De seneste par år er gået rigtig stærkt på bilmarkedet i Europa, og alle bilmærker med respekt for sig selv skal have deres egen SUV – her er Renault ingen undtagelse. Renault er allerede et uhyre populært mærke herhjemme i Danmark, hvor modeller som Renault Clio og Renault Captur sælger godt, og derfor er der også store forventninger til Renaults første coupé SUV på det danske marked.
Det er den nye Renault Arkana der skal forsøge at leve op til disse forventninger, og med et sporty udtryk og gode køreegenskaber til en konkurrencedygtig pris gør den et ihærdigt forsøg på lige netop dette.
Coupé SUV til folket
Den nye Renault Arkana er ikke blot en normal SUV med meget kantede linjer – tværtimod. Bilen har en skrå taglinje på bagvinduet, der giver bilen et yderst sporty udtryk. Førhen har coupé SUV’er hovedsageligt været forbeholdt de tyske mærkers dyreste modeller, men med den nye Arkana må det siges, at Renault bringer coupéen ud til folket, og det er en glædelig nyhed. Alle skal have lov til at køre i en fed bil, og der er heller ingen tvivl om, at Renault er med i feltet på mange punkter. Interiøret fra den nye Arkana tager inspiration fra netop Clio og Captur, der er yderst populære på de danske landeveje.
Kvalitet til alle
Der er ingen tvivl om, at det indtil nu primært har været dyrere biler, der kunne købes i en coupé SUV-udgave. Det betyder også, at det har været en bilmodel, der i høj grad har været forbeholdt husstande med flere penge mellem hænderne end gennemsnittet.
Med Renault Arkana får du dog en coupé SUV, hvor der er kræset for detaljerne uden at prisen er skruet helt i vejret. Renault har gjort det til en dyd at lave biler med kvalitet og udstyr i top, til en pris hvor de fleste kan være med.
Fremtiden er sikret
Vi skriver 2021 kalenderen, og inden vi ser om os, skriver vi også 2022. Det sætter uden tvivl nogle krav til din næste bil, og det vil simpelthen være en dårlig investering i øjeblikket at købe en bil, der ikke på den ene eller anden måde er anelse elektrificeret.
Her er du dog godt på vej med Renault Arkana, der kan købes med en hybrid drivlinje, hvilket vil sige, at der er en lille elmotor, der hjælper til under kørslen og dermed sænker bilens brændstofforbrug. Det er ikke en plug-in hybrid, men derimod et traditionelt hybridsystem, der automatisk oplades under kørslen. Det gør noget godt for bilens vægt, hvilket i nogle situationer kan være vigtigt – både for køredynamikken, brændstofforbruget og den generelle oplevelse med bilen.