Volkswagen T-Roc R er den nyeste performance-bil fra Volkswagen. Selve idéen om, at en crossover, skal kunne køres på bane, kan virke lidt søgt. Men faktum er, at crossovers bliver mere og mere populære, og ligeså går det performance-modellerne. Derfor, virker det oplagt, at Volkswagen introducerer en R-model til den populære T-Roc, som er blevet solgt i mere end 200.000 eksemplarer siden dens introduktion sidst i 2017.
Den vil første gang blive vist frem på Genève Motor Show i marts 2019, men vi får allerede nu billeder og specifikationer. Derfor, kan vi fortælle, at den sportslige Volkswagen T-Roc R bliver udstyret med en 2,0-liters TSI-benzinmotor med 300 hestekræfter og en ydelse på op til 400 Nm. Disse kræfter bliver sendt ned i asfalten, gennem Volkswagens velkendte 4MOTION-firehjulstræk og en 7-trins DSG-automatgearkasse. Under optimale forhold betyder det en 0-100 km/t tid på 4,9 sekunder, hvorefter bilen fortsætter op til en topfart på 250 km/t.
Læs mere om den nye Volkswagen T-Roc R under videoen
Selve udseendet af Volkswagen T-Roc R, er ikke ændret meget, men undervognen er blevet mere sportslig, og styretøjet er blevet mere præcist. Kombineret med et sæt 17-tommers bremseskiver, som vi kender det fra Volkswagen Golf R, skulle det angiveligt sikre en mere dynamisk køreoplevelse. Som i enhver anden ny bil, kommer Volkswagen T-Roc R, med muligheden for at vælge diverse køreprofiler, som blandt andet tæller et race-program. Og som det hedder sig i en performancebil, er den sportslige crossover, naturligvis, også udstyret med launch control, samt muligheden for at frakoble ESC-systemet.
Nu blev det nævnt ovenfor, at designet på bilen ikke havde ændret sig meget. Der er dog sket lidt, kølergrillen er blevet mere markeret, med en poleret aluminiumsliste hele vejen rundt, samt et tydeligt R-logo på kølergrillen selv (altså lige indtil det bliver stjålet..). Kofangeren er blevet mere sportslig at se på, der er kommet luft-indtag og -udtag, samt dobbeltudstødning. Ønsker man det, kan man opgradere fra 18-tommers Spielberg alu-fælge til 19-tommers Pretoria-fælge.
Læs mere om Volkswagen T-Roc R under billedet.
Indeni er de klassiske sæder fra den almindelig T-Roc, blevet udskiftet med sportssæder, som støtter bedre i siderne. Disse sportssæder har naturligvis, fået broderet et R-logo i nakkestøtten. Derudover, er rattet og gearstangen læderbeklædt, der er dekorative syninger rundt omkring i kabinen, og rustfrit stål ved dørtrinnet og pedalerne.
Det skal nok blive en rigtig fin bil, selvom man bør indse, at hvis det for alvor er køredynamik man er ude efter, så er man, teoretisk set, bedre stillet i en lavere bil, som for eksempel en Volkswagen Golf. Men vi er spændt på at se, hvad Volkswagen T-Roc R kan byde på, når den engang (på et, pr. dags dato, ukendt tidspunkt) kommer til Danmark.
Kilde: Volkswagen Danmark