligesom da Toyota lancerede den lille GRMN i 2018, så bliver GR Supra produceret i et begrænset antal – i hvert fald i 2019. Kun 900 biler kommer til det europæiske marked i år, så hvis man er hooked på den nye Supra, må man reservere en bil på toyota.dk/supra. Her lægger man et depositum på 15.000 kroner, som vil blive fratrukket bilens pris, når man bliver spurgt, hvorvidt man vil købe den. Ender man med at fortryde, får man de 15.000 kroner tilbage igen – så længe man ikke har sat sin signatur på købsaftalen.
Læs mere om den nye Toyota Supra under billedet.
Skulle du få den nye 2019, bliver du medlem af en Supra 900-klubben, som er en eksklusiv klub for de første Toyota GR Supra-ejere i Europa. Ydermere, får du en række fordele op mod leveringen af bilen, men en nærmere præcisering af disse fordele har vi ikke fået fra Toyota.
Bilen vil blive produceret på Magna Steyr-fabrikken i Østrig, og man regner med, at de første Supra’er kommer til Danmark til sommer. Vi kender endnu ikke de danske priser på sportsvognen.
Kilde: Toyota Danmark